Prvý muž

Otvorili sa dvere na module a zavládlo absolútne ticho

Prvý človek - Scéna - Astronauti / Zdroj Disclaimer

Filmy z éry studenej vojny majú potenciál byť plné čiernobieleho patriotizmu. Našťastie, nič také sa nekonalo. Také súperenie ako vo filme sa môže zdať v súčasnosti niekedy prehnané. No naozaj sa to dialo. Damien Chazelle ukázal svoje umenie a podal to skvele.

Témy spomenuté vo filme sú v podstate dve. Prvou je dopad vesmírneho programu na rodiny účastníkov. Druhou je technický a globálny dosah úspechov ľudstva a obete v ich mene.

Neil Armstrong v podaní Ryana Goslinga nesklamal.

V recenziach na film sa často objavuje konštatovanie, že pôsobí chladne. Preto mi nedalo trochu nepohľadať niečo o jeho povahe. Ukázala sa jedná vec, extrémna skromnosť. Skromnosť sa dá ľahko zameniť za chladnosť. Veľká časť publika má zjavne pocit, že každý jeden človek musí byť viditeľne emocionálny. Epického a emocionálneho showmana tu stvárňoval Buzz Aldrin.

Vedel by každý hovoriť o svojich pocitoch v tvárou v tvár niečomu takému? Drvivá zodpovednosť za seba, program a rodinu. Dovolím si vysloviť pochybnosť. Toto celé v spojení so skromnou povahou dáva zmysel spôsobu akým sa vyjadroval.

Sekunduje mu manželka. Tak isto skvele zahraná. Plná rozporuplných emócii. Smrť a pohreby medzi pilotmi pozná dôverne. V celom film vidíme vykreslenie tejto zložitej situácie.

Absolútna bodka je pri scéne tesne pred odletom. Nerozhodnuteľná otázka, čo je správne. Rozlúčiť sa alebo nie? Otec chce ušetriť deti pravdy nepriek tušeniu, že to vedia. Zasahuje manželka. Výsledná konfrontácia krásne načrtáva váhu tejto situácie. Armstrong nemohol spraviť pre zvýšenie emocionálnej drvivosti. Nepomohol by ani plač, krik, ani nič podobné.

Žiaden z predošlých vesmírnych filmov vo mne nevzbudil taký dojem. Klaustrofobickosť a stiesnenosť týchto letov. A prístroje.

To s čím leteli mi prišlo znovu tak neuveriteľné a šialene odvážne. Posádka natlačená do malého kokpitu. Minimálna možnosť pohybu a za stenami z modulu už len mrazivá prázdnota.

Vrcholom vesmírnej časti bol samotný výstup. Na mesiac. Ja viem, do recenzie to nepatrí ale publikum bolo perfektné. Otvorili sa dvere na module a zavládlo absolútne ticho. Žiaden triumfálny chorál len absencia zvuku. Rovnako ako sále.

Skvelá scéna zachycujúca inakosť prostredia. Nehostinná a na prvý pohľad naveky nehybná planéta.

Asi najväčší nedostatok filmu boli nezvládnuté scény s otrasmi. Je úplne pochopiteľná snaha zobraziť otrasy pri lete a štarte. Veľmi rýchlo sa to však stalo otravné. A dokonca niektorí si sťažovali na závrate.

Keď na to prišlo pozeral som sa na ohromnú rozmazanú šmuhu. Trebalo buď znížiť vibrácie alebo nájsť iný prostriedok.

Za mňa 8/10

Skvelý dielo o ceste na mesiac a jeho aplikáciách na kozmonautov a ich rodiny. Upozorňujem, nečakajte ohromnú vzrušujúcu epickú drámu. Lety do vesmíru sú aj o práci, pote, smrti a obetiach. Na to by sme mali myslieť. Aj napriek minutáži filmu som nemal ani na chvíľu pocit prílišnej dĺžky. Taká oslava ľudských úspechov a ocenenie obetí pre lety do vesmíru.


Radian
Milovník military sci-fi, výkonný dôstojník prvej slovenskej lode HMS Carronade, obdivovateľ H. Harrigntonovej a nepríčetný technokrat.

Diskusia

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Neregistrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Otravuje ťa neustále vyplňovanie mena, emailu či krkolomné rozpoznávanie textu.
Zaregistruj sa, kde si môžeš vytvoriť svoj profil a po prihlásení je tento formulár pre teba už minulosťou.
Meno:
Email:
(nebude zverejnený)
Podmienky:
čítal som a súhlasím s podmienkami

Strana:

|< < (1) > >|

Súvisiace objekty SFDB

}