Filmová história sci-fi, časť 6. (1990-2000)

Koniec milénia znamená aj koniec jednej éry sci-fi filmov plných skvelých nápadov, bombastických akčných scén a prelomových efektov. Prichádza posledné obdobie, po ktorom už nič nebude také ako predtým.
Filmová história sci-fi časť 9. (2010-2020)
Osemdesiate roky znamenali sci-fi boom dovtedy nevídaný a tie deväťdesiate pokračujú v rovnakom štýle. Dočkáme sa opäť niektorých legiend, blockbusterov, ale aj filmov odrážajúcich rozvíjajúci sa žáner cyberpunku a virtuálneho priestoru internetu. Renesanciu zažijú aj televízne seriály a rozvoj domácej zábavy všeobecne, ktorý podporil trh rozširujúcich sa VHS a nastupujúcich DVD nosičov.
Total Recall - Záber -
Total Recall - Záber - Disclaimer
Začíname tam, kde sme minule skočili. Paul Verhoeven prichádza po Robocopovi s ďalším kultovým filmom. Total Recall (1990) čerpá námet z poviedky Phillipa K. Dicka o chlapíkovi, ktorý si dá implantovať falošné spomienky na svoj výlet na Mars v roli tajného agenta. Pri samotnom procese implantácie nastanú problémy a hlavný hrdina sa zrazu ocitá vo víre podivných udalostí, ktoré ho dovedú až na červenú planétu. Tu si uvedomuje, že posledné udalosti až príliš pripomínajú príbeh, ktorý si vybral, aby prežil vo svojich implantovaných spomienkach. Pohybuje sa teda v nich, alebo prežíva skutočný príbeh a jeho vôľa cestovať na Mars bola zábleskami dávno vymazaných spomienok skutočného marťanského agenta? Pôvodný nejednoznačný príbeh plný paranoje a schizofrénie, tak typický pre Dicka, dostal priamočiarejší dej a akčnejší rozmer s nezabudnuteľným Arnoldom Schwarzeneggerom v hlavnej úlohe.
Starship Troopers - Záber -
Starship Troopers - Záber - Disclaimer
Verhoeven ale ešte nepovedal posledné slovo a o pár rokov neskôr prináša filmovú adaptáciu legendárnej knihy Roberta A. Heinleina o mladíkovi z bohatej rodiny, ktorý sa dá naverbovať do armády, aby si vo fašistickej militantnej spoločnosti vyslúžil status občana. Hviezdna pechota (1997) sa od svojej predlohy líši hlavne humorným, parodizujúcim pohľadom na totalitnú spoločnosť budúcnosti, v ktorej získavate právo byť občanom až po niekoľkoročnej službe v armáde. Bohužiaľ, na rozdiel od knihy, v ktorej sa dajú nájsť zaujímavé myšlienky a je vedená viac vážne a realisticky, film je v prvom rade zábavným veľkofilmom s perfektnými efektmi a veľkolepými akčnými scénami. Chcete vedieť viac?
Terminator, The - Judgment Day Terminator, The - Judgment Day
Terminator, The - Judgment Day Disclaimer
Ani James Cameron si nedáva dlhú pauzu. Terminátor 2: Deň zúčtovania (1991) sa stáva megaúspešným blockbusterom prekonávajúcim originál po všetkých stránkach. Ultimátna filmárčina so všetkým, čo k tomu patrí. Predstavte si dokonalé triky, špičkovú akciu, charizmatických hlavných hrdinov vrátane Schwarzeneggera v najlepšej forme a vyjde vám tento film. Ani Arnoldov najväčší rival nezaháľa. Sylvester Stallone sa zobúdza z umelej stázy v budúcnosti ako Demolition Man (1993) aby zastavil násilníka, s ktorým si mierumilovná spoločnosť nepoznajúca násilie nevie poradiť. Komediálne ladeným akčný snímok so zaujímavou víziou dokonalej spoločnosti možno nedosahuje veľkých filmových kvalít, avšak svojou zábavnosťou a vtipnosťou hravo predčí aj väčšinu Oskarových filmov.
