Obrovský úspech Star Wars koncom
sedemdesiatych rokov znamenal pre žáner sci-fi skutočnú revolúciu. Peniaze od producentov sa hrnú a prietrž sci-fi filmov zasahuje všetko od rodinných komédií po temné horory. Množstvo sci-fi natočených v rokoch osemdesiatych sa vymyká možnostiam takéhoto článku, ale ako vždy sa zameriam na najdôležitejšie a najveľkolepejšie filmy, o ktoré v tomto desaťročí nie je núdza.
Tajomná žiara nad Pacifikom (1980) je dobrodružným sci-fi o lietadlovej lodi Nimitz, ktorá sa vďaka záhadnej anomálií ocitne v období japonského útoku na Pearl Harbor. Zmení kapitán lode históriu a zabráni útoku, alebo nezasiahne aby zachoval časovú líniu? Sean Connery sa vydáva do vesmíru v sci-fi detektívke
Outland (1981) zobrazujúcej príbeh policajného šerifa budúcnosti, bojujúceho proti drogovému sprisahaniu v ťažobnej kolónii na Jupiterovom mesiaci Io. Skutočne revolučným filmom čo sa týka námetu, ale hlavne použitia počítačovej animácie sa stáva
Tron (1982).
Počítačový expert je unesený do virtuálneho sveta, kde sa musí prebojovať cez nebezpečné hry, ktorých je teraz priamym účastníkom a s pomocou odvážneho bezpečnostného programu zneškodniť nebezpečný hlavný ovládací program. Akýsi Matrix 80-tych rokov, ktorý reflektuje vzmáhajúci sa svet počítačov sa stal kultovým nielen u ľudí z oblasti počítačového priemyslu a tento rok by sme sa mali dočkať aj jeho
pokračovania. Kolekcia animovaných dark fantasy a sci-fi príbehov
Heavy Metal (1981), inšpirovaných rovnomenným komiksovým magazínom, o tajomnom artefakte reprezentujúcom zlo manipulujúce s ľuďmi, sú do neortodoxného vizuálneho štýlu zabalené temné príbehy plné akcie, okorenené značnou dávkou erotiky. Možno aj vďaka podivnej atmosfére, ktorú dotvára hudba od známych metalových kapiel, si tento netradičný film vyslúžil kultový status, dočkal sa
pokračovania, počítačovej hry a na ceste je jeho remake. Japonská
Akira (1988) štartuje novú vlnu popularity anime v západnom svete a je jedným zo základných diel tohto žánru. Neo-Tokio, rok 2019. Je tridsať rokov po tretej svetovej vojne, pri ktorej bolo staré Tokio zrovnané so zemou. Člen motorkárskeho gangu Tetsuo je behom jednej z nočných jázd zajatý armádou, ktorá ho využije na tajné experimenty. Vodca skupiny Kaneda sa ho však odhodlá oslobodiť, netušiac, že tak odhaľuje obrovské sprisahanie, majúce dôsledky pre celý svet. Akira má všetko čo pravé anime má mať: príťažlivú animáciu, šialené nápady, pre Európana možno až príliš nekonzistentný dej a koniec kdesi ďaleko za hranicou nášho chápania.
Steven Spielberg prichádza s dojemným rodinným sci-fi o čistote detskej duše a zmysle priateľstva a vo svojom
E.T. – Mimozemšťanovi (1982) vytvára jednu z najväčších legiend filmového plátna. Bezchybná réžia a hudobná zložka je ocenená okrem obrovského diváckeho úspechu aj niekoľkými Oscarmi. Okrem toho zrodí aj ďalšiu vlnu rodinných sci-fi filmov:
Číslo 5 žije (1986) je o robotovi, ktorý sa po skrate stáva mimoriadne inteligentným a uniká svojim tvorcom. Stretáva sa so ženou, ktorá sa ho pred nimi rozhodne uchrániť.
