Filmová história sci-fi, časť 7. (2000-2010)

Tak ako literárne aj filmové sci-fi sa začiatkom milénia dostáva do krízy. Originálnych námetov je čoraz menej a filmovej produkcii dominujú adaptácie komiksov, počítačových hier ako aj množstvo pokračovaní a prerábok. Kvantita však neustále rastie a nie je núdza ani o unikátne a komerčne mimoriadne úspešné diela.
Podporte scifi.sk
Matrix bol akousi poslednom symbolickou bodkou za storočím filmového sci-fi a zároveň zvestovateľom novej doby, v ktorej sa všetko zmení. Táto zmena paradoxne nepriniesla žánru očakávané oživenie a revolúciou. Štúdia idú na istotu a originálnych veľkofilmov v štýle Terminátora či Matrixu sa dočkáme len ťažko. Štafetu zaujímavých a nápaditých filmov tak preberá zväčša nezávislá a nízkorozpočtová produkcia.
Pitch Black - Poster - USA Pitch Black - Poster - USA
Pitch Black - Poster - USA Disclaimer
Riddick: Kronika temna - Plagát - Poster
Riddick: Kronika temna - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Cell, The - Poster Cell, The - Poster
Cell, The - Poster Disclaimer
Dozvuky rokov deväťdesiatych ešte badať v Čiernočiernej tme (2000). Nízkorozpočtové béčko nielenže objavuje postavu dnes už legendárneho antihrdinu Riddicka, ale svojim prvotriednym technickým spracovaním, dokonalými vizuálom, prepracovanými postavami a bezchybnou réžiou sa zaraďuje medzi kultové sci-fi, minimálne v žánri sci-fi hororu. Snaha o epické pokračovanie Riddick: Kronika temna (2004) už bohužiaľ zaznamenáva len vlažný úspech a plánovaná trilógia sa zatiaľ odkladá. Cela (2000) je fascinujúcim výletom do mysli psychopata, ktorá sa taktiež vyznačuje úchvatnou vizuálnou stránkou a nápadmi.
Hollow Man - Poster Hollow Man - Poster
Hollow Man - Poster Disclaimer
Misia na Mars - Plagát - Poster
Misia na Mars - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Red Planet - Poster - 1 Red Planet - Poster - 1
Red Planet - Poster - 1 Disclaimer
Rovnako zaujímavou je aj Verhoevenova variácia na neviditeľného muža. Muž bez tieňa (2000) je prenesený do modernej doby a dostáva vedecký nádych, zlo zakorenené v človeku ostáva stále rovnaké. Dvojica filmov Misia na Mars (2000) a Červená planéta (2000) sa pokúšajú priblížiť cestu na túto planétu, ale aj napriek snahe o realistické vesmírne sci-fi sú len priemernými filmami a hlavne druhý zmienený film končí vo svojej dobe ako totálny prepadák.
Svet podľa Prota - Plagát - Poster
Svet podľa Prota - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Evolúcia - Plagát - Poster
Evolúcia - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Simone - Plagát - Poster
Simone - Plagát - Poster Disclaimer
Svet podľa Prota (2001) je zvláštnym, minimalistickým príbehom, niekde na pomedzí drámy a rodinného filmu, s perfektnými hereckými výkonmi o mužovi, tvrdiacom, že je mimozemšťan. Evolúcia (2001) je zaujímavou, vcelku vlažne prijatou komédiou o zvláštnych účinkoch meteoritu dopadnúceho do arizonskej púšte. Komédia S1m0ne (2002) zase stavia na originálnom príbehu virtuálnej herečky, ktorá - aj keď v skutočnosti neexistuje - zažíva vo filmovom svete obrovský úspech a slávu.
O 28 dní... - Plagát - Poster
O 28 dní... - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Sunshine - Poster -
Sunshine - Poster - Disclaimer
Children on Men - Poster Children on Men - Poster
Children on Men - Poster Disclaimer
