Vianočná mega súťaž so scifi.sk: TeneT - Recenzia trochu inaK

Súťažná recenzia filmu tenet.
Za seba dávam 7,5 z 10, pričom upozorňujem, že z môjho pohľadu nejde vôbec o zlé hodnotenie. Pre vyššie čísla, by sa ale Nolanovi muselo podariť komplexnejšie pracovať s mojimi emóciami a brilantnejšie a záživnejšie vyrozprávať komplikované javy, podobne, ako v jeho predchádzajúcich snímkach. Aj napriek tomu si režisér určite neurobil hanbu a priniesol ďalšie kvalitné a prepracované sci-fi. Tenet by som najlepšie prirovnal k jedlu, ktoré bolo spravené z veľmi kvalitných ingrediencií, prekomplikovaného receptu, majstrovsky uvarené a naservírované, avšak pri jedení máme pocit, akoby ho bolo potrebné ešte trochu osoliť a okoreniť, a na konci aj tak nechutí každému :)
Tenet a jeho tvorca Christopher Nolan.
Tenet a jeho tvorca Christopher Nolan. Disclaimer
Ak ale hľadáte niečo, pričom zrelaxujete a užijete si dobrý akčný blockbuster, siahnite radšej po inej alternatíve.
Dá sa teda napísať recenzia inak? Asi som to tak úplne nedodržal a pravdepodobne ste sa z nej nič nové nedozvedeli. Aj napriek tomu verím, že tí z vás, ktorým sa film možno až tak nepáčil, dáte tomuto kúsku ešte jednu šancu. Film rozhodne odporúčam každému nadšencovi sci-fi, divákom, ktorí majú radi ak sa im počas filmov parí z hlavy, ale aj nadšencom špionážneho žánru a bondoviek.
Možno ak by sme do kín vchádzali s menšími nárokmi, odchádzali by sme oveľa spokojnejší. Nakoniec, film má dobrú akciu plnú praktických efektov, prepracovaný (možno až príliš) dej, originálne spracovanie, sympatického Roberta Pattinsona, no a s každým ďalším pozretím dáva čoraz väčší zmysel a získava dejovú hĺbku. Sám musím priznať, že pri druhom raze som si film oveľa viac užil a dal by som mu aj vyššie hodnotenie. Kvôli spomínaným nedostatkom však nie je úplne vhodný pre masové publikum a divákovi musí takpovediac „sadnúť“.
Popravde, som jedným z tých, ktorí odchádzali z kina sklamaní. Aj napriek tomu som mal pocit, že film zas taký zlý nebol. Už vtedy mi napadla otázka, na ktorú nebudem hľadať odpoveď, ale nechám každého, aby si odpovedal sám. Škodí alebo pomáha tomuto filmu meno Nolan? Ak by rovnaký film natočil neznámy režisér, bol by pre vás rovnako sklamaním? Nie sú to len privysoké očakávania, ktoré máme od Christophera Nolana, potom, čo sám nastavil svoju latku privysoko?
Pripomenuli sme si o čom všetci písali, teraz sa na to poďme pozrieť z trochu iného uhla. Dnes je už jasné, že Tenet kiná nezachránil, aj napriek tomu mu určite patrí veľké uznanie, že sa odvážil nastúpiť v tak ťažkých podmienkach. Dôležitá otázka ale znie – oplatí sa film vidieť? Je Tenet zábavným špionážnym sci-fi akčným blockbusterom?
Z vedľajších postáv spomeniem len Kennetha Branagha, ktorý sa postavy hlavného záporáka zhostil viac ako dobre a dokázal neraz vytvoriť dusivú atmosféru.
