Star Wars Ep. VIII - The Last Jedi (recenzia)

Tak sa nám rok s rokom zišiel, a máme tu nové Hviezdne vojny. V poradí už deviate (ja viem, ale Rogue One). Takže...aká je tá nová diznijovka?
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - poster
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - poster Disclaimer
Keď v 70-tych rokoch zháňal George Lucas pre svojho Flash Gordona peniaze, isto by ho ani len nenapadlo, že o pár desaťročí neskôr bude duchovné dieťa práve tohto projektu jedným z najznámejších filmov všetkých čias. Ak náhodou vôbec nie tým najznámejším.
Sága Hviezdnych vojen prešla od toho osudového večera v r. 1977 dlhú cestu. V prvej (prostrednej? alebo radšej pôvodnej?) trilógii sme videli pád Dartha Vadera, Impéria a vzostup Luka Skywalkera.
Následne sa na prelome milénia objavila nová trilógia popisujúca naoko dokonalú a cukríkovú Republiku, Jediov a ich pád. A po rokoch čakania sme sa v 2015 konečne dočkali pokračovania. Či úspešného alebo nie, nech každý posúdi sám. Samozrejme, okolo Star Wars medzi tým vyrástol kult a celé expandované univerzum plné seriálov, komiksov, kníh a videohier. V týchto dňoch prichádza do kín najnovšie, v poradí už ôsme pokračovanie legendárnej snímky. A že ide to bude film roku, nikto nepochybuje.
Republika je v troskách. First Order, militantná organizácia kráčajúca v šľapajach Impéria na čele s tajomným Snokeom a jeho verným psom Kylo Renom/Benom Solom, pokračuje s likvidáciou zvyškov Odporu pod velením generálky Leii Organy. Na vzdialenej planéte zatiaľ nachádza otázkami sužovaná mladá Rey legendami opradeného posledného majstra Jediov, Luka Skywalkera. Podarí sa jej presvedčiť ho, aby sa vrátil a bojoval proti Temnej strane, tak ako kedysi proti Impériu?
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - final trailer Disclaimer
Trailer na Star Wars: Ep. VIII – The Last Jedi.
Treba povedať, že písať recenziu na film, ktorý ste videli a pritom sa pokúsiť nevykvákať do sveta jeho obsah, je dosť náročné. O to viac, že nové SW sú plné prekvapení. Napriek tomu sa o to budem zo všetkých síl snažiť. Ale pekne poporiadku...
Prvá dobrá správa je, že film nie je kópiou Ep. V v takej podobe, ako The Force Awakens bola kópiou Ep. IV. Isto, aj tu narazíme na niektoré scény, ktoré budú pripomínať bitku o ľadovú planétu Hoth z úvodu Impéria vracia úder (to sme už koniec koncov mohli vidieť aj v traileri) a reminiscencia Luka a Yodu v podobe Rey a majstra Luka je tiež viac než zjavná. Našťastie, režisér Rian Johnson sa v daných scénach nezmyselne neutápa a samotný film má ďaleko väčší presah než len sentimentálne spomínanie. Nové Hviezdne vojny sú o postavách - ich vývoji a minulosti. A to podľa môjho skromného odhadu viac, než kedykoľvek predtým.
Finn, rey a Rose
Finn, rey a Rose Disclaimer
Finn, Rey a Rose.
The Last Jedi je v skutočnosti odlišný film, než aký sme asi všetci očakávali. Samozrejme, dôjde na vesmírne boje, prestrelky stíhačiek, Jediov, svetelné meče, hlášky, Millenium Falcon, exotické kreatúry, humor... a Silu. Isto, to všetko tam nájdete. Ale hlavne je to vcelku odvážny pokus o odklonenie sa od pop kultúrnej zábavy tak, ako nám ju predostieral nielen Lucas, ale napr. aj Abrams, a príklon k vážnejším prvkom. Z filmu jednoznačne cítiť bolesť, zúfalstvo, tiene minulosti a ťarchu rozhodovania sa. Desaťročia konfliktov našich obľúbených hrdinov zmenili.
generál Leia Organa
generál Leia Organa Disclaimer
Princezná. Senátorka. Generálka. Leia Organa. Carrie Fisher.