O 28 dní... (2002) je nezávislým postapokalyptickým zombie snímkom Angličana Dannyho Boylea, ktorý o pár rokov neskôr vyrukuje s chuťovkou pre sci-fi fajnšmekrov s majstrovskou audiovizuálnou stránkou a napínavým a v rámci možnosti realistickým dejom - Sunshine (2007). Z Veľkej Británie pochádzajú rovnako depresívni Potomkovia ľudí (2006) s originálnym námetom a zaujímavým sociologickým rozmerom.
Equilibrium - Plagát - Poster
Equilibrium - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Donnie Darko - Plagát - Poster
Donnie Darko - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Pozemšťan - Plagát - Poster
Pozemšťan - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Populárny nezávislý snímok Equilibrium (2002) kopíruje dystopickú víziu totalitného štátu s kvalitnými akčnými scénami vo svete, kde je akýkoľvek prejav emócií trestaný smrťou. Nezávislý nízkorozpočtový Donnie Darko (2001) s podivuhodným príbehom a lynchovskou atmosférou si vyslúži kultový status, aj keď určite neosloví každého. Pozemšťan (2007) je unikátnou konverzačnou drámou, medzi mužom starým 14 000 rokov a jeho kolegami, vysokoškolskými profesormi. Osudový dotyk (2004) je prepracovaným sci-fi trilerom točiacim sa okolo nezvrátiteľného osudu a cestovania časom s brilantnou záverečnou pointou (pozerať len director’s cut!). Podobným filmom je Pán Nikto (2009), z ktorého sa však napriek komplexnej dejovej štruktúre stáva nudná telenovela.
District 9 - Poster - 14
District 9 - Poster - 14 Disclaimer
Mesiac - Plagát - Poster Big
Mesiac - Plagát - Poster Big / Zdroj Disclaimer
Pandorum - Poster - 1 Pandorum - Poster - 1
Pandorum - Poster - 1 Disclaimer
Ako blesk z jasného neba prichádza District 9 (2009) s perfektným tempom a akčnými scénami, kombinujúci množstvo prvkov z viacerých známych sci-fi filmov. Skutočnou perlou je Mesiac (2009), minimalistický film s jediným hercom očaruje hlavne sugestívnym spracovaním a inteligentným príbehom. Pandorum (2009) sa zase hlavne vďaka technickému spracovaniu a prepracovanému vizuálu zaraďuje medzi vesmírne klasiky a rovnako ako švajčiarske Cargo (2009) je jedným z mála filmových sci-fi zaoberajúcich sa problematikou viacgeneračných vesmírnych letov. Pokiaľ ste rovnako ako ja fanúšikovia Aldissovho Nonstopu, sú tieto filmy pre vás jasnou voľbou.
Výplata - Plagát - Poster
Výplata - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Temný obraz - Plagát - Poster
Temný obraz - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Renesancia - Plagát - Poster
Renesancia - Plagát - Poster Disclaimer
Výplata (2003) hongkongského akčného majstra Johna Woo predstavuje jeden z ďalších príbehov podľa poviedky Philipa K. Dicka o reverznom inžinierovi, ktorý sa po vymazaní pamäte snaží odhaliť pravý pôvod svojej poslednej zakázky. Dickov Temný obraz (2006) na filmové plátno prenesie podivín Richard Linklater za použitia spätnej animácie nafilmovaných záberov podčiarkujúcej rovnako netradičný príbeh. Francúzska Renesancia (2006) síce nespĺňa svoj cieľ byť animovanou verziou Blade Runnera, ale stále ostáva vizuálne originálnou a mimoriadne zaujímavou future noir detektívkou.
Svet zajtrajška - Plagát - Poster
Svet zajtrajška - Plagát - Poster Disclaimer
Island, The - Poster - 3 Island, The - Poster - 3
Island, The - Poster - 3 Disclaimer
Dokonalý trik - Plagát - Poster
Dokonalý trik - Plagát - Poster Disclaimer
