Zootropolis sa rozrastá
Od vyriešenia prvého prípadu Judy Hopps (Ginnifer Goodwyn) a Nicka Wilda (Jason Bateman) ubehol týždeň. Zdá sa, že mesto Zootropolis dostalo lekciu spolunažívania svojich obyvateľov, lenže medzi novými partnermi to akosi škrípe...
Nový prípad, rovnaké postupy
Ísť do kina na animovaný film počas prvých dní jeho premietania vyžaduje istú dávku odvahy, chrabrosti, ba i umu. Snaha sústrediť sa na film v chaose a hluku nevychovaných detí a nevybúrených tínedžerov sa rovná snahe štúdia zarobiť na očakávanom pokračovaní a to zaužívanými postupmi a trademarkmi. Platí to aj v prípade zUtópie? Pardon, Zootropolisu… Dokáže si film, divácky megahit, obhájiť existenciu sequelu, ktorý tvorcovia púšťajú do sveta deväť rokov po premiére pôvodného filmu?
Od vyriešenia prvého prípadu Judy Hopps (Ginnifer Goodwyn) a Nicka Wilda (Jason Bateman) ubehol týždeň. Zdá sa, že mesto dostalo lekciu spolunažívania jednotlivých druhov, lenže medzi novými partnermi to akosi škrípe. Ľahkovážny a uličnícky lišiak je stále tým istým flegmatickým nezbedníkom, entuziastická zajačica naopak vyzývateľkou spravodlivosti, ktorá sa do všetkého hrnie po hlave. Po nevydarenom prípade, keď dvojici hrozí profesné rozdelenie, sa však začnú vynárať dôkazy o výskyte plaza v meste. A plaza predsa v Zootropolise nikto nevidel už celé roky. Judy je prípadu na stope a Nick jej chtiac-nechtiac opäť musí kryť chrbát.

Na režisérskej stoličke zostáva sedieť stálica Byron Howard (Na vlásku, Encanto), sekunduje mu Jared Bush (scenár k prvému Zootropolisu a k obom Vaianám). Originálny casting sa hemží veľkými menami – od Idrisa Elbu, Andyho Samberga, cez Alana Tudyka, Dannyho Treja, až po Shakiru. Pri každej jednej novej informácií o pokračovaní Zootropolisu bolo jasné, že Disney ide na istotu. Poďme sa teda pozrieť na to, či sa naozaj oplatí ísť do kina na druhý prípad Wilda a Hoppsovej.
Dempsey a Makepeaceová
Každému, kto videl prvý film, je jasné, že jeho srdcom je ústredná dvojica detektívov. Sympatické protiklady, ktorých spoznávanie stálo na briskných dialógoch, nám dokázali, že sa naozaj priťahujú. Postavy boli – a stále sú – dostatočne komplexné na to, aby zaujali staršieho diváka a zároveň dostatočne jednoduché na to, aby dokázali baviť na akejkoľvek úrovni. Ich charaktery boli kľúčové v intenciách okolností prvého prípadu. Tu sa však situácia mení. Napriek tomu, že nás baví s nimi tráviť čas a prežívať ich dobrodružstvá, druhý film kývol na rozhodnutia, ktoré nemusia premýšľajúcemu divákovi zahrať do karát.
Prvé opomenutie prichádza vo chvíli, keď si uvedomíme, že scenár úmyselne postavy oddelil, aby každá z nich konfrontovala svoju „problémovú“ charakterovú črtu a zároveň sa dostala o krok bližšie k vyriešeniu prípadu. Keď sa tak stane, film síce nestráca na dynamike, prichádza však o svoje ťažisko a to je vzájomná chémia detektívov. Keď sú na plátne spolu, snímka je nožom v roztopenom masle, akonáhle boli od seba, prichytil som sa pri tom, že ma zaujíma každá iná vedľajšia postava, len nie Hoppsová a Wilde. (V prípade leňochoda Flasha nemám námietky.)
Druhým opomenutím by bol ich osobný vklad do prípadu. Divák by v pokračovaní možno očakával skôr koncept, ktorý bude pre hlavné postavy osobnejší, bude sa dotýkať ich životov, minulosti, ich vzájomného vzťahu. To sa nedeje. Hoppsová je zvedavá, lebo postava bola zadefinovaná ako horkokrvná vyšetrovateľka, a Wilde nám donekonečna opakuje, ako ho ten prípad absolútne nezaujíma. Jasné, beriem, ale treba nájsť dôvod, prečo by mal vo výsledku zaujímať diváka. Obe postavy si tak prípadom v podstate iba zachraňujú kariéru a to mi po dramaturgickej stránke príde málo.
