Arrival - recenzia

Prišli. Do kín. Mimozemské artefakty levitujú na niekoľkých miestach sveta a ponúkajú pozemšťanom možnosť prvého stretu s cudzou civilizáciou. Aký bude náš osud? Porozumieme im? Alebo zničíme našu šancu spoznať a pochopiť?
Juraj Búry
Keď som vyšiel z kina, mal som s týmto filmom jeden filozofický problém, ktorý síce bol adresovaný, ale ja som to prehliadal. Po zrelej úvahe som však dospel k názoru, že daný problém viac vypovedá o mne a mojom pohľade na svet než o filme samotnom. A to je dobre, lebo to, že ma Arrival donútil nad tým premýšľať, svedčí, že reže pod povrch. Možno nie hlboko, ale reže.
Arrival - Scéna - Louise sa snaží komunikovať
Arrival - Scéna - Louise sa snaží komunikovať Disclaimer
Arrival (réžia Denis Villeneuve), u nás ako Prvý kontakt, zobrazuje kontakt s cudzou mimozemskou civilizáciou. Rieši to do detailov, od problémov s atmosférou, infekciami až po komunikáciu. A nie, komunikácia nebude možná za pomoci všeobecne platných matematických a fyzikálnych zákonov. Tu nám bude musieť pomôcť humanitná veda. Lingvistika. Lebo ak sa chceme baviť v nejakých vzorcoch, musíme najskôr mať stanovenú semiotickú sústavu tých vzorcov, líniu uvažovania či zistiť schopnosť mimozemšťanov uvažovať abstraktne. Znie to nudne, ale nie je.
Film sa nezaťažuje zbytočnou a nudnou expozíciou. Keď na ňu dôjde, tak je podávaná prirodzene, v malých dávkach a zrozumiteľne. Arrival je inteligentný, ale nesnaží sa diváka prechytračiť (podobne ako napríklad Interstellar). V momente, keď sa môžete stratiť, film vám pomôže. Nevýhoda tohto postupu je, že pointu pochopíte skôr ako treba.
Arrival - Scéna - Louise a mimozemský znak
Arrival - Scéna - Louise a mimozemský znak Disclaimer
Napriek tomu to neprekáža. Film má dostatok vrstiev a pointa je len jednou z nich, druhou je samotný príbeh. Arrival nepotrebuje akciu, aby budoval napätie. Tieto dve veci totiž nie sú to isté. Akcie je tu teda minimum, ale napätia mnoho. A práve to je to, čo nás núti ho sledovať. Medzi postavami je budovaný prirodzený a logický konflikt, ktorý šikovne eskaluje i cez dialógy alebo jednoduché dianie. Všetci však vieme, čo je v stávke.
Asi nám je všetkým jasné, že toto scifíčko bude viac o nás samých – ľuďoch – než o mimozemšťanoch. Preto sa „vedecký problém“ Prvého kontaktu začne prelínať s osobným. Vtedy naplno nastupuje melodramatickosť, ale opäť je nenásilná a atmosfericky dokonale zvládnutá. Tak ako celý film. Od hercov, strihu, kamery až po hudbu. V zásade mu nie je čo vytknúť. Ak má niekto divácky problém pri sledovaní Arrivalu (napríklad, že ho nudí), vypovedá to viac o vkuse diváka, než o kvalitách filmu.
Arrival - Scéna - Riešenie rébusu
Arrival - Scéna - Riešenie rébusu Disclaimer
Mám chuť Arrival porovnávať s Interstellarom, ale bolo by to nevhodné. Nolanove dielo je oproti tomu Villeneuvemu hlučné, pridlhé, ukecané a na úrovní emócií takmer vulgárne. Arrival pripomína (hlavne vizuálom) skôr Ex Machinu. A to je dobre. V prvom rade predstavuje oddych od súčasnej filmovej produkcie plnej výbuchov, rýchleho strihu a postmoderného ironického odstupu. Je to niečo, čo sa často nevidí. Ponúkla hĺbavý divácky zážitok, ktorý nemusíte vedieť oceniť, ale vyhnúť by ste sa mu nemali.
100%

Juraj Búry

Juraj Búry
Mám veľa čiernych vlasov, kocúra a plyšového pavúka. Väčšinou sa mocem v Nitre, alebo po kopcoch a hradoch. Strašne rád sa hrám, čítam a pozerám a potom o tom premýšľam. Pôsobím mladší ako v skutočnosti som.