Aj napriek unikátnej technológii za použitia živých hercov vsadených do počítačom generovaného sveta, vizuálne pôsobivý Svet zajtrajška (2004) prepadá, zatiaľ čo technicky rovnaký, príbehom značne prekombinovaný a nekonzistentný japonský Casshern (2004) zožne úspech doma aj v zahraničí. Ostrov (2005) Michaela Baya oplýva jeho obvyklou technickou dokonalosťou a veľkoleposťou, úspech jeho ostatných filmov ale nezožne. Dvaja súperiaci kúzelníci sa snažia pod réžijnou taktovkou Christophera Nolana vymyslieť Dokonalý trik (2006). Ako sme už o Nolana zvyknutý nechýba precízna réžia, dokonalá audiovizuálna stránka a famózne budovanie napätia.
Večný svit nepoškvrnenej mysle - Plagát
Večný svit nepoškvrnenej mysle - Plagát / Zdroj Disclaimer
Solaris - Plagát - Poster
Solaris - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Fountain, The - Poster -
Fountain, The - Poster - Disclaimer
Romantické sci-fi zastupuje hneď niekoľko filmov. V prvom rade je to psychadelická romanca Večný svit nepoškvrnenej mysle (2004), ktorá je premysleným, ale pomerne krkolomným výletom komplikovaným vzťahom neurotičky a čudáka počas zákroku, kedy sú všetky jeho spomienky na priateľku vymazávané. Vanilkové nebo (2001) ako americký remake španielskeho Otvor oči (1997), je netradičnou žánrovou fúziou romantického filmu, sci-fi a trileru. Steven Soderbergh sa podujal na neľahkú úlohu po tridsiatich rokoch opäť sfilmovať slávny Lemov román. Solaris (2002) v jeho verzii je asi stráviteľnejší ako sovietsky originál, ale napriek tomu divácky pohorel. Netradičnou romantickou sci-fi básňou je snová Fontána (2006), ktorá je vizuálne opojnou meditáciou na tému lásky a smrteľnosti.
Hmla - Plagát - Poster
Hmla - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
I Am Legend - Poster 2 I Am Legend - Poster 2
I Am Legend - Poster 2 Disclaimer
WALL·E - Poster - 1 WALL·E - Poster - 1
WALL·E - Poster - 1 Disclaimer
Hmla (2007) je príťažlivým sci-fi hororom so sociologickým presahom podľa románu Stephena Kinga, Grindhouse: Planet Terror (2007) zase poctou pre brakové filmy sedemdesiatych rokov. Som legenda (2007) je tretím a najúspešnejším spracovaním rovnomennej novely o vedcovi prežívajúcom v postapokalyptickom svete a určite zaujme aj pozoruhodne dospelá pixarovka Wall-E (2008).
Jadro - Plagát - Poster
Jadro - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Deň po tom - Plagát - Poster
Deň po tom - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
2012 - Plagát - Poster - We Were Warned
2012 - Plagát - Poster - We Were Warned / Zdroj Disclaimer
Katastrofické sci-fi pokračujú nie veľmi úspešným Jadrom (2003) o výprave, ktorá má za cieľ znovu rozbehnúť rotáciu zemského jadra. Podobne absurdný námet môžeme vidieť aj u majstra filmovej likvidácie ľudstva Rolanda Emmericha. V Dni po tom (2004) nám ukazuje, že doba ľadová môže prísť takmer na počkanie a taktiež, že majský kalendár neklame a v roku 2012 (2009) nás naozaj čaká koniec sveta. Ako to už pri jeho filmoch býva, absenciu logiky nahradzujú famózne efekty a spracovanie.
Day the Earth Stood Still, The - Poster 4 Day the Earth Stood Still, The - Poster 4
Day the Earth Stood Still, The - Poster 4 Disclaimer
Cloverfield - Poster 2 Cloverfield - Poster 2
Cloverfield - Poster 2 Disclaimer