D.A.R.Y.L. (1986) je chlapec-robot, ktorý je po nehode prichýlený u rodiny netušiacej o jeho pôvode. Postupne zisťujú, že chlapec je súčasťou výskumného projektu americkej armády, keď sa ho tá rozhodne zbaviť, rodina sa postaví na jeho ochranu. V
Projekte X (1987) zase vedci cvičia opice, používané pri tajnom vládnom projekte. Keď zistia, že sú zvieratá vystavované krutým podmienkam a nemilosrdne likvidované, rozhodnú sa ich oslobodiť.
Spielbergom produkovaný
Návrat do budúcnosti (1985), ktorý sa zakrátko mení na veľkolepú filmovú trilógiu o cestovaní časom, je rodinná dobrodružná komédia prinášajúca prvotriednu zábavu, ktorá opäť zaznamenáva široký divácky ohlas. Na podobnej vlne sa nesú rovnako kultoví
Krotitelia duchov (1984), ktorí za pomoci ektoplazmových kanónov a špeciálnych efektov žnú obrovský úspech u obyvateľov mesta obťažovaných nebezpečnými duchmi, ale aj u filmových divákov. Zabíjať duchov nikdy nebolo a už nikdy nebude tak zábavné.
V osemdesiatych rokoch sú tu však aj ďalší tvorcovia, meniaci svet sci-fi. Pre Johna Carpentera nastáva mimoriadne tvorivé obdobie, počas ktorého produkuje jeden trhák za druhým. V
Úteku z New Yorku (1981) uvádza legendárneho antihrdinu
Snakea Plisskena. Ten musí zachrániť amerického prezidenta, ktorého lietadlo havarovalo na Manthattane, medzičasom prestavaného na izolovanú väzenskú kolóniu. Žiaden iný film nemá tak kryštalicky čistú béčkovu atmosféru a tak nezabudnuteľného hlavného hrdinu, ktorého z jeho pomyselného trónu dokáže zosadiť až o dvadsať rokov neskôr istý
Richard B. Riddick. Hneď o rok neskôr vzniká paranoidný klaustrofobický horor
Vec (1982) o arktickej výskumnej stanici, ktorej posádka musí čeliť mimozemskej invázii, vo forme infekcie preberajúcej kontrolu nad hostiteľským organizmom. Akousi E.T. verziou pre dospelých je carpenterov
Starman (1984), o mimozemšťanovi, ktorému tento krát pomáha pri ceste domov dospelá žena. Starman sa zhmotní do podoby jej mŕtveho manžela a na spoločnej ceste za slobodou dospejú k vzájomnému poznaniu a priateľstvu. Zákerný vládny agenti sú im aj v tomto prípade v pätách.
Kombináciou sci-fi a mysteriózneho hororu je
Vládca temnôt (1987), o výskumnom tíme skúmajúci záhadný valec s nevšedným obsahom. Úspešné obdobie ukončuje sci-fi triler
Oni žijú! (1988). Tulák objaví okuliare umožňujúce mu vidieť mimozemšťanov zamaskovaných za obyčajných ľudí a takto na seba príjma úlohu zachrániť svet. Škoda, že práve spolu s týmto filmom klesá aj carpenterova forma a úspech, ktorý mu priniesli osemdesiate roky už nikdy nezopakuje.
Príbeh malého chlapca Bastiena, ktorý sa pomocou tajomnej knihy prenesie do sveta Fantázie čeliacej zániku a stane sa tak súčasťou
Nekonečného príbehu (1984), je nielen dodnes neprekonanou rozprávkou, ale aj akýmsi večným posolstvom o zmysle fantázie a ľudských snov. Dojímavý, nadčasový príbeh o potrebe fantázie a predstavivosti, ktorá nás napĺňa a robí z nás duchovne bohatších ľudí si vyslúžil niekoľko, už nie veľmi úspešných pokračovaní a otvoril jeho režisérovi Wolgangovi Petersenovi, brány do Hollywoodu. Jeho ďalším filmom sa stáva sci-fi
Môj nepriateľ (1985). Počas vesmírnej bitky s mimozemskou civilizáciou je jeden z pilotov zostrelený na odľahlej planéte, spolu so svojim nepriateľom. Po čase začínajú obaja chápať, že aby prežili, musia odhodiť vzájomnú nenávisť a začať spolupracovať. Pomalý, komorný príbeh sa koncentruje hlavne na postavy a ich prekonávanie spoločných rozdielov v snahe prežiť v nehostinnom svete.
