Ako rozoznať mágov od šarlatánov? (recenzia)

Na český literárny trh vkročil nový autor. Čo nám prináša?
B.T. Niromwell
Fantastika je u našich západných susedov večne živá. České vyvražďovačky, mláťačky, iskrivé romance zasadené do postapo či magických kulís sa na policiach kníhkupectiev príliš neohrejú, a hoci Kotleta so Snegoňovou robia, čo môžu, aby fanúšikom priniesli aj po dve knihy ročne, hladným čitateľom to nestačí. Vzniká tak priestor pre nových autorov a ich prvotiny a my si jednu z nich dnes rozoberieme tak, aby na nej neostala jediná nitka suchá. Koniec-koncov, od Epochy sme zvyknutí na vysokú kvalitu.
Mágové a šarlatáni. Prvé české vydanie (Epocha, 2022).
Mágové a šarlatáni. Prvé české vydanie (Epocha, 2022). / Zdroj Disclaimer
Hneď na úvod si priznajme, že Jiří J. Linhart prináša so svojou knihou Mágové a šarlatáni do drsnej českej školy svieži vietor. Žánrom, spracovaním, ale hlavne tým, pre koho je jeho prvotina určená. Prichádza s priam rozprávkovým čarom, vracia mágii vznešenosť bez pátosu a rozpráva šťavnato, írečito a pritom moderne. Človek nemôže iné, len rozmýšľať, či niekde v Epoche sedí na v najvyššej veži najvyššieho zámku za najväčším dreveným stolom editor, ktorý dokáže z každého autora vytrieskať po jazykovej stránke to najlepšie, alebo či má ten editor sediaci na najvyššej veži najvyššieho zámku proste taký dobrý nos na písalkov.
Príbeh sa začína v bližšie neurčenej súčasnosti, keď mladý študent nájde na povale útržok s náhodným slovom mýtotvorci a od tej chvíle je posadnutý snahou zistiť, čo to vlastne znamená. Najprv som sa nijako nevedela stotožniť s toľkým nadšením. Až keď vysvitlo, že to Karol robí, aby sa vyhol písaniu bakalárky, všetko začalo dávať dokonalý zmysel. Chlapík, ktorý v rámci prokrastinácie urobí aj nemožné, by sa mal stať archetypom!
Karol a jeho priateľka, ktorá mu pomáha s pátraním, pomaly zisťujú, že čarodeji a mágia mali a možno stále majú v našom svete miesto. To čitateľa privádza k druhej dejovej línii, kde sa strieda viacero rozprávačov, aby zmapovali život mladíka menom Fabricio Fabrici, ktorý je na svojej ceste stať sa najvýznamnejším čarodejom, aký kedy žil. Toto všetko sa dozvedáme už na začiatku knihy, takže no spoiler. Dej celej knihy je potom posplietaný z týchto dvoch dejových línií. V jednej sa Karol snaží zistiť o mýtotvorcoch a tajomnom Fabriciovi, čo sa len dá, a v tej druhej sa čitateľ dozvedá, kto Fabricio naozaj bol jednak z prvej ruky a jednak z rozprávania viacerých ľudí (a jedného pavúka), ktorý sa s ním buď stretli, alebo o ňom počuli. Striedanie rozprávačov a scenérií je skvelým spôsobom, ako čitateľa previesť svetom mágov bez nudných vysvetľovačiek a zároveň dodáva románu akúsi rustikálnosť a írečitosť. Ocitáme sa v časoch, keď povedačky a názory ľudí sú dôležitejšie než to, čo sa naozaj stalo a práve tento motív je v románe Mágové a šarlatáni jedným z kľúčových.
Ako napovedá už spomenuté slovo mýtotvorci, autor sa vo veľkom zaoberá myšlienkou, aká je sila mýtu a do akej miery je mýtus dôležitejší ako pravda, ako môže moc slova zmeniť myslenie ľudí a ako často vyhráva ten, čo síce nemá rozumu ani pravdy, ale kričí hlasnejšie než ostatní. Veľmi rád filozofuje, čo ja osobne v dnešnej fantastike vždy ocením, vkladá do úst rozprávača i všakovakých postavičiek argumenty rovnako rôznorodé, ako sú oni sami. Pokrivkávať to však celé začne v momente, keď sa do boja za pravdu a zdravý rozum púšťa samotný Fabricio. Autor okolo neho vystaval priam gatsbyovský mýtus, pomaly odhaľujeme život jedného z najmocnejších čarodejov a hoci, alebo možno práve preto že, ho autor kladie na piedestál, je pre čitateľa veľmi ťažké obľúbiť si ho. V knihe totiž sledujeme hlavnú postavu bojovať a víťaziť v mnohých sporoch, ale nevidíme ho rásť. Problém je, že Fabricio neodišiel z rodnej viesky, aby sa stal najväčším čarodejom. On odišiel z rodnej viesky ako najväčší čarodej, aby všetkým naokolo ukázal, že je lepší ako ostatní, i keď neexistuje dôvod, prečo by mal byť. A tak sa nám na niekoľkých sto stránkach pred očami odohráva mnoho pasáží, kde mladý čarodejník dáva na frak tým, ktorí si to podľa neho zaslúžia. Pritom celý jeho génius je vysvetlený tak, že má proste talent. Dobre sa učil, všetko si čarovne pamätá, má skryté tajomné schopností, nikdy nikde nebol a okrem svojej najbližšej rodiny sotva niekoho stretol. I z tej najťažšej situácie ho zrazu vyslobodí novoobjavená moc. Keď sa nad tým zamyslím, najväčšou chybou tejto knihy je, že hlavnému hrdinovi nikto nikdy nedá do držky.
Na druhej strane, je to naozaj chyba lávky? Existuje predsa skupina ľudí, ktorá by si veľmi rada prečítala, ako mladík putuje svetom a nandá to každému, kto sa mu postaví do cesty. A to je predsa mládež samotná, pre ktorú by mal byť tento román primárne určený.
Jiří J. Linhart
_
Jiří J. Linhart sa narodil v Prahe, kde o 24 rokov neskôr vyštudoval žurnalistiku. Pravoverným novinárom sa ale nikdy nestal. Už počas štúdií koketoval s knihami a po absolvovaní k nim zbehol nadobro. Pracoval okrem iného ako nakladateľský redaktor, teraz vedie kurz literárno-dramatickej tvorby a zasadá v porote literárnej ceny Suk - čítame všetci. Okrem čítania a písania (a nekonečného tárania sa o knihách) má v obľube históriu, filozofiu, iróniu, zvieratá všetkého druhu a českú prírodu, zvlášť tie jej zákutia, kde sa človeku málokedy pošťastí stretnúť niekoho ďalšieho. Vo svojej prvotine Mágovia a šarlatáni uplatnil aj svoju záľubu v dávnych legendách a mýtoch.

Zhrnutie: Na záver zhrniem, že hoci sa autorovi nepodarilo vyhnúť prekliatiu zvanému Gary Stu, vytvoril svojím rozprávačským štýlom veľmi živý a príťažlivý kolorit a tak mi neostáva iné, len knihe popriať veľa čitateľov a autorovi sľúbiť, že budem zvedavo sledovať jeho ďalšiu tvorbu.

Jiří J. Linhart - Mágové a šarlatáni
Počet strán: 376
Väzba: mäkká, brožovaná