Pocit úžasu Jurka Malíčka (jún 2019)
Miera uveriteľnosti, čo v zásade znamená, že tým akoby fantastických príbehom sa paušálne verí ťažšie ako tým realistickým, čo je ale tiež nezmysel, lebo v konečnom dôsledku platí, že sme ochotní uveriť hocičomu, ak to dáva zmysel.
A tu už by sa asi naozaj patrilo prejsť od slov k činom, tak to napíšme na rovinu a bez vytáčok. Úplne a nekriticky ma nadchol film Yesterday, romantická komédia režiséra Dannyho Boylea a scenáristu Richarda Curtisa, ktorá síce navonok deklaruje, že je romantickou komédiou – azda preto, aby do kina prišlo čo najviac všakovakých divákov – ale v podstate ide o čistú, nefalšovanú, neriedenú fantastiku toho najvyššieho rádu, film, ktorý je priamo úmerne taký dobrý, ako veľmi sme ochotní o ňom premýšľať.
Nie preto, že by to bol film o skutočnej romantickej láske, ktorá pre cynikov môže byť rovnako iracionálna ako plochá zem, ale preto, že je to príbeh o poctivej alternatívnej realite, jednej z verzií nášho sveta, ktorá je síce mimoriadne podobná originálu, ale zamieňať ich nemožno, lebo niečo je tam tak veľmi inak, že má zmysel, aby ten príbeh bol vyrozprávaný.
Svet bez Beatles a nejde o ozvláštňujúci nápad, ale o veľmi poctivú extrapoláciu dovedenú a domyslenú naozaj do dôsledkov. A áno, Danny Boyle a Richard Curtis v nej znova predvádzajú, že majstrovsky zvládajú nielen čistý mainstream, ale že majú cit aj pre žánrové rozprávanie, čo už prvý dokázal napríklad v Sunshine a druhý v About Time. Pritom práve Curtis ukazuje v pozícii scenáristu, že veľmi dobre rozumie nielen romantike (Notting Hill, Láska nebeská, Štyri svadby a jeden pohreb, Piráti na vlnách), ale pokojne by sa mohol živiť aj ako scenárista nebanálnych scifíčok.
Lebo Yesterday je v konečnom dôsledku viac scifi o alternatívnej realite ako romantika; a že dosiaľ ide o najvýraznejšie žánrové prekvapenie tohto roka môže byť len môj pocit, ale film je to vynikajúci bez ohľadu na tento môj názor.
Pocit úžasu v tej najčistejšej podobe a zároveň signál, že mainstream je už naozaj iný, lepší, fantastickejší ako kedykoľvek prv.
Najčítanejšie
Podpor scifi.sk 2 % z dane aj v roku 2023
Alexander Schneider
Fantastická poviedka pokračuje
B.T. Niromwell

Najčítanejšie
Podpor scifi.sk 2 % z dane aj v roku 2023
Alexander Schneider
Fantastická poviedka pokračuje
B.T. Niromwell

Juraj Malíček
Teoretik pokultúry, azda jediný človek na svete, ktorému sa podarilo dvakrát priviesť ku koncu ten istý časopis. R.I.P. Fantázia - on za to môže. Príležitostne publikuje, rád nakupuje v papiernictve a vo videohrách preferuje brokovnicu.
Diskusia

Veľmi záleží od očakávaní diváka. Ak som očakával romantickú komédiu, výsledok ma ako scifistu mohol potešiť. Ak som očakával scifi tematiku, tak ma film neuspokojí, lebo scifi premisu nijako neskúma, len z jej následkov modeluje zábavu.
01.07.2019

este lepsi priklad by snad bolo Travellers. klasicky motiv vesmirnej lodi, katastrofy a dvoch mladych ludi spaja v sebe scificko a romanticku dramu o preziti. Kazdy si najde to svoje
01.07.2019

Podla mna to bolo super, ak je clovek fanusik Beatles, tak si na tomto filme zasmakuje a je to spracovane tak, ze ako fanusik scifi mi to absolutne nevadilo, prave naopak
16.12.2019