Disney určí Star Wars kánon

Nová správa týkajúca sa Hviezdnych vojen. Vyzerá to tak, že SW Expandované univerzum (t.j. všetky knihy, komiksy a hry, ktoré kedy vyšli) tak ako ho poznáme, skončí.
cyberstorm
Podporte scifi.sk
Podľa Lucasa a jeho produkčných firiem, do oficiálneho Star Wars kánonu spadajú len filmy a seriály, ktoré on sám natočil, alebo natočili pod hlavičkou alebo v spolupráci s Lucasfilm, resp. novelizácia uvedených filmov a seriálov. Tým sa nám SW univerzum obmedzuje na komplet hexalógia + filmy o Ewokoch a seriály The Clone Wars a Clone Wars. Nakoľko ale vo svete Hviezdnych vojen existuje množstvo komiksov a kníh, medzi fanúšikmi a expertmi (najmä Leland Chee, o ktorom sa vraví ako o "strážcovi holocronu") platila zásada kánonických skupín. V zásade šlo o roztriedenie do štyroch až piatich skupín. Do sekcie G, teda tvrdého kánonu (George Lucas canon) patria uvedené filmy s filmami o Ewokoch. Ako T Canon sa označujú TV seriály. Tieto dve skupiny možno považovať za Lucasom akceptovateľný kánon. Drvivá väčšina Expandovaného Univerza (až na niektoré staré Marvel komiksy) spadá do tzv. C kánonu. Ide teda o väčšinu komiksov, kníh a hier. N (non-canon) kategória je vyhradená málo nadväzujúcim komiksom (ako príklad uviesť What If).
Star Wars - Poster 1 Star Wars - Poster 1
Star Wars - Poster 1 Disclaimer
V každom prípade, teraz to tak vyzerá, že sa veci zmenia. Disney po odkúpení Lucasfilmu ustanovil komisiu, medzi ktorými členmi sa nachádza aj uvedený Leland Chee. Spomínaná komisia má znova preskúmať EU a určiť, ktoré z jeho diel sa stanú riadnymi kánonickými dielami. Za týmto môže byť akési zlícovanie jednotlivých príbehov, čo je istotne pozitívne. Koniec-koncov, sám Chee sa vyslovil, že pôjde skôr o využitie pre vnútornú potrebu.
Na druhú stranu sa, v súvislosti s pripravovanou novou trilógiou a ďalšími filmami a seriálmi z prostredia SW, natíska trochu prozaickejšie vysvetlenie. Je možné, že Abrams, napriek svojim vyhláseniam, predsa len bude z EU čerpať. Tomu napovedajú aj presiaknuté informácie o castingu a obsadení postáv mladej generácie Jediov (mladí Jacen a Jaina?). Výsledkom môže byť, že JJ zmieša to najlepšie z rôznych prameňov, vytvorí "nový" scenár, na základe ktorého potom budú sfilmované epizódy. Záverom sa pôvodné knihy/komiksy/hry označia za nekánonické a za kánon budú považované len zlátané Epizódy.
Star Wars - Plagát - (F) Comics: Legacy
Star Wars - Plagát - (F) Comics: Legacy / Zdroj Disclaimer
Výsledkom môže byť, že sa do kánonu pre časovú súslednosť nemusia dostať také skvosty, ako je séria Dark Empire, hry ako Jedi Knight a Jedi Outcast, či komplet knihy z New Jedi Order či Legacy era, alebo dokonca samotná Zahnova trilógia.
Star Wars - Plagát - (F) Zahn: Heir to the Empire
Star Wars - Plagát - (F) Zahn: Heir to the Empire / Zdroj Disclaimer
Na druhú stranu je celkom pravdepodobné, že za plnohodnotné sa budú považovať hry z obdobia Starej Republiky (najmä TOR a KOTOR) či komiksy a romány odohrávajúce sa v ďalekej budúcnosti (SW: Legacy).
Star Wars - Plagát - (F) KOTOR
Star Wars - Plagát - (F) KOTOR / Zdroj Disclaimer
Uvedené informácie však môžu mať ďalekosiahlejšie dopady. V súčasnosti sa pod hlavičkou Dark Horse Comics, ako aj v knižnom vydavateľstve DelRey, vychádzajú desiatky kníh a komiksov ročne. Tieto vydavateľstvá však v budúcnosti už nebudú musieť dostať povolenie pre dotlač niektorých kníh a komiksov, nakoľko tieto tituly sa nebudú musieť zhodovať s oficiálnou politikou a predstavou Lucasfilmu a Disney. Inak povedané, nebudú zapadať do kánonu. Samozrejme, ide len o čistú domnienku, akých sú na internete stovky, a len čas ukáže, ako to vlastne všetko dopadne.
Star Wars - Plagát - Disney appoints a group to determine a new, official Star Wars canon
Star Wars - Plagát - Disney appoints a group to determine a new, official Star Wars canon / Zdroj Disclaimer

cyberstorm

cyberstorm
Fanúšik scifi, knižný recenzent. Poviedkový beta-reader a porotca poviedkových súťaží scifi.sk, koordinátor Poviedok na počkanie.

