Akira Toriyama's Manga Theater: Jeho tvorba nie je len Dragon Ball! (recenzia)

Akira Torijama je génius, o tom nemusíme debatovať. Ako sa však vyvíjal kreatívny génius tejto legendy mangy a aké rôzne príbehy nám Torijama priniesol v priebehu rokov? Zozbierané ich nájdete v poriadne hrubej zbierke s názvom Akira Toriyama's Manga Theater.
Hoci je Akira Torijama známy najmä vďaka legendárnemu šónenu Dragon Ball, ktorý ovplyvnil množstvo neskorších príbehov, ako napr. One Piece alebo Naruto, jeho tvorba nie je len tento skvelý príbeh! Vďaka obchodu s mangou, komiksami a popkultúrnym merchom Nekonecno.sk sa mi do rúk dostal aj vyše 600-stranový a viac než kilogram vážiaci omnibus Akira Toriyama's Manga Theater, prinášajúci prierez autorovou tvorbou krátkych príbehov, publikovaných v legendárnom časopise Shonen Jump. Nepovažujem sa za znalca autorovej tvorby, preto som uvítal túto možnosť doplniť si vedomosti o mojom obľúbenom médiu. A veru, neoľutoval som!
Kniha prináša veľmi inšpirujúci a zaujímavý prierez autorovou tvorbou medzi rokmi 1978 až 1994. Na príbehoch, zoradených od najstaršieho po najmladšie, možno sledovať veľký pokrok v autorovej kresbe, ale i rozprávaní príbehov. Zároveň tento omnibus prináša aj autorove zápisky a zaujímavosti o jeho živote, ktoré nám umožňujú spoznať túto legendu bližšie aj ako človeka, nielen ako tvorcu.
Ľudia, ktorí poznajú Dragon Ball, poznajú Torijamove silné stránky. Patrí medzi ne najmä worldbuilding, hravo bizarné a prestrelené postavy a hlavne výborne fungujúci humor. Tento fakt môžete sledovať už hneď pri najstarších poviedkach, z ktorých ma najviac zaujal asi príbeh o mladej neohrabanej policajtke Tomato the Cutesy Gumshoe. V tomto skeči sledujeme osudy policajtky Tomato, ktorá privádza celé policajné oddelenie do rozpakov svojou nezodpovednosťou, ale i prakticky neexistujúcou hanblivosťou. Napriek tomu všetkému sa však Tomato musí postaviť tvárou v tvár zločinu. A neobstojí vôbec zle!
Tomato Tomato
Tomato Disclaimer
Čoskoro si začneme všímať, že Torijamovi akosi sedí téma koketných, zasnívaných, sociálne nemotorných femme fatales ako je práve Tomato. V podstate úplne rovnaký typ postavy používa aj v príbehoch Chobit a rovnomennom pokračovaní Chobit 2,. V tomto príbehu, náramne pripomínajúcom známe anime Urusei Yatsura, stretávame hrdinku menom Chobit, ktorá pochádza z vesmíru. Zhodou udalostí prichádza na Zem a zahľadí sa do policajta, ktorý je na stope zločineckého gangu. Chobit svojmu parťákovi pomáha svojimi nadprirodzenými schopnosťami v hone na tieto kriminálne živly, čo sľubuje celú kopu výborného situačného humoru. Po prečítaní oboch častí príbehov o Chobit som si však začal prvýkrát uvedomovať, že niektoré aspekty Torijamových príbehov by zrejme v dnešnej dobe boli považované za sexistické. Jeho hrdinky sú skrátka hlúpučké a sexy a to je všetko, čo je naozaj škoda.
Chobit Chobit
Chobit Disclaimer
Ak si chcete Torijamovu zbierku poviedok kúpiť preto, lebo ste fanúšikmi Dragon Ballu, prídete si na svoje. Kniha ukazuje počiatky autorových nápadov, ktoré neskôr využil vo svojej najznámejšej mange. Najväčšie vplyvy možno pozorovať na poviedkach Adventure od Tongpoo a Dragon Boy. V Dragon Boyovi sa dokonca môžete stretnúť s akousi protoverziou jedného z najznámejších objektov anime všetkých čias – dragon balls. Tu však neplnia priania hrdinov, ale vyvolávajú dráčikov!
V príbehu o robotovi Tongpoovi zas Torijama využíva svoje trademarkové klišé sexualizovanej a popletenej ženy. Rovnako v nej však môžete nájsť množstvo postáv, ktorých dizajny autor neskôr využil práve v Dragon Balle. Jedná sa o podarený a veľmi bizarný sci-fi úlet, ktorý stojí za váš čas.
Tongpoo Tongpoo
Tongpoo Disclaimer
Na záver – tento kilový manga macek prináša so sebou množstvo zábavy. Jedná sa o zaujímavé čítanie, ktoré vás prevedie tvorbou obrovskej manga legendy. Skvele prezentuje všetko to, čo je na autorovej tvorbe zaujímavé a dodnes jeho čitateľov baví, menovite teda postavy, ktoré ovplývajú väčším srdcom, mež mozgom, ktoré sú vrhané do bláznivých situácií. Jednotlivé príbehy sú viac-menej vyrovnané a žiadne z nich nevytŕča jasne nad ostatnými. Každý z nich funguje sám o sebe veľmi dobre a verím, že si nájdu svojich fanúšikov.
Menšie mínus je možná občasná repetitívnosť použítých tém a trópov v poviedkach. Niektoré aspekty autorovej tvorby, ako najmä už spomínané blbučké femme fatales môžu po čase čitateľovi liezť na nervy.
Aj tak však toto dielo rozhodne stojí za váš čas a pozornosť. Užijete si ju najmä ak máte radi humornú fantastiku, najmä teda sci-fi, ale i všeobecne nenáročné a zábavné šóneny. Pre mňa osobne ale bolo zaujímavé najmä spoznanie Akiru Torijamu ako človeka. A že sa jedná o skvelého človeka, skromného a mimoriadne talentovaného. Dajte jeho tvorbe šancu!
Akira Torijama Akira Torijama
_
Akira Torijama, narodený 5. apríla 1955, je jedným z najznámejších autorov mangy v histórii. Kariéru začal v roku 1980 mangou Dr. Slump. Publikoval aj množstvo krátkych príbehov, ktoré boli zozbierané práve v zbierke Akira Toriyama's Manga Theater. V roku 1984 začal tvoriť svoju najznámejšiu frančízu, Dragon Ball, ktorá je dodnes treťou najpredávanajšou mangou všetkých čias a zdrojom inšpirácie pre obrovské množstvo neskorších šónenov. Autorova séria Dragon Ball je dodnes považovaná za jeden z hlavných dôvodov obrovského úspechu mangy v 80. a 90. rokoch. Rovnako anime adaptácia tohto príbehu je považovaná za jednu z prvých sérií, ktoré sprístupnili japonské anime západnému divákovi.
Okrem mangy sa Torijama venuje aj navrhovanie dizajnov postáv v rôznych hrách. Medzi jeho výtvory patria hry ako Dragon Quest, Blue Dragon alebo Chrono Trigger.

Vydavateľstvo: Viz media
Jazyk: anglický