Neznalosť angličtiny nie je prekážkou

Herné systémy stolových RPG nie sú dostupné pre každého. Najmä ak neovláda cudzie jazyky. Preto sa Thanatophagous tento mesiac zameral práve na systémy pre hráčov, ktorí chcú siahnuť po niečom, čo je pre nich dostupné aj na slovenskom (či českom) trhu. Neznalosť angličtiny potom nie je nielen žiadnou prekážkou, ale aj žiadnou zámienkou.

Dračí brloh - Fan art - Prehľad českých RPG systémov / Zdroj Disclaimer

V minulých častiach našej RPG série sme sa zaoberali hernými systémami, no ako som vtedy uviedol, predpokladal som u čitateľov (aspoň čiastočnú) znalosť anglického jazyka. Dnes zase navštívime tému herných systémov, no tento krát s presne opačným očakávaním a rozoberieme si aké má možnosti hráč, ktorý si netrúfne pustiť sa do hrubej cudzojazyčnej knihy. Aj tu však budem predpokladať určitú jazykovú zručnosť a to znalosť češtiny. !!SPOILERS!! Bez nej by sme totiž ostali pri jednom jedinom systéme po slovensky.

Dračí brloh - Obálka - Dračí Doupě Disclaimer

Pustime sa rovno do „našej“ českej klasiky, väčšine dobre známej hre Dračí doupě od vydavateľstva Altar, všeobecne skracovanej na DrD. Dračák - ako ho tiež nazývame - bol vydaný v roku 1990 a bol dlho najhranejším RPG v Čechách a na Slovensku. Je to v podstate česká odpoveď na Dungeons & Dragons a používa 5 zo 6 základných charakteristík jeho amerického protipólu (vynechali Múdrosť) a veľa rovnakých rás a povolaní, no DrD sa nehanbí použivať názov Hobbit pre polovičníkov. Nová a komplikovanejšia verzia cielená prevažne pre pokročilých hráčov bola vydaná v roku 2004 pod názvom Dračí Doupě Plus. Tu je väčší dôraz kladený na mechaniku hry a na roleplay a „Pluska“ ako je táto edícia prezývaná sa podstatne viac približuje moderným herným systémom.

Dračí brloh 2 - Reklamné - Banner Disclaimer

Samostatnou kapitolou je potom najnovšia edícia DrD vydaná v roku 2011 pod názvom Dračí Doupě 2. Tu sa autori snažili o úplnú zmenu nastolenej paradigmy a systém prekopali do nepoznania. Jediné rozpoznateľné zvyšky DrD sú povolania postáv, ktoré majú hráči na výber a rasa krollov, ktorá je originálnym poňatím Tolkienovych orkov. Zmena od predchádzajúcich edícií je tu obrovská, DrD2 sa silne zameriava na roleplay a mechanika sa tomu samozrejme prispôsobuje. Srdcom DrD2 je mechanika Vlastností, Jaziev a Ohrozenia, ktorá je podla mňa absolútne skvelá, no je zakopaná pod žiaľ hrozným mechanickým zvyškom systému a hlavne silne zväzujúcou tvorbou postáv, kde sú zručnosti pevne naviazané na povolanie a jeho úroveň. To je aj tá najväčšia chyba hry, keďže mága, ktorý má skúsenosti s prežitím v prírode, si bez modifikácie jednotlivých povolaní a odsúhlasenia od game mastera proste nezahráte. Kniha je aj napriek jednoduchosti a elegancii mechaniky Jaziev iba vyše 300 strán tvrdého systému, čo je dosť už aj pre podstatne zložitejšie systémy. Z mojich skúseností nemôžem tento systém odporučiť, aj keď je základná mechanika akokoľvek krásna.

Hrdinovia Fantasy - Reklamné - Knižky vedľa seba Disclaimer

Ďalšou českou hrou sú Hrdinové Fantasy (v prvej edícií zvané iba Fantasy), momentálne dostupné v 3. edícii na webe. Tento systém používa pre väčšinu hodov jednu 10-stennú kocku a pre bojové hody zasa d6 (obyčajnú 6-stennú kocku). Systém používa isté archetypy postáv podobné povolaniam z DrD, no nebráni hráčom vytvoriť si postavy s kombináciou zručností, akou chcú. Skúsenostné body môžu potom hráči utrácať podľa tabuliek na vylepšovanie si bojových schopností. Musím ale skonštatovať, že ide o pomerne komplexný systém v boji uplatňujúci možnosť použitia množstva manévrov na modifikáciu hodu alebo situácie. Komplexný je ale aj systém zručností, čo sa odzrkadlí na možnosti tvorby úplne nebojových postáv. (Ja osobne som raz hral franúzskeho polotrpasličieho potulného obchodníka so smradľavými syrmi.) Varujem vás ale, že tento systém môže byť pre postavy veľmi smrtiaci.