Judge Dredd - Poster -
Judge Dredd - Poster - Disclaimer
Sudca Dredd (1995) ako komixová adaptácia o sudcovi budúcnosti stelesňujúcim policajta, sudcu aj kata v jednom, si už bohužiaľ nenachádza cestu ku kritike ani divákom a prepadáva sa do podpriemeru. Svojich fanúšikov si ale nachádza hlavne vďaka skvelým efektom, nezabudnuteľným kostýmom a výprave.
Jurassic Park - Záber -
Jurassic Park - Záber - Disclaimer
Svoj megafilm prináša aj Steven Spielberg a jeho Jurský park (1993) nepredstavuje len revolúciu v oblasti počítačových trikov, ale aj mimoriadne divácky úspešný film. Excelentná réžia a dovtedy nevídaná počítačová animácia dinosaurov okorenené dobrodružným príbehom priniesli neuveriteľný divácky zážitok. Blockbuster predstavuje aj herecká hviezda Kevin Costner. Vodný svet (1995) aj napriek zaujímavej vízii sveta zatopeného vodou a skupinkách ľudí prežívajúcich v obrovských plaviacich sa mestách končí ako prepadák. Obrovské problémy pri natáčaní spolu s deravým scenárom sa podpísali na kvalite snímku, ktorého akčné scény a vizuálne nápady však stále stoja za pozretie.
Cole a znak 12 Opíc
Cole a znak 12 Opíc Disclaimer
Svoj najväčší film dokončuje v tom istom roku aj Terry Gilliam. Dvanásť opíc (1995) predstavuje inteligentný príbeh o ceste časom, ktorý narába s časovou líniou inak ako drvivá väčšina podobných filmov. Príbeh reprezentujúci márny boj hlavného hrdinu proti nevyhnuteľnosti osudu a nemennosti času sa za pomoci Gilliamovho vizuálneho perfekcionizmu, nezabudnuteľnej hudby a skvelých hercov stáva okamžite kultovým filmom a klenotom žánru.
Fire in the Sky - Záber -
Fire in the Sky - Záber - Disclaimer
Oheň v oblakoch (1993) zaujme netradičným pohľadom na stretnutie s mimozemšťanmi, keď detailne opisuje príbeh muža, ktorého uniesli, aby ho po sérii pokusov opäť vrátili späť. Vďaka naturalistickým scénam a skvelo budovanému napätiu sa film zapíše do dejín ako základné dielo pojednávajúce o únosoch mimozemšťanov. Opäť sa rodí aj Frankenstein (1994), tentokrát v réžii shakespearovského fanatika Kennetha Branagha, v hlavnej úlohe s Robertom De Nirom je táto adaptácia právom považovaná za doposiaľ najlepšiu.
Gattaca - Záber -
Gattaca - Záber - Disclaimer
Dovtedy neznámy Andrew Niccol predstavuje minimalistické sci-fi Gattaca (1997), ktoré aj keď nedosahuje v dobe svojho uvedenia veľkého úspechu, po čase sa stáva takmer kultovým u mnohých sci-fi fanúšikov a citovaným hlavne vďaka svojmu pojednaniu o novodobej eugenike a genetickej diskriminácii. Kocka uvedená v tom istom roku je na tom veľmi podobne. Príbeh skupiny ľudí uväznených v smrtiacom labyrinte miestností v tvare kocky sa stal majstrovskou ukážkou, ako za pomoci originálneho námetu a skvelého scenára natočiť takmer s nulovým rozpočtom brilantný film s dokonalou atmosférou.
Cité des enfants perdus, La - Poster -
