BATMAN/FORTNITE: BOD NULA #1 (recenzia)

České vydavateľstvo Crew nedávno vydalo novinku s Batmanom. Žiaľ, na Slovensku ju neuvidíte, takže sme sa rozhodli zrecenzovať pôvodnú, nepreloženú verziu.
Som geek telom aj dušou. Aj keď mojim hlavným pokrmom je komiks, nepohrdnem ani dobrou videohrou. To, že sa moje rodné číslo začína číslom 8 znamená, že som odchovaný klasickými príbehovými singleplayerovými hrami a online-ovkám neholdujem. Ak online, tak aktívne si zahrám Injustice 2, Tony Hawk’s Pro Skater 1-2 a GTA V. Fortnite som vyskúšal, trvalo to pár kôl a viac som sa k tomu nevrátil. Asi ma proste nebavilo byť sústavne zabíjaný. Musím sa však pochváliť, že raz som skončil v prvej desiatke. Preto keď DC oznámilo, že plánuje vydať crossover sériu Batmana so svetom tejto hry, len som sa uškrnul a mávol nad tým rukou. Mrknem na to, ale zázraky nečakám. Je to predsa len tie-in k videohre. To ale bolo aj Injustice: Gods Among Us a z toho sa na tri roky stala moja najobľúbenejšia on-going DC séria, ktorá mi predstavila prácu Toma Taylora. Z toho som sa naučil, že dopredu podceňovať nie je rozumné.
Batman/Fortnite: Zero Point #1 (DC, 2001)
Batman/Fortnite: Zero Point #1 (DC, 2001) / Zdroj Disclaimer
Keď o niečo neskôr vydavateľstvo Crew oznámilo, že plánuje sériu vydávať v češtine, v zošitoch a v rovnakých dátumoch ako v USA, hneď som spozornel. Navyše avizovali, že zošity nebudú dostupné len v špecializovaných kníhkupectvách alebo herných a komiksových obchodoch, ale aj v bežných trafikách. Táto informácia ma okamžite teleportovala do deväťdesiatych rokov, kde som ako malý chalan v stánkoch kupoval Spider-Mana, Conana a Fantóma od Semic Slovart. Teda kupovali mi ich rodičia, najčastejšie ako bolestné po návštevách u doktorov. Dosť ale romantického spomínania! Už som dospelý chlap a komiks si kúpim sám, kedy chcem!
Potom som ale trpko zaplakal, keď som si na stránkach Crew prečítal informáciu, že na Slovensku sériu v novinových stánkoch nezoženieme. Sklamanie pokračovalo zistením, že ani najväčšie herné obchody neplánujú naskladnenie a predaj. Je veľká škoda, že Crew takto nemyslelo na slovenský trh. Myslím si, že nie sme malou časťou kúpnej sily, na ktorú cieli ich produkcia. Chápem, že o sériu je obrovský záujem. Hlavne z dôvodu, že každé číslo obsahuje unikátny kód s nejakým skinom alebo inou, pre mňa osobne nezaujímavou hovadinou do hry. Ale pre hráčov Fortnite sú práve kódy tým najväčším lákadlom. Pevne verím, že pri ďalších číslach bude Crew myslieť na Slovensko viac. Aj tu je veľa hladných komiksových fanúšikov. Nezanedbávajte nás! Nuž, pre potreby tejto recenzie som bol ale nútený kúpiť digitálnu verziu v angličtine a preto nebudem hodnotiť kvalitu tlače, strán a prekladu. Posúdim len príbeh a kresbu.
Batman - Dark Knight News DC/Epic First Look Preview.
Batman - Dark Knight News DC/Epic First Look Preview. Disclaimer
Komiks začína veľkým obrázkom na celú stranu, kde Batman a komisár Gordon, stojaci na streche policajnej stanice, obdivujú trhlinu v realite, ktorá sa objavila na nočnej oblohe Gotham City. Temný rytier ako ochranca Gothamu smeruje na miesto činu za účelom situáciu preskúmať, kde nasleduje stretnutie s Harley Quinn. Jediným účelom tejto konfrontácie je, že Harley je obľúbená, predáva a posledné roky je úplne všade. S jej prítomnosťou pri trhline bude mať pravdepodobne niečo spoločný aj fakt, že obsahom bonusového kódu v tomto čísle je práve jej outfit do Fortnite. Inak jej prítomnosť k príbehu nepridá absolútne nič a po piatich paneloch sa bývalá psychiatrička bezhlavo vrhne do trhliny, kam ju po chvíľke nasleduje aj Batman.
A tu začne byť príbeh zaujímavý. Všetci samozrejme vieme, že Batman sa musí ocitnúť v šialenom svete Fortnite, ale pár vecí ma milo prekvapilo. Po prvé, Cage pracuje so zákonitosťami hry. Človek čo Fortnite aspoň raz skúsil vie, že sa jedná o Batlle Royal hru, kde sú hráči vyhodený na ostrov, na ktorom zúri tajomná búrka a tá po časových intervaloch zužuje veľkosť hracej plochy. Tí hráči, ktorí nestihnú opustiť územie búrky a presunúť sa do bezpečnej časti ostrova, neprežijú. Samozrejme, pomedzi to sa každý snaží zabiť každého, pretože pojem “battle royale” znamená “posledný prežije”. Batman sa teda ocitá v neznámom prostredí a uvedomí si, že okolo neho zúri záhadná búrka. Navyše naňho zaútočí bizarná postava s ešte bizarnejšou zbraňou. Verím, že ak by som bol aktívnym hráčom hry, postavu by som poznal a umocnilo by to môj zážitok zo stretnutia. Toto platí aj na ostatné postavy mimo DC svet, na ktoré v zošite narazíme.
