Päť komiksov, ktoré vám nedajú spať (nielen počas Halloweenu)

The Walking Dead – keď sú najhoršie monštrá tie, ktoré ešte dýchajú
Keď sa povie The Walking Dead, väčšina ľudí si predstaví zombíkov — pomaly sa vlečúce, rozkladajúce sa príšery, ktoré obrátili svet hore nohami. Ale komiksová séria Roberta Kirkmana, ktorú od roku 2003 vydávalo Image Comics, nikdy nebola skutočne o nemŕtvych. V jadre je to príbeh o ľudskej prirodzenosti pod extrémnym tlakom – o tom, ako sa spoločnosť rozpadá, znovu buduje a opäť kazí, keď jediným zákonom ostáva prežitie.
Skutočný horor The Walking Dead nespočíva v krvi a násilí, ale v poznaní, že tí najnebezpečnejší sú často ľudia. Zombíci – „walkeri“ – sú hroziví, no predvídateľní. Zato živí – zúfalí, zlomení a mocou posadnutí – sú zdrojom tých najdesivejších momentov. Guvernér, Negan či Whisperers – každý z nich je zrkadlom inej formy ľudskej skazenosti. Niektorí túžia po kontrole, iní sa držia násilia alebo ideológie, no všetci dokazujú jednu vec. Apokalypsa nestvorila monštrá. Iba ich odhalila.


Kirkmanova sila spočíva v tom, že každý story-arc núti čitateľov konfrontovať morálne šedé zóny. Pre čo stojí za to zabíjať? Pre čo stojí za to zomrieť? Kedy sa súcit stáva slabosťou? Tieto otázky poháňajú postavy ako Rick Grimes, Michonne a Carl omnoho viac ako akákoľvek horda zombie. Séria sa nespolieha na lacné „ľakačky“ – namiesto toho buduje pomalú, psychologickú hrôzu, keď sa dôvera rozkladá a komunity sa trieštia zvnútra.
Čiernobiela kresba Charlieho Adlarda dodáva príbehu surovú emocionálnu úprimnosť. Každá rana, každá slza a každý akt milosti alebo krutosti vyznieva v monochromatickom prevedení silnejšie. Vďaka tomu má séria nadčasový charakter – akoby sa mohla odohrať včera, alebo až zajtra.
Za všetkým pritom stál risk. Kirkman sériu pôvodne predložil vydavateľstvu Image ako priamočiary zombie príbeh, ale keď sa ho spýtali, čo ho robí jedinečným, improvizoval: tvrdil, že zombie nákazu spôsobili mimozemšťania. Bola to lož, no zabezpečila mu zelenú. Neskôr Kirkman priznal, že nikdy neplánoval vysvetliť vypuknutie nákazy, pričom sa sústredil výlučne na ľudí, nie na mytológiu. Toto kreatívne rozhodnutie sa vyplatilo. Komiks vychádzal v 193 číslach a stal sa jednou z najvplyvnejších hororových sérií 21. storočia s vlastným mimoriadne úspešným kultovým TV seriálom (ktorého fanúšikom, mimochodom, nie som) a niekoľkými spin-offmi. Jeho odkaz zostáva mrazivo jednoduchý:
„Neboj sa mŕtvych. Boj sa živých – tí ťa roztrhajú.“

Hellboy – démon, ktorý sa rozhodol byť človekom
Len málo komiksov spája mýty, monštrá a melanchóliu tak nádherne ako Hellboy od Mikea Mignolu. Je to svet, kde dýcha folklór, kde pod ruinami starých hradov driemu bohovia a kde najväčšou zbraňou ľudstva proti temnote je – paradoxne – démon.
Príbeh sa začína mrazivou premisou: počas druhej svetovej vojny nemeckí nacistickí okultisti vyvolajú bytosť z Pekla v nádeji, že na Zemi rozpútajú chaos. Ale namiesto toho, aby sa stal ich zbraňou, rohatého červeného démona nájdu Spojenci a vychová ho profesor Trevor Bruttenholm. Táto bytosť sa stane Hellboyom, najnepravdepodobnejším paranormálnym vyšetrovateľom na svete, pracujúcim pre Úrad pre paranormálny výskum a obranu (B.P.R.D.). Jeho poslaním je chrániť ľudstvo pred nadprirodzenými hrozbami a zároveň bojovať so svojím vlastným osudom ako údajný ohlasovateľ apokalypsy.