Rozrastá sa svet, rastú aj ambície
Pri čítaní zahraničných recenzii som sa dozvedel, že Zootropolis 2 je jednoducho len viac toho istého. Celkom nesúhlasím. Zatiaľ čo jednotka bola do veľkej miery detektívny prípad a charakterová štúdia, dvojka sa mení na „záchranu sveta“. Bez spoilerov môžeme povedať, že sú tu vodítka, ktoré treba sledovať, aby sme sa dostali z bodu A do bodu B, zistili informácie, našli kľúčové postavy. Ale strojca zla je nám v podstate predstavený už v úvode, po stretnutí s Garym sú kocky hodené, a tak začína výprava za záchranou dôležitej veci. Je to trochu škoda, lebo práve riešenie prípadu bola premisa, ktorá Zootropolis odlišovala od iných animákov. (V mysli som si vysníval, aké by to bolo super, ak by Hoppsová a Wilde dostali za úlohu chytiť The Bad Guys – Smradov z DreamWorksu.)
S touto zmenou tvorcovia pristupujú aj k rozšíreniu samotného Zootropolisu. Spoznávame nové lokácie, ktoré sú naozaj dych vyrážajúce a dobre sa s nimi pracuje. Ponúkajú samotnému svetu obrovské možnosti a som si istý, že v ďalších pokračovaniach s nimi budú tvorcovia pracovať ďalej. Je oku lahodné sledovať prechody z púšte do snehu, z mesta do močarísk a snímka je tak dôkazom, že ak chcete dnes priniesť ozajstnú blockbustrovú zábavu pre mileniálov a zaujať ich, mali by ste sa inšpirovať projektami, ako je napríklad Ratchet and Clank: Rift Apart alebo Split Fiction.
Z čoho Zootropolis ťaží najviac, je jeho samotný koncept. Po rokoch animovaných projektov so zvieratami sa konečne nejakému štúdiu podarilo vytvoriť jedno celé funkčné mesto s diverzifikovanými prostrediami, obyvateľmi, zvykmi, spôsobmi života a funguje to dokonale. Disney má teraz na kolenách jedno neuveriteľné univerzum a až som prekvapený, že s pokračovaním prichádzajú až po takom dlhom čase (v tomto prípade sa to aspoň vyplatilo, Frozen 2 je ten horší príklad). Minipríbehy, ktoré sú v dvojke častokrát podané v rámci jednej scény či záberu, môžu pokojne v budúcnosti vyrásť do samostatných prípadov, o čom určite svedčí aj potitulková scéna. Navyše, opäť bez spoilerov, to, čo sa Wildovi podarí na konci druhého aktu, je materiál na celý high budget seriál.
Žiadny výplach, poctivé remeslo
Je pozoruhodné, zvlášť pri Disneym, že sa v prípade Zootropolisu nepokúša o žiadne emočné výplachy. Samozrejme že v titulkovej scéne postavy tancujú na koncerte Shakiry, ale žiadne „pixarovské rumázganie“ sa nekoná. Považujem to za prínos, cieľom tohto filmu je zaujať a jednoducho baviť. Napriek tomu si nemôžem pomôcť a v prípade Garyho (nejedná sa o psa) by som v Zootropolise 2 očakával aspoň malé emočné nahnutie.
Postava Garyho je kľúčová, pretože cez ňu tvorcovia pokračujú v motívoch rovnoprávnosti, rovnocennosti, spoločenskej akceptácie. Snímka navyše tento motív rozširuje o jeden zaujímavý geopolitický fenomén, ktorý sa (nielen) v posledných rokoch odohráva aj na Blízkom východe. Tvorcovia skrz toto rozhodnutie sú stále aktuálni a, žiaľ, aktuálni budú aj naďalej, kým sa ako ľudstvo nenaučíme normálne žiť. Ale nemoralizujme, poďme vychváliť technickú stránku filmu.
Tá je dokonalá. Od animácie, cez strih, hudbu, pacing, všetko funguje na výbornú a film je pastva pre oči. Venujte pozornosť nasvieteniu plesovej sály alebo, keď film vyjde na streame, stopnite ho počas niektorých momentov z močarísk. Dôraz na detaily, ktoré sú navyše nevtieravé, nápadité, častokrát prekvapivé, je veľký a vidno, že tvorcovia aj do tohto filmu vložili svoje srdiečko. Som rád, že zase raz po dlhšom čase bude mať kvalitný film v kinách dôstojnú návštevnosť.
Záver: Zootropolis 2 je vydarený, profesionálne vytvorený a vystavaný film doslova pre každého. Mladého diváka zaujme, dospelák sa zasmeje a verím, že aj ten starý Gandalf zo Štúrovej 8 si ho užije. Má veľa čo ponúknuť po stránke svojich tém, zábavných postáv, dynamického deja a špičkovej audiovizuálnej stránky. Napriek niektorým zväčša dramaturgickým výčitkám (ktoré väčšinu divákov vôbec nebudú zaujímať) sa jedná o sequel, ktorý rozhodne treba vidieť v kinách.
Hodnotenie: 80%
Zootropolis 2
Vydanie: 2025
Krajina pôvodu: USA
Réžia: Jared Bush, Byron Howard
Hrajú: Ginnifer Goodwin, Jason Bateman, Ke Huy Quan
Scenár: Jared Bus
Žáner: animovaný, dobrodružný, komédia
Minutáž: 1h 48 min.
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Štefan Bielik
Svet je super ale čo ten milión ďalších...