Batman sa snaží situáciu riešiť pokojne a s neznámym protivníkom prehodiť pár slov. Na svoje a aj moje prekvapenie zisťuje, že nemôže rozprávať! Musím povedať, že tento zvrat sa mi páčil a je to ďalšia maličkosť, ktorá dotvára charakter Fortnite sveta. Je to online hra, kde postavy nie sú nijak nadabované a nemajú dialógy, čiže ani hlasy. Batman tiež zisťuje to, že si nepamätá, kto je. Nepamätá si vlastne vôbec nič! Vie len to, že by mal vedieť rozprávať a jeho telo si pamätá bojový tréning. Myslím si, že keby celý príbeh začne v momente, kedy sa Batman ocitne v tomto novom svete, tak by to fungovalo omnoho lepšie. Úvod v Gotham City je zbytočný a keby sa spolu s Batmanom hneď ocitneme vo svete, o ktorom nič nevieme a krok po kroku odkrývame časti skladačky, zážitok by mohol byť o niečo intenzívnejší. Je pravda, že v tomto čísle vlastne nič nezistíme, ale keďže sa jedná o prvé číslo nemusí to vadiť. Čo sa týka vývoja príbehu, chlieb sa bude lámať v nasledujúcich zošitoch.
Fakt, že hlavná postava trpí amnéziou a nemotou môže pomerne neskúsenému Gageovi byť nápomocné. Je to dôvod, že okrem pár viet na začiatku čísla tu nie sú žiadne dialógy. Jediné čítanie ktoré máme, je Batmanov vnútorný hlas a keďže prišiel o pamäť, ani ten nemusí úplne korešpondovať s jeho typickou povahou. Aspoň tým by si autor takúto chybičku mohol obhajovať. To sa tu našťastie nekoná a Batman v hlave všetko hodnotí a analyzuje. Všetko to musí stíhať v zápale boja, ale dedukčné schopnosti a analytická myseľ najlepšieho detektíva na svete sa nezaprú. Som rád, že Cage nezabudol aspoň naznačiť tento aspekt Batmanovej osobnosti. Mnoho autorov by na to mohli pri prakticky čisto akčnom komikse zabudnúť.
Batman/Fortnite: Zero Point - varianty obálok ďalších čísel.
Batman/Fortnite: Zero Point - varianty obálok ďalších čísel. Disclaimer
O scenár sa postaral Christos Gage a musím priznať, že jeho prácu moc nepoznám. Viem, že s Danom Slottom napísal pár čísiel jeho úžasného Spider-Man runu, nejaké tie-iný čísla k eventom Civil War a Planet Hulk a tiež bol súčasťou scenáristického tímu herného hitu Marvel’s Spider-Man. Za zmienku stojí aj jeho práca na scenároch k televíznym seriálom ako Netflixovský Daredevil, Hawaii Five-O, alebo Zákon a Poriadok. Ako som spomínal predtým, aj videohernú tie-in sériu Injustice písal, vtedy neznámy, Tom Taylor, z ktorého sa stal jeden z mojich najobľúbenejších súčasných autorov. Takže nepodceňujem!
Kresbu mal na starosti Reilly Brown, ktorého prácu ste mohli vidieť v digitálnej sérii AvX (súčasť eventu Avengers vs X-Men), alebo aj v češtine vydanom komikse Deadpool: Drákulova výzva. Má štandardný mainstreamový komiksový štýl, ktorému nemôžem nič vytknúť, ale ani to nie je nič, čo by ma posadilo na zadok. To ale neznamená, že je to zlé. Je to kvalitný štandard, na ktorý sa dobre pozerá. Akcia má “švih” a nenašiel som nič, čo by mi udrelo do očí a výrazne vadilo. Pravdou však je, že u Browna som si zatiaľ nevšimol niečo, čo by som mohol nazvať rukopisom. Niečo, čo vám pri pohľade na jeho kresbu povie, že sa jedná o konkrétneho autora. Niečo, čo špičky v brandži ako Jim Lee, David Finch, Greg Capullo alebo Romita určite majú. A práve preto sú špičkami. Samo o sebe sa jedná o podstatne farebnejší komiks, než býva v Batman sériách zvykom. To dáva zmysel, pretože Fortnite je bláznivý farebný svet.

Záver: Čo dodať na záver? Jedná sa o akčné a pomerne zábavné prvé číslo. Na kresbu a akciu sa dobre pozerá. Príbeh síce nepriniesol nič revolučné, ale posunul sa dostatočne na to, aby ukázal základy sveta a navnadil čitateľa na ďalšie číslo. Výhrady mám k začiatku čísla, ktorý bol podľa mňa zbytočný, rovnako ako účasť Harley Quinn. Komiks určite je hodný tých drobných, ktoré zaň v českej verzii pýtajú. Ak máte tú možnosť, kúpte si ho. Aj keď Crew sa na svojej stránke vyjadruje, že zošitovky pravidelne vydávať neplánuje, možno ich dobré predaje zlomia. Veď o tie v podnikaní ide! V čo ale dúfam je to, že Crew bude s ďalšími číslami myslieť aj na distribúciu na Slovensko a nenechá nás v štichu. My vám radi naše eurá radi dáme.

Hodnotenie: 65% (ak ste hráči Fortnite, pridajte pár percent naviac)

Séria: BATMAN/FORTNITE: ZERO POINT 2021
Scenár: Christos Gage