Recenzia: Love, Death and Robots, Vol. 2

Cez víkend sme mali možnosť zhliadnuť druhú sériu animovanej seriálovej antológie Love, Death + Robots. Ako sa jej v našich očiach darilo?
Pred dvoma rokmi vrazila na monitory a LCD televízory nová scifi seriálová antológia Love, Death + Robots. Dovedna 18 krátkych príbehov, z ktorých najdlhší mal len o niečo viac ako sedemnásť minút, najkratší When the Yogurt Took Over niečo cez šesť, prekonala očakávanie. Nečudo teda, že onedlho na to bolo ohlásené pokračovanie. Žiaľ, v dôsledku COVIDu, prepadov v ekonomike a ďalších faktorov druhá séria LD&R dorazila na Netflix až v týchto dňoch. Spolu s trailerom na ňu sa ale objavila informácia, že o rok dostaneme ďalší nášup, čo je dobrá správa. V každom prípade láska, smrť a roboti sú tu, takže sa poďme na nich detailnejšie pozrieť ;)
Automated Customer Service - scéna
Automated Customer Service - scéna Disclaimer
Hneď prvý krátky film s názvom Automated Customer Service spadá do kategórie humorných scifi, ktoré boli hojne zastúpené už v prvej sérii. Vtipný príbeh o tom, čo sa stane, keď sa proti vám vzbúri roomba (alebo iný robovysávač) pochádza z pera amerického autora Johna Scalziho. Ten už do prvej série prispel podobne ladenými príbehmi, pričom práve tento možno chápať aj ako prequel k podobne ladenej epizóde Three Robots z prvej série, tiež od Scalziho. Za mňa osobne 80%.
Ice - scéna
Ice - scéna Disclaimer
Ďalším príbehom bolo klasické scifi „zo života“ s názvom Ice. Pôvodnú poviedku, podľa ktorej bola natočená epizóda, napísal Rich Larson a zaoberá sa nie najnovšou témou menejcenného medzi lepšími, v tomto prípade nemodifikovaného medzi vylepšenými. V prostredí čiastočnej segregácie, vyčleňovania zo spoločnosti a uvedomovania si vlastných limitov na ľadovej planéte je súrodenecký vzťah dvoch bratov vystavený skúške. Vo výsledku dostávame príjemný príbeh s veľrybami. Možno ničím nevyniká, no ku koncu zahreje pri srdci. 80%
Pop Squad - scéna
Pop Squad - scéna Disclaimer
Pop Squad je treťou a zároveň asi najsilnejšou poviedkou. Autorom príbehu nie je nik iný ako majster dystopických diel Paolo Bacigalupi, ktorého tvorbu poznáme aj z českého prekladu (Dívka na klíček, Vodní nůž, duológia Prachožrouti a zbierka poviedok Čerpadlo 6). Poviedka pochádza práve z poslednej menovanej a rozpráva nepekný a krutý príbeh o budúcnosti, kde je nesmrteľnosť vyvážená nútenou kontrolou populácie. A mať deti je ten najhorší zločin, ktorý sa kruto trestá. 100%
Snow in the Desert - scéna
Snow in the Desert - scéna Disclaimer
Aj nasledujúca poviedka vyšla v češtine. Snow in Desert (č. ako Snížek v poušti) od Neala Ashera voľne spadá do jeho sveta Polity Universe, kde sa odohráva väčšina jeho diel. Jej textovú verziu môžete nájsť v Asherovej zbierke The Gabble and Other Stories (č. ako Blábol) a v magazíne Ikarie 2004/07. Po filmárskej stránke je lov na albína s neskutočnou regeneračnou schopnosťou vykreslený v takmer fotorealistickej kvalite. Pre fanúšikov scifi povinnosť! 100%
The Tall Grass
The Tall Grass Disclaimer
Po čistej science fiction jazde nasleduje dvojica hororových príbehov. Tým prvým je The Tall Grass od hororového a pulpového autora Joea Lansdala. Ten už do minulej sezóny prispel skládkovým hororom The Dump i poetickým Fish Night. Tentoraz sa spolu s hlavnou postavou ocitneme vo vysokej tráve, kde to len tak žiari tajomnými svetlami. Pre náhodného diváka tajomná i lákavá show sa behom okamihu zvrtne na boj o holý život. Veľmi príjemná vec z ktorej mrazí po chrbte. 90%
All Through the House - scéna
All Through the House - scéna Disclaimer
Druhým hororovým príspevkom do antológie je vianočná poviedka All Through the House. Príbeh nádherne dokumentuje, prečo je dobré byť poslušným dieťaťom. Autorom je menej známy Joachim Heijndermans, ktorý majstrovsky kombinuje lovecraftovskú tematiku s motívom Vianoc. Vtipný a hororový príbeh s CGI v štýle stop motion animácie si aj vďaka krátkej metráži a zábavnej pointe udržiava sviežosť. Podľa mňa jeden z klenotov tejto série. 100%