Čo robí Hellboya takým pozoruhodným hororovým komiksom, nie sú len jeho monštrá – je to to, čo tie monštrá predstavujú. Mignola sa nespolieha na lacné strašenie ani brutalitu; jeho horor je literárny, folklórny a melancholický. Tvorovia, s ktorými sa Hellboy stretáva – upíri, čarodejnice, duchovia a pohanskí bohovia – pôsobia, akoby sa potulovali zo zabudnutých mýtov. Každý príbeh čerpá zo skutočného folklóru, od slovanských démonov cez keltské víly až po lovecraftovské kozmické hrôzy. Panuje tu ohromujúci pocit, že tieto mýty nikdy nezomreli; len sa skrývajú a čakajú, kým na ne niekto ako Hellboy narazí.
Vizuálne je Hellboy ikonický. Mignolovo silné používanie tieňov, strohé línie a minimalistická kompozícia vytvárajú svet, ktorý pôsobí, akoby bol vytesaný zo samotnej tmy. Každý panel dýcha atmosférou – napoly gotická katedrála, napoly nočná mora. Nie náhodou sa v komiksovej komunite vžil pojem „Mignola-esque“.
Mignola čerpal inšpiráciu zo všetkého, od Draculu a Frankensteina až po neznáme európske ľudové rozprávky. Hellboya opísal ako „príbeh o monštrách rozprávaný so srdcom rozprávky“. Séria sa tiež rozšírila do rozsiahleho prepojeného univerza – Mignolaverse – vrátane B.P.R.D., Abe Sapien, Lobster Johnson a ďalších. Každý z týchto spin-offov prehlbuje mytológiu a skúma, ako sa mágia, bohovia a hrôza prelínajú po stáročia. Vo svojom jadre je Hellboy tragédia prestrojená za komiks o monštrách. Je o osude, slobodnej vôli a večnom boji medzi tým, kým sme a kým sa rozhodneme byť. Hellboy môže byť démon, ale je tiež symbolom nádeje – myšlienky, že aj niečo zrodené v Pekle môže bojovať za dobro. A to je snáď Mignolova najväčšia mágia: vytvoril hororový príbeh o schopnosti ľudstva vzoprieť sa vlastnej temnote.

Harrow County – Tichá hrôza južanského gotického folklóru
Na Harrow County je niečo znepokojivo krásne – hororový komiks, ktorý pôsobí ako južanská gotická rozprávka šepkaná pri dohasínajúcom ohni. Séria, ktorú napísal Cullen Bunn a ilustroval Tyler Crook, debutovala v roku 2015 pod Dark Horse Comics a rýchlo sa stala modernou klasikou atmosferického hororu. Je to príbeh nasiaknutý folklórom, čarodejníctvom a plíživou hrôzou tajomstiev malého mesta, ktoré odmietajú zostať pochované.
Príbeh sa začína popravou Hester Beck, čarodejnice obvinenej z nevysloviteľných činov na americkom vidieckom Juhu. Mešťania ju obesili na strome v domnení, že očistili svoje mestečko od zla. Ale o roky neskôr sa v blízkosti toho istého prekliateho stromu narodí mladé dievča menom Emmy – a ako sa blížia jej osemnáste narodeniny, začína si uvedomovať, že by mohla byť reinkarnáciou čarodejnice, ktorú zabili. Od tohto momentu sa Harrow County stáva mrazivou cestou cez povery, sebapoznanie a skúmania nejasnej hranice medzi dobrom a zlom.