Cité des enfants perdus, La - Poster - Disclaimer
Francúzska filmárskej dvojica Jean-Pierre Jeunet a Marc Caro uvádza dva filmy, ktoré sa napriek nízkemu rozpočtu stávajú významnými sci-fi počinmi v nezávislej kinematografii. Delikatesy (1991) rozprávajú príbeh mäsiarstva akoby vytrhnutého z času a priestoru, ktoré v postapokalyptickom svete čelí problémom s dodávkou čerstvého tovaru. Mesto stratených detí (1995) je zase o šialencovi, ktorý vo svojom bizardnom svete na opustenej vrtnej plošine kradne deťom sny, aby z nich vysával ich fantáziu. Oba filmy spája zvláštna pochmúrna atmosféra, istým spôsobom znepokojivý avšak zaujímavý svet, kde je dôraz kladený viac na vizuálnu štylistiku ako príbeh samotný.
Fifth Element, The -
Fifth Element, The - Disclaimer
Do filmových dejín sa ale zapisuje iný Francúz. Piaty element (1997) Luca Bessona získava takmer okamžite kultový štatút vďaka nepretržitej zábave a dokonalému spojeniu akčného sci-fi, dobrodružného filmu a komédie. Príbeh o piatom elemente zachraňujúcom svet každých päťtisíc rokov a taxikárovi, ktorý mu náhodou skríži cestu spolu s množstvom rozmanitých charakterov, dokazuje tak ako žiaden iný, že fantázia nepozná hraníc.
Stargate - Záber -
Stargate - Záber - Disclaimer
Po Wolfgangovi Petersenovi prichádza ďalší nemecký rodák, ktorý sa zakrátko preslávi svojimi megalomanskými katastrofickými filmami. Roland Emmerich ešte v Nemecku točí komorné akčné sci-fi Mesiac 44 (1990), ktoré mu otvára dvere do Hollywoodu. Tu už finančne zabezpečený s podporou dvoch najväčších akčných hviezd Jean-Claude Van Dammea a Dolpha Lundgrena prináša film plný perfektnej akcie a strhujúceho deja doplneného o zaujímavú sci-fi zápletku. Univerzálny vojak (1992) síce neoslnil kritiku, ale u divákov sa stal mimoriadne populárnym a zaradil sa medzi najlepšie akčné filmy deväťdesiatych rokov. Hviezdna brána (1994) sa už stáva plnohodnotným veľkofilmom s gigantickou výpravou a slušným rozpočtom. Aj keď je film u časti publika prijímaný rozpačito, Emmerichova remeselná zručnosť, skvelá hudba, efekty, ale hlavnej zaujímavá mimozemská zápletka sa postarajú o vznik fenoménu, ktorý v podobe seriálu na ďalších dvadsať rokov ovládne svet televízneho sci-fi. Aj Hviezdna brána je však len slabým rozjazdom pred tým, čo má zakrátko prísť.
Independence Day -
Independence Day - Disclaimer
Deň nezávislosti (1996) už nie je viac len americkým sviatkom, ale aj megafilmom v pravom zmysle slova. Kryštalicky čistý a neuveriteľne zábavný blockbuster, ktorý ponúka divákovi jednu monumentálnu scénu za druhou, aj keď nerealistický a značne nadnesený, hlavne vďaka technickej dokonalosti stále obsahujúci dostatočný potenciál na to, aby diváka absolútne pohltil. Bohužiaľ svoju povesť popcornového režiserského génia si Emmerich pošramocuje u americkej verzie filmu Godzilla (1998). Tá, aj keď obsahuje opäť veľmi slušné efekty a veľkolepé scény, zlyháva v ostatných filmových zložkách a stáva sa slušne natočeným, avšak pomerne bezduchým katastrofickým filmom.
Armageddon - Záber -
