The Mandalorian - Recenzia

Star Wars hody pokračujú. Po rozpačito prijatej Epizóde IX prichádza napraviť renomé Star Wars nový seriál z prostredia tohto univerza - príbeh nájomného lovca odmien, odohrávajúci sa zhruba päť rokov po páde Impéria, niekde v okrajových sústavách, mimo autority Novej republiky.
Podpor scifi.sk 2% dane
Moje najväčšie obavy boli, že Mandalorian skončí podobne ako Rogue One či Solo, keďže vychádza z podobného nastavenia, navyše keď nemá ich hlavnú výhodu, ktorou bola priama previazanosť na svet Star Wars. Zatiaľ čo najväčšou slabinou Rogue One bol pomerne slabý príbeh, ktorý sa navyše roztrieštil na množstvo postáv a Solo nevyužil ani zďaleka svoj potenciál, Mandalorian napriek svojmu epizodickému deju, o triedu prevyšuje oba zmienené filmy. Predovšetkým je to postava samotného Mandaloriana, zastupujúceho národ bojovníkov, ktorý bol v hlavnej filmovej ságe zmienený skôr okrajovo, najmä cez postavy nájomných lovcov Janga a Boba Fetta. Jeho príbeh je zaujímavý jednak prerodom antihrdinu na hrdinu, ale aj svojou históriou, ktorú sa postupne dozvedáme. Popri nej je nám odhaľovaná filozofia a mytológia samotných Mandalorianov, po Jedioch asi najprepracovanejšia z filmového sveta Star Wars.
Mandalorian - Scéna - Kuiil
Mandalorian - Scéna - Kuiil / Zdroj Disclaimer
Skvelo sú však napísane aj rozmanité vedľajšie postavy. Či je to Carl Weathers ako šéf skupiny nájomných lovcov, ktorého väčšina fanúšikov pozná ako "toho černocha z Predátora", alebo Gina Carano, ako bývalý rebelský shock trooper a teraz žoldier a pomocník Manda, v reálnom svete bývalá zápasníčka MMA a teraz herečka napr. zo série Rýchlo a zbesilo. Ešte zaujímavejšie sú nie-ľudské postavy ako napr. osamotený farmár Kuiil či bojový droid IG-11. Kto však zatieňuje Manda aj všetkých ostatných a vládne celému seriálu a internetovým memom je "baby Yoda". Vytvorenie tejto postavy je pravdepodobne najlepší ťah v dejinách seriálovej zábavy. Skombinovať najstaršiu a jednu z najsilnejších postáv Star Wars ságy a urobiť z nej tú najzraniteľnejšiu a relatívne najmladšiu, je nápad za milión. Je to pravdepodobne presne tá postava, ktorú chcel mať Lucas so svojim Jar Jarom a tragicky pohorel. "Baby Yoda" je oproti nemu roztomilý miláčik všetkých, ktorého si zamilujú fanúšikovia aj nefanúšikovia.
Mandalorian - Scéna - Baby Yoda
Mandalorian - Scéna - Baby Yoda / Zdroj Disclaimer
Hlavnou hnacou silou seriálu je najmä odhaľovanie minulosti Manda a tajomstva "baby Yodu", ale kupodivu funguje aj pomerne jednoduchá schéma seriálu, keď Mandalorian letí vesmírom, pristane na planéte, vyrieši tamojší problém a pokračuje ďalej. Je to niečo čo fungovalo v Star Treku, nie je dôvod aby to nefungovalo aj tu. Aj keď Mandalorian nerieši problémy technické, filozofické, či politické, ako posádka lode Enterpise a jeho riešenia sú oveľa jednoduchšie - väčšinou je to kombinácia blasteru, plameňometu a súboja na blízko, nie sú o nič menej divácky príťažlivé. Akcia je natočená skvelo, nechýbajú tradičné Star Wars kulisy ako stormtrooperi, bojoví droidi, vesmírne lode, technika ako napr. AT-ST a sem tam sa mihne X-Wing či TIE Fighter. Na kvalite sa určite podpísalo aj technické spracovanie, ktoré za svojimi filmovými príbuznými nijako nezaostáva. Vidno, že Disney na pilotnom projekte pre svoju streamovaciu platformu Disney+ nešetril. Možno Mandalorian nie je tak epický ako hlavné Star Wars filmy, k televíznemu seriálu však mierna komornosť svedčí a stále sa jedná o jeden z najveľkolepejších seriálov aké sa dajú vidieť. Myslím, že pri pohľade na popularitu seriálu a počty stiahnutí z neoficiálnych zdrojov budú papaláši od Disneyho veľmi nešťastný, že nenasadili Disney+ hneď od začiatku do všetkých štátov Európy.
Na záver je tu dobrá správa, vďaka svojmu úspechu bude Mandalorian pokračovať na jeseň druhou sériou. Bude to dlhé čakanie...

"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200)