Veronika Valent
Plne súhlasím. Film je hlboká štúdia do nášho vlastného mikrokozmu. Navyše som odchádzala z kina asi ako jediná s vyplakanými očami a pocitom, že by som si mala ľudí okolo seba podstatne viac vážiť a hlavne dávať im to jasne najavo. Pre niekoho to však bude málo akčné a príliš psychologické. Porovnanie s Ex Machinou takmer sedí. Aj keď mne osobne dal Arrival určite viac.
06.12.2016
zuna
podľa mňa ten film príliš tlačí na city. asi aby to vyzeralo, že má hĺbku. smutné. ale to ako prebiehal kontakt s mimozemšťanmi sa mi páčilo. trochu rozpaky z časového paradoxu (načo sa vôbec o niečo snažiia, keď je všetko vopred dané)
06.12.2016
Imho vobec nie je odveci porovnavat to s Interstellarom. Jasne, su to uplne ine filmy, maju uplne iny rozpravacsky styl, reziu, vsetky tie filmove prkotinky okolo toho. Ale maju viac spolocneho, nez by sa na prvy pohlad mohlo zdat. Oba filmy su skor fantasy, nez scifi, [SPOILER ALERT!] kde v prvom je pointou laska ako meratelna vesmirna sila a v druhom sa zas jazyk stava nastrojom ovladania netusenych funkcii mozgu, pricom v oboch filmoch tieto veci maju fyzikalny dosah. A tiez su tam casove paradoxy a rodinne vztahy na pozadi epickych udalosti [END OF SPOILER] a tak... Napokon som mal z toho pocit, ze ide o druhy (a preto u mna subjektivne horsi) Interstellar. Nie je to zly film, aj je zaujimavy o.i. tym, ze lingvistika a komunikacia su v nom dolezitejsie, nez energeticke stity a atomove bomby, ale jednak su tam iste drobne lapsusy (zero sum game nie je win-win, napr. ;-) ) a jednak ...
13.12.2016
[pokr.] trochu klame telom, kedze to nie je sci-fi, ale fakt skor fantasy. Napriek tomu si ho asi vsetci zapamatame, lebo k "vesmirnej magii" pristupuje po svojom a originalne. Fakt je asi najvacsia skoda to casove okienko. Neviem, preco ludi stale tak bavi riesit casove slucky, ked je davno jasne, ze to vedie k casovym paradoxom... Mne osobne to vzdy iba pokazi zazitok. Co je v tomto pripade fakt skoda (napr. v Interstellare boli tie casove paradoxy omnoho jemnejsie, priam len tak letmo sme sa okolo nich mihli, mozno preto sa mi pacil viac, okrem toho, ze bol prvy... [SPOILER ALERT] Arrival ich vyslovene zdoraznuje, zaverecna cast su v podstate iba paradoxy, jeden za druhym, skakanie v case tak, ako by to asi bolo, keby hlavna hrdinka naozaj vnimala cas komplexne. Stacilo to nechat rovnako pokojne a nenapadne, ako vacsinu filmu, a mohlo to byt imho omnoho lepsie. [END OF SPOILER] ).
13.12.2016
Prečo by mal byť film automaticky fantasy, keď tam nie sú "energetické štíty a atómové bomby"? Lingvistika (SCI) je takisto veda a translatológia tiež. A je v nich veľa neznámych, lebo nikto v skutočnosti nevie napríklad, ako sa deti naučia rozprávať a ako v tomto prípade, ani čo sa deje v mozgu pri učení cudzieho jazyka. Keď ľudia hovoria cudzím pozemským jazykom, často sa skutočne cítia/správajú inak ako v prípade materinského, tak prečo by nemalo byť možné, aby niečo extrémne cudzie zmenilo vnímanie sveta úplne (FI)? A komunikácia s mimozemšťanmi je vyriešená realisticky a vedecky - žiadne skratky ako telepatia, rybičky do ucha, univerzálne prekladače - ktoré, mimochodom, sa tiež stále celkom nedarí vyrobiť. A áno, hry s časom sú trošku klišé, ale ľudí stále berú - podľa mňa preto, že sa každý musí nejako vysporiadať s behom času a túžbou vrátiť ho späť. Takže tak.
14.12.2016
Adhara
Jurinko, niežeby som chcela otvárať ďalší flamewar, :-) ale stretnutie ľudstva s mimozemšťanmi vidím ako ešte väčšie klišé než nejaké časové slučky. Téma „pomoc, mimozemšťania sú od nás totálne odlišní, my im vôbec nerozumieme“ už bola nespočetnekrát spracovaná klasikmi aj novodobými autormi a naozaj ma prekvapuje, že to niekoho ešte baví riešiť stále kol dokola... Možno preto, že jestvuje veľa variácií na tú odlišnosť. Napriek tomu po prečítaní recenzie uvažujem, že dám tomu filmu šancu aspoň preto, že nie je hlučný a akčný.
14.12.2016
YaYa: "Prečo by mal byť film automaticky fantasy, keď tam nie sú "energetické štíty a atómové bomby"?" - neviem, ani nechapem, preco sa to pytas? Pisem to tam niekde? Adhara: Ved preco by malo byt zaciatkom flamewar, ze nieco povazujes za este vacsie klise, nez ja? :-) Tomu filmu urcite sancu daj, normalne cakam, co nan povies, lebo mne tam imho vadili podobne veci, nez by som si predstavil, ze budu vadit tebe :-) (a som zvedavy, nakolko sa tato moja predstava bude zhodovat so skutocnostou :-) )
29.12.2016
Juraj Búry
Juronko: YaYa má pravdu. hentam vo filme je ten vplyv jazyka na uvažovanie mierne hyperbolizovaný (lebo v tomto prípade by si to vyžadovalo asi aj fyzické zmeny) ale inak vychádza z realne existujúcich lingvistických (teda vedeckých) teórií. Takže..prečo je to fantasy, ešte raz?
11.01.2017
Asi mame dost odlisnu definiciu slova "mierne" ;-) Preco to povazujem viac za fantasy, ako za scifi, som vysvetlil v komentari z 13.12.''16. Ze v danom filme popri nerealnych vymysloch existuju tiez vedecke teorie, ci vedou popisovane javy, z toho filmu este nerobi sci-fi. Aj pravo je napriklad veda, ale film, kde by namiesto lingvistiky vladu nad casom a/alebo priestorom davalo napisanie kvalitnej zmluvy (alebo trebars zakona, to sa da lepsie predstavit), by urcite za SF nepovazoval nikto ;-) Kokso, prave som vymyslel namet na film :-D A moze sa volat trebars Zakonodarca. Bude to o clenovi legislativnej komisie, ktory dokaze iba napisanim zakona ten zakon premietnut do fyzickeho sveta - bum, text "Obydlie je nedotknutelne. Nie je dovolene don vstupit bez suhlasu toho, kto v nom byva." bude mat zasadne dosledky, razom zmiznu vykradaci, lebo sa nedostanu do bytov, ADLO skrachuje, a tak :-D
11.01.2017
Juraj Búry
jurinko prepisuje definície :)