Armageddon - Záber - Disclaimer
Ten istý rok sa ľudia dočkajú aj inej pohromy. Michael Bay, taktiež známy svojimi efektnými megaprodukciami na nás zosiela Armageddon (1998), ktorý sa nesie na vlne comebacku katastrofických filmov a dá sa o ňom povedať v podstate to isté ako o Dni nezávislosti. Divácky úspešný, skvelo natočený film, ktorý realizmus vymieňa za obrovskú porciu zábavy a naozaj sa mu to darí. V tom istom roku vychádza aj Drvivý dopad, spracúvajúci rovnakú tému viac realistickejším a citlivejším spôsobom, u divákov ale prepadá a ostáva v tieni slávnejšieho Bayovho veľkofilmu.
Men in Black - Záber -
Men in Black - Záber - Disclaimer
Ku koncu deväťdesiatych rokov sa počas krátkeho obdobia rodí prekvapivo veľa kvalitných sci-fi filmov. Žáner komédie zastupujú Muži v čiernom (1997) o dvojici agentov z tajnej organizácie chrániacej Zem pred votrelcami z vesmíru, ktorí bodujú svojou originalitou a inteligentným spracovaním. Galaxy Quest (1999) je jedinečnou ultimátnou paródiou na Star Trek, trekkies a všetko s týmto fenoménom spojené. Truman Show (1998) spája komédiu a vážny film do brilantného celku, ktorý ponúka originálny nápad, humor, ale aj priehršť dojatia a emócií. Podobne dojímavým príbehom sa vyznačuje aj film na motívy knihy Isaaca Asimova Andrew - člen našej rodiny (1999) mapujúci dvestoročnú cestu androida a jeho snahu stať sa človekom. Anglický sci-fi a video herný maniak Paul W. S. Anderson na seba upozorňuje svojim Mortal Kombatom (1995), aby zakrátko na to prišiel s atmosférickým Horizontom udalosti (1997), ktorý sa stáva kultovým béčkom hlavne vďaka kvalitnému technickému spracovaniu. O rok neskôr si bohužiaľ kazí povesť svojim Žoldnierom (1998), ktorý právom končí na smetisku filmových dejín.
Ukážka z filmu
Ukážka z filmu Disclaimer
Podobne končí aj hviezdami nabitá Sféra (1998), ktorá sa snaží byť inteligentným sci-fi o stretnutí s mimozemskou civilizáciou, ale v tejto svojej snahe tragicky zlyháva. Blade (1998) vezúci sa novej akčnej vlne práve naopak prekvapuje a vnáša čerstvý vietor do upírskych filmov. Istou revolúciou je určite Smrtihlav (1998) s tajomným príbehom o meste nepretržite zahalenom do tmy, kde sa dejú až príliš podivné veci. Dokonale temná atmosféra a bezchybný vizuál dáva tušiť, že o Alexovi Proyasovi, ktorý ohúril už svojou Vranou (1994), budeme ešte počuť.
Matrix, The - Záber -
Matrix, The - Záber - Disclaimer
Posledný rok tisícročia sa strhlo sci-fi šialenstvo dovtedy nevídané. Zaslúžili sa o to najmä dva filmy. Prvým z nich bolo pokračovanie Hviezdnych vojen, ktoré sa svojou prvou epizódou vrátili po pätnástich rokoch na plátna kín. Prvotný ošiaľ, ktorý vyvolal ich opätovný príchod u množstva fanúšikov, vystriedali čoskoro rozpačité reakcie a prejavy sklamania. Druhý film bol síce o niečo menej nápadnejší, ale už jeho tajomný trailer čo to naznačoval. Film, ktorý uvádzal, zmenil náš pohľad na kinematografiu, ale aj svet ako taký. Martix sa stal dokonalým zakončením storočia filmu a zvestovateľom novej doby. Dovtedy nevídané