Pasažieri (Passengers, 2016, Columbia Pictures US) – recenzia

Film, ktorý bol klasifikovaný ako scifi space dráma. Priznám sa, že som naň chcel ísť, ale zároveň som mal rozpačité pocity, ako môže film vypáliť. Už len samotný nápad totiž znel ako klišé. Dvaja sa prebudia, aby zistili, čo sa deje, vzniká medzi nimi niečo viac, zároveň ale musia riešiť poruchu a spasiť celú loď. To, čo sa zdalo byť brakom, sa nakoniec ukázalo ako prekvapivo pozerateľný film. Recenzia obsahuje spojlery tam, kde boli nutné pre vysvetlenie hodnotenia.
Passengers - Plagát - Titulka
Passengers - Plagát - Titulka / Zdroj Disclaimer
Celý príbeh začína na vesmírnej lodi Avalon, kde nás štýlovými titulkami uvedú do deja a zisťujeme, že loď závislá čisto na autopilotovi a kaskádovo poprepájaných systémoch sa musí boriť stodvadsať rokov vesmírom, aby dorazila na kolóniu. Situácia, ktorá smrdí problémom a ten nakoniec nastane. Už úvodná zrážka s asteroidom dáva tušiť, že niečo nebude v poriadku. Zdanlivo malé zlyhanie systémovej opravy sa skončí prebudením technika Jima Prestona (Chris Pratt).
Práve hlavného predstaviteľa musím pochváliť za skvele zahraný robinsonský komplex. Keď si totiž uvedomí, že zrejme sa mu nepodarí naspäť hibernovať, je sám v lodi, kde môže robiť všetko, ale chýba mu to podstatné – kontakt s ľuďmi. Musím podotknúť, že práve to „prepínanie“ hlavného hrdinu dodávalo filmu na uveriteľnosti a nastolilo to jednu z mnohých závažných otázok, ktorým sa budem venovať neskôr.
Passengers - Scéna - Vesmírna loď Avalon
Passengers - Scéna - Vesmírna loď Avalon / Zdroj Disclaimer
Tu nás ale trailer, respektíve plagáty trošku zaviedli, pretože celé sa to zdá, že sa obe hlavné postavy prebudili spolu. Lenže Aurora Laneová (Jennifer Lawrence) je prebudená potom, čo Jim potrebuje spoločnosť tak zúfalo, že poruší všetky etické princípy a sebecky Auroru prebudí. Ďalšia mrazivá hrana ľudskej osobnosti tak poodhalila svoju tvár.
Dej bol klasifikovaný ako scifi space dráma, takže logicky sa medzi hrdinami rozvinie puto a prehlbuje sa. Lenže tu prichádza zlom, kedy android Arthur (Michael Sheen) v dobrosrdečnosti vyzvoní tajomstvo, ktoré si mal odniesť do hrobu.
Passengers - Scéna - Jim a Aurora
Passengers - Scéna - Jim a Aurora / Zdroj Disclaimer
V priebehu celého filmu sa objavujú kopiace sa chyby lode, ktoré spočiatku hlavní hrdinovia nevnímajú, pretože majú na práci iné veci a súhlasím, ľudia si dokážu nevšimnúť aj očividné. Práve ale prebudenie člena posádky Gusa Mancusa (Laurence Fishburne), vnesie do deja nový nádych a vo svetle nových zistení sa z obyčajnej cesty stáva boj o život. Nielen pre prebudených, ale aj pre tých, ktorí nič netušiaci hibernujú na palube Avalonu.
Práve z boja o život som bol ale mierne zmätený. Na jednej strane boli super scény, ako lodi vypadávali systémy, myslím, že som videl novú podobu príslovia „utopiť sa v kvapke vody“. Rovnako mi ostával rozum stáť, ako môže spoločnosť, ktorá obracia ťažké miliardy na kolonizácii planét, tak „nemyslieť“ na takúto možnosť. Napadá ma vysvetlenie v paralele s Titanikom, kedy tiež boli všetci presvedčení, že sa nepotopí a dopadlo to nedobre.
