Frostpunk (11 Bit Studios, 2018) – Recenzia

Čo by ľudstvo robilo, ak by prišla opäť doba ľadová? Nové problémy, ťažké rozhodnutia a otázky, ktoré idú až na hranu morálnej čistoty. Pridajte k tomu steampunkové prostredie, ponurú atmosféru sveta zasypaného nánosmi snehu a o zábavu je postarané. Recenzia môže obsahovať spojlery.

Frostpunk - Obálka / Zdroj Disclaimer

Aj keď peklo zamrzne, dokáže v ňom byť poriadne horúco.

Poliaci to s hrami jednoducho vedia. Tituly ako The Vanishing of Ethan Carter, Kholat, nemusíme snáď nikomu predstavovať. Štúdio 11 Bit studios v tomto smere nie je žiadnym nováčikom, už hrou This War of Mine dokázalo, že možno vám nepodá očakávanú klasiku v danom žánri, ale aj tak to bude niečo, čo si zamilujete. Frostpunk v tomto smere nie je výnimkou.

Frostpunk - Zamrznutý Londýn / Zdroj Disclaimer

Táto budovateľská stratégia so silným príbehovým prvkom je zasadená do viktoriánskej éry, počas ktorej na Zemi začala nová doba ľadová. Ľudia začali húfne opúšťať veľké mestá, skupiny odvážlivcov prenikali do Arktídy, kde pri odhalených ložiskách uhlia začali budovať generátory. Chlad a sneh pochovali nádeje mnohých, zbedačené skupinky potrebujú nové vedenie. A tu je ten moment, kedy do príbehu vstupujete vy.

Hra má niekoľko scenárov, každý z nich je zameraný na niečo iné. V „New Home“ je to klasické budovanie mestečka okolo generátora. Ten hlce ohromné množstvá uhlia, navyše, bez neho vám čoskoro začnú ľudia umierať na podchladenie. Okrem tejto suroviny potrebujete ešte drevo a oceľ, bez nich sa pri budovaní a výskume nepohnete.

Frostpunk - Nový domov / Zdroj Disclaimer

Vaším najväčším nepriateľom pri tejto kampani bude stále intenzívnejší chlad. K dispozícii máte aj akúsi „predpoveď počasia“ informujúcu vás o prichádzajúcom ochladení alebo oteplení. Okrem toho, ľudia v sebe nezaprú svoje základné potreby, takže musíte sledovať ich nádej a rozhorčenie („hope“ a „discontent“ meter). Ak nádej príliš poklesne, alebo rozhorčenie ľudí dosiahne neúnosnú mieru, hrozí vám prevrat. Ak ho neustojíte, ste vykázaní do mrazivej divočiny a hra končí.

Rozhodne najsilnejším scenárom je práve už spomínaný New Home, pretože v momentoch, kedy hra skĺzava do rutiny a vám sa zdá, že už ste ako tak dokázali vybalansovať všetky požiadavky ľudí, prídu príbehové prvky prinášajúce nové výzvy. Náhle musíte riešiť beznádej a rozhodnúť sa, či pôjdete cestou poriadku alebo viery.

Frostpunk - Mestečko / Zdroj Disclaimer

Viera aj poriadok vás však stavajú pred stále náročnejšie dilemy a rozhodnutia. Spolu so základným stromom „Adaptácia“ odomykajú zákony a rozhodnutia. Tými môžete vylepšiť prosperitu mesta, pohodlie ľudí, ale všetko má svoju cenu. Úľava od práce vás môže stáť cenné zdroje, naopak, ak chcete uchovať mŕtve telá pre transplantáciu orgánov, mesto vás zlynčuje za to, že ich mŕtvi neodpočívajú v pokoji. Je len na vás, ako ďaleko zájdete.

