Tvory a netvory zo sveta Harryho Pottera

Kentauri
Od pása hore človek a od pása dole konské tele. Prvýkrát sa objavili vo filme Harry Potter a Kameň mudrcov.Dizajnéri sa rozhodli obrátiť tradičné znázornenie kentaurov naopak. Nevnímali ich ako poludštené kone, ale ako zoomorfných ľudí. Tváre filmových kentaurov sú pretiahnuté, oči majú na rozdiel od ľudí posadené ďalej od seba a namiesto ľudskej kože ich telo pokrýva konská srsť a to nielen konskú časť.
Vo filme Harry Potter a Fénixov rád vytvoril tím na špeciálne efekty dva modely kentaurov (Banea a Magoriana) v životnej veľkosti, ktoré neskôr digitálne naskenovali. Lenže vytvoriť konskú srsť pre makety bolo náročné. Ako prvé na celú maketu naniesli lepidlo, potom ju napojili na elektrický prúd, aby sa vlasy nabité opačným nábojom prilepili k makete. Kým lepidlo uschlo, museli vlasy učesať, čo mohlo trvať aj štyridsať minút. Keď sa im to nepodarilo tak, ako si predstavovali, museli celý proces opakovať úplne od začiatku. Nakoniec na model po jednom pripevňovali dlhšie vlasy. Príprava jednej makety trvala osem mesiacov a spolupracovalo na nej viac ako štyridsať ľudí.

Aragog (Acromantula)
Aragog je obrovský pavúk, veľký ako slonie mláďa, ktorý žije v Zakázanom lese. Prvý raz sa objavil vo filme Harry Potter a Tajomná komnata.Pôvodne chceli dizajnéri vytvoriť Aragoga celého pomocou počítača. Nakoniec si to rozmysleli a počítačom dotvorili len jeho hojné potomstvo. Vytvorenie acromantuly v životnej veľkosti bolo totiž ekonomicky výhodnejšie, ako ju celú naprogramovať. Aragogovými zadnými nohami pohybovali bábkari. Predné nohy boli plne mechanické, ovládal ich špeciálny prístroj, ktorý napodobňoval pohyby operátora.
Pre film Harry Potter a Polovičný princ navrhli dizajnéri Aragoga nanovo, aby zdôraznili jeho pokročilý vek. Jeho telo odliali zo špeciálneho polyuretánu, ktorý prepúšťal svetlo a vytváral okolo tela jemnú žiaru, čo obklopuje mŕtve pavúky. Jednotlivé chlpy na jeho tele lepili po jednom.
Počas natáčania jeho pohrebu mal celý tím dizajnérov na rukách čierne pásky.

Hrdozobec (Hipogrif)
Majestátny hipogrif má telo koňa a hlavu orla a prvýkrát sa objavil vo filme Harry Potter a Väzeň z Azkabanu.Kvôli natáčaniu vytvorili štyri modely Hrdozobca – tri v životnej veľkosti, ktoré museli byť navlas rovnaké, a štvrtý digitálny. Jeden mali na zábery zblízka, druhý model bola samostatne stojaca maketa na zábery, v ktorých bol tvor na pozadí. Tretí model bol poháňaný vodnou hydraulikou a použili ho v scéne, keď Hrdozobec čakal na svoj rozsudok. Digitálny model používali vždy, keď potrebovali, aby lietal alebo sa pohyboval.
Každé pierko na maketách bolo samostatne vytvorené, zafarbené a napokon nalepené. Srsť na konskej časti tela prilepovali rovnakým spôsobom ako pri kentauroch. Takisto ju prilepovali po jednom vlase a potom ju uhládzali a dotvárali, navyše hipogrify mali hustejšiu srsť.
Tesne predtým, ako Hagrid vo filme privolal hipogrifa k študentom, nechali animátori Hrdozobca vykonať veľkú potrebu. Inšpiroval ich k tomu režisér Alfonso Cuarón, ktorý chcel tvory obohatiť o každodennú rutinu.

Draci (Uhorský chvostorožec)
Tento drak sa prvýkrát objavil vo filme Harry Potter a Ohnivá čaša, v klietke v Zakázanom lese.Kvôli natáčaniu tejto scény dizajnéri vytvorili model v životnej veľkosti. Pri vytváraní dračieho tela využili niektoré časti z baziliska z filmu Harry Potter a Tajomná komnata. Bábkari potom ovládali dračie krídla a triasli klietkou a dizajnéri ho dokonca naučili aj chrliť oheň pomocou plameňometu, ktorý vložili do hlavy. Model tak dokázal šľahať plameň až do vzdialenosti desať metrov, preto hlavu a plameňomet museli ovládať pomocou počítačového programu, aby sa nikto nezranil. Chvostorožcov nos vyrobili z ocele a pri zahriatí žiaril načerveno, čo prinieslo neočakávané vylepšenie. Drak mal na hlave množstvo ostňov, pričom mnohé z nich boli popraskané, ohnuté alebo zlomené. Producenti sa totiž nazdávali, že drak už čo-to zažil. Na veku a skúsenostiach mu pridávali aj zosušené a potrhané krídla.

