Keď sú dvaja šťastní, nechýba im tretí (Recenzia Venom: Rex)

Poznáte to... Schizofrénia, vražedné nutkania, mimozemský symbiont a prastarí bohovia. Ako si s takýmto koktailom poradil jeden z najžiadanejších komiksových scenáristov súčasnosti, Donny Cates? Dozviete sa v recenzii.
Všetci sme ho videli v záverečnom filme Raimiho Spider-Man trilógie. Rovnako sme ho dvakrát videli vo filmoch pochybnej kvality s Tomom Hardym. Niektorí z nás dokonca čítali klasiku Secret Wars, v ktorej ho Spider-Man priniesol na planétu Zem. Reč je o obľúbenom zubatom čiernom magľajze menom Venom, ktorého vlastnú komiksovú sériu môžeme vďaka vydavateľstvu Crew prvýkrát čítať v češtine.
Venom 1: Rex, obálka prvého českého vydania obálka
Venom 1: Rex, obálka prvého českého vydania Disclaimer
Konkrétne sa jedná o pomerne čerstvú sériu, ktorá v USA začala vychádzať v roku 2018 a o jej scenár sa postarala v súčasnosti jedna z najžiarivejších komiksových superstars, Donny Cates. Pre Marvel Comics písal napríklad série ako Thanos a Doctor Strange, ktoré vyšli aj v češtine. Po Jasonovi Aaronovi prevzal aj sériu Thor, ktorej sa u nás tiež pravdepodobne čoskoro dočkáme. Pre Image napísal vynikajúcu fantasy minisériu God Country, alebo aktuálny megahit Crossover, o ktorom dokonca písali v magazíne Forbes.
Venom 1: Rex, Poďme spolu lietať Poďme spolu lietať
Venom 1: Rex, Poďme spolu lietať Disclaimer
Príbeh jeho Venoma sa sústreďuje na Eddieho Brocka, novinára deliaceho sa o miesto v hlave s mimozemským symbiontom, ktorého vražedný hlad potláča opiátmi. Vďaka tomu sa mu tento schizofrenický vzťah darí držať v akej-takej rovnováhe a spoločne tak môžu pôsobiť v New Yorku ako bojovník proti zločinu, známy ako Venom. Počas jedného nočného hrdinského zásahu sa stane niečo nečakané. Eddieho symbiont sa prestane ovládať, prevezme kontrolu a zmení sa v ešte bizarnejšie monštrum, než na aké sme zvyknutí a dokonca začne hovoriť neznámym mimozemským jazykom. Po tomto nepríjemnom zážitku sa Eddie prebúdza zviazaný v tmavom skladisku, kde oproti nemu sedí neznámy veterán Vietnamskej vojny menom Rex. A práve Rex nám odhalí, že symbionti sú medzi nami podstatne dlhšie, než sme si mysleli.
Venom 1: Rex, Daj mi pusu Daj mi pusu
Venom 1: Rex, Daj mi pusu Disclaimer
Cates tu veľmi dobre pracuje s históriou Venoma, ktorú sme poznali doteraz a exponencionálne ju rozširuje a prehlbuje do rozmerov, ktoré asi nikto nečakal. Takúto výbornú prácu so zabehnutou postavou a jej mytológiou som už dlho nevidel a z pomerne plytkého charakteru, akým symbiont bol, vytvára niečo s tak atraktívnym historickým pozadím, že čitateľ sa túži dozvedieť stále viac a viac. Nechcem prezrádzať zbytočne veľa, ale nedá mi nespomenúť, že Catesovi sa podarilo stvoriť jedného z najlepších záporákov, aký vo svete Marvel Comics jestvujú. Dovolím si dokonca tvrdiť, že sa jedná o najlepšieho záporáka od vzniku Thana. Toto všetko sa Catesovi podarilo rozohrať na ploche šiestich zošitov (ktoré prvá kniha tejto série obsahuje) primárne akčného komiksu, akým Venom rozhodne je. Áno, Venom 1: Rex je v prvom rade akčná a temná jazda okorenená poctivou dávkou sci-fi hororu.
Venom 1: Rex, Daenerys, si to ty? Daenerys, si to ty?
Venom 1: Rex, Daenerys, si to ty? Disclaimer
Túto hutnú atmosféru dokonale podtrhuje kresba Ryana Stegmana, ktorý pracuje primárne pre Marvel Comics. Okrem Venoma kreslil komiksy ako Sabertooth, Hulk: War and Pax, alebo Wolverine. Hneď na úvod musím priznať, že jeho štýl žeriem! Z jeho kresby je cítiť školu Todda McFarlane-a, ale na tom nie je nič zlé. Tento štýl sa pre Venoma dokonale hodí a je to vyslovene pastva pre oči. Tým však nechcem povedať, že by Stegmana McFarlane-a drzo kopíroval. To rozhodne nie! Ide si vlastnou cestou, ale skúsené oko vidí, od koho sa učil remeslu. Osobne sa jeho kresby neviem nabažiť a jeho práca s tieňmi a ohňom patrí medzi to najlepšie, čo súčasný mainstreamový komiks ponúka.
Venom 1: Rex, Hrmí, mrholí Hrmí, mrholí
Venom 1: Rex, Hrmí, mrholí Disclaimer
Crew nám komiks Venom 1: Rex prináša v štandardnej brožovanej verzii. Musím pochváliť, že čo sa týka hrúbky obalu a aj papiera, tak to vyzerá, že komiks niečo vydží a nehrozí rozpadnutie sa pri opakovanom čítaní. Pripomína mi to vydania, ktoré vydáva britské vydavateľstvo Panini. Predsa len Crew vydáva komiksy už desiatky rokov, takže niečo o remesle už vedieť budú. O preklad sa postaral Filip Drlík a nenašiel som jedinú vec, ktorú by som mohol vytknúť. Kto číta moje recenzie pravidelne vie, že v tomto som skutočný hnidopich. Ešte raz chválim, výborná práca.
Venom 1: Rex, Ja už mám zbalené Ja už mám zbalené
Venom 1: Rex, Ja už mám zbalené Disclaimer
Záver: Bez omáčok a rovno k veci. Venom 1: Rex je bomba! Temný, akčný, priam hororový nárez Vás nebude chcieť nechať komiks odložiť z rúk. Bezchybná scenáristická práca a rovnako perfektná kresba spolu kráčajú ruka v ruke, stranu za stranou týmto parádnym komiksom. Nemienim skrývať nadšenie. Už keď Venom vychádzal v USA, považoval som ho za najlepšiu Marvel ongoing sériu a preto som šťastný, že sme sa ho dočkali aj v češtine. Zatiaľ sa nestalo, aby som dal v hodnotení plný počet, tu je to však zaslúžené. Neostáva mi nič iné, než urgovať Crew, aby nám čo najskôr naservírovali pokračovanie, pretože dovtedy budem čítať Rexa dookola.

Hodnotenie: 100%

Scenár: Donny Cates
Kresba: Ryan Stegman