Ramsey Campbell - Půlnoční slunce: Vykročenie z vplyvu Lovecrafta (recenzia)

Po dlhých rokoch sme sa dočkali vôbec prvého preloženého románu od anglického matadora žánru Ramseyho Campbella. Aký je?
Ramsey Campbell patrí k popredným svetovým autorom hororovej literatúry. Píše už viac ako päťdesiat rokov, je autorom viac ako tridsiatich románov a stoviek poviedok, z ktorých mnohé získali literárne ocenenia. Na preklad jeho diel sme museli čakať dlhé roky a až minulý rok sa preložila prvá zbierka poviedok s názvom „Děsivé důsledky“, ktorá predstavila jeho najlepšie krátke príbehy naprieč celou kariérou. Kniha vyšla v edícii Fobos. Tento rok vydalo vydavateľstvo Golden Dog román „Půlnoční slunce“, ktorý vôbec po prvýkrát predstavuje Ramseyho románovú tvár na česko-slovenskom trhu.
Ben Sterling sa vracia do mestečka Stargrave (geniálny názov pre mesto v horore!), kde zdedil rodný dom. Čosi však s domom a hlavne s okolitým lesom nie je v poriadku. Dejú sa tam zvláštne veci spojené s prichádzajúcou zimou a začínajú sa objavovať prvé nevysvetliteľné úmrtia. Čo sa zakráda do mestečka Stargrave?
Půlnoční slunce. Prvé české vydanie (Golden Dog, 2024).
Půlnoční slunce. Prvé české vydanie (Golden Dog, 2024). / Zdroj Disclaimer
Ramsey Campbell sa absolútne nikam neponáhľal a mal potrebu o všetkom čitateľa informovať. Dozvedel som sa kvantum informácií o Benovi (na začiatku knihy sa pár kapitól venovalo jeho detstvu), o jeho manželke, deťoch, kolegoch. Jednoducho, autor si bol vedomý, že má veľa priestoru, a tak sa nechal uniesť. Na jednej strane to bolo pozitívne, lebo postavy mali hĺbku a vstávali z riadkov knihy, no na strane druhej sa potom príbeh odvíjal neuveriteľne pomaly, niektoré pasáže nemali vôbec vplyv na dej, z môjho pohľadu boli zbytočné a hlavne by sa knihe zišlo svižnejšie tempo. Všetko bolo ospalé a zamrznuté, ako aj námet diela. Muselo ubehnúť 180 strán, aby sa začala odhaľovať zápletka.
Atmosféra diela sa, ako aj dej, budovala veľmi pomaly, všetko pôsobilo tajomne a čitateľ nemal páru, čo sa skrýva za mrazivým tajomstvom. Celý čas som tušil, že niečo nie je so Sterlingovým lesom v poriadku a že samotný chlad či mráz má hlbšiu a temnejšiu podstatu. Ramsey šetril hororovými prvkami, zvyčajne išlo o drobné naznačenia, ktoré aj rýchlo vyprchali a tým ma len „jemnúčko poškrabali".
Karta sa obrátila po tristej strane. Zrazu som mal pocit, že v ruke držím úplne inú knihu. Náhle sa ľadové zlo prebudilo, mysteriózna atmosféra nabrala na obrátkach, príbeh sa dokonca prepojil aj s psychologickým hororom (pripomenul "Shining") a s vesmírnym hororom à la diela od H. P. Lovecrafta. Posledné strany som si už užíval.
Anglický spisovateľ patrí k autorom vychádzajúcim z diela spomínaného majstra hrôzy H. P. Lovecrafta. Niekoľko poviedok zo zbierky Děsivé důsledky sa niesli v tomto duchu. Záver knihy Půlnoční slunce by sa dal volne vyložiť ako vykročenie z vplyvu svojho majstra a postavenie sa na vlastné nohy.
Záver: Hororový román Půlnoční slunce sa prvých tristo strán nikam neponáhľa, všetkému dáva veľa priestoru a pozvoľna buduje atmosféru jemnými náznakmi chladu. V polovici príbehu sa začínajú objavovať obete a veľmi malými krokmi sa kniha zmenní na horor, ktorý vypukol po tristej strane. Neviem sa zbaviť pocitu, že prvých tristro strán by si zaslúžilo preškrtať. Dej šiel až mrazivo pomaly, zápletka sa ukázala až po dvestej strane a veľa scén mi prišlo až zbytočne rozpísaných. Atmosféra sa síce pekne budovala, ale nemuselo to ísť na úkor tempa diela. Po tristej strane nastala zmena, dorazil mysteriózny horor a poslednú štvrtinu knihy som si užil. Prečo som musel tak dlho čakať?

Hodnotenie: 60 %

Ramsey Campbell - Půlnoční slunce
Vydavateľstvo: Golden Dog