Odpor, čoby ideologický pokračovateľ Rebélie, už zďaleka nie je to, čo býval. Kým v Ep IV-VI bol boj rebelov proti Impériu ako súboj Dávida proti Goliášovi, v Ep. VIII je to boj mravca proti celej armáde Goliášov. Roky sa podpísali aj na Leii Organe. Príjemným zistením je, že posledné natočené scény Carrie Fisher, ktorá takto pred rokom náhle zomrela, patria k jej najlepším. Podobne aj Leia už dávno nie je to arogantné decko plné energie z epizódy IV - VI. Generálka Organa je, podobne ako tak ako Odpor, na pokraji síl. Márne sa snaží zachrániť aspoň tie posledné zvyšky domova, snov a ľudí, čo jej ostali. Žiadna veľkolepá hrdinka zo starých čias, ale stará žena o paličke, snažiaca sa nájsť aspoň aké-také bezpečie pre tých, čo jej veria. Stará, avšak stále hrdá. Stále nezlomená. Takmer.
živá legenda Luke Skywalker
živá legenda Luke Skywalker Disclaimer
Žijúca legenda, majster Jedi Luke Skywalker...
Podobne je to aj s dejovou líniou Rey a Luka. Za všetko môžem povedať len toľko, že ak očakávate ďalší tréning v štýle Yoda - Luke, budete prekvapení. Keď už sme pri Lukovi, povedzme si niečo o jeho synovcovi. V nových Hviezdnych vojnách sa konečne niečo dozvieme o Kylo Renovej minulosti, zistíme niektoré dôvody, prečo urobil to, čo urobil. Navyše, treba uznať, že už nepripomína Darth Ema z Ep. VII. Isto, výbuchy zúrivosti tu stále ostali, ale je tam aj niečo viac. Adam Driver, herec stvárňujúci Kyla Rena, dostal na prekreslenie Benovho charakteru širšiu plochu než v Ep VII a to sa mu podľa mňa vcelku podarilo viac ako v Ep. VII.
Kylo Ren/Ben Solo
Kylo Ren/Ben Solo Disclaimer
...a jeho žiak Kyle Reno.
A Rey? Tá hľadá odpovede. Jej postava prechádza etapami naivity, tvrdohlavosti, nádeje, zúfalstva a hnevu, aby chvíľu na to pochopila pravdu a postavila sa jej zoči-voči... a potom si celé to kolo znova zopakovala. Som si istý, že po zhliadnutí najnovšej epizódy padne veľké množstvo teórií o jej pôvode, no myslím si, že ak sa nad tým zamyslíte, je to tak možno aj lepšie. Svoje vlastné veľké dejové línie dostanú aj Finn a Poe. A nielen to. Ako sa ukáže, aj u týchto postáv dôjde k niektorým príbehovým či charakterovým zvratom. Samozrejme, tešiť sa môžete aj na pár cameo, a to nielen z Ep. VII.
Poe Dameron v akcii
Poe Dameron v akcii Disclaimer
Aj ôsma epizóda bude plná vesmírnych bitiek.
Ako sa vraví, nič nie je stopro. Ani Ep. VIII nie. Aj tu sa v scenári vyskytujú chyby a vata, bez ktorých by sa film pokojne obišiel. Aj tu režisér využíva klišé, aby zatlačil na divákove srdce. Aj tu divák sem tam pokrúti hlavou nad fyzikou. A aj tu sú scény, pri ktorých má človek chuť postaviť sa oproti stene a opakovane do nej udierať hlavou s výkrikom PREČOOO??? Našťastie ich je vo filme málo, no za všetky len spomeniem scénu s Leiou (keď na ňu dôjde, pochopíte). Záver filmu možno tiež vyznieva mierne pateticky, ale zato v podobe tej najčistejšej nádeje.
Ku koncu chcem vystríhať pred slovenským dabingom, na ktorom som bol. Zatiaľ, čo pri masívnej bitevnej lodi názov dreadnought neprekladali a podobne sa držali aj pri označení stíhačiek X-Wing, tak pri premenovaní Star Destroyer na Ničiteľa hviezd mi naozaj šlo utrhnúť uši. O to viac, ak si uvedomíte, že destroyer je vo vojenskej terminológii torpédoborec a že Star Destroyer naozaj nikdy žiadne hviezdy neničil. Žiaľ, podobných chuťoviek by sa tam našlo viac.
Záver: Na nové Hviezdne vojny bude veľa ľudí nadávať. Veľa ľudí ich bude chváliť. Množstvo fanúšikov bude mať (podobne ako ja) kuloárne hlboko uvedomelé reči o premárnenej šanci. Musím povedať, že aj mne v zásade trvalo jeden celý deň rozhodnúť sa, či sa mi The Last Jedi páči alebo nie. Myslím si ale, že som sa konečne rozhodol. Nové SW sú veľmi dobrý film. Lepší, než sa spočiatku zdá. Ale iný, než sa očakávalo. Dalo by sa povedať, že Hviezdne vojny konečne dospeli.
Verdikt: 90%