V závere kampane si pre vás hra nachystala skúšku, kedy musíte chvíľku dúfať aj v dobrodenie rngeesusa (faktoru náhody), pretože aj s plne pripraveným mestom musíte čeliť teplotám až -150 °C, kedy nefunguje nič (paradoxne, najteplejšie bolo v ošetrovniach, takže to najlepšie, čo sa mohlo ľuďom stať bolo, že ochoreli). Až prežijete, hra vám ponúkne súhrn kampane s vašimi najzásadnejšími rozhodnutiami. Apel na morálku je tu viac než silný.

Frostpunk - Kniha zákonov / Zdroj Disclaimer

V ďalších scenároch sa ciele mierne líšia. „The Arks“ (Archy) pred vás postavia úlohu ochrániť archy so semenami rastlín do doby, než sa oteplí. S minimom populácie sa tak musíte spoliehať najmä na automatonov (roboty), ktoré majú ale aj výhodu. Dokážu pracovať aj v absolútne neprijateľných podmienkach. Aby toho nebolo málo, máte na výber, či zachránite umierajúce mesto, alebo uprednostníte vlastnú misiu. Alebo uspejete v oboch cieľoch?

Frostpunk - Refugees / Zdroj Disclaimer

„Refugees“ vás zasa postavia pred problém spoločenských vrstiev. Sprvu prichádzajú chudobní, ktorí väčšinou žiadajú len vyriešenie základných problémov. S postupom kampane ale začnú prichádzať aj bohatí, ich požiadavky vás niekedy dokážu efektívne poslať do vývrtky. Napríklad – vyliečiť všetkých chorých, najlepšie ihneď. Ak šípite háčik, máte pravdu. Z divočiny totiž prichádza väčšina ľudí chorých. Viac, než dokážu vaše ošetrovne a nemocnice pojať. Miestami som mal až dve stovky pacientov.

Frostpunk - "Tepelná" mapa / Zdroj Disclaimer

Ako som už spomínal, Frostpunk nie je typická real-time stratégia. Ak to od tejto hry očakávate, budete sklamaní a poobzerajte sa po niečom inom. Ak ale máte chuť riešiť morálne dilemy a popri tom sledovať svoje utešené mestečko, ste na správnom mieste.

Aby som ale len nechválil, je namieste spomenúť aj niektoré negatíva hry.

Frostpunk - Viera - Zbožnosť na začiatku, bičovanie na konci / Zdroj Disclaimer

Medzi prvými by som vytkol nie úplne výstižný tutoriál. Nevadí mi to, že sa odomyká „za pochodu“, ani to, že hra hráča nevedie všade za ručičku. Problémom je, že na niektoré kľúčové veci musí hráč prísť bolestivým spôsobom sám. Rátajte s tým, že ak si nepozriete rôznych sprievodcov, videá a tutoriály na internete, v prvej kampani si to odskáčete.

Frostpunk - Scéna - Frostpunk - The Arks / Zdroj Disclaimer

Navyše, musíte sa zmieriť s tým, že aj ľudia sú zdroje. Keďže sa v meste nemnožia, ostáva vám len zachraňovať ich z divočiny. Tento element je ale vyvážený tým, že každý deň sa dozvedáte z dvoch-troch náhodných komentárov, ako sa im v meste páči. Dáva to hre taký osobnejší charakter.

Ďalším nedostatkom sú niektoré bugy. Asi najzásadnejší je ten, ktorý sa týka zriaďovania outpostov. V prvom scenári je možné mať maximálne dva, ak však nejaký presuniete, nový nebude fungovať.

Frostpunk - Výpravy do zamrznutej divočiny / Zdroj Disclaimer

Outposty vám dodávajú niektoré nevyhnutné zdroje (oceľ, drevo, uhlie, jedlo či parné jadrá (steam cores)). U mňa štrajkoval práve ten na dodávanie parných jadier, nevyhnutných pre fungovanie automatonov. Paradoxne, atmosféru to vygradovalo na maximum a dodalo to prežitiu na uveriteľnosti. Ale dokáže to zruinovať celú hru, preto je to pomerne vážny nedostatok.