Ticho na zemi (1985) pôsobivo pracuje s originálnym námetom. Muž sa prebúdza a zisťuje, že je na celom svete sám. Pravdepodobne je na vine tajný vládny projekt a tak sa musí pokúsiť zvrátiť jeho následky. Dokáže sa však predtým vysporiadať so samotou a je v skutočnosti úplne sám? Tretím nízkorozpočtovým a taktiež komorným filmom z tohto obdobia je
Mucha (1986). Remake klasiky z päťdesiatych rokov sa na rozdiel od originálu zameriava na samotnú premenu vedca na mutanta a všetky aspekty s tým súvisiace. Cronenberg tu za pomoci skvelého vizuálu a herca Jeffa Goldbluma vytvoril tú správnu ponurú atmosféru, vďaka ktorej sa Mucha aj napriek svojej odpudivosti zapísala do filmových dejín.
Davidovi Lynchovi sa podarilo po neúspešných pokusoch takých mien ako Jodorowsky či Scott dostať k réžii filmu podľa legendárneho románu Franka Herberta o púštnej planéte stávajúcej sa centrom súperenia najmocnejších síl známeho vesmíru.
Duna (1984) so 40-miliónovým rozpočtom aj napriek veľkolepej výprave a skvelej lynchovej štylizácii končí fiaskom u kritiky aj divákov a rovnako ako o ďalší menovaný film aj o Dunu sa strhne strihačský boj, ktorý vyvrcholí niekoľkými odlišnými verziami. Napriek zopár skutočným slabinám, ako oproti knihe v určitých pasážach až príliš skratkovito podaný dej, si film po čase nachádza množstvo fanúšikov.
Spomínaný Ridley Scott sa po neúspešnom pokuse o sfilmovanie Duny púšťa do ďalšieho projektu, netušiac, že vytvára asi najväčšiu legendu žánru sci-fi. Magická atmosféra spolu s majstrovskou vangelisovou hudbou robia z
Blade Runnera (1984) impozantnú filmovú poéziu. Je len málo filmov, tak jedinečne využívajúcich všetky filmové prostriedky, kde každý záber tvorí dokonalé vizuálne dielo rozprávajúce príbeh, ktorý ďalej doplňujú osobité postavy a brilantné dialógy. Sci-fi film noir aj vďaka svojej temnej atmosfére nezožal v dobe svojho uvedenia veľký úspech. Ľudia v optimistických rokoch Star Wars a E.T. - Mimozemšťana neboli na temný futuristický svet ešte pripravený, avšak história Blade Runnera ocenila a dnes je jednou z najväčších ikon žánru. V tom istom roku ešte vzniká adaptácia najslávnejšieho dystopického románu všetkých čias, orwellovho
1984. Súboj Winstona Smitha proti veľkému bratovi je určite pôsobivejší v knihe, ale táto filmová adaptácia je považovaná za najlepšiu. Akoby 1984 vyzeralo, keby ho točil Ridley Scott si môžete pozrieť v jeho slávnej
reklame na Apple.
Brazil (1985) vyobrazuje taktiež totalitnú spoločnosť, avšak tento krát v satirickej vízii Terryho Gilliama, ktorý tu uplatňuje svoj svojský vizuálny štýl a poetiku.
Len jeden človek vládne žánru sci-fi tak ako nikto iný. Len on dokáže natočiť to čo chcú všetci vidieť a tak ako to chcú vidieť. Je jedno či sa jedná o príbeh biblických rozmerov, ošuchanú lovestory či rozprávku prenesenú do fantastického sveta, vďaka jeho režisérskemu umeniu, mu to každý z nás vždy zhltne aj s navijakom. Človek zhmotňujúci naše sny aj nočné mory sa volá James Cameron a jeho sebou samým pridelený titul
„Kráľ sveta“ mu zatiaľ nikto nezobral. Sen, ktorý ho prenasleduje jednej noci pri vysokých horúčkach o stroji, vynárajúcom sa z plameňov, dá vzniknúť jednej z najkultovejších ság sci-fi.
