Suzumino zatváranie dverí (recenzia)

Do slovenských kín sa dostal dlhoočakávaný film Makota Šinkaia Suzume. Dokázal tento novodobý anime génius znovu priniesť divákom ďalší vizuálne úchvatný zážitok?
Japonský režisér Makoto Šinkai sa v minulosti preslávil úspešnými snímkami ako Your Name (Kimi no Na wa), Weathering With You (Tenki no Ko) alebo 5 Centimeters Per Second (Bjósoku Go Senčimétoru). Vďaka charakteristickému štýlu a veľkému úspechu jeho filmov sa mu dostalo prezývky "nový Hajao Mijazaki". Do slovenských kín sa nedávno dostal jeho najnovší film s názvom Suzume. Celosvetovo sa tomuto filmu podarilo doposiaľ zarobiť vyše 320 miliónov dolárov, vďaka čomu si drží štvrtú priečku v rebríčku najlepšie zarábajúcich japonských filmov všetkých čias. Vyššie nájdeme len megapopulárny Demon Slayer: Mugen Train, Mijazakiho Cestu do fantázie a práve ďalší Šinkaiov film – Your Name.
Poďme si ale povedať čosi o filme! Ako je každému jasné, hlavnou hrdinkou je mladé dievča menom Suzume Iwato. To žije takmer bezstarostný život v prímorskej polovidieckej oblasti Japonska. Po smrti matky žije so svojou tetou, ktorá ju má síce veľmi rada, ale rozhodnutie vziať si na starosť dieťa mŕtvej sestry jej spôsobilo množstvo starostí a vlastne sa kvôli tomu nikdy nevydala.
Suzume zatvára dvere - Reklamné - Suzume pred dverami
Suzume zatvára dvere - Reklamné - Suzume pred dverami / Zdroj Disclaimer
Suzume jedného dňa počas cesty do školy stretáva tajomného mladíka, ktorý akoby z oka vypadol Howlovi z legendárneho filmu štúdia Ghibli. Dovolím si tvrdiť, že to je zo strany autora vzdanie holdu legende anime Mijazakimu. Veď podľa Mijazakiho sa v Suzume volá dokonca aj televízna stanica!
Náš fejkový Howl sa volá Sóta Munakata a okoloidúceho dievčaťa sa opýta, či sa v okolí nachádzajú nejaké ruiny. Suzume mu poradí a ďalej pokračuje vo svojom dni. Po chvíli si ale uvedomí, že za tajomným neznámym ju čosi ťahá a rozhodne sa ho nasledovať.
Na miesta síce nenachádza mladíka, ale nájde zvláštne dvere. Po ich otvorení jej mysľou prebehne situácia z detstva, kedy zažila čosi podobné. Problémom však je, že ak podobné dvere ostanú otvorené, z tajomného druhého sveta na Zem môže prenikať nadprirodzený božský červ, ktorého pohyb spôsobuje desivé a ničivé zemetrasenia. Suzume si uvedomí, že pri podobnom zemetrasení prišla o mamičku! Mladá dievčina omylom premieňa jeden z kľúčov, ktoré červa držia v inom svete, na kocúra menom Daidžin. Ten sa vydáva na útek a spôsobuje tak ústredný problém filmu.
Suzume zisťuje, že Sóta je strážcom dverí, teda putuje po celom Japonsku, nachádza brány medzi svetmi a zabraňuje červovi prenikať medzi ľudí. Po nečakanom incidente je však náš hrdina uväznený v Suzuminej stoličke a celá ťarcha zatvárania dverí je minimálne na nejaký čas na pleciach našej hrdinky. Tá sa teda vydáva na obrovský road trip naprieč celým Japonskom, ktorého cieľom je nielen zachrániť Sótu, do ktorého sa postupne zahľadela, ale vlastne zachrániť celé Japonsko.
Suzume zatvára dvere - Plagát
Suzume zatvára dvere - Plagát / Zdroj Disclaimer
Suzume je majstrovský kúsok. Vizuálne prekrásne, oproti predchádzajúcim Šinkaiovým filmom sa omnoho viackrát dostaví povestný "wow efekt", kedy vám neostane nič iné, len híkať nad tým, ako prekrásny daný záber je. Animácia rovnako aj vhodne zapracúva 3D-čko a samotný výsledok je naozaj vzhľadovo nádherný a nemožno mu nič vytknúť.
Po dejovej stránke je Suzume prekrásny emočný guláš. S hlavnými postavami si veľa poplačete, ale ešte viac sa s nimi budete smiať. Chémia medzi Suzume, Sótom v podobe stoličky, jej tetou, Sótovym kamošom Tomojom, ale i tetiným nápadníkom Okabem a množstvom ďalších postáv je dynamická, uveriteľná a chytí za srdce. Každá z postáv má svoje momenty, v ktorých vynikne, má svoje skvelé hlášky a každá postava v deji jednoducho má svoje opodstatnenie a príbeh vhodne dopĺňa. Znak výborného rozprávačstva.
Akcia vyzerá vynikajúco a najmä v scéne, kedy sa Suzume pokúšala zatvoriť dvere v Tokiu a vyhýbala sa autám, ktoré ju viackrát skoro zrazili bola tak dynamická a akčná, až ma to skoro zdvihlo zo sedadla. Vyzeralo to fakt nepríjemne a o našu hrdinku som sa bál!
Suzume Suzume
Suzume / Zdroj Disclaimer
Veľmi som ocenil to, ako sa Šinkai znovu venoval vnútornému prežívaniu svojich postáv. Najviac vyniká, samozrejme, hlavná hrdinka Suzume. U tej cítime silný potláčaný smútok, miešajúci sa s hnevom ohľadom smrti svojej matky. S tou sa, i keď od tejto udalosti ubehlo veľa rokov, doposiaľ stále nevyrovnala. Rovnako mnoho nevypovedaného sa zbieralo roky aj v jej tete Tamaki. Tá uprednostňovala dlhodobo šťastie dcéry svojej mŕtvej sestry, nikdy si nenašla vzťah a ochudobňovala seba samú o rôzne krásy života, len aby sa mala Suzume dobre. Tieto potláčané pocity sa stanú rozbuškou vyhroteného konfliktu dvoch mladých žien. Šinkai to však nevykresľuje ako koniec sveta. Naopak, z jeho príbehu je zrejmé, že konflikty k životu patria, dokonca aj s ľuďmi, na ktorých nám záleží pomaly viac, než na sebe samých.
Samotné rozuzlenie príbehu je typicky šinkaiovské a hoci na prvé pozretie určite diváka prekvapí, po spätnom zamyslení sa a analýze autorových predchádzajúcich diel je vlastne pre autora krásne typické. Nemám mu čo vytknúť, myšlienka filmu je krásna, hlboká a je veľmi citlivo podaná. Skvelá práca. Už teraz sa teším na autorove ďalšie filmy.
すずめの戸締まり - Trailer - Oficiálny trailer Disclaimer

Suzume no todžimari
Žáner: dobrodružné fantasy