Súvisiace objekty SFDB

Diskusia

Stano Lacko
No neviem ci sa da toto likovat lebo s tym nesuhlasim ale dik aa info.
12.01.2014
Aldeberan
dobry clanok. Myslim, ze priemernemu fanovy to bude jedno, EU je predsa len trochu hard-core.
12.01.2014
mayo
ten posledny plagatik, to je vizualny masaker, taky som uz dlho nevidel :D ta postavicka vlavo dole vyzera trochu ako kon na lyziach.
12.01.2014
andrej android praznovsky
Ono je to určite škoda, aby sa predané práva týkali aj už vytvorených diel. J.J je schopný po 7. 8. 9.tej epizode zresetovať celú sériu a zničiť tak všetko čo sa stalo dovtedy, ako to spravil aj so Startrekom, kde sa k jeho novym "filmom" kludne mohol napojit seriál zo 60tych rokov a nasledne celá filmová séria. Nuž ale ak noví diváci budú mať pocit, že niečo im stále chýba, možno siahnu po pôvodných filmoch a seriáloch. Týmto krokom len zvýšil cenu a dopyt po vydaných SW dielach.
13.01.2014
Marek Páperíčko Brenišin
Celé mi to pripadá ako snaha oddeliť "heretikov" od "pravoverných". Otázkou je, kto triedenie bude prevádzať a na základe akých kritérií určí, čo je ešte "lore-firendly" a čo už nie. Abramsa nepoznám, takže sa k nemu neviem vyjadriť, ale v zásade viem, že tieto kroky nekončia väčšinou šťastne. Hrozí tu najmä vyradenie kvalitných diel a prerušenie sérií môže mať za následok zlomené srdce fanúšika, ktorý môže kľudne zanevrieť na celú ságu, pretože jeho milované dielka skončili v prepadlisku dejín. Ostáva mi veriť, že to dopadne dobre a autorovi za peknú spacenews dávam zaslúženú 9-tku :-)
13.01.2014
jurinko
Presne tie slova, ze kanon, heretici a pravoverni (Marek to vystihol) - fuckit, akoby to bolo nejake nabozenstvo, kde niekto povie, co este je v sulade s vierou a niekto povie, co uz nie je... Vobec sa mi to nepaci.
13.01.2014
Aldeberan
s jednym velkym rozdielom, za Star Wars vas nikto neupali, nevyluci zo skoly, nepristavi auto plne semtexu pri vasom dome a nebudete musiet ani platit vyssie dane. Podla mna je to cele neutralne az dobre. Skutocnou inkviziciou su fanovia (skratka od fanatik), ktori po internete siria viac nenavisti ako cela Al Kajda aj s pridruzenymi organizaciami. Cim menej toho, tym lepsie pre vesmir a toto tomu moze len pomoct.
13.01.2014
Marek Páperíčko Brenišin
No neupáli, to máš pravdu :-) A trafil si sa s tým, že z mnohých fanúšikov sa stanú fanatici (však fan ako fan) a rozsievajú zlo po svete. Ono ale obávam sa čo sa stane, až sa niektoré dielka stanú "kacírske", keď som tu už zaviedol takú terminológiu. Dúfam, že výsledok bude ale v poriadku :-)
14.01.2014
kAnYs
"Tieto vydavateľstvá však v budúcnosti už nebudú musieť dostať povolenie pre dotlač niektorých kníh a komiksov, nakoľko tieto tituly sa nebudú musieť zhodovať s oficiálnou politikou a predstavou Lucasfilmu a Disney." Toto mna na tom desi najviac. Inak to mam celkom v <> co je a nieje kanon, bud sa mi story paci alebo nie. Base SW su co sa tyka story celkom slabe. Good vs. Evil rozpravka. To co z nich robi nieco skvele je imho prave EU, a mytologia/historia ktoru prinasa. A hlavne trochu iny pohlad na Jediov a Sithov, nie ako nieco good a evil ale skor dva dogmaticke extremy v ovela sedsom a realistickejsom univerze. Takze... bojim sa :) Toto by mohla byt smrt EU ako taka. A mozno nie, zasa. Uvidime.
15.01.2014
jurinko
kanys, ak su niekde nejake "sede" SW diela, sem s nimi :-) Ja poznam iba tie origos a to ma teda vobec nenadchlo, takze ak je niekde nieco realistickejsie, mozno tomu dam sancu ;-)
15.01.2014

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB