Titáni, stromy, hrdinovia a zlosynovia (Recenzia Liga Spravedlnosti - Žádná Spravedlnost)

Po Dark Nights: Metal tu máme ďalší DC event z pera Scotta Snydera. Ako teda dopadlo spojenie hrdinov a zlosynov proti vesmírnym Titánom?
Komiksové eventy bývajú často ošemetná záležitosť. Ak sú spracované kvalitne, tak sa stávajú instantnou klasikou a majú obrovskú obľubu u čitateľov. Žiaľ, vydavateľstvá na nás valia jeden event za druhým a tie častokrát nedokážu dostáť hype-u, ktorý ich sprevádza. České vydavateľstvo Crew nám prináša ten nedávny zo stajne DC Comics menom Liga Spravedlnosti - Žádná Spravedlnost.
O scenár sa postaral Scott Snyder, ktorý je aktuálne jednou z najžiarivejších hviezd superhrdinského komiksu. V češtine od neho vyšiel veľmi obľúbený Batman run, v ktorom čitateľom predstavil Soví tribunál, ukázal zmodernizovaný zrod netopierej legendy v knihách Rok Nula a niekoľkokrát nechal temného rytiera potrápiť sa s Jokerom. Okrem Batmana písal pre DC aj Swamp Thing a mimo superhrdinov sa do sŕdc fanúšikov zapísal napríklad svojou hororovou sériou American Vampire alebo minisériami Wytches a The Wake. S veľkými eventami má už tak isto skúsenosť, pretože pre DC napísal veľkolepú udalosť Dark Nights: Metal, ktorá tiež vyšla aj u nás.
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - obálka prvého českého vydania 2021 Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - obálka prvého českého vydania 2021
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - obálka prvého českého vydania 2021 Disclaimer
Práve na tento komiks priamo nadväzuje Žádná Spravedlnost. Na konci Metalu sa hrdinom pri záchrane vesmíru nechtiac podarilo prelomiť Stenu Zdroja, obrovskú bariéru na konci vesmíru, ktorá nás mala chrániť pred neznámym Zlom. Ono Zlo už neznáme nie je a sú nim štyria prastarí Titáni, ktorí sú zosobnením štyroch životných síl. Jedná sa o Záhadu, Zázrak, Múdrosť a Entropiu. Supermanov protivník Brainiac hrozbu odhalil pomerne včas a preto zo Zeme uniesol rôznych hrdinov a zlosynov, ktorých poskladal do štyroch tímov, kde každý reprezentuje jednu z vyššie spomínaných životných síl. Hrdinsko-zlosynské tímy sa presúvajú na Brainiacovu domovskú planétu Colu. Práve to je miesto, na ktoré ako prvé Titáni útočia. Dôvodom je fakt, že práve na Colu ako na prvom mieste vo vesmíre vyrástli štyri stromy, každý naplnený jednou energiou, ktorú Titáni pohltia a tým zničia planétu. To, aby tímy mali motiváciu pomôcť, si Brainiac poistil tým, že aktivoval aj rovnaké stromy na Zemi a ak sa im nepodarí zachrániť jeho planétu, Titáni okamžite zamiera k ten našej.
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - Titán Justice League, zoznámte sa s Titánom
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - Titán Disclaimer
Ja viem, zápletka sa môže zdať až priveľmi ohromujúca a človek by si mohol myslieť, že sa v záplave toľkých informácií stratí. Ale ono to našťastie funguje! A funguje to fakt dobre! Snyderovi sa nejakým spôsobom podarilo informácie dávkovať postupne a spôsobom, že všetko do seba zapadá a dáva zmysel. Navyše, komiks sa nehrá na nič vážne a je stále hrdou popkornovou akčnou zábavkou. Aj tímy sú poskladané dosť dobre. Máme tu drsné postavy ako Batman, Deathstroke alebo Lex Luthor. Na druhej strane zábavné charaktery ako Lobo, Beast Boy a samozrejme, nemože chýbať ani Harley Quinn. Tú bude DC žmýkať ešte veľmi dlho. Našťastie jej Snyder moc priestoru nedáva a omnoho zábavnejšie mi prišli interakcie práve medzi Lobom a Beast Boyom. Nechýbajú ani ikony ako Superman a Wonder Woman a tiež zástupcovia magickej časti vesmíru DC Comics ako Raven, Dr. Fate alebo rýmujúci démon Etrigan.
Liga Sprvodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - Lobo a Beast Boy Lobo a Beast Boy
Liga Sprvodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - Lobo a Beast Boy Disclaimer