Prvky katastrofického filmu možno nájsť aj v remaku klasiky Deň - keď sa zastavila Zem (2008), o mimozemšťanovi, ktorý priletí na Zem s jediným poslaním - zabrániť nám v sebazničení, aj za cenu najvyšších obetí. Cloverfield (2008) je pohľadom na katastrofu zo strany skupinky ľudí snažiacej sa prežiť v New Yorku postihnutom vyčíňaním obrovského monštra.
War of the Worlds - Poster War of the Worlds - Poster
War of the Worlds - Poster Disclaimer
A.I. Umelá Inteligencia - Plagát - Poster
A.I. Umelá Inteligencia - Plagát - Poster Disclaimer
Minority Report - Plagát - Poster
Minority Report - Plagát - Poster Disclaimer
V podobnom nastavení sa odohráva aj remake Vojny svetov (2005) Stevena Spielberga, občas síce označovaný za zbytočný, atmosféru mu však uprieť nemožno. Spielberg prekvapuje aj svojou A.I. Umelou inteligenciou (2001). Dojímavý príbeh o robotickom chlapcovi, ktorý sa chce stať človekom, aby sa mu dostalo lásky, sa snažil neúspešne sfilmovať aj Stanley Kubrick. Spielberg ho však pojal viac dobrodružne a otvorene, s pre neho typickým záverom. Napriek tomu sa jedná o unikátne filmové dielo, podobne ako jeho ďalší projekt Minority Report (2002) vychádzajúci z poviedky Philipa K. Dicka o policajtovi budúcnosti, ktorý sa sám stane obeťou systému umožňujúcemu nazrieť do budúcnosti a potrestať páchateľa zločinu ešte skôr ako ho vykoná.
Ja, Robot - Plagát - Poster
Ja, Robot - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Knowing - Poster - 1 Knowing - Poster - 1
Knowing - Poster - 1 Disclaimer
Final Fantasy: Esencia života - Plagát - Poster
Final Fantasy: Esencia života - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Ďalší filmový sci-fi guru Alex Proyas prináša dokonalú kombináciu akčného filmu a intelektuálneho sci-fi Ja - robot (2004). Myšlienky Isaaca Asimova zabalené do moderného kabátu najmodernejších efektov a dokonalej akcie si tak našli nebývalo široké publikum. Jeho Štvrté proroctvo (2009) je už prijaté rozporuplnejšie, hlavne vďaka podivnému koncu. Svojim námetom a hororovým nádychom sa ale rozhodne radí k nezabudnuteľným filmom. Final Fantasy: Esencia života (2001) sa svojho času pýšila najrealistickejšou grafikou, ale vďaka sterilnej réžii a nevyužitému potenciálu končí ako prepadák. Japonské 3D anime Final Fantasy VII: Advent Children (2005) sa naopak drží hernej predlohy a technické možnosti využíva dokonale. Vďaka tomu sa minimálne vo svojej rodnej krajine stretáva so značným úspechom. „Majster“ filmov podľa počítačových hier sa rodí v nemeckej reinkarnácii Eda Wooda. Uwe Bollovi sa vďaka diere v nemeckom daňovom zákone darí natočiť niekoľko brakov, ktoré si podobne ako Woodove filmy nachádzajú divákov len medzi fanúšikmi brakových filmov.
Resident Evil - Plagát - Poster
Resident Evil - Plagát - Poster Disclaimer
AVP: Alien Vs. Predator - Poster - 4 AVP: Alien Vs. Predator - Poster - 4
AVP: Alien Vs. Predator - Poster - 4 Disclaimer
Doom - Poster 2 Doom - Poster 2
Doom - Poster 2 Disclaimer
Videoherné adaptácie pokračujú Resident Evilom (2002), ten aj keď s vlažným úspechom a len voľnou inšpiráciou rovnomennými hrami, rozkrúti aj na filmovom poli úspešný kolotoč s dvoma ďalšími pokračovaniami, z ktorých to prvé má k hernému svetu a jeho atmosfére asi najbližšie, zatiaľ čo to druhé je filmovo asi najkvalitnejšie. Ostatné filmy z tejto nekonečnej série sa stávajú potom len bezmyšlienkovými akčnými výplachmi. Votrelec vs. Predátor (2004) je na tom podobne, herných fanúšikov sklamáva ešte viac a jeho, po všetkých stránkach odfláknuté pokračovanie zabíja tejto sérii asi posledný klinec do rakvy. Doom (2005) podľa kultového herného sveta končí rovnako, keď sa nedarí preniesť jeho temnú atmosféru priamo do filmu.
