Star Trek - Recenzia

Dočkali sme sa. Deň D pre jednu z najstarších seriálových a zároveň asi tú najznámejšiu sci-fi ságu všetkých čias je za nami. U.S.S. Enterprise už opäť pláva vesmírom...
Keď pred pár rokmi Paramount stlačil tlačidlo s nápisom Reset na Star Trekovskom franchise, nik nevedel odhadnúť, aký vplyv bude mať tento čin na túto klasickú, generácie prelýnajúcu ságu. Bude J. J. Abrams režisérom, na ktorého sme čakali? Kto a akí/é budú noví herci a herečky stvárňujúce hlavné postavy? Od začiatku bolo jasné, že sa bude jednať o príbeh prvopočiatkový, začínajúci. No bude mať dostatočnú šťavu na to, aby zaujal aj ostrieľaných trekkies (alebo trekkerov?) alebo bude čisto zameraný na novú generáciu?
Tieto otázky sú dnes, deň po oficiálnej premiére, ešte stále nezodpovedané, no pokúsim sa na ne, z môjho pohľadu odpovedať.
Dejovo je reštart univerza zmáknutý v pohode: pomocou podarenej časovej paralelity ponecháva pôvodné univerzum (a tým pádom doterajšie filmy, seriály a ostatné príbehy) nedotknuté a vytvára samostatný paralelný vesmír s novým príbehom, novými udalosťami a novými postavami.
Príbeh začína stretom hliadkujúcej lode U.S.S. Kelvin s dimenzionálnou červiou dierou, ktorou sa do tohto vesmíru a času dostáva romulanská loď z budúcnosti. Nasleduje krátka prestrelka, v ktorej je minilodička mladučkej Hviezdnej flotily vydaná napospas romulanskému obrovi. U.S.S. Kelvin stráca kapitána a jej prvý dôstojník, Kirk, preberá velenie, no nakoniec zomiera hrdinskou obeťou, zatiaľ, čo umožňuje útek evakuačných lodí s posádkou Kelvina. Toto je aj moment, kedy sa na jednej z evakuačných lodí narodí jeho syn, Jim Tiberius Kirk.
Čo nasleduje, sa odohráva o 20 rokov neskôr: Kirk, vyrastajúci v Iowe na Zemi, sa rozhodne pridať ku flotile federácie. Už pred nástupom na loď stretáva Uhuru, neskôr Bonesa / McCoya a postupne sa počas filmu na Jamesa nalepuje celá legendárna posádka lode Enterprise. Po ne/podarenom úspešnom zvládnutí nepokoryteľnej misie Kobajaši Maru sa dostáva pred tribunál, ktorý má rozhodnúť o jeho ďalšom osude. (A v ktorom odzneje niekoľko už známych Star Trekovských hlášok.) Súd je ale prerušený núdzovým volaním z Vulkánu...
Abrams v jedenástom – a zároveň prvom – pokračovaní Star Treku vsadil na niekoľko kariet: odlišný a jedinečný vizuálny štýl, mladých neznámych hercov a v neposlednej rade na humor.
Vizuálne je nový Star Trek krásne prepečené mäsko. Pohyblivá kamera zrkadľujúca pocity a situačnú náladu sa hýbe, nestojí, obohacuje každý záber a napriek tomu nepôsobí až tak príliš rušivo. Dôraz je daný na hru svetla. Mnohé scény obsahujú pohľady priamo do svetelných zdrojov, čo vytvára akýsi „glossy effect“ (apple-áci budú vedieť, o čom hovorím). Jednotlivé kulisy, farebný vesmír a planéty a planétky sú krásne vykreslené, ale to asi ani nie je pri práci ILM nutné spomínať. Jediné, čo ma trochu zarazilo je počet nehumanoidných rás, ktoré sa v tomto filme nachádzajú. Trochu to - možno aj vďaka ILM zaváňa Star Wars.
Prekvapivo sú mladí herci a herečka veľmi pozerateľní. Ich správanie nevyskakuje z priemeru a v žiadnom prípade nerobia svojím predchodcom hanbu. Ich poňatie ale zažilo akýsi update. Skostnatené štýly chovania vymenili tvorcovia scenáru a režisér v mnohých aspektoch za mládežnícky hravé, postavené na osobnej alebo situačnej komike: stači sledovať Čekovov príhovor posádke a hneď vám bude jasné, o čo ide. Hviezdou na plátne je Leonard Nimoy, sťa Spock z budúcnosti paralelného vesmíru. Prekvapuje najmä svojou životnou energiou a charizmou. Bravo!
Humor je na jednej strane víťaznou kartou Abramsa, na strane druhej ale zároveň pascou, ktorú si sám na seba ušil. Film ako taký je prešpikovaný humornými scénkami. V mnohých prípadoch niektoré seriózne situácie dokonca vyznievajú ironicky. Trpí tým najmä seriozita diela, ktorú poznáme tak dôverne z predchádzajúcich seriálov. Mnohokrát divák netuší, či si tvorcovia robia srandu iba zo scény alebo dokonca zo samotného Star Treku. A tu je kameň úrazu, ktorý tomuto Star Treku kradne z potenciálu. Príliš humoru uberá totiž dramatickosti situácií a tak najmä osobné strety medzi hlavnými aktérmi nemajú ten ďalekosiahly a presvedčivý dopad, ktorý by mali mať (napr. konfrontácia Spocka a Kirka na mostíku). Ostáva veriť, že celý film nie je vlastne paródiou.
Film na mňa pôsobí ako pestrofarebné želé, ktorého forma mu umožňuje byť, čo sa mu zapáči: akčný film, scifi softcore alebo komediálny slapstick. Napriek tomu ale ostáva dezertom. Škoda. Osobne som skôr túžil po hlavnom jedle.
P.S. Zdá sa mi, že vo filme bolo niekoľko logických nezrovnalostí, ale o tom asi otvoríme vlastnú diskusiu. :)