Terminátor (1984) prichádza z budúcnosti aby zabil matku budúceho vodcu ľudského odboja proti strojom Johna Connora. Drsná akčná jazda okorenená zábermi z budúcnosti a neporaziteľný terminátor loviaci ústrednú dvojicu, stvorili ságu o boji s časom presahujúcu tri desaťročia.
O rok neskôr dokončuje
Votrelcov (1986) s rovnako kvalitným vizuálnym aj technickým prevedením ako Scottov originál, avšak s košatejším príbehom, veľkolepými scénami a silným dôrazom na vojenský aspekt. Príbeh skupiny vojakov v zúfalom boji proti tisíckam votrelcov na odľahlej planéte, skvelé hlášky, efekty a tradičné cameronove réžijné majstrovstvo urobili z Votrelcov ďalšiu legendu sci-fi. Spanilú jazdu zakončuje rovnako mimoriadne úspešnou
Priepasťou (1989), dobrodružný príbeh o kontakte s mimozemskou civilizáciou hlboko pod morskou hladinou sa odohráva na pozadí konfliktu vedcov so skupinou vojakov. Priepasť asi najviac odráža Cameronovu záľubu v oceáne, ale aj v nových filmových a trikových technológiách, ktoré okrem režírovania filmov aj sám vyvíja.
Zatiaľ čo režisérsky patria osemdesiate roky Cameronovi, z hercov im jednoznačne kraľuje Rakúšan s pevnou vôľou a šťastným osudom, rakúsky dub Arnold Schwarzenegger. Prielom v jeho hereckej kariére nastáva pri postave, ku ktorej akoby sa narodil.
Barbar Conan (1982) za pomoci prekrásnej hudby a veľkolepej výpravy triumfuje Howardovu predlohu a dočká sa aj dvoch menej úspešných pokračovaní. Ešte medzi nimi si Arnold zahrá v Terminátorovi, aby už ako filmová hviezda zažiaril v úlohe veliteľa vojenskej jednotky konfrontovanej s mimozemským lovcom.
Predátor (1987) sa stáva dokonalým akčným sci-fi, plným nesmrteľných hlášok a s ultimátnym záverečným súbojom. Asi zo žiadneho iného sci-fi nedýcha atmosféra osemdesiatych rokov tak ako práve z tohto filmu. Komu niekedy visel Arnoldov plagát nad posteľou, vie o čom hovorím.
RoboCop (1987) je drsným akčným sci-fi Paula Verhoevena. V Detroite budúcnosti plnom násilia je zavraždený policajt transformovaný do podoby cyborga odolného voči strelám a vyzbrojeného tými najmodernejšími zbraňami. Z vonku neporaziteľný, pod jeho pancierovým plášťom sa však ukrýva jeho ľudská časť, túžiaca po pomste.
Batman (1989) vizuálneho mága Tima Burtona je adaptáciou komiksu, ktorá svojou kvalitou ďaleko predčila všetky podobné pokusy. Superhrdina na pozadí temno-gotického Gotham City bojujúci so supezloduchom Jockerom geniálne stvárneným Jackom Nicholsonom sa dočká ešte ďalších troch pokračovaní, aby bol o dvadsať rokov neskôr zatienený úspešným
Temným rytierom.
Deväťdesiate roky pokračujú v rovnakom veľkolepom štýle. O tom, ale až
nabudúce.
Mojich Top 10 sci-fi filmov dekády:
1. Blade Runner
2. Votrelci
3. Star Wars: Epizóda V
4. Star Wars: Epizóda VI
5. Terminátor
6. Predátor
7. Vec
8. RoboCop
9. Akira
10. Mucha
_______________________________________