X-Men - Plagát - Poster
X-Men - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Spider-Man - Plagát - Poster
Spider-Man - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Hellboy - Plagát - Poster
Hellboy - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Naproti tomu komixové adaptácie sa zdajú byť mimoriadne úspešnými a vďaka tomu sa s nimi roztrháva vrece. Čo to naznačujú už vydarení X-Meni (2000) o spolku mutantov chrániacich ľudstvo pred ich samotnými, ktorí sa čoskoro menia na trilógiu. Najlepším dôkazom úspechu komiksoviek je Spider-Man (2002), ktorý láme všetky divácke rekordy a aj on sa postupne vyvíja do trilógie. Ten spúšťa lavínu komiksových filmov a tak sa skoro každý známejší superhrdina razom ocitá na filmovom plátne. Niektorí z nich menej úspešne: Daredevil (2003) so spin-offom Elektra (2005), skupinová Liga výnimočných (2003), infantilný G.I. Joe (2009), či už tretí krát a stále nie veľmi úspešne sfilmovaný Pomstiteľ (1989, 2004, 2008). Iní si udržiavajú celkom prijateľnú kvalitu a stávajú sa populárnymi minimálne v radoch komiksových fanúšikov: vizuálne vyšperkovaný Hellboy (2004) Guillerma del Tora, ktorý si vyslúži aj pokračovanie, podobne ako komiksovo kvalitne prevedený Hulk (2003), s o niečo akčnejšou verziou Neuveriteľný Hulk (2008). Podľa komiksu Alana Moorea a scenára súrodencov Wachowskích vzniká V ako Vendeta (2005) ako ďalšia z vízii totalitnej spoločnosti a boja jednotlivca proti nemu.
Dark Knight, The - Poster - Joker Version - Final Dark Knight, The - Poster - Joker Version - Final
Dark Knight, The - Poster - Joker Version - Final Disclaimer
Iron Man - Poster - 3
Iron Man - Poster - 3 Disclaimer
Watchmen - Poster - 1 Watchmen - Poster - 1
Watchmen - Poster - 1 Disclaimer
Nájdeme tu ale aj unikátne filmy, či už kvalitou, alebo komerčným úspechom. Reštart Batmanovoskej série Batman začína (2005) sa stretáva s uznanlivými reakciami, zatiaľ čo pokračovanie Temný rytier (2008) zaznamená obrovský úspech na všetkých frontoch. Podobne je na tom aj Iron Man (2008) a trikovo nadupaný, ale obsahovo vyprázdnený Transformers (2007) s ešte bezduchejším pokračovaním. Takmer až komiksovou poéziou sú Strážcovia (2009), ktorí svojim majstrovským hudobným a vizuálnym spracovaním, štýlom rozprávania a atmosférou výrazne vybočujú z radu a po umeleckej stránke zatieňujú všetky ostatné komiksovky. Samostatnou kapitolou je Vyvolený (2000) M. Night Shyamalana, vychádzajúci zo sveta komiksov a unikátne narábajúci s ich mytológiou. Skvelá hudba a kamera sú jeho najväčšími devízami, ktoré Shyamalan zužitkováva aj v úspešných Znameniach (2002), aby skončil absolútnym prepadákom Udalosť (2008).
Star Trek - Banner
Star Trek - Banner / Zdroj Disclaimer
Dynamický dej, rýchly strih a dôraz na akciu a efekty - tak príznačné prvky nastupujúcej kinematografie - sa naplno prejavujú v novom Star Treku (2009). S pôsobivým vizuálnym spracovaním a akciou, aj keď pomerne radikálne sa odlišujúcim od duchu ostatných Star Trek filmov, sa dostáva novému pokračovateľovi legendárnej série obrovského komerčného úspechu a uznania ako u mainstreamových divákov, tak aj u väčšiny trekkies.
Avatar - Banner