Črepiny snov - Obálka - Obálka - CZ Disclaimer

Posledným originálne českým RPG, ktoré spomeniem, sú Střepy snů. Priznávam sa, že k plnej verzii sa moje chmatľavé ručičky nedostali, preto budem na tomto mieste rozoberať iba 40-stranovú Lite verziu prístupnú na portáli strepysnu.cz a nie plný 155-stranový manuál. Už na prvý pohľad sa Střepy snů líšia od vyššie spomínaných hier svojou neviazanosťou sa na špecifický žáner a silným dôrazom na rozprávanie a príbeh. Mechanika hry úplne upustila od tradičných zručností a atribútov a postavy popisuje slovne. Každá z postáv ma Koncept, Hodnotu, Rolu, Cieľ a Šrám. Tieto vlastnosti sú slová alebo vety opisujúce postavu z jednotlivých aspektov. Koncept môže byť napríklad investigatívny novinár, hacker pre veľkú korporáciu alebo iná fráza, ktorou by ste stručne postavu zhrnuli. Rola je potom akousi aproximáciou povolania a určuje úlohu postavy v danom príbehu. Hodnota hovorí o tom, čo si postava cení. Cieľ zas, čo chce dosiahnuť a (podľa mňa veľmi zle nazvaný) Šrám opisuje to, čo postavu obmedzuje a bráni jej v naplnení svojich cieľov. Konflikty sú riešené cez mechaniku vsádzania kociek prislúchajúcich jednotlivým vlastnostiam a naratívneho odôvodnenia, ako táto vlastnosť mení situáciu pre danú postavu pozitívne alebo v prípade šrámu negatívne. Na začatie akéhokoľvek konfliktu najprv hráč povie, čo chce postava dosiahnuť a aký to bude mať následok na posunutie príbehu ďalej a GM povie, aké sú následky zlyhania a ako to zhorší terajšiu situáciu. Potom ostáva už len opisovať situáciu a hádzať kocky, kým obe strany už nedokážu príbehovo odôvodniť vstup ďalších vlastností a strana s vyšším hodeným súčtom vyhráva naratívnu kontrolu. Musím uznať, že tento systém je veľmi zaujímavý a tak minimalistický, že ak nám ide iba o príbeh, dá sa naozaj použiť skoro na všetky žánre.

ČaroDej - Obálka - Obálka - SK Disclaimer

Po pôvodných českých RPG si dajme aj jedno slovenské. RPG ČaroDej od košického autora Zsolta Vargu je maličkým 30-stranovým zošitkom vo formáte A5, no skrýva v sebe viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Systém je založený na jednoduchom dice pool systéme, kde sa spočíta hodnota zručnosti, ktorú ideme použiť a aplikovateľnej vlastnosti, čo udá počet d6 kociek, ktoré hodíme. GM zvolí obtiažnosť úlohy, teda číslo, od ktorého nahor sa na kockách počítajú úspechy a hodom zistíme, koľko úspechov padlo. Jediný hod kockami nám ukáže aj ako výrazne sme uspeli podľa počtu hodených úspechov a tu som sa aj dobre pobavil pri Zsolovom opise, čo daný počet úspechov znamená. Systém je jednoduchý, no zároveň veľmi funkčný a po siedmich stranách základných mechaník prechádza na mágiu a zoznam kúzel, pričom má aj malý beštiár a zoznam predmetov či rastlín. Tento systém mi svojim efektívnym využitím minimalistického počtu strán dosť pripomína moje veľmi obľúbené Mini6, ktoré tiež dokázalo napísať plne hratelnú hru na šesť strán. Autor na začiatku dokonca informuje, že aj keď je systém napísaný pre fantasy, dá sa použiť na rôzne žánre s iba malými modifikáciami. Osobne túto knižôčku vrelo odporúčam.

Znovu sa teraz vrátime do češtiny a to ku dvom prekladom, ktorých originály som spomínal už v predchádzajúcom článku o bezplatných systémoch. Prvým bude FATE, ktorý je v češtine dostupný ako hra Příběhy Impéria, speampunkové fantasy zasadené do konca 19. storočia, no zároveň aj ako digitálne dostupný preklad najnovšej edície tohto systému. Preklad je veľmi kvalitne spracovaný, čo sa týka jazykovej aj grafickej stránky a preložené sú dokonca aj niektoré dodatky a modifikácie systému, napr. systémové nástroje a zrýchlená edícia. Keďže som systém popísal už v predchádzajúcom článku, nebudem sa tu opakovať, no FATE môžem jedine odporučiť, pretože je to vynikajúci príbehovo zameraný systém vhodný na skoro akýkoľvek žáner.

Dungeons & Dragons - Reklamné - Česká verzia D&D 5e Disclaimer

Tým druhým systémom je fanúšikovský preklad piatej edície Dungeons & Dragons dohľadateľný na D20.cz. Preklad je graficky vynikajúco spracovaný a vyzerá veľmi profesionálne. Mám síce malé pripomienky ku niektorým preloženým pojmom, no to by nemalo nikoho odradiť od fantastického systému, ktorým D&D 5e je. Musím vyzdvihnúť vervu, s ktorou sa prekladateľský tím pustil do práce a preložil nielen všetky základné príručky, ale aj základnú okresanú verziu systému, ďalšie rozšírenia a stále pracuje na preklade zvyšných kníh.

To je z česko-slovenskej ponuky na teraz všetko a ak by niekto z vás chcel moje odporúčania, ktorú hru by si mal zahrať, zoradil som systémy v tomto článku v poradí s najlepšími na koniec.

Ak by niekomu predsa len bolo málo a aj napriek tomu, že angličtina nie je jeho silnou stránkou, je v nemčine ako doma, môžem odporučiť skvelý i keď trochu komplexný, originálny nemecký systém Das Schwarze Auge alebo skvelý nemecký preklad Shadowrunu, no do nemčiny je preložených veľa ďalších vynikajúcich systémov.

Týmto sa už však rozlúčim a ak by ste chceli o RPG ešte viac alebo spoznať nových ľudí zdieľajúcich vášeň pre toto hobby, pridajte sa k nám v našej facebookovej skupine RPG na Slovensku!


Thanatophagous
Pre viac info o RPG, hľadanie Game Masterov alebo hráčov a všetko spojené s RPG , navštívte nás na Facebooku na RPG na Slovensku ( https://www.facebook.com/groups/1686567028080174/ )

Diskusia

Strana:

|< < (1) > >|

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.
Neregistrovaný užívateľ
Meno:
Email:
(nebude zverejnený)
Podmienky:
čítal som a súhlasím s podmienkami