Chata v horách - recenzia

Len ďalší teen slasher, alebo nám tvorca Firefly naservíroval niečo viac?
Hellraiser, Lesný Duch, To, Carpenterova Vec, Halloween, Vreskot, Shining... Vybrať si jeden “naj” horor je pre milovníka žánru, ako som ja, priam nadľudský výkon. A preto som sa rozhodol, že zrecenzujem všetky. A keďže to by mi zabralo naozaj veľmi veľa času, som rád, že Joss Whedon, ktorý nám priniesol klenoty ako Firefly, Buffy a Avengers napísal Chatu v Horách. Réžiu zveril svojmu “padawanovi” Drewovi Goddardovi a ja Vám dnes môžem sprostredkovať moje pocity z tohto diela.

Vo filme sledujeme paralelne dve príbehové linky. Jednu, klasickú slasherovskú, v ktorej vidíme partiu mladých, krásnych a bezstarostných študentov na ceste “rozbiť sa” na chatu. My diváci, samozrejme dobre vieme, ako veľmi “rozbití” skončia a film zatiaľ šikovne pracuje s klasickými pravidlami žánru. Partia sa skladá z vyslovene klišé charakterov. Máme tu šľapku, svalovca (ktorého zahral širšiemu publiku najviac známy Chris Hemsworth - Thor, Rivalové), húliča, intelektuála ansamozrejme, nesmie chýbať dobré dievča. Dokonca sa stretneme aj s typickým čudákom, v tomto prípade majiteľa benzínky, ktorý dáva postavám jasne najavo, aký osud ich v horách čaká.
Cabin in the Woods Cabin in the Woods
Cabin in the Woods Disclaimer
V tomto momente sa prirodzene vynára otázka - čím má byť tento film výnimočný? A presne od toho tu máme druhú dejovú linku. V nej sledujeme zamestnancov tajomnej korporácie, ktorá na celý priebeh “chatovice” dohliada, a čo viac, ťahá za nitky udalostí. Whedon tu krásne obracia na ruby všetky stereotypy a klišé žánru. Nebúra zabehnuté, ale príjemným spôsob stavia vlastnú mytológiu, v ktorej vysvetľuje prečo sú všetky tieto obohrané detaily tak dôležité. Prečo vlastne korporácia zo študenta, ktorý poberá prospechové štipendium na vysokej škole, robí tupého svalovca. Prečo dobré dievča - panna, vlastne panna vôbec nie je a podobne. Ak sa tu nachádza niekto, kto ešte film nevidel, tak nechcem nič vyspoilovať, preto viac z príbehu prezrádzať nebudem.
Dôvodom, prečo film milujem je fakt, že to nie je bláznivá paródia ako Scary Movie, ale úprimná pocta žánru. A to je niečo, čo mám veľmi rád. Najväčším machrom, ako niečo takéto robiť je jednoznačne Quentin Tarantino a nebojím sa napísať, že keby sa Tarantino rozhodol vzdať poctu slasherom a celkovo žánru amerického horroru, tak výsledok by vyzeral podobne ako Chata v Horách. Možno toho “gore” by bolo viac, aj keď, hlavne keď sa obe dejové linky spoja, na krvi sa rozhodne nešetrí.
Cabin in the Woods Cabin in the Woods
Cabin in the Woods Disclaimer
Ak ste milovníci a znalci hororov tak si Chatu v horách užijete naplno. Nespočetné množstvo easter eggov na kultové, ale aj menej známe horory zahrejú pri srdci a rozhodne vedia navnadiť aj na opakované sledovanie, pri ktorom sa budete snažiť ich zachytiť viac a viac. Keby mám spísať všetky, ktoré som zatiaľ našiel ja, bolo by to na samostatný článok. Prezradím len, že všetky, ktoré som menoval na začiatku recenzie, tu svoj easter egg majú. Dokonca sa dočkáme aj pár mrknutí smerom na ázijské a európske horory.
Čo dodať záverom? Chata horách je zamilovaný list žánru, je to cítiť v každej scéne filmu. Whedon horory miluje a ak ich milujete aj Vy, určite neoľutujete.