Zrkadielko, zrkadielko, kto je najspravodlivejší na svete? (Recenzia Green Arrow: Smrtíci hlas lidu)

Novodobý Robin Hood, smaragdový lukostrelec a bojovník za ľudské práva Green Arrow, dostáva nastavané pokryvené zrkadlo svojim ideálom. Ako sa mi páčilo to, čo som v ňom objavil, sa dozviete v recenzii.
Priznávam, že Green Arrow nepatrí medzi moje obľúbené komiksové postavy. Verejnosti všeobecne známa seriálová verzia, vďaka ktorej narástol na popularite, je len lacnou variáciou Batmana. Jeho skutočný komiksový charakter je značne zaujímavejší, ale pri ňom mi zas nevonia jeho premúdrelosť, ktorá ide ruka v ruke s povahovými črtami zapáleného bojovníka za ľudské práva. Nad „Social Justice Warriors“ gúľam očami v skutočnom svete a v tom komiksovom to mám rovnako. Ako som spomínal, všeobecne známou verziou postavy je práve tá seriálová a preto môže byť pre komiksom nepoškvrnených jedincov celkom šok, keď spoznajú, aký je Oliver na papieri. Našťastie sa v nakladateľstve BBArt podujali k osvete a vydávajú jeho aktuálnu sériu, na ktorej už siedmu časť som sa pozrel bližšie.
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Obálka - Obálka českého vydania Obálka českého vydania
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Obálka - Obálka českého vydania Disclaimer
Príbeh komiksu Green Arrow: Smrtíci hlas lidu pre nás pripravila mladá posila teamu DC Comics menom Julia Bensonová. Okrem tohto Oliverovho príbehu zatiaľ pracovala len na sérii Batgirl and Birds of Prey, ktorá mimochodom vyšla aj v češtine. Z tejto série si Bensonová odniesla skúsenosť s písaním postavy Black Cannary, ktorá je Oliverovou životnou partnerkou nie len v boji so zločinom, ale aj v láske.
Komiks začína príbehom, ktorý je tie-inom k udalosti Žádná Spravedlnost, ktorá u nás tiež nedávno vyšla a dopĺňa ju naozaj šikovným a zaujímavým spôsobom. Samotný event je výborné a zábavné čítanie, ktorému som sa venoval v samostatnej recenzii. Keďže Žádná Spravedlnost je bezproblémovo dostupná aj tuzemskému čitateľovi, vôbec mi nevadí, že komiks začína tie-inom k nej. Práve naopak, teší ma, že máme v našich končinách takúto pridanú možnosť. V tejto doplňujúcej kapitole sledujeme, čo konkrétne robil Green Arrow počas Brainiacovho útoku a tak isto vidíme ťarchu zodpovednosti, ktorá mu bola pridelená po skončení danej udalosti. Spomínanú zodpovednosť rieši aj v priebehu ostatného príbehu.
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Do útoku! Do útoku!
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Do útoku! Disclaimer
Ten proti Oliverovi stavia záporáka, ktorý si hovorí Občan a zameriava sa na skorumpovaných a nechutne bohatých občanov Seattlu. Problémom je, že nielenže berie spravodlivosť do vlastných rúk, ale stáva sa aj jej vykonávateľom. Čiže vykonáva funkciu sudcu, poroty aj kata. Tým nastavuje zrkadlo priamo Green Arrowovi s tým, že Občan doťahuje záležitosti dokonca a nie je len polovičatým bojovníkom za ľudské práva, akým je podľa neho Arrow. Zápletku následne zamotáva skutočnosť, že ďalším vinníkom, ktorého si berie Občan do merku, je práve Oliver Queen.
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Obžalovaný vstaňte! Obžalovaný vstaňte!
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Obžalovaný vstaňte! Disclaimer
