William F. Wu – Mutant Chronicles: In Lunacy (recenzia)

Ak ste fanúšikom akčnej scifi a nepohrdnete, ak sa do nej zapletie aj trochu fantasy – a nebodaj ste už počuli o univerze Mutant Chronicles! – tak by ste si tento starší kúsok prvého dielu trilógie, ktorá je akoby vystrihnuté RPG dobrodružstvo z tohto sveta, nemali nechať ujsť.
Ak sa trochu pohybujete vo svete hier, najmä v kategórii wargames (áno, to sú tie hry, kde s pravítkom alebo centimetrom v ruke presúvate figúrky po bojisku) alebo RPG či kartových hier, mal by vám byť pojem techno-fantasy vesmíru Mutant Chronicles relatívne známy. U nás na Slovensku a v Čechách jeho farby hájila kartová zberateľská hra Doomtrooper, ktorá ku nám došla ako jedna z prvých a získala si relatívnu popularitu aj kvôli prekladu do češtiny.
Mutant Chronicles - Reklamné - Logo - RPG - 90. roky
Mutant Chronicles - Reklamné - Logo - RPG - 90. roky / Zdroj Disclaimer
Ako fanúšik tohto univerza a jeho základov som teda z análov internetu vyhrabal, že kedysi dávno na začiatku 90. rokov Target Games ako držiteľ licencie predsa len podnikol krok na literárny trh a vydal v spolupráci s Penguin Books v USA trilógiu kníh k Mutant Chronicles. Tie mali propagovať už spomínanú hru na hrdinov (klasickú pen-and-paper RPG). Netrvalo dlho a prvá knižka tejto trilógie ležala u mňa v poštovej schránke.
In Lunacy napísal mne doposiaľ neznámy William F. Wu a keďže sa viac-menej jednalo o typický scifi „brakový“ paperback, ktorý asi mal len podporiť franchise daného univerza, nedával som jej veľké šance na úspech. Možno práve preto ma knižka milo prekvapila, aj keď v skratke povedané – literárny skvost to nie je.
Mutant Chronicles - Fan art - Luna City
Mutant Chronicles - Fan art - Luna City / Zdroj Disclaimer
Ľudstvu sa podarilo osídliť skoro celý Slnečný systém. Jednotlivé planéty sú pod dominanciou megakorporácií, ktoré si so svojimi vojenskými oddeleniami strážia svoje trhy. Centrum diania sa zo zamorenej a nehostinnej Zeme prenieslo do Luna City, ktoré už pokrýva celý povrch tohto satelitu našej planéty. Práve tu sa stretávame s jednotlivými hrdinami nášho príbehu, ktorí spoločne obdržia neštandardnú zákazku – elitným samurajom Yojimbom, kybertroničkou Fay a jej parťákom valibukom Klausom, ex-mariňákmi Pam Aftonovou a Laneom Chungom a ďalšími. Zdá sa totiž, že Temná Légia, mimozemská sila z inej dimenzie, ktorej ľudstvo umožnilo znenazdajky vstup do našej dimenzie, sa postupne rozširuje po všetkých planétach a dostala sa až do Luna City. Ak je to nie sú len plané chýry, je mesto a nakoniec aj ľudstvo v nebezpečenstve.
Jednotlivé postavy sú napriek ich rovnakému povolaniu veľmi svojrázne a príjemne ľudské. Nerozmýšľajú len, kde nakúpiť lepšie zbrane alebo vylepšenia, či ako nájsť jednotlivé kamienky vedúce k rozuzleniu deja, ale riešia aj osobné a bytostné problémy v kvázi post-apokalyptickom kyberpunkovom svete pretkanom slabým nádychom fantasy. Tá prichádza v tomto diely trilógie trochu nakrátko, hoci práve prekliatia, ktoré hlavné postavy stretávajú najmä počas súbojov so silami Temnôt, sú pre čitateľa príjemným osviežením a neustále ho nechávajú v napätí, či to tá alebo oná postava prežije. (A veru, niektoré nie.) Pominuteľnosť a nebezpečenstvo, z ktorého sa tieto postavy nemusia dostať, tiež prináša na realistickosti a plasticite príbehu.
Autor je macher najmä na bojové scény – aj čo sa týka súbojov mečmi a na blízko, ktoré môžete pomocou relatívne jednoduchého použitého jazyka sledovať skoro dopodrobna. Jeho zameranie na akčnosť príbehu (kvôli ktorej si ho asi vydavateľstvo aj vybralo) je viditeľné aj tým, ako nezaujímavo a paušalizovane pristupuje k vedľajším postavám, najmä hackerovi, ktorý skupinu zásobuje informáciami. Dialógy medzi postavami sú však príjemné a realistické, postavy sa nebránia jedna druhej aj protirečiť. Nie všetko ide podľa plánu a následne prichádza aj frustrácia. Čo autor nezvláda, sú skôr opisy, v ktorých sa opakuje, niekedy je úzkostlivý, inokedy až príliš rozvláčny.
Mutant Chronicles - Scéna - Heretik versus žoldnier Paul Bonner
Mutant Chronicles - Scéna - Heretik versus žoldnier / Zdroj Disclaimer
Pre fanúšika hier z tohto univerza je ale knižka príjemným prekvapením. Plochý pohľad na Mutant Chronicles sa takto rozširuje, prehlbuje. Cítiť tu nielen rozmýšľanie megakorporácií ale aj život v uliciach tohto megamesta, postavy sa odvolávajú na svoju minulosť, v ktorej rezonujú udalosti odohrajúce sa na rôznych planétach. Slová ako nekromutant, nefarit alebo názvoslovie zbraní ako Sherman .74 M13 Bolter či Gehenna Puker sú tu na bežnom poriadku a fanúšik sa v nich nájde. Obyčajnému čitateľovi môžu zo začiatku spôsobovať bolesti hlavy. :)
Knihu by som odporúčal najmä všetkým fanúšikom Mutant Chronicles. Hoci už je staršieho dátumu a svojím štýlom kvôli linearite príbehu veľmi silno pripomína prerozprávané RPG dobrodružstvo, je to po prekusnutí prvotných kostrbatých stránok príjemné čítanie. Ak ste milovník akčných scifi, tak sa tu tiež nájdete doma.