Passengers - Scéna - Hroziace nebezpečenstvo
Passengers - Scéna - Hroziace nebezpečenstvo / Zdroj Disclaimer
Film si ale neodpustil niekoľko deus ex machín, myslím, že najviac ma pobavilo, ako hlavný hrdina ide otvárať dvere výpustu z fúzneho reaktora a zoberie si dvere „ako dodatočnú ochranu“. Pri teplote desať na piatu až desať na šiestu Kelvina by z neho skutočne neostal ani mastný fľak. Rovnako prežije poškodený skafander v prostredí, ktoré má teplotu len tri stupne nad absolútnou nulou. A po smrti zažije to pravé vzkriesenie. Chápem, je to dráma, romantika. Ale už toho bolo trošku priveľa.
Chválim ale spracovanie romantických a sexuálnych scén, ktoré boli držané na veľmi decentnej úrovni. Neútočili na surovo na zmysly, nechávali priestor na predstavivosť. Teda, až na jeden okamih, ale to som ochotný prepáčiť.
Passengers - Scéna - Nebolo šťastie, že lôžko zlyhalo práve inžinierovi?
Passengers - Scéna - Nebolo šťastie, že lôžko zlyhalo práve inžinierovi? / Zdroj Disclaimer
Passengers tak je jeden z filmov, ktorí by si zaslúžili nejakú dodatočnú polhodinku, kde by adekvátne naservírovali aj tú technickú stránku, čo sa týka fungovania lode, mám viac otázok ako odpovedí. Ale beriem, že cieľová skupina zrejme až taká technofanatická ako ja nie je. Píšem to ale preto, že ak by to dovysvetlili, mohol by z toho pokojne byť film roka (šetrím si ten titul pre Ghost in the Shell, ale zasa, chcem byť férový).
Sľúbil som načrtnutie otázok, tak tu teda sú. Mrazí ma myšlienka, že by som sa takto zobudil a zistil, že je dosť pravdepodobné, že nielenže sa cesty a nového života nedožijem a umriem sám. Spoločnosť, ktorá je tak sebavedomá, že nemá nejaký záložný plán záložného plánu, ktorý by veci vrátil do normálu. Čo tak stret s bojovou loďou, ktorá by začala na Avalon páliť? Právne a morálne dôsledky by boli nepredstaviteľné.
Passengers - Scéna - S Arturom
Passengers - Scéna - S Arturom / Zdroj Disclaimer
Nehovoriac o tom, že ak niekoho prebudíte, skutočne je to, ako by ste mu vzali život. Bolo by možné technicky takého človeka súdiť za vraždu? Mnohé pojmy, ktoré sú obmedzené našou existenciou na Zemi, tak naberajú desivé, nepredstaviteľné rozmery. Celkom pokojne môžem tvrdiť, že kolonizácia vesmíru obráti mnohé aspekty nášho právneho systému naruby. A aj povedomie ľudí. Pobavila aj narážka na cestovanie v čase.
Vizuál bol takisto podarený, páčil sa mi dizajn lode, čo sa týka fungovania, to už som načrtol vyššie. Nehovoriac o soundtracku, ktorý bol celý topom, až na záverečnú skladbu pri titulkoch. Podčiarkoval atmosféru, išiel po kožu. Thomas Newman (Erin Brockovich, Meet Joe Black, Shawshank Redemption) prijal výzvu a popasoval sa s ňou na výbornú. Až na záverečnú pieseň, ktorá mi pripadala ako rozhovor so Žigom Pálffym po góle (ako ste to tam dali – ja neviem, proste som to tam *ebol – ďakujem za rozhovor).
Passengers - Scéna - Bezpečná voda?
Passengers - Scéna - Bezpečná voda? / Zdroj Disclaimer
Záverom chcem pochváliť aj herecký výkon v postave Artura, Mancuso zobral svoj osud férovo, všadeprítomné humorné narážky a vztýčený prostredník v podobe zasadeného stromu na hlavnej palube. Koniec dobrý, všetko dobré. Či?
Ak, teda nehľadáte hard scifi, ale chcete vypustiť vo vesmíre, zároveň si chcete potrápiť hlavu a byť šokovaný, či fascinovaný, je film Passengers rozhodne pre vás. Má potenciál osloviť a mohol by štúdio Sony opäť nakopnúť k lepším dielam. Jeden z mála filmov poslednej doby, na ktorý by som šiel rád a ktorému by som doprial a zároveň zakázal sequel. Pretože chcem viac a zároveň nie. Takto je to fajn.
Hodnotenie 78/100