Režisér je známy tým, že sa s prvkom času veľmi rád pohráva (spomeniem napr. kultové Memento). Snaha zamerať sa na nápad časovej inverzie a postavy nechať v úzadí a takmer s nimi nepracovať je ale to, čo filmu možno tak fundamentálne chýbalo. Preto sa o hereckých výkonoch len veľmi ťažko píše. John D. Washington ako „The Protagonist“ bol nemastný neslaný, avšak veľa priestoru na ukázanie svojich hereckých kvalít nedostal. Naopak výborný Robert Pattinson dokázal aj z mála vyťažiť miestami až neuveriteľne veľa, a rozhodne si privlastnil titul najsympatickejšej postavy snímky. Po Tenete (samozrejme aj iných filmoch, spomeniem napríklad The King) už hádam všetci v Hollywoode definitívne pochopili, že Pattinson je kvalitný herec a zaslúži si dôstojné obsadenia. Myslím, že zo svetielkujúceho pseudoupíra sa mu podarilo vymaniť už dávno.
Na druhej stane tu však máme skupinu nadšencov, ktorí film milujú a chvália, ako ďalší veľký Nolanov počin. Je pravda, že isté kvality a pozitíva filmu nemôžeme uprieť. Filmový virtuóz nám opäť priniesol scény, na ktoré bola radosť sa pozerať (spomeniem napr. operu, originálny car-chase, letisko, alebo záverečný boj), originálne spracovaný námet, ktorý s každým ďalším pozretím odhaľuje nové prekvapenia, ako aj svoju prepracovanú detailnosť a odkazy, ktoré si bežný smrteľník nemá šancu všimnúť bez pomoci internetu. Zistili ste si, prečo sa vlastne film volá Tenet? A čo tak mená postáv? A dokázali by ste už po prvom pozretí odhaliť všetky tie teórie ohľadom postavy Roberta Pattinsona? Ak ste film videli a o Neilovi nič nečítali, hor sa na internety!
Hlavným problémom sú však z môjho pohľadu postavy bez emocionálnej hĺbky, ktorých osud nám je viac menej ukradnutý. Aj preto by si možno ten Christopher mal asi nabudúce opäť zavolať svojho brata na pomoc, keďže Jonathan odviedol so scenármi na svojich predchádzajúcich (nielen) spoločných filmoch vynikajúcu prácu.
Originálna akcia, ktorá sa ale počas filmu neustále opakuje, komplikovaný dej, ktorý bežný divák na prvé pozretie nepochopí (ak vôbec niekedy), strojený výklad fyzikálnych faktov, ktorý tam síce musel byť, avšak v princípe nudí. Dlhšiu stopáž zároveň znepríjemňuje kolísavé tempo, ktoré má problém udržať diváka v napätí, aj preto si mnoho ľudí z kina odnieslo pocit, že ich film miestami nudil. Inokedy naopak až príliš uháňa a divák častokrát nestíha všetkému rozumieť, čo dokonca aj sám tvorca bagatelizuje vetami, aby ste sa udalosti nesnažili pochopiť a jednoducho ich cítili.
Poďme si to teda spoločne zhrnúť. „Veľký“ Christopher Nolan nás tentoraz úplne nepotešil. Po vizuálnych orgiách, ktoré predviedol v Inception, či dych berúcej atmosfére v jeho Interstellari, sme od veľmajstra filmového remesla čakali asi viac. Tak po „slabšom“ Dunkerku prichádza rozporuplný Tenet, ktorý delí divákov a fanúšikov na dva tábory. V ktorom ste vy?
Dá sa napísať recenzia inak? Otázka, ktorú som si položil hneď na úvod svojho písania. Veľkolepé špionážne sci-fi z dielne geniálneho režiséra, ktoré išlo zachraňovať kiná v čase depresívnej koronakrízy. Niet divu, že reakcie na tento rozporuplný počin zaplavili celý internet už pár hodín po premiére. Dnes je už len málo fanúšikov žánru, ktorí film nevideli, alebo naň nemajú vlastný názor a rozsiahly zoznam pre a proti. Dá sa k tomuto filmu ešte napísať niečo, čo už niekto nenapísal aspoň stokrát? Má vôbec ešte zmysel, usilovať sa o ďalšie hodnotenie? Nuž, od premiéry prešli už štyri mesiace, tak si skúsme opäť naliať pohár čerstvého vína a znova sa vrátiť do komplikovaného sveta originálnej akcie, v ktorom sa zbláznil čas.
TeneT

Tomáš Staviteľ

Tomáš Staviteľ