Dementori
Dementori sú temné a desivé bytosti zahalené čiernym plášťom. Prvýkrát sa vyskytli vo filme Harry Potter a Väzeň z Azkabanu.Pri navrhovaní plášťov dementorov sa kostyméri inšpirovali vtáčím perím. Dizajnéri chceli na ich zovňajšku zdôrazniť všadeprítomný rozklad a snažili sa napodobniť mumifikované telá, ktorým pásy obvínadiel zhnili a v kusoch odpadávali. Keďže dementori nerozprávajú, ich pravú podstatu museli znázorniť prostredníctvom ich pohybu. Pôvodne ich chceli vytvoriť pomocou skutočných efektov, no neboli s výsledkom spokojný. Zavolali si teda bábkara, ktorý mal natočiť scény s modelmi dementorov pod vodou. Zistili však, že zopakovať podobné zábery bude náročné. Preto sa nakoniec rozhodli, že ich spravia pomocou počítača, ale zábery natočené pod vodou použili ako základ pre digitálne efekty, vďaka ktorým získali punc realistickosti a nadprirodzenosti.
Pri natáčaní filmu Harry Potter a Fénixov rád museli dizajnéri vytvoriť nové modely dementorov, keďže ich chceli viac odhaliť. Dali im dole kapucňu, zmenšili plášte a telá obalili obvínadlami, aby boli ich hlavy a hrude zreteľnejšie. Na ruky chceli dizajnéri pôvodne použiť visiace pásy plášťov, aby pripomínali chápadlá chobotnice. Nakoniec si to rozmysleli, lebo priveľa rúk by pôsobilo mätúco, a tak radšej vytvorili dementora s dvomi takmer ľudskými rukami.

Testraly
V prvých štyroch filmoch sa zdalo, akoby sa koče zo železničnej stanice na Rokfortský hrad viezli samy. V skutočnosti ich však ťahali testraly, ktoré pripomínajú čierne, kostnaté kone s netopierími krídlami. Až vo filme Harry Potter a Fénixov rád bolo potrebné, aby nabrali reálnu podobu.Vo filme sú kompletne vytvorené počítačom, ale dizajnéri vytvorili aj maketu, aby sa uistili, že tvor s rozpätím krídel väčším ako deväť metrov dokáže kráčať Zakázaným lesom. Maketu potom naskenovali, aby ju mohli digitálne spracovať. Čierna farba kože predstavovala pre kameramanov problém, preto sa rozhodli zafarbiť maketu svetlejším odtieňom s tmavšími škvrnami, čím testraly vynikli v tienistých zákutiach Zakázaného lesa. Ďalšiu výzvu predstavovala ich anatómia. V scéne, kde Luna kŕmila žriebä testrala v lese, by kvôli dlhým nohám a krátkemu krku nedokázalo mláďa dočiahnuť až na zem. Preto digitálny dizajnéri naučili testraly roztiahnuť nohy ako žirafy, aby si dokázali zobrať pochúťky priamo zo zeme.
Niekoľkých úprav sa dočkali aj počas letu vo filme Harry Potter a Dary smrti 1. časť. Bolo treba, aby testral na chrbte uniesol dvoch pasažierov, a preto im museli predĺžiť chrbát.

Obri
Pôvodne mali filmári v pláne urobiť obrov, ktorí sa zúčastnili bitky o Rokfort vo filme Harry Potter a Dary smrti 2. časť, kompletne počítačovo animovaných. Animátori však najprv chceli pracovať so skutočnými hercami. Vyrobili pre všetkých hercov špeciálne protézy, naniesli im na tváre vrstvy mejkapu, obliekli im bedrové rúška a natočili ich na bežiacom páse. Potom tieto zábery natočené na zelenom pozadí vložili do hotovej animácie a tváre proporčne zväčšili, zdeformovali, aby nepripomínali ľudí. Nohy obrov boli od kolien dolu neprirodzene rozšírené, aby naznačili nižšie položené ťažisko tela. Niektorí mali dokonca nohy ako slony.Všetky informácie o týchto tvoroch a o procese ich tvorby som čerpala z knihy Harry Potter – Tvory a netvory. Len ťažko sa dalo z toľkého množstva vybrať pár príkladov na ukážku. Preto ak vás to zaujalo a chceli by ste vedieť viac, napíšte do komentára svoje obľúbené magické tvory.
Najčítanejšie
Spúktóber na scifi.sk priniesol aj fanúšikovskú adventúru!
Alexander Schneider
Poviedky na počkanie 108 - Vyhodnotenie
B.T. Niromwell
Ukážka: Vernor Vinge – Oheň nad Hlubinou
cyberstorm
Ukážka: Ben Aaronovitch – Zimní dary
cyberstorm
Najčítanejšie
Spúktóber na scifi.sk priniesol aj fanúšikovskú adventúru!
Alexander Schneider
Poviedky na počkanie 108 - Vyhodnotenie
B.T. Niromwell
Ukážka: Vernor Vinge – Oheň nad Hlubinou
cyberstorm
Ukážka: Ben Aaronovitch – Zimní dary
cyberstorm
Vivid
Hlava plná príbehov. Len treba prísť na to ako ich dať na papier.

