Žena s drakem (recenzia)

V tejto recenzii sa s miernym oneskorením pozrieme na Ženu s drakem, tretiu zo série antológií českých a slovenských autoriek fantastiky.
V miestnosti vládne prítmie. Sviečka, čo so sebou nesiete a jednou dlaňou chránite pred prievanom, vrhá na temné steny pokrivené tiene. Nie je tu žiadny nábytok, žiadny koberec, len trinásť dverí, vedúcich do trinástich úžasných, jedinečných svetov. Jedny vás zavedú do futuristickej kyberpunkovej Prahy, iné do krajiny, nad ktorou sa vznášajú steampunkové lietajúce ostrovy, ďalšie na miesto, kde pri ľuďoch žije rasa inteligentných jašterov, polodrakov...
Tak nejako si môžete predstaviť antológiu Žena s drakem. Spoločným menovateľom takmer všetkých poviedok totiž je, že v nich autorky predviedli, aké prepracované svety dokážu vo svojich mysliach vystavať. A dokonca aj v prípadoch, keď mi nesadol príbeh, bolo zaujímavé diela čítať už len ako magické cestopisy, spoznávať nové svety a postupne odhaľovať, ako v nich veci fungujú.
Žena s drakom - Žena s drakem - foto
Žena s drakom - Žena s drakem - foto Disclaimer
Začnime od obálky, lebo práve táto sa mi zo všetkých štyroch páči najviac. Jednak je ladená do mojej obľúbenej červenej, jednak jej dominuje obzvlášť nápaditá ilustrácia Jany Maffet Šouflovej, plná nevypovedaných, bonusových príbehov. Nemôžem si pomôcť, hrozne mi vŕta v hlave, kto je žena v kapucni, čo zmotáva dračí oheň do klbka? Napísal už o nej niekto? Ak nie, môžem ja?
Pokiaľ ide o samotné poviedky, celkovo som asi nadšená menej ako zo Ženy se sovou. V niektorých prípadoch sa mi zdalo, že prepracovaný svet zapôsobil ako dvojsečná zbraň a do malého rozsahu bolo napchatý románový námet, inokedy by zase mňa osobne viac zaujímal iný aspekt príbehu či iný uhol pohľadu.
Asi mám nejaké temnejšie obdobie, lebo zo Ženy s drakem ma najviac oslovili horory. Poviedka "Křížové hřeby" od Edity Dufkovej je krutá, temná, krvavá, no zároveň nádherne snovo-lyrická. Od prvej vety čitateľa zdrapne za vlasy a nepustí, hoci niekedy by si pri hrozných výjavoch z práce kata najradšej zakryl oči a nepozeral sa, kým sa to neskončí. Tesne za touto poviedkou zaostáva "Šelma a ďábel" od Kristiny Haidingerovej, kde sa stretávajú ľudské „šelmy“ s tými nadprirodzenými. Príbehu možno vyčítať snáď dá len zmenu uhla pohľadu v tretej podkapitole. Radšej by som si ju prečítala z pohľadu hlavnej postavy, hoci uznávam, že by to asi bolo zmätočnejšie.
Ďalej mi nedá nespomenúť "Pana pustiny" od Venduly Brunhoferovej, pražský kyberpunk so všetkým, čo k tomu patrí – umelé inteligencie, undergroundoví hackeri, boj o skutočný život v počítačovom svete, splynutie fyzickej a virtuálnej existencie. Všetko vážne veci, no pri putovaní po známych pražských štvrtiach pretvorených na uletený kyberpunkový spôsob, sa človek občas neubráni úsmevu.
V antológii sa nachádzajú dva slovenské príspevky. Poviedka "Jedno z tisíc očí" od Jely Abasovej je pomerne komorná. Na pozadí vzťahu starej čarodejnice a jej „učňa“ sa však odohráva niečo viac. Konflikt medzi dvoma prístupmi k mágii presahujúci hranicu vymysleného sveta v podobe konfliktu medzi generáciami, medzi mužským a ženským, dvoma pohľadmi na život. Poviedka "Kreslo" od Zuzany Droppovej sa naopak odohráva vo futuristickom sci-fi svete, ale zápletka má mysteriózny nádych. Človek až nevie, či sa čudné veci, čo sa hrdinke začnú diať, keď si v čínskom bazári kúpi kreslo, „naozaj“, alebo len symbolizujú rozpad osamelej duše matky, čo prišla o dieťa.
Úplne najviac ale zarezonovala poviedka "Jak mizí víly", a to preto, lebo mi zlomila srdce. Anna Šochová v nej spáchala neodpustiteľný zločin. Zavraždila rozprávku. Alebo aspoň nechala „skutočný“ svet, aby to spravil za ňu. A výsledok bol pre mňa v mnohých ohľadoch ešte desivejší ako spomínané krvavé horory. Hlavná hrdinka Michala sa totiž nakoniec zmieri s týraním ako so súčasťou života a prispôsobí sa. Nenájde sa nikto, kto by jej povedal, že to, čo sa jej deje, je neprijateľné. Zo zla sa tým pádom stáva niečo normálne.
Verdikt: Hoci autor predhovoru Ženy s drakem na základe štatistických údajov konštatuje víťazstvo žien vo fantastike, úloha fantastických dám sa zďaleka nekončí. Nejde totiž len o to, aby dokázali, že v nej majú svoje miesto, ale hlavne o to, čo vlastne robia. Aj ony totiž často pomáhajú udržať pri živote to kreatívne, magické, rozprávkové v ľuďoch.
Žena s drakem, Eds.: Františka Vrbenská a Zuzana Hloušková
Séria: Lehké fantazijno 03
Vydavateľstvo: Fortna