Recenzia: Marneus Calgar

Vojna je mrcha – to je pravda stará ako ľudstvo samo. A čo až konflikt trvajúci celé stáročia, v ktorých ľudstvo stojí proti najrôznejším silám túžiacim ho vyhladiť? To zas vedia potvrdiť fanúšikovia legendárneho Warhammeru 40 000.
Vojne berie. Niekedy však aj dáva. Napríklad príležitosť stretnúť starých známych a vyrovnať s nimi dlh. Niekedy však tento dlh býva krvavý a bolestivý ako rez motorovým mečom. Svoje o tom vie Marneus Calgar, Kapitulný majster Ultramariňákov. Vitajte vo vesmíre Warhammer 40k, plnom farieb – najčastejšie čiernej a červenej, ako čerstvo vyvrhnuté črevá kacíra.
Warhammer 40,000: Marneus Calgar. Prvé české vydanie (Crew, 2022).
Warhammer 40,000: Marneus Calgar. Prvé české vydanie (Crew, 2022). / Zdroj Disclaimer
Komiks, ktorý nedávno na náš trh uviedlo vydavateľstvo Crew je typickým zástupcom frančízových diel. Expanduje známe svety, v tomto prípade hrací W40k a rozširuje ho príbehmi z rôznych období a pohľadov najrozličnejších postáv. I keď v tomto konkrétnom prípade, ide o malý, v porovnaní s epickým dejom zvyšku sveta, zanedbateľný príbeh. No možno práve vďaka tomu tak dobre funguje.
V tomto konkrétnom komikse stretávame aktuálneho Kapitulného majstra Calgara, ktorý sa po rokoch vracia späť na planétu Nova Thulium v systéme Macragge, na ktorej vyrastal, aby ju vyčistil od kacírov, ktorí podľahli zvodom bohov warpu. Dej sa odohráva v dvoch rovinách. V prvej sledujeme ešte mladého Calgara, ktorý spolu so svojim priateľmi podstúpi tvrdý výcvik za mariňáka. V tom druhom zasa sledujeme Calgara už ako legendárneho kapitulného majstra Ultramariňákov, ktorí bojujú o nadvládu práve nad jeho rodným svetom. Oba príbehy, viac – menej priamočiare, sa napokon stretnú v zadosťučinenom akčnom masakrálnom závere, plnom vyvrhnutých čriev, hektolitrov krvi a uťatých častí tiel heretikov.
Od niečo vyše 120 stranového komiksu, spadajúceho do takej veľkej frančízovej série ako W40k je, som veľa nečakal, snáď iba akýsi doplnok k enormnému príbehu boja ľudstva proti vesmírnemu zlu. Napriek tomu ma celkom prekvapil. Nielen že v podobe akejsi biografie osvetľuje život jedného z najväčších bijcov z tábora ľudí, ale pre neznalých funguje ako skvelý vstup do enormného vesmíru W40k. Autori komiksu využívajú naplno rôzne procesy, aby vtiahli čitateľa do akčného deja. Či už ide o dve roviny rozprávania, ktoré sa napokon ku koncu spoja, alebo o príbeh, ktorý by mohol byť priamočiary, no skrýva celkom podarený twist, oboje funguje skvele. Osobitne by som chcel vyzdvihnúť celkom slušné bonusy v podobe encyklopedických dodatkov o svete W40k, logicky roztrúsené a dávkované počas celého komiksu. To všetko prispieva k pozitívnemu pocitu z diela, do ktorého hneď spočiatku vhupnete rovnými nohami.
Tvrdý výcvik
Tvrdý výcvik / Zdroj Disclaimer
Tvrdý výcvik
Tvrdý výcvik / Zdroj Disclaimer
Vďaka skvelému vizuálu si vychutnáte parádne zobrazené bitky, kde proti sebe stroja armády i jednotlivci, stroje proti strojom, meč proti meču. Po vizuálnej stránke nám komiks ukazuje originálnu šialenosť sveta W40k, v ktorom sa snúbia hypermoderné technológie s gotickým vizuálom kríženým s dieselpunkovým dizajnom. čista planéty je krvavá a tak dôjde aj na spomínané vyvrhnuté črevá. Pomyselnou čerešničkou na torte je potom súboj Calgara s Pánom lebiek – monštróznym bojovým robotom strieľajúcim lebky namiesto nábojov. Akcia strieda akciu, ale dôjde aj na komornejšie scény. Veľmi sa mi páčili rozhovory Calgara so svojim Quintom Heximarom, kde sa zamýšľali nad stvorením dokonalého bojovníka. Asi sa to veľmi nezdá, ale práve v týchto dialógoch často padali filozofické úvahy na rôzne témy.
Krvavé masakre
Krvavé masakre / Zdroj Disclaimer
Pán lebiek - moštrózny pekelný stroj!
Pán lebiek - moštrózny pekelný stroj! / Zdroj Disclaimer
O scenár sa postaral Kieron Gillen, vďaka ktorému sú postavy vcelku uveriteľné. Po grafickej stránke niet čo vytknúť, práve naopak. O grafickú stránku sa postarala trojica Jacen Burrows, Guillermo Ortego a Javier Tartaglia, ktorých tvorba je známa aj z iných u nás známych komiksov. Najmä Burrowsove kresby patria k tým známejším a mohli sme na ne naraziť napríklad v Moorovom Providence.

Zhrnutie: Či už ste zanietený fanúšik vesmíru W40k, alebo len zvažujete, či sa doň vydať, komiks Marneus Calgar je rozhodne pre vás. Rovnako ako aj pre fanúšikov military scifi, či vesmírnych krvavých masakrov. A nielen pre nich 😊 Osobne sa teším na ďalšie grafické príbehy zo sveta Warhammer 40 000.

Scenár: Kieron Gillen
Kresba: Jacen Burrows (art a ink), Guillermo Ortego (ink) a Javier Tartaglia (farby)
Preklad: Zuzana Komprdová