efekty, spomalené guľky, famózne akčné sekvencie, celkové poňatie filmu, filozofia - žiaden iný film nespája toľko prevratných prvkov do tak dokonalého celku. Aj Matrix je len dieťaťom svojej doby, poznačenej rozvojom internetu ako fenoménu, ktorý pomaly začína ovládať svet a nie je to náhoda, že práve Matrix sa zapisuje do histórie aj ako prvý nelegálne široko distribuovaný film na tejto sieti. Ako by povedal Morpheus: dejiny majú zmysel pre iróniu. Svet počítačov a cyberpunku je tu ale už dávnejšie. Trávnikár (1992), podobne ako menej vydarená Virtuozita (1995) od rovnakého režiséra, zoznamujú ľudí s virtuálnou realitou a špekulujú nad jej možnosťami a dôsledkami jej použitia.
Ghost in the Shell -
Ghost in the Shell - Disclaimer
Johnny Mnemonic (1995) o kuriérovi prenášajúcom informácie za pomoci mozgového implantátu vo svojej hlave sa aj napriek rozporuplnej kvalite stáva kultovým filmom skvelo vykresľujúcim prostredie cyberpunku. Zvláštne dni (1995) z pera Jamesa Camerona zasa prichádzajú s príbehom o bývalom policajtovi, ktorý sa vďaka prístroju na nahrávanie spomienok dostane na stopu nebezpečného vraha. V tom istom roku vzniká aj legendárne japonské anime Ghost in the Shell (1995). Vizuálne úchvatný a myšlienkovo zaujímavý príbeh o členoch Sekcie 9 pátrajúcej po hackerovi ovládajúcom ľudí oplýva patričnou dávkou filozofie okorenenej o pre anime tradičným, ťažšie stráviteľným príbehom.
Babylon 5 - Logo
Babylon 5 - Logo Disclaimer
Žáner sci-fi však nespí ani v televízii. Star Trek prežíva nebývalú renesanciu, keď sa na obrazovkách vystriedajú dokonca tri jeho pokračovania v podobe Novej generácie, Hlbokého vesmíru 9 a Voyageru. Rodí sa však aj iná space opera, ktorá sa čoskoro stáva rovnako kultová. Babylon 5 (1994) udivuje hlavne prepracovanou dejovou líniou, myšlienkovou bohatosťou, detailne vykreslenými postavami, ale aj politicko-kultúrnou víziou možného sveta budúcnosti. Po jeho vzore potom vzniká aj niekoľko nízkorozpočtových vesmírnych sci-fi seriálov ako Vesmír bez hraníc (1995), Lexx (1997) či Farscape (1999).
X-Files, The -
X-Files, The - Disclaimer
Prielom zaznamenávajú kultové Akty X (1993), ktoré si svojimi tajomnými príbehmi spolu s agentmi Mulderom a Scullyovou zamotaných v dejovej línii o mimozemšťanoch a vládnych konšpiráciách, získali televízny svet. Ku koncu svojho života sa bohužiaľ stali obeťou svojej slávy a nasilu točené posledné série svojou kvalitou už ďaleko zaostávali. Vďaka nim ale vzniká nová seriálová vlna, ktorú vzápätí nasleduje Millenium (1996) a k dokonalosti vyzdvihuje o niekoľko rokov neskôr Lost, ale to už je úplné iný príbeh, ktorý pokračuje o týždeň...
_______________________________________
Filmová história sci-fi časť 1. (1900-1950)
Filmová história sci-fi časť 2. (1950-1960)
Filmová história sci-fi časť 3. (1960-1970)
Filmová história sci-fi časť 4. (1970-1980)
Filmová história sci-fi časť 5. (1980-1990)
Filmová história sci-fi časť 7. (2000-2010)
Filmová história sci-fi časť 8. (Malé veľké filmy)
Filmová história sci-fi časť 9. (2010-2020)