Uznávam, že som bol veľmi milo prekvapený tým, ako ma Smrtíci hlas lidu bavil. Príbeh odsýpa pekným tempom a Bensonová zaujímavo pracuje hlavne s Oliverovým vzťahom s Black Cannary a aj jeho bývalým sidekickom Royom. Najviac ma ale baví práve to zrkadlo, ktoré Oliverovi nastavuje Občan. Ako som písal vyššie, nemám úplne v láske SJW ľudí a preto som si tohto protivníka náramne užil. Konečne to niekto dal tomu povýšeneckému zbohatlíkovi pekne vyžrať ( :-D ). Samozrejme, záver ako-taký sklzáva ku klišé happy-endov, čo trochu podkopáva nohy zaujímavo postavenej zápletke. Green Arrow si tiež neodpustí svoj samospravodlivý monológ. Presne to však patrí k nemu ako k postave, takže neviem, či to vyčítať, alebo chváliť.
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Jump! Jump!
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Jump! Disclaimer
Na čo nesmiem zabudnúť je, že zhruba v polovici príbehu nastane intermezzo, ktoré nás vytrhne z príbehu o Občanovi a ocitáme sa na pohrebe jednej z postáv vesmíru DC. Toto priamo nadväzuje na komiks Heroes in Crisis, ktorý pravdepodobne v češtine nikdy vydaný nebude. Keďže sa jedná o najhorší komiks, aký som za posledné roky čítal, tak sa tuzemským vydavateľom vôbec nečudujem, že sa do vydania nehrnú. Je ale škoda, že sa tento (ďalší) tie-in nachádza uprostred rozbehnutého príbehu, čím nepekne naruší tempo rozprávania. Chválim však Bensenovú za jej snahu tieto udalosti zakomponovať do zbytku príbehu a tým udržiava celý komiks pekne pokope.
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Hijé! Hijé!
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Hijé! Disclaimer
O drvivú väčšinu výtvarnej stránky komiksu sa postaral Javier Fernandez, ktorý nie je v brandži žiadnym nováčikom. Svojou kresbou prispel k sériám ako Nightwing, Justice League alebo Wolverine, ktorého kreslil pre Marvel Comics. To ale nemení nič na fakte, že ja nie som fanúšik jeho štýlu. Jeho kresba mi príde uponáhľaná a častokrát na mňa pôsobí nedokončeným dojmom. To môže byť v poriadku v akčnejších pasážach, ale pri konverzačných častiach mi to bilo do očí. Vo finále ho však vystriedal Germán Peralta, ktorý skúsenosti naberal v sériách ako Green Lanterns pre DC, alebo Agents of S.H.I.E.L.D a Maestro: World War M pre Marvel Comics. Jeho štýl sa mi veľmi páčil a bol pre mňa vítaným osviežením. Rovnako chválim aj prácu Carmen Carnerovej, ktorá nakreslila tie-in k Žádná Spravedlnost v úvode knihy.
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Horár na ňu mieri! Horár na ňu mieri!
Green Arrow: Smrtící hlas lidu - Scéna - Horár na ňu mieri! Disclaimer
O české vydanie sa postaralo nakladateľstvo BBArt a komiks nám priniesli v klasickej brožovanej edícii. Je to pekné a štandardné vydanie, ktorému nemožno nič vytknúť. Jedine to, že to nie je pevná väzba, čo ale na druhú stranu chápem, pretože v BBArt sami najlepšie vedia, ako a v akej väzbe sa DC série najlepšie predávajú. O preklad sa postaral Pavel Kořínek a odviedol slušnú prácu. Aj keď je tu pár miest, kde cítiť, že český jazyk nie je tak flexibilný ako angličtina, ale sám som si hodnú chvíľu lámal hlavu nad tým, ako by som konkrétne frázy preložil ja a neprišiel som na nič lepšie než pán Kořínek. Našťastie, týchto miest je doslova pár a príliš nerušia.

Záver: Green Arrow: Smrtíci hlas lidu je pre mňa skutočne milým prekvapením. Bensonová čitateľom priniesla zaujímavý príbeh a celkovo pohľad na povahu a hodnoty Olivera Queena a celé ma to veľmi bavilo. Škoda klišé záveru a intermezza vynúteného príbehom Heroes in Crisis, ktorý čitatelia neovládajúci angličtinu nespoznajú a následkom toho zažijú mierny zmätok a vyrušenie z rytmu. Body strhávam tiež za Fernandezovu kresbu, ktorá mi príde častokrát nedokončená. Celkovo sa jedná o dobrý a zaujímavý komiks, ktorý bavil aj mňa, človeka, ktorý nie je fanúšik Green Arrowa. O čo viac musia byť spokojní jeho skalní.

Scenár: Julie Bensonová
Kresba: Javier Fernandez
Preklad: Pavel Kořínek