Avatar - Banner / Zdroj Disclaimer
James Cameron vstáva po jedenástich rokoch z mŕtvych aby opäť raz dobil filmový svet. Technická revolúcia, pátos a kvantum lacných emócií opäť zaberajú a jeho megaúspešný Avatar (2009) láme všetky divácke rekordy. Cameronovi sa ako vždy podarilo presne trafiť do vkusu moderného diváka a nálad spoločnosti poznačenej prevládajúcim duchom ľavicového a ekologického aktivizmu. Bohužiaľ film odráža aj duchovnú prázdnotu našej doby zabelenej do prekrásneho pozlátka.
Hviezdna loď Galactica - Banner
Hviezdna loď Galactica - Banner / Zdroj Disclaimer
Sci-fi seriály ponúkajú nezvyklo veľa originálnych a strhujúcich diel. Firefly (2002) nadväzuje na úspech space opier a oblieka ich do westernového šatu. Ich skutočnou renesanciou je Hviezdna loď Galactica (2004), o triedu lepšia ako takmer zabudnutý seriál sedemdesiatych rokov, tentokrát dosahujúci kultového statusu. Príťažlivý mix tém obsahujúci technológie, náboženstvo, politiku, okorenený kvalitným technickým spracovaním a slušnou dávkou filozofie sa po boku Star Treku a Babylonu 5 zaradil k najväčším televíznym space operám. Nezvestní (2004) sa po Aktoch X stávajú najväčším žánrovým seriálovým fenoménom. Dobrodružstvo, tajomstvo, silné postavy, hriech a pokánie, zločin a trest, láska a nenávisť, ale aj hlbšia filozofia ako napr. konflikt medzi slobodnou vôľou a predurčením, či medzi vierou a vedou urobili z toho seriálu divácku legendu, škoda, že aj tá, ako mnoho skvelých seriálov pred ňou, trpí nekonečným naťahovaním a posledné dve série sú už takmer nepozerateľné. Hrdinovia (2006) si taktiež okamžite získavajú obrovskú popularitu, ale s dychom nestačia už na konci prvej sezóny.
Nezvestní - Banner
Nezvestní - Banner / Zdroj Disclaimer
Divácky úspešné 4400 (2004), podobne ako Fringe (2008) oprašujú tradičnú schému Aktov X a zabalia ju do príťažlivého moderného kabátu, kvalita je nesporná, originalita už menej. Za zmienku určite stojí Spielbergova, taktiež mimozemšťanmi nabitá miniséria Unesení (2002), mimoriadne atmosférická Motelová izba (2006), netradičné komediálne sci-fi Mestečko Heuréka (2006) a koniec desaťročia prináša ďalšie skvelé televízne časy s vydarenými seriálmi ako Dollhouse (2009), V (2009) či FlashForward (2009).
V téme o filmovej histórii sci-fi sme si prebrali vyše storočnú históriu vedecko-fantastického filmu. Prešli sme tak s ním cestou revolučných spoločenských či technických zmien a vďaka nemu sa dostali tam, kam sa človek ešte nevydal. Pred nami je už len budúcnosť, ktorú nemiluje nikto tak, ako práve žáner sci-fi a preto špekulácie, čo bude ďalej, už prenechám hlavne jemu. Možno bude Avatar budúcnosťou filmového sci-fi a jeho úspech vyvolá nebývalé oživenie, možno prídu filmové adaptácie sci-fi legiend ako Nadácia či Hyperion, opäť rozvíria vlnu sci-fi nadšenia a náš milovaný žáner bude zasa raz oslavovať svoj zlatý vek. Každopádne ostaňte verný scifi.sk a určite sa dozviete ako to všetko nakoniec dopadne.
Mojich Top 10 sci-fi filmov dekády:
1. Čiernočierna tma
2. Sunshine
3. Star Wars: Epizóda III - Pomsta Sithov
4. Star Trek (2009)
5. Osudový dotyk
6. Minority Report
7. Strážcovia
8. Ja, robot
9. Mesiac
10. Hmla
Mojich Top 5 sci-fi seriálov dekády:
1. Battlestar Galactica
2. Star Trek: Enterprise
3. Motelová izba
4. Hviezdna brána: Atlantída
5. Nezvestní
_______________________________________

