Svitanie (Daybreakers) - Recenzia

Stmievanie sa skončilo a upírske Beverly Hills 90210 mal nahradiť film pre dospelých s upírmi, ktorých by sa zľakol aj Wesley Snipes. Ako teda dopadlo nové Svitanie?
Daybreakers - Poster - 5
Daybreakers - Poster - 5 Disclaimer
Bratia Spierigovci pred pár rokmi oživili video scénu s nezávislým sympatickým sci-fi hororíkom Nemŕtvi. Aj keď to nebolo nič prevratné, sršala z neho snaha a zápal pre film a tak sa o pár rokov bratom splnil sen natočiť si vlastný, skutočný film. Oproti tomu prvému, robenému doslova na kolene, dostali obstojný rozpočet a takmer najväčšie hollywoodske hviezdy. Či sa im podarilo preraziť aj na striebornom plátne posúďte sami.
Daybreakers - Záber -
Daybreakers - Záber - Disclaimer
Po prasacej chrípke prišlo niečo oveľa horšie. Tento krát nepomohlo očkovanie ani mediálna hystéria a väčšina ľudstva sa pôsobením vírusu premenila na upírov. Malé skupinky ľudí, ktorí prežili a odmietli sa premeniť sú lovený aby nasýtili väčšinové obyvateľstvo. Zásoby ľudí sa však zmenšujú a výroba syntetickej krvi je v nedohľadne. Črtá sa ešte jedno riešenie, ale to si vyžiada spoluprácu a obete na obidvoch stranách. Nie každý je ich však ochotný priniesť.
Daybreakers - Záber - Terapia
Daybreakers - Záber - Terapia Disclaimer
Aj keď námet znie slušne, už začiatok dáva tušiť, že s filmom nebude niečo v poriadku. Zaujímavý sociálny rozmer a akési paralela so skutočným svetom sa strácajú v bahne scenáristických kľučiek a prešľapov, ktoré robia zo zaujímavého True Bloodovského námetu nechcene smiešnu telenovelu. Aj ostatné zložky filmu sú na tom podobne. Akčné scény sú úbohé, chýba talent, skúsenosti, ale najskôr oboje a tých pár spomalených tiel letiacich vzduchom a trochu tryskajúcej krvi z toho upírsky Matrix neurobí. Niektoré scény a zábery sú naozaj prvotriedne, iné akoby vypadli z céčkového video filmu a to isté platí pri maskách aj efektoch. Film pôsobí príliš kostrbato, bez formy a ucelenejšieho obsahu. Bratia Spierigovci si odkusli z príliš veľkého sústa a film evidentne nezvládli.Možno má na tom zásluhu aj pomerne slabý rozpočet, ale skôr to bude tým čo za tie peniaze chceli bratia natočiť. Za 20 miliónov dolárov nového Blejda nenatočíte a to im došlo asi až príliš neskoro. Chcelo to urobiť viac komornejšie, ponurejšie a štylisticky viac dotiahnuť, ale to by asi musel byť na režisérskej stoličke niekto na úrovni Proyasa alebo Del Torra.
Daybreakers - Záber -
Daybreakers - Záber - Disclaimer
Daybreakers má snahu byť akýmsi novým, moderným upírskym filmom, ale tá bohužiaľ končí pri pár farebných filtroch. Sú tu schopný herci: Sam Neill je obdivuhodne charizmatický a na jeho dialógy je radosť pozerať. Ďalšia hviezda William Deafoe je bohužiaľ trestuhodne nevyužitý. Namiesto role úchylného upíra, do ktorej ho jeho nezameniteľná vizáž predurčuje, dostal úlohu akéhosi hláškujúceho filozofa, čo vyznieva aj vyzerá ako zlý vtip. Ethan Hawke to tradične zabalil už nazačiatku a len sa tak poneviera po plátne sem a tam. Akákoľvek snaha hercov by však bola pri zúfalej réžii aj tak absolútne zbytočná.
Daybreakers - Záber - Úsmev prosím
Daybreakers - Záber - Úsmev prosím Disclaimer
Daybreakers sú síce sklamaním, ale ako akési direct-to-DVD pokračovanie Bladea to rozhodne beriem, koniec koncov trojku to určite prekonáva. Rozpracovaný upírský svet a niektoré jeho nápady sú naozaj super, niektorý herci a scény taktiež, ale to je asi tak všetko. Zápletka je až priveľmi krkolomná a tempo, aj keď slušne plynie, neustále sa zadrháva. Na DVD by som dal filmu určite šancu, tam sú Spierigovci ako doma a svedčí im to tam. Na strieborné plátno očividne ešte nedorástli.

"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut