Remothered: Broken Porcelain (recenzia)

Prvý diel survival hororu Remothered, s podtitulom Tormented Fathers, pred dvoma rokmi uchvátil fanúšikov hororu výbornou atmosférou a mnohými narážkami na klasické giallo a hororové filmy. Ako obstálo veľmi očakávané pokračovanie tejto výbornej série?
Jen a Linn Jen a Linn
Jen a Linn Disclaimer
Sú to už dva roky čo herné štúdio Stormind Games pod vedením talianskeho vývojára Chrisa Darrila prinieslo fanúšikom survival hororu skvelý kúsok menom Remothered: Tormented Fathers. Táto hra, ktorá bola označená ako nástupca dnes už legendárnych japonských hier Clock Tower, fanúšikov uchvátila nielen atmosférou a príbehom, ale aj veľmi častými narážkami na staré talianske giallo filmy. Giallo (tal. "žltý") je subžáner hororu, ktorý bol známy výraznými, sýtymi farbami, množstvom krvi a tajomným dejom. Klasickým klišé giallo filmov bol maskovaný neznámy vrah, ktorého pravá identita bola odhalená až na konci filmu. Názov dostal podľa brakových mystery knižiek s typickou žltou obálkou, z ktorých mnohé slúžili režisérom giallo filmov ako predlohy. Z tohto subžánru hororu sa vlastne napokon vyvinul aj klasický americký slasher. Remothered: Tormented Fathers je nádhernou poctou giallu ako takému, veď samotná hlavná záporná postava viackrát cituje zrejme najznámejší giallo film - Suspiriu od Daria Argenta.
Pokračovanie s podtitulom Broken Porcelain ale prichádza s výrazne odlišnou atmosférou. Táto hra, ktorá je zároveň prequelom ale aj sequelom Tormented Fathers, zas výrazne čerpala v diele najväčšieho súčasného majstra hororu Stephena Kinga, najmä teda v dielach The Shining, It a Misery. Našou hlavnou hrdinkou je 15-ročná Jennifer, problémové dieťa, ktoré bolo vylúčené z internátnej školy. Útočisko nachádza v hoteli Ashmann Inn, kde dostáva prácu chyžnej. Tam sa zoznamuje s dvoma dievčatami približne v jej veku, nádejnou huslistkou Linn a dobrosrdečnou Elisou. Čoskoro sa však má dozvedieť, že s hotelom rozhodne nie je všetko v poriadku a výrazne to súvisí s jej vlastnou minulosťou.
Jennifer vs. Porcelain Jennifer vs. Porcelain
Jennifer vs. Porcelain Disclaimer
Jenniferina skutočná identita je totižto Celeste Felton, a je dievčaťom, po ktorom pátrala hlavná hrdinka prvej hry, Rosemary Reed. Hrajúc za krehkú a drobnú Jen, ktorá má navyše po celú dobu hry ruku v sadre, ste teda vrhnutí proti svojej vôli do spleti klamstiev, strachu a smrti, z ktorej ako sa zdá, niet úniku. Nie ste však na to všetko sami! Asistovať vám bude práve sympatická Linn, s ktorou si je Jen veľmi blízka. Budú však dve malé dievčatá na to všetko stačiť?
Vydanie Remothered: Broken Porcelain sprevádzala výrazná kontroverzia. Vývojári vypustili hru, v ktorej ešte neboli vychytané všetky bugy, a tak ste sa mohli hneď po kúpe stretnúť v hre s viacerými nelogickosťami ako zacyklenie pohybu NPCčok prípadne teleporty cez steny. Mne sa to (našťastie) neprihodilo a ešte v deň vydania boli tieto problémy vyriešené pridaním patchu. Napriek tomuto patchu sa však hra pocitovo zdá v niektorých momentoch nie úplne optimalizovaná, čo je vlastne jediným dôvodom, prečo strhávam body za hodnotenie. Ovládanie hry je pomerne intuitívne. Najdôležitejšou súčasťou gameplayu je zakrádanie sa. Veľkú väčšinu hry prejdete zakrádajúc sa, snažiac sa neupútať na seba pozornosť. Nie vždy je však nutné sa vyhýbať konfrontácií. Ak totižto nájdete pomerne vzácny defense item ako napr. nôž, strutkovač alebo drvič na ľad, môžete ho použiť aj na útok, teda len za predpokladu, že sa vám podarí prikradnúť sa k nepriateľovi nepozorovane odzadu. Ak zlyhajú obe varianty, najistejšie je dať sa na útek, stratiť sa nepriateľovi z dohľadu a nájsť chytro nejaký úkryt ako napr. skriňu.
Ak sa naplno ponoríte do deja, v ktorom ovládate postupne cez Jennifer, Linn a Rosemary Reed v jednej scéne aj samotného Porcelaina - desivého muža bez emócií, ktorého minulosť a pohnútky sú pre vás dlho tajomstvom, čaká vás výborný zážitok. Príbeh je rozprávaný nelineárne, vo viacerých dejových líniách a rôznych časových obdobiach, ktoré ale do seba na záver perfektne zapadnú a dajú odpovede aj na viaceré otázky z prvého dielu série. A vlastne sa opäť stretnete aj s desivou Red Nun, hlavnou záporáčkou prvého dielu, ktorej minulosť a motivácia budú konečne jasnejšie. Tentokrát je však dokonca upgradnutá, miesto obyčajnej palice vás ponaháňa tentokrát s plameňometom.
Jen a Red Nun Jen a Red Nun
Jen a Red Nun Disclaimer
Zhrnutie: Osobne ma hra absolútne pohltila. Ako veľký fanúšik hororových hier som v nej našiel presne to, čo som od nej očakával, a možno aj čosi navyše. Hra je dejovo fantastická, príbeh je napínavý, častokrát skutočne desivý, ale čo je dôležité, neustále vás bude držať prikovaných ku kreslám a budete chcieť vedieť čo bolo ďalej. Graficky je hra nádherná, či už ide o atmosférický, zasnežený hotel a jeho desivé, chladné chodby, alebo detailne spracované tváre postáv, na ktorých skvele vidno každú jednu emóciu. Remothered: Broken Porcelain výborne pracuje s postupným odkrývaním nepoznaného, dovysvetľujúcimi flashbackmi, či dávkovaním napätia rovnako ako najlepšie súčasné slow-burn horory. Obrovským plusom hry sú hlavné hrdinky. Jen aj Linn sú organické postavy, ktoré spoznáte v celej ich kráse, aj s ich neduhmi a zlými vlastnosťami, ktoré vás však iba prinútia o to viac im držať palce, o to viac dúfať, že celý tento príbeh má pre ne dve šťastný koniec. To isté platí aj o Rosemary Reed, ktorá je ešte odhodlanejšia a chladnokrvnejšia než v prvom dieli.
Ako jediné mínus hry osobne vidím práve technické spracovanie, ktoré občas stále trošku hapruje aj napriek bleskovo vydanému patchu. Niektoré menšie bugy vedia odviesť pozornosť od úžasného deja a celkovo trochu pokaziť dojem, čo je veľká škoda. Nebyť týchto nedostatkov, nebál by som sa hre dať rovných 100%.
Hra je však aj napriek tomu hrateľná, nejedná sa o žiadne game-breaking bugy, skôr občasné nelogické pohyby NPC postáv a pod. Ďalšou vecou, ktorá sa dá hre vytknúť, je občasné nejasné zadanie questov, avšak to súvisí skôr s vyššou náročnosťou niektorých úloh, ktoré musíte skrátka skúšať znovu a znovu, pričom naozaj veľakrát si musíte pozrieť neskipovateľné videjko, v ktorom vás nepriateľ zabíja. Uznávam, po čase to začne byť trochu frustrujúce, mňa osobne to však skôr vybičovalo k väčšej a väčšej snahe. Ak sa do Remothered: Broken Porcelain pustíte, pripravte si pevné nervy, hra je to naozaj miestami náročná, ale stojí za to.
Na úplný záver - táto hra sa razom zaradila medzi moje najväčšie srdcovky a nikdy na ňu nezabudnem. Určite ju odporúčam všetkým fanúšikom hororových hier a hororov ako takých. Blíži sa predsa Halloween a Remothered: Broken Porcelain je presne ten typ hry, ktorý v tomto období veľmi oceníte.

Hodnotenie: 85 %
Názov: Remothered: Broken Porcelain
Vývojár: Stormind Games