J. Králik: Odkaz satanskej planéty - recenzia

Zdá sa, že sa nám tento rok na Slovensku roztrhlo vrece so scifi knihami vlastnej výroby. Po Malinche od Jozefa Hvišča tu máme česť predstaviť ďalšie dielo. Odkaz satanskej planéty od Juraja Králika vyšiel vo vydavateľstve panoráma.sk a pohybuje sa na prelome hard a soft scifi.
Odkaz satanskej planéty - Poster - Obálka
Odkaz satanskej planéty - Poster - Obálka Disclaimer
Napriek nie príliš atraktívnemu názvu (skôr mi pri prvom pomyslení evokoval nejakú knihu o okultizme) a obálke, ktoré neobsahujú veľa scifi prvkov – a musím priznať, že by si ma ako čitateľa kupujúceho si knihy niekedy náhodne podľa výzoru obálky a zadných odporúčaní, nepresvedčili, som rád, že medzi nami môžem privítať ďalšieho autora scifi na Slovensku. (Domyslite si potlesk z hľadiska a uslintané tváre našich scifi fanúšikov.) Výber textovej pasáže na zadnej časti obálky je síce dobrý, no neprezrádza veľa o scifi prvkoch či deji, ktorý by sa sem - vďaka svojej bohatosti - viac hodil. Za to skoro ako scifi pôsobí odsek o autorovi: predsa len, oslovením Excelencia sa veľa z nás nepýši. Nechajme ale teraz už obálku obálkou a pozrime sa, čo sa skrýva pod ňou.
Čitateľovi sa otvára príbeh v príbehu: Joe Barlow je vedecký spolupracovník mnohých renomovaných novín práve sa zdržiavajúci v švajčiarskej Ženeve, ktorý obdrží osobnú pozvánku na rozhovor so svetoznámym profesorom a držiteľom Nobelovej ceny, ktorý sa po zmiznutí z medzinárodnej scény zdržiava v súkromnom sanatóriu práve v Ženeve. Je to profesor George Mallory, kto je hlavným rozprávačom a hrdinom príbehu tejto knihy. Rámcovou štruktúrou postavy novinára Barlowa tak autor dodáva samotnému príbehu fyzika Malloryho vonkajšiu perspektívu. Je to ambiguita vznikajúca práve na pomedzí týchto príbehov, ktorá nakoniec zanecháva v čitateľovi otázku, či je tento príbeh v príbehu naozaj pravdivý alebo iba nesúrodou a imaginatívnou fantazmagóriou šialenej osoby zavretej v súkromnej liečebni.
Odkaz satanskej planéty - Záber - Infelícia
Odkaz satanskej planéty - Záber - Infelícia Disclaimer
Dej tohto striktne logicky členeného rozprávania sa točí okolo zážitku profesora Malloryho, ktorý sa počas niekdajšieho výletu do hôr v okolí Ženevy stáva nechtiac hosťom a neskôr väzňom ešte šialenšieho biofyzika Thörpeho, ktorého výskum na pokraji možného pripomína novovekého Frankensteina. Thôrpe, opísaný veľmi poeticky ako človek pripomínajúci pohybmi capa a vizážou havrana, lsťou premôže profesora a v nečakanom momente ho sotí do brány medzi dimenziami ako svoje prvé ľudské pokusné morské prasiatko. Týmto úkonom sa končí prvá časť knihy (Manon) a začína druhá, ktorá nesie meno nešťastnej planéty Infelície, na ktorú sa náš hrdina dostane.
Ak sme doteraz boli svedkami umného miešania skoro prvkov pripomínajúcich atmosféru vo filme noir a mystery detektívkach, tak odrazu sa ocitávame vo svete zlatej moralistickej scifi z pätdesiatych rokov minulého storočia. Namiesto vyspelých nadľudí, ktorých v paralelnom vesmíre očakáva profesor Thörpe, na Infelícii Mallory nachádza vyspelú civilizáciou, ktorá zgruntovala svoju planétu na nepoznanie. Genetické mutácie a neplodnosť žien sa stávajú pre planétu osudnými a pripomínajúcu možnú budúcnosť Zeme po jej ekologickom odumretí: vysokokyslé dažde, nepitná voda, zruinovaná pôda, nedýchateľný vzduch, umelá strava. To všetko zakončené kastovým systémom s hlavným opresorom, ktorého typ a samotná existencia je neskonalou čerešničkou na tejto bio-apokalyptickej torte, je viac ako dosť na vykreslenie morálneho argumentu bijúceho na poplašné zvony: spamätajme sa, kým je nie je neskoro, spoluobčania!
Napriek už viac-menej prekonaným ideám a ich hyperbolizovanej prezentácii je kniha veľmi čitateľná. Je jasné, že autor píše zľahka a sedí mu najmä monologické rozprávanie. Dialógy hraničia s realistickým poňatím a znejú trochu zastarale či teatrálne. Napriek tomu sa človek pri čítaní nenudí. Dej knihy plynie rýchlo. Dielo je plné reminiscencií a alegórií na klasické hudobné a literárne diela, v ktorých sa jasne ozýva autorov vedecký rozsah. Sťa bard tu Juraj Králik ospevuje krásu žien a pritom ponúka slušnú dávku hard scifi-fyziky, z ktorej som - napriek popularizačnému charakteru autorovho štýlu - pár vecí sám nepochopil. (Veľmi rád by som si vypočul, čo na niektoré tézy hovoria tí, ktorí sa v nich vyznajú - Kanys a spol?)
Suma sumárum je knižka príjemným prekvapením skrývajúcim sa pod čudesným názvom. Keďže sa jedná o ojedinelú slovenskú scifi a my jej chceme viac, tak by malo byť zakúpenie knihy skoro vlasteneckou povinnosťou... ak myslíte inak, tak by som vám aspoň jej prečítanie určite odporučil.
Knihu si môžete zakúpiť na panorama.sk.
Viac o autorovi Jurajovi Králikovi - s veľmi zaujímavým a inšpirujúcim životopisom (neplánuje sa náhodou vydanie tohto?) - tiež na www.panorama.sk/kralik.