Roland Axenberg

Roland Axenberg
"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut

Súvisiace objekty SFDB

(2009)

Avatar

(2004)

Casshern

(2000)

Cela

(2008)

Cloverfield

(2003)

Daredevil

(2004)

Deň po tom

(2009)

District 9

(2009)

Dom bábik

(2005)

Doom

(2005)

Elektra

(2002)

Equilibrium

(2001)

Evolúcia

(2002)

Firefly

(2006)

Fontána

(2008)

Fringe

(2009)

G.I. Joe

(2004)

Hellboy

(2007)

Hmla

(2006)

Hrdinovia

(2003)

Hulk

(2008)

Iron Man

(2003)

Jadro

(2004)

Ja, Robot

(2009)

Mesiac

(2004)

Nezvestní

(2005)

Ostrov

(1997)

Otvor oči

(2007)

Pozemšťan

(2006)

Renesancia

(2002)

Simone

(2002)

Solaris

(2007)

Som legenda

(2002)

Spider-Man

(2009)

Star Trek

(2007)

Sunshine

(2002)

Unesení

(2009)

V

(2003)

Výplata

(2000)

Vyvolený

(2000)

X-Men

(2002)

Znamenia

(2009)

2012

(2004)

4400

Diskusia

SARS
Nie som si isty, ci by som chcel filmovu adaptaciu foundation. Asimov ako majster dialogu nijak neulahcuje filmarom, ktori chcu zadaptovat jeho diela (zase nejchcem ziadnu akcnu zalezitost ako I Robot). Ak by sa filmari mali drzat predlohy Foundation by musel byt aspon 12 dielny (po mezka) serial zalozeny na dialogoch a psychologii. Dufajme, ze Caprica dostatocne vycvici americkeho divaka aby sme sa dockali a neboli sklamany.
28.02.2010
SARS
Nie som si isty, ci by som chcel filmovu adaptaciu foundation. Asimov ako majster dialogu nijak neulahcuje filmarom, ktori chcu zadaptovat jeho diela (zase nejchcem ziadnu akcnu zalezitost ako I Robot). Ak by sa filmari mali drzat predlohy Foundation by musel byt aspon 12 dielny (po mezka) serial zalozeny na dialogoch a psychologii. Dufajme, ze Caprica dostatocne vycvici americkeho divaka aby sme sa dockali a neboli sklamany.
28.02.2010
Roland Axenberg
Podla poslednych sprav ma Nadaciu tocit Emmerich, takze to bude s najvacsou pravdepodobnostou presne taky film, aky nikto z nas nechce videt :( I, Robot sa mi pacil, aj napriek tomu dorazu na akciu a efekty. Nebolo to sice intelektualne cvicenie, ale naslo sa tam par zaujimavych myslienok z knihy, hlavne ta podstatna. Keby natocili tymto stylom Nadaciu bol by som spokojny.
28.02.2010
SARS
I robot bol dobry akcny film, ak nie viac. Mna stve, ze ho urobili prave z Asimovho diela, ktory (aspon podla diel) pacifista, teda to nebola adpatacia pravom slova zmysle, ale parodia na Asimovove dielo. Na foundation sa mi najviac pacili nevojnove riesenia vojenskych konfliktov, co v akcnom filme uplne zanikne.
01.03.2010
cyberstorm
I Robot mal tu smolu, ze sa snazil sklbit Asimovovu rovnomennu poviedku, Kalibana a 0. zakon robotiky, ktory sa objavuje v jeho poslednych castiach Nadacie...
01.03.2010
Hurikan69
Mam celkom pekne medzeri. :) Mam co dohanat na pozerani.
Clanky boli super a tesim sa na dalsi - special na 50 nespomenutych filmov.
01.03.2010
Riho
90-te roky si zvlátol výborne,tam som musel velmi rozmyslat,či si na niečo nezabudol,ale v tomto poslednom prehlade ma hned napada Doomsday,vynikajuce britsko-juhoafricke becko.Ked sme pri serialoch,kde je Futurama?A mozno,ak si spomenul Ligu vynimocnych,tak by sa popri nej kludne zaradili aj obe ruske Hliadky,aj ked zvrzali predlohu,az to boli.Rovnako tak Underworld,aspon jednotku si mohol zmienit.
01.03.2010
Roland Axenberg
Doomsday bude urcite v Beckovom speciale. Futuramu som vynechal rovnako ako Cerveneho trpazlika, zabudol som asi preto, ze komedie nie su moja parketa :) Hliadky a Underworld mi scifi prilis neevokuju, aj ked mozno Underworld je tak na hranici.
01.03.2010
Riho
V siestej casti si spominal Bladea,co mi tiez ako scifi nepride :o)
01.03.2010
cyberstorm
riho: Blade je vysvetleny ako ifekcia virusom a nie nejake cary mary...ergo sa to da povazovat za sf...
02.03.2010

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB

(2009)

Avatar

(2004)