Žádná Spravedlnost je reprezentatívnou prehliadkou všetkých aspektov DC Comics a musím pochváliť, s akou ľahkosťou s nimi Snyder pracuje. Jeden aspekt neruší druhý a, ako som spomínal vyššie, všetko do seba krásne zapadá. Samozrejme, Snyder nezostáva nič dlžný svojej povesti a aj v tomto prípade príbeh trpí miernym neduhom jeho rozprávačského štýlu. Keď už všetko vyzerá bezradne a celá situácia sa javí ako stratená, Snyder vytiahne z rukáva nejakú formu “deus ex machina” a všetko je zachránené. S tým ale pri čítaní komiksov Scotta Snydera nejako počítate a je to jediná vada na inak výbornom a zábavnom príbehu. Komiks je mimochodom úvodnou kapitolou pre Snyderov vlastný Justice League run a prezradím, že za mňa sa jedná o najlepší JL run od dôb JLA Granta Morrisona. Veľmi sa teším, že Crew sa Snyderovu Ligu rozhodli vydať v češtine.
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - Scéna - Liga Spravodlivosti: Žádná Spravodlivosť - zlosyni V lepšej spoločnosti
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - Scéna - Liga Spravodlivosti: Žádná Spravodlivosť - zlosyni Disclaimer
O kresbu sa postaral Francis Manapul, ktorého som si začal všímať v sérii The Flash z New 52. Pracoval tiež na sériách Batman Detective Comics alebo Trinity. Mimo DC Comics môžeme jeho kresbu vidieť v komiksoch ako Tomb Raider, Witchblade alebo Darkness. Jeho štýl sa veľmi dobre hodí pre akčný komiks, akým Žádná Spravedlnost rozhodne je. Navyše, veľmi si cením, že Manapulov štýl je hneď na prvý pohľad spoznateľný. Prekvapilo ma však, že v treťom zošite ho vystriedal Riley Rossmo, z ktorého prácou som sa prvýkrát stretol v minisérii Martian Manhunter, a z tohto rozhodnutia som veru šťastný nebol. Jeho kresba mi príde vyslovene divná a vôbec sa mi nepáči. Našťastie to bola striedačka len na jedno číslo.
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - Scéna - Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - ROSSMO Rossmovu kresbu fakt nemusím
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - Scéna - Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - ROSSMO Disclaimer
Komiks u nás vyšiel pod vydavateľstvom Crew v brožovanej verzii a jedná sa o klasický paperback. Mám radšej komiksi v pevnej väzbe, ale chápem, že tie brože sa proste predávajú lepšie, takže toto vydavateľské rozhodnutie plne rešpektujem. Čo mi ale trochu vadilo, bolo umiestnenie nálepky oznamujúcej “zásadnú udalosť” na obálku komiksu. Chápem, že sa jedná o marketingový ťah a chcú tým upozorniť na to, že toto je ten najlepší moment naskočiť na sériu, keďže je to úvodná kapitola, ale ja ako zberateľ som z tohto rozhodnutia šťastný nebol. Je to aj z toho dôvodu, že nálepku síce dám dole, ale ostane na obale po nej povlak lepidla, s ktorým som sa trápil podstatne dlhšie, než mi bolo milé. Viac by sa mi páčilo, keby je nálepka na najekom plastovom obale, v ktorom by bol komiks zabalený. To by ale vyvolalo nevôľu u Grety Thunberg a chvíľka môjho nadávania je predsa len malá cena za zachovanie planéty.
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - útok V ohrození
Liga Spravodlivosti: Žiadna Spravodlivosť - útok Disclaimer
O preklad sa postaral ostrieľaný veterán Ľudovít Plata a jeho preklad je štandardne kvalitnou prácou. Ale to by som nebol ja, aby som si niečo nenašiel. Musím vytknúť jednu maličkosť a tou je, že v preklad pána Platu Damian Wayne oslovuje Batmanatáto”. Nie, nie a ešte raz nie. Damian je síce Bruceov syn, ale oslovenie “táta” je úplne mimo jeho charakter. Damian bol vychovaný Ligou Assasínov a je to temný, večne sa mračiaci mladík a jeho vyjadrovanie zodpovedá tomuto profilu. V angličtine Batmana oslovuje slovom “father”a nie “dad”, takže v češtine by som určite použil výraz “otče”, ktorý sa k postave Damiana hodí omnoho lepšie. Nebyť tejto maličkosti, nemám čo prekladu vytknúť.
Záver: Liga Spravedlnosti: Žádná Spravedlnost je výborný, veľmi zábavný a akčný komiks, ktorý nás pripravuje na parádnu jazdu, ktorou bude Liga Spravedlnosti Scotta Snydera. Nebyť kresby v treťom čísle, typického Snyderovského konca a drobného prekladateľského kiksu, nemal by som čo vytknúť. Tak či tak sa jedná o vysoko kvalitný komiks, ktorý by nemal chýbať v zbierke žiadneho fanúšika sveta DC Comics.

Hodnotenie: 85%

Scenár: Scott Snyder
Kresba: Francis Manapul, Riley Rossmo