Okrem toho sú to kozmetické veci – v scenári The Arks nefungujú achievementy – ide však o tzv. random bugy, niektorým ľuďom fungujú, iným nie. Predpokladá sa vyriešenie v nasledujúcej aktualizácii hry.

Frostpunk - Najťažšia skúška / Zdroj Disclaimer

Prístup tvorcov ku komunite je však úžasný. Hra povoľuje módy a vývojári sľúbili nové kampane s ďalšími výzvami. V tomto mi to propomína hry od Paradoxu. Pri ich vydaní sú celkom fajn, po pár vylepšeniach sa z nich stávajú klenoty, ku ktorým sa hráč rád vracia. Pevne verím, že Frostpunk čaká podobný osud.

Spomeniem ešte výbornú hudbu. Tá podčiarkuje atmosféru a s postupom kampane graduje, v závere som sa neubránil pár slzám. Vizuál je takisto skvelý, hoci v neskorších fázach hra mierne sekala a to aj na najnižších požiadavkách. Môj notebook pri tom nie je žiadne béčko.

Frostpunk - Victorian Edition / Zdroj Disclaimer

V rámci hodnotenia je nutné spomenúť, že hru som si kúpil ako Victorian Edition cez Brloh. V mojom prípade ma k tomu viedol fyzický bonus – artbook. Ten je vydarený a oplatí sa. Celkovo cena je lepšia ako na steame počas plného predaja, ale aj tak mi chýbal napríklad soundtrack. Aj keď krabička bola pekná, hudba je ďalšia vec, ktorú hráč ocení. Prípadne nejaký drobný mechandise.

Frostpunk - Zázraky sa dejú... / Zdroj Disclaimer

Záverom by som rád zhrnul svoje dojmy. Frostpunk je geniálna hra, ktorá ale má svoje chyby. Tie však nie sú nijak zásadné, celkový pôžitok z hry ostáva aj tak viac než potešujúci. Svojím príbehovým presahom má navyše potenciál osloviť aj hráčov mimo žánru RTS. Popri tom ponúka dobré množstvo obsahu za primeranú cenu (áno, aj keď stojí 29,99 eúr na steame).

Frostpunk má síce mrazivú atmosféru, aj tak dokáže zahriať pri srdiečku.

Titul: Frostpunk

Žáner: Simulation, Strategy

Prevedenie: Real-Time Strategy with Story Elements and City Simulation

Mód: Singleplayer

Vývojár: 11 Bit Studios

Dátum vydania: 24.04.2018

Klady

+ Atmosféra hry

+ Dizajn mesta a divočiny

+ Ekonomika a mikrointerakcie v rámci mesta a kampane

+ Atmosférický soundtrack

+ Príbehový prvok

+ Neustála výzva počas hry

+ Morálny aspekt a záverečné výzvy

+ Steampunk

Zápory

- Nie celkom výstižný tutoriál

- Niektoré bugy

- Slabšia znovuhrateľnosť

- Pomerne lineárny charakter, ale silný butterfly efekt

Celkové hodnotenie: 85/100


Marek Páperíčko Brenišin
Recenzent filmov a hier, nadšenec do scifi, fantasy, cudzie mu ale nie je ani anime. Ak nepíše recenzie, zastihnete ho pri písaní poviedok, či už pre seba, alebo v rámci súťaží. Pravidelný účastník Poviedok na počkanie.

Diskusia

jurinko
Da sa to niekde vyskusat predtym, ako si to kupim?
18.05.2018

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Neregistrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Otravuje ťa neustále vyplňovanie mena, emailu či krkolomné rozpoznávanie textu.
Zaregistruj sa, kde si môžeš vytvoriť svoj profil a po prihlásení je tento formulár pre teba už minulosťou.
Meno:
Email:
(nebude zverejnený)
Podmienky:
čítal som a súhlasím s podmienkami

Strana:

|< < (1) > >|

Súvisiace objekty SFDB

}