Life Hutch - scéna
Life Hutch - scéna Disclaimer
Dostávame sa k záverečným dvom príbehom s predlohami z pera skutočných titánov fantastického žánru. Tou prvou je Life Hutch od Harlana Ellisona, giganta medzi poviedkarmi. Výbery z jeho tvorby sme si mohli prečítať v zbierkach Vrchol vulkánu a Nemám ústa a musím křičet, nedávno vydaných aj v češtine. V príbehu Life Hutch nám sprostredkuje zápas zostreleného pilota o život. Príbeh možno patrí medzi menej známe či dokonca slabšie diela, no zápas o prežitie, v ktorom každý neopatrný hlasitý nádych môže znamenať istú smrť, naturalistickosť obsahu, jednoduchá logická pointa i nádherná fotorealistická animácia nám minimálne po tejto stránke ukazujú nové horizonty. 80% (100% za animáciu)
The Drowned Giant - scéne
The Drowned Giant - scéne Disclaimer
Posledným kúskom v bonboniére je Potopený obor od J. G. Ballarda. Ten je v našich končinách známy najmä pre svoj nefantastický vojnový román Ríša slnka, no v češtine mu našťastie vyšlo aj dostatočné množstvo fantastických diel a najmä zborník Mýty blízké budoucnosti. Utopený obor vyšiel tiež v preklade v antológii Síň slávy mistrů fantasy II. Animácia je v tomto prípade exceluje, no fanúšikov akčnej dejovo zameranej fantastiky príbeh sklame. Skôr filozofické dielo vhodné na zamyslenie možno vzniklo pod vplyvom Gulliverových ciest a opisuje nájdenie nahej mŕtvoly obrieho muža na pláži. Autor sa hrá s pre žáner kľúčovým „what if“, hoci bez toho aby nám odpovedal na základné dejové otázky. Na druhej strane – možno to tak aj má byť, koniec-koncov, v živote nie vždy dostaneme uspokojivé odpovede. 60% (90% za animáciu))
John Scalzi, Rich Larson, Paolo Bacigalupi a Neal Asher - autori prvých štyroch poviedok druhej série
John Scalzi, Rich Larson, Paolo Bacigalupi a Neal Asher - autori prvých štyroch poviedok druhej série Disclaimer
Do podoby scenárov previedol väčšinu poviedok až na dve výnimky Philip Gelatt. Na režisérskej stoličke sa objavilo niekoľko skvelých režisérov. Spomeniem aspoň trojicu Jennifer Yuh Nelson (Kung Fu Panda), Simon Otto (Deadpool, Gopher Broke) či Tim Miller (How to Train Your Dragon). Po grafickej stránke je aj druhá séria Love, Death and Robots pastvou pre oči. Seriál znova predvádza celé farebné spektrum animačných techník a najmä Snow in Desert (spoločnosť Unit Image, ktorá stála v prvej sérii realizovala Beyond the Aquila Rift) a Pop Squad, Drowned Giant či Life Hutch, za ktorých realizáciou stojí Blur Studio (v prvej sezóne animovalo Sonnie's Edge, Suits či Shape-Shifters), sú jednoducho neskutočné.
Joe Lansdale, Joachim Heijndermans, Harlan Ellison a J. G. Ballard - autori posledných štyroch poviedok druhej série
Joe Lansdale, Joachim Heijndermans, Harlan Ellison a J. G. Ballard - autori posledných štyroch poviedok druhej série Disclaimer
V porovnaní s prvou sériou stúpla rozmanitosť tém. Druhá sezóna už nie je len divokou akčnou jazdou, ale nastoľuje mnohé, často veľmi nepríjemné otázky. Celkovo za najslabší príbeh považujem Potopeného obra. J. G. Ballard, ktorý pôvodne poviedku napísal v roku 1964, podobne ako spomínaný Harlan Elllison patrí k najvýznamnejším postavám hnutia Novej vlny fantastickej literatúry. Tá sa snažila postaviť vnímanie sveta a postáv na iných princípoch než dovtedy vládnuce klasické scifi zlatého veku. Aj preto bývajú mnohé jej diela experimentálneho alebo ťažšie uchopiteľného razenia. Utopený obor predstavuje presne takúto tvorbu: je otázne, či ide o oslavu rozkladných procesov, filozofickú úvahu o večnej transformácii alebo len jednoducho nastolenie otázky „čo ak“? Ktovie. Verím však tomu, že Tim Miller, ktorý poviedky adaptoval, urobil maximum. Hoci by ma zaujímalo, na základe akého kľúča diela vyberajú.
