Space opera na slovenský spôsob (Mutácia z planéty Zem - recenzia)

Vydavateľstvo Hydra len nedávno publikovalo novú knihu od Kataríny Soyky Čavojovej a už tu máme na ňu recenziu :)
Tono Stiffel
Vždy ma osobitne poteší, ak sa slovenskí autori fantastiky odvážia pustiť aj do vôd space opery či tvrdšej sci-fi. Písať poviedky alebo romány z tohto subžánru nie je jednoduché a, bohužiaľ, väčšina tunajších autorov vrátane tých starších a etablovaných sa mu vyhýba, pretože space opera má svoje pravidlá, ktoré nezvláda každý. Jej neoddeliteľnou súčasťou je medziiným kvalitné vedecko-technické pozadie, ktoré nie je možné odfláknuť, inteligenciu súčasných čitateľov sci-fi sa totiž neoplatí podceňovať. Vedia vycítiť, ak sú fantastická veda a technológie naivné, nepravdepodobné alebo až príliš pritiahnuté za vlasy, ak vedecká fantastika nie je organickou súčasťou deja, ale iba nepodstatnou a zastupiteľnou kulisou.
Preto je príjemné, že sa v slovenskej fantastike objavila autorka, ktorá vie, o čom píše a je v tom doslova doma. Katarína Soyka je známa predovšetkým na poli romantickej fantasy a hororu, kde si svojou kvalitnou tvorbou za posledné roky vydobyla pevné a neotrasiteľné miesto. Tentoraz to nemenej úspešne skúsila s rýdzou sci-fi nazvanou Mutácia z planéty Zem a zaradila sa tak medzi najvšestrannejších fantastických autorov, akých slovenská autorská sci-fi scéna momentálne ponúka.
Mutácia z planéty Zem. Prvé vydanie (Hydra, 2021).
Mutácia z planéty Zem. Prvé vydanie (Hydra, 2021). / Zdroj Disclaimer
Katarína Soyka zasadila do nelichotivého sveta budúcnosti, vykresleného naozaj hodnoverne a zároveň znepokojivo, pútavý príbeh dvoch jedincov opačného pohlavia z rozdielnych rás. Románová jednohubka je krátka, no má spád, ktorý neruší žiadna vata či prílišné opisy. Čítala sa rýchlo a na konci ma zamrzelo jedine to, že textu nie je viac. Obaja svojskí hlavní hrdinovia, ľudská zásobovačka Chila aj turgský vojak Tasycho, sú vykreslení plasticky, s citom pre správne detaily. Prirástli mi k srdcu natoľko, že by som rád s nimi pár chvíľ ešte pobudol, dozvedel sa o ich ďalších osudoch.
Čitateľ sa na prvých stranách pomerne rýchlo zorientuje v pestrom prostredí a potom ho vtiahne atmosféra deja bohatého na akcie a zaujímavé dialógy. Osviežujúco na mňa pôsobil jemný humor vsunutý umne kde-tu medzi riadky. Vysvetlenia boli dávkované postupne tak, aby udržiavali zvedavosť až do konca, pričom záver neprezrádzali. Motivácie postáv, vedecká argumentácia aj dejové súvislosti boli premyslené a logické, nepostrehol som v nich žiadne diery ani slabé miesta.
Mimozemská rasa namodrastých Turgov v mene pochybných cieľov a kontroverzných úmyslov zdecimovala ľudstvo, ktoré bojuje o prežitie už iba na obstarožných vesmírnych lodiach. Zásoby sa dajú získavať jedine lúpežami z turgských lodí a Chila je práve jednou z takýchto pirátskych zásobovačiek. Hneď v úvode sa jej prihodí nepríjemná vec. Počas jednej z rabovačiek stroskotá na vražednej planéte spolu dôstojníkom turgskej armády Tasychom. Spočiatku nepriatelia na život a na smrť musia postupne hľadať spôsoby, ako spolu vychádzať, no predovšetkým ako prežiť. Postupne sa navzájom konfrontujú so svojím vnímaním jeden druhého, s uhlami pohľadu na genocídu ľudstva, na jeho prežitie, na vzťah oboch rás. Neustále napätie medzi nimi je skvele dopĺňané postupnou zmenou ich vnútrajškov, rovnako ako aj ich postojov k sebe navzájom. Dej ani na chvíľu nestráca dynamiku, presúva sa medzi viacerými zaujímavými miestami, a keď už čitateľ nadobúda pocit, že zhruba tuší, čo bude nasledovať, prichádza zvrat. A nie jeden. Prekvapili ma tiež akčné scény. Na to, že ich písala ženská autorka, sú naozaj zvládnuté a nápadité.
Štíhla knižočka má nádhernú, s dejom korešpondujúcu obálku a, netypicky, aj niekoľko vydarených ilustrácii od šikovnej Danice Pružincovej. V úvode ma potešilo Katkino poďakovanie za rady, ktoré som jej v procese vzniku románu dával a ktoré snáď trochu prispeli k jeho slušnej úrovni.
Katarína Soyka Čavojová
_
Katarína Soyka sa narodila v Žiline a tomuto mestu patrí aj jej srdce, skoro rovnako ako Pekingu, kde svojho času študovala čínštinu. Má diplom z histórie a latinčiny. K tejto špecializácii ju priviedla grécka a rímska mytológia. Pracuje na Veľvyslanectve Čínskej ľudovej republiky v Bratislave, ale predpokladá, že sa tam dlho neohreje, lebo má túlavé topánky, ktoré ju neustále ženú objavovať nové svety. K fantasy a sci-fi ju priviedla priateľka Lenona Štiblaríková. Po každej skúške si za odmenu kúpila knihu tohto druhu, čoskoro už nakupovali spolu.
V súčasnosti spolu s Lenonou vedú vydavateľstvo Hydra (vydavatelstvohydra.sk), v ktorom vydávajú svoje knihy, ale dávajú priestor i iným autorom. Je autorkou dovedna siedmych romanticko – fantastických románov a dvoch space opier (vrátane nedávno vydanej Mutácie z planéty Zem), spolu s Lenonou a ďalšími editormi zostavila niekoľko antológií (napr. skvelé Koleje smrti, Rozmarná fantastika alebo nedávno vydaná Zajtra bude včera). Spolupracuje na vydávaní zborníka Poviedka Istroconu, pravidelne usporadúva literárne workshopy a zúčastňuje sa conov.

Zhrnutie: Keďže ma toto útle dielko zaujalo, na záver len úprimne dodám, že by určite nebolo na škodu, keby sa autorka k postavám, k načrtnutému svetu a reáliám ešte niekedy vrátila, pretože v nich vidím potenciál. Nehovoriac o tom, že som zvedavý, aké by mohli byť ďalšie osudy Chily a Tasycha, prípadne iných postáv z tejto sympatickej jednohubky.

Katarína Čavojová - Mutácia z planéty Zem
Vydavateľstvo: Hydra
Počet strán: 144
Väzba: pevná / viazaná
Obálka: Fredrik Persson
ISBN: 978-80-89968-43-5

Tono Stiffel

Tono Stiffel
Som slovenský sci-fi autor venujúci sa hlavne poviedkovej tvorbe. Publikujem od roku 1998, kedy mi v časopise Fantázia vyšla prvá poviedka "Prejdi bránou a dotkni sa mojej duše", ktorá čitateľov zaujala. Spoločným menovateľom mojich poviedok sú láska a technika, čo predstavuje v slovenskom literárnom kontexte netypickú a originálnu kombináciu. Publikoval som vo viacerých časopisoch, zborníkoch a antológiách doma aj v zahraničí a bol som úspešný v mnohých literárnych fantastických súťažiach. V roku 2015 mi vyšla zbierka sci-fi poviedok Zabudnutý vesmír, ktorá sa za dva roky vypredala a tak tento rok vyšla vo vydavateľstve Hydra jej upravená a rozšírená reedícia, ktorá predstavuje súhrn mojej tvorby od roku 1998 po súčasnosť.