Roland Axenberg

Roland Axenberg
"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200)

Diskusia

Roland Axenberg
Ak ste si nenašli v zozname svoj film nezúfajte, na konci ešte chystám špeciálnu časť vyhradenú béčkam, intersoňáckym VHS legendám a DVD klasikám. Bude to cca 50 filmov takže tešte sa :)
18.02.2010

andrej android praznovsky
Dvanast Opicakov rulez!!! a tiez T 2 !!!!!!!
Super News !! Tesim sa na VHS kove :)Robot Jox a spol
19.02.2010

Roland Axenberg
Ano, Robot Jox sa tam nachadza tiez :)
19.02.2010

Stano Lacko
Wow, nto by chcelo urobit nejaky maraton!
19.02.2010

Aldeberan
waw. nikdy som si neuvedomil, aké boli 90 roky (v ktorých som vyrastal) bohaté na scifi. Teraz už konečne všetko dáva zmysel :D
20.02.2010

Šaňo aka Babcom
oh, Moon 44 je super... musim si to opaet pozriet. ani som netusil, ze to tocil Emerich. :)
20.02.2010

Roland Axenberg
Pozrel som si znovu Mesiac 44 a uz ma to nenadchlo tak ako pred 20 rokmi :) Vizualne je tam citit inspiracia Blade Runnerom, v pribehu je to zase dost podobne Outlandu. Kedysi bol Mesiac 44 mozno super sci-fi, teraz by som ho nazval uz len zaujimavym.
21.02.2010

andrej android praznovsky
moon 44 somsi kupil ns DVD:) a videl som ho prvzkrat pred rokom, dejovo nic moc ale Michael Pare bol teda frajer!Inak ano pracovna sefov korporacie je ta ista budova ako v Blade Runnerovi.
21.02.2010

Riho
Musel som velmy,velmy dlho rozmyslat,ale prisiel som na to co mi tu chyba.Seaquest.Aspon prve dve serie s prihovormi Roberta Ballarda:o)
01.03.2010

Roland Axenberg
Tjn, SeaQuest DSV bol super, skoda, nejako mi vypadol. Tusim to chodilo kedysi na Markize?
01.03.2010

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.
Neregistrovaný užívateľ
Meno:
Email:
(nebude zverejnený)
Podmienky:
čítal som a súhlasím s podmienkami

Ďalšie články a poviedky v téme Filmová história sci-fi

Filmová história sci-fi, časť 9. (2010-2020)

Očakávania, že po úspechu Avatara (2009) sa dočkáme oživenia vysoko rozpočtových a originálnych sci-fi produkcií sa nenaplnili. Tie najveľkolepejšie a najvýpravnejšie sci-fi filmy sa držia osvedčených pokračovaní, ako to môžeme vidieť na príkladoch v univerzách Star Wars a Star Treku, ale hlavne tomuto desaťročiu nevládne nič tak, ako filmové adaptácie komiksov vydavateľstiev Marvel a DC Comics. Skutočne kvalitných a originálnych sci-fi filmov je tak aj naďalej pomenej, ale nájdu sa aj naozajstné klenoty.

Filmová história sci-fi, časť 8. (Malé veľké filmy)

Bonusová časť seriálu o histórii sci-fi filmov, v ktorej si povieme niečo o filmoch útočiacich z televíznych obrazoviek a políc videopožičovní.

Filmová história sci-fi, časť 7. (2000-2010)

Tak ako literárne aj filmové sci-fi sa začiatkom milénia dostáva do krízy. Originálnych námetov je čoraz menej a filmovej produkcii dominujú adaptácie komiksov, počítačových hier ako aj množstvo pokračovaní a prerábok. Kvantita však neustále rastie a nie je núdza ani o unikátne a komerčne mimoriadne úspešné diela. Dnes večer uzatvárame históriu...

Filmová história sci-fi, časť 6. (1990-2000)

Koniec milénia znamená aj koniec jednej éry sci-fi filmov plných skvelých nápadov, bombastických akčných scén a prelomových efektov. Prichádza posledné obdobie, po ktorom už nič nebude také ako predtým.

Filmová história sci-fi, časť 5. (1980-1990)

V osemdesiatych rokoch prežíva sci-fi zlatú éru. Plné peňaženky producentov, ktorí sú ochotný míňať na predtým nemysliteľné projekty dávajú vzniknúť množstvu výnimočných filmových diel.

Filmová história sci-fi, časť 4. (1970-1980)

V tejto časti sa zameriame na prelomové sedemdesiate roky, ktoré znamenali pre žáner sci-fi začiatok jeho najväčšieho rozmachu. Čas veľkých tvorcov a filmových legiend prichádza.

Filmová história sci-fi, časť 3. (1960-1970)

Tretia časť seriálu o histórii sci-fi na poli kinematografie. Dnes si povieme niečo o období malého skoku pre ľudstvo, ale veľkého pre žáner sci-fi :)

Filmová história sci-fi, časť 2. (1950-1960)

Pokračujeme v seriáli o histórii vedecko-fantastických filmov. Tentokrát sa zameriame na päťdesiate roky dvadsiateho storočia, v ktorých sa sci-fi začínalo stávať čoraz populárnejším žánrom.

Filmová história sci-fi, časť 1. (1900-1950)

Začíname nový seriál o histórii sci-fi filmov. V tejto časti si povieme niečo o filmových začiatkoch a najvýznamnejších sci-fi filmoch tohto obdobia.

Ďalšie články, ktoré by ťa mohli zaujímať...