Casshern

(2000)

Cela

(2008)

Cloverfield

(2003)

Daredevil

(2004)

Deň po tom

(2009)

District 9

(2009)

Dom bábik

(2005)

Doom

(2005)

Elektra

(2002)

Equilibrium

(2001)

Evolúcia

(2002)

Firefly

(2006)

Fontána

(2008)

Fringe

(2009)

G.I. Joe

(2004)

Hellboy

(2007)

Hmla

(2006)

Hrdinovia

(2003)

Hulk

(2008)

Iron Man

(2003)

Jadro

(2004)

Ja, Robot

(2009)

Mesiac

(2004)

Nezvestní

(2005)

Ostrov

(1997)

Otvor oči

(2007)

Pozemšťan

(2006)

Renesancia

(2002)

Simone

(2002)

Solaris

(2007)

Som legenda

(2002)

Spider-Man

(2009)

Star Trek

(2007)

Sunshine

(2002)

Unesení

(2009)

V

(2003)

Výplata

(2000)

Vyvolený

(2000)

X-Men

(2002)

Znamenia

(2009)

2012

(2004)

4400

Ďalšie články a poviedky v téme Filmová história sci-fi

Filmová história sci-fi, časť 9. (2010-2020)

Očakávania, že po úspechu Avatara (2009) sa dočkáme oživenia vysoko rozpočtových a originálnych sci-fi produkcií sa nenaplnili. Tie najveľkolepejšie a najvýpravnejšie sci-fi filmy sa držia osvedčených pokračovaní, ako to môžeme vidieť na príkladoch v univerzách Star Wars a Star Treku, ale hlavne tomuto desaťročiu nevládne nič tak, ako filmové adaptácie komiksov vydavateľstiev Marvel a DC Comics. Skutočne kvalitných a originálnych sci-fi filmov je tak aj naďalej pomenej, ale nájdu sa aj naozajstné klenoty.

Filmová história sci-fi, časť 8. (Malé veľké filmy)

Bonusová časť seriálu o histórii sci-fi filmov, v ktorej si povieme niečo o filmoch útočiacich z televíznych obrazoviek a políc videopožičovní.

Filmová história sci-fi, časť 7. (2000-2010)

Tak ako literárne aj filmové sci-fi sa začiatkom milénia dostáva do krízy. Originálnych námetov je čoraz menej a filmovej produkcii dominujú adaptácie komiksov, počítačových hier ako aj množstvo pokračovaní a prerábok. Kvantita však neustále rastie a nie je núdza ani o unikátne a komerčne mimoriadne úspešné diela.

Filmová história sci-fi, časť 6. (1990-2000)

Koniec milénia znamená aj koniec jednej éry sci-fi filmov plných skvelých nápadov, bombastických akčných scén a prelomových efektov. Prichádza posledné obdobie, po ktorom už nič nebude také ako predtým.

Filmová história sci-fi, časť 5. (1980-1990)

V osemdesiatych rokoch prežíva sci-fi zlatú éru. Plné peňaženky producentov, ktorí sú ochotný míňať na predtým nemysliteľné projekty dávajú vzniknúť množstvu výnimočných filmových diel.

Filmová história sci-fi, časť 4. (1970-1980)

V tejto časti sa zameriame na prelomové sedemdesiate roky, ktoré znamenali pre žáner sci-fi začiatok jeho najväčšieho rozmachu. Čas veľkých tvorcov a filmových legiend prichádza.

Filmová história sci-fi, časť 3. (1960-1970)

Tretia časť seriálu o histórii sci-fi na poli kinematografie. Dnes si povieme niečo o období malého skoku pre človeka, ale veľkého pre žáner sci-fi.

Filmová história sci-fi, časť 2. (1950-1960)

Pokračujeme v seriáli o histórii vedecko-fantastických filmov. Tentokrát sa zameriame na päťdesiate roky dvadsiateho storočia, v ktorých sa sci-fi začínalo stávať čoraz populárnejším žánrom.

Filmová história sci-fi, časť 1. (1900-1950)

Začíname nový seriál o histórii sci-fi filmov. V tejto časti si povieme niečo o filmových začiatkoch a najvýznamnejších sci-fi filmoch tohto obdobia.