Na opačnej strane spektra jednoznačne stojí dvojica poviedok od Bacigalupiho a Ashera. Vážne, v Bacigalupiho prípade až depresívne témy ma donútili si písanú predlohu znova prečítať. Na ich kvalite sa určite podpisuje aj dĺžka filmov – ktorá v oboch prípadoch presahuje 18 minút. K nim však musím doplniť ešte jednu, hororovú, a predsa humornú a hravú poviedku All Through the House, ktorá v sebe skvelo snúbi vianočnú tematiku a horor v lovecraftom štýle.
LOVE DEATH + ROBOTS VOLUME 2 - Oficiálny trailer Disclaimer
Možno za to môže menej častí (8 dielov oproti 18 častiam prvej série), no celkovo možno považovať druhú sériu za vyrovnanejšiu než prvú. Kým prvá séria mala asi viac tutoviek, mala aj omnoho viac priemerných či vyslovene podpriemerných častí (napr. Lucky 13, Blindspot či Sucker of Souls). Celkovo možno teda druhú sériu označiť za kvalitatívnejšie homogénnejšiu, hoci s omnoho menším množstvom výnimočných častí a väčším tých, ktoré boli proste OK.

Záver: Čo dodať na koniec? Love, Death and Robots Volume 2 mala privysoké očakávania. Všetci sme dúfali, že si vezme za vzor tie najlepšie kúsky z prvej série a my dostaneme nadupané cyberpunky a space opery, alebo vysoko oktánové akčné jazdy poprepletané epizódami, pri ktorých sa od smiechu budeme váľať po zemi. Šokujúce, ale nestalo sa. Na internete môžete nájsť milión názorov, ktoré zasvätene tvrdia, prečo je táto séria horšia ako predchádzajúca, prečo je táto epizóda najhoršia a podľa iných naopak najlepšia. Možno je to spôsobené rozpočtom, možno COVIDom, možno požiadavkou o čo najširší záber a rozmanitosť v rámci žánra, alebo všetkým dokopy. A možno naozaj príliš veľkými očakávaniami. No ak od nich upustíte, uvelebíte sa v kresle a rozhodnete sa zabaviť, dostanete perfektnú zmes fantastických príbehov v dokonalom animovanom prevedení.

Hodnotenie: 75%

Love, Death + Robots, Vol. 2 / Láska, smrť a roboti, 2. séria
Žáner: Drama / Sci-Fi / Horor / Thriller
Krajina: USA / Francúzsko
Stopáž: 8 x 7-18 min
Rok: 2021
Na motívy poviedok: Automated Customer Service (John Scalzi), Ice (Rich Larson), Pop Squad (Paolo Bacigalupi), Snow in the Desert (Neal Asher), The Tall Grass (Joe Lansdale), All Through the House (Joachim Heijndermans), Life Hutch (Harlan Ellison), The Drowned Giant (J. G. Ballard)
Réžia: Meat Dept (Kevin Dan Ver Meiren, David Nicolas, Laurent Nicolas), Robert Valley, Jennifer Yuh Nelson, Leon Berelle, Dominique Boidin, Remi Kozyra, Maxime Luere, Simon Otto, Elliot Dear, Alex Beaty, Tim Miller
Scénar: John Scalzi, Meat Dept (Kevin Dan Ver Meiren, David Nicolas, Laurent Nicolas), Philip Gelatt, Tim Miller
Obsadenie: Nancy Linari, Ben Giroux, Brian Keane, Archie Madekwe, Sebastian Croft, Beatriz Godinho, Alexander Lobo Moreno, Miguel Amorim, Mike Bodie, Maria Teresa Creasey, Nolan North, Elodie Yung, Emily O'Brien, Michelle C. Bonilla, Dendrie Allyn Taylor, Debra Cardona, Ike Amadi, Noshir Dalal, Andrew Hawkes, Jennifer Hale, Ayana Shira Haviv, Piotr Michael, Peter Franzén, Zita Hanrot, Alaïs Lawson, Jonnie Hurn, Piotr Michael, Julie Nathanson, Scott Whyte, Divi Mittal, Sami Amber, Fred Tatasciore, Brynley North, Michael B. Jordan, Michelle C. Bonilla, Briant T. Delaney, Steven Pacey, Laura Pacey, ...