To, čo robí túto sériu výnimočnou, je jej tichá hrôza. Príšery tu – nazývané „haints“ – nie sú vždy zlé. Niektoré sú groteskné, iné tragické, ďalšie srdcervúco ľudské. Chlapec stiahnutý z kože, zabudnutý duch potulujúci sa po poliach, bytosti vytvorené z blata a smútku – každý “des” pôsobí osobne, spojený s krajinou a jej hriechmi. Hrôza nepramení z krvavého násilia, ale z hlbokého, pretrvávajúceho pocitu nepokoja – akoby postavy vždy sledovalo niečo starodávne. Bunnov scenár zachytáva ten nadčasový, folklórny hlas, akoby sa tieto príbehy mohli odovzdávať po generácie cez vystrašených farmárov. Jeho horor nie je o okázalosti – je o váhe starej mágie a strachu, že minulosť v skutočnosti nikdy nezomrie. Emmyin boj o pochopenie samej seba a svojich síl odráža večnú otázku: definuje nás to, čím sme, alebo to, kým sa rozhodneme byť?
Akvarelová kresba Tylera Crooka je úchvatná. Jemné, maliarske textúry kontrastujú s brutalitou príbehu a vytvárajú strašidelnú, snovú atmosféru. Jeho používanie farieb – zemitých hnedých, krvavých červených a strašidelných modrých – dáva Harrow County pocit, že je živé a skutočné miesto, akoby samotná krajina dýchala.
Vo svojom jadre je Harrow County príbehom o dedičstve a hrôze – o tom, ako si zlo, ktoré pochováme do pôdy, nakoniec nájde cestu späť na povrch. V tomto svete mágia nie je len skutočná – je trpezlivá. A nikdy nezabúda.

Something Is Killing the Children – Keď dospelí nevidia monštrá
V mestečku Archer’s Peak miznú deti. A dospelí odmietajú veriť, prečo. Táto mrazivá premisa je základom Something Is Killing the Children (Niečo zabíja deti), komiksu, ktorý predefinoval moderné rozprávanie hororu. Táto séria od BOOM! Studios, ktorú napísal James Tynion IV a ilustroval Werther Dell’Edera, sa stala jedným z najuznávanejších hororových komiksov posledného desaťročia. Je brutálny, emotívny a hlboko znepokojujúci – dokonalá kombinácia hrôzy a empatie.
Tynion, ktorému strach nie je cudzí, si vybudoval reputáciu v hororovom žánri titulmi ako The Nice House on the Lake a The Department of Truth. Ale Something Is Killing the Children zostáva jeho klenotom – jeho najsilnejším a najviac milovaným dielom. Tynion tu berie známe hororové témy monštier a tajomstiev a napĺňa ich zlomeným srdcom, traumou a desivým pocitom neznáma.
Príbeh sa začína, keď v Archer’s Peak zmizne skupina detí. Len jeden chlapec sa vráti živý a tvrdí neuveriteľné veci o stvoreniach v tme. Potom prichádza Erica Slaughter, tajomná, stoická mladá žena s veľkými očami, šatkou cez tvár a znepokojujúcim kľudom v blízkosti smrti. Je súčasťou tajnej organizácie známej ako House of Slaughter, ktorej členovia lovia monštrá, ktoré väčšina ľudí ani nevidí. Ale títo lovci nie sú hrdinovia – sú viazaní temnými pravidlami a morálnymi kompromismi, ktoré ich robia takmer rovnako desivými ako beštie, ktoré ničia.
Hrôza v Something Is Killing the Children funguje na viacerých úrovniach. Samotné monštrá – kostnaté nočné mory s ostrými zubami, ktoré sa živia strachom – sú samé o sebe desivé. Ale skutočný teror spočíva v tom, čo predstavujú: neschopnosť dospelých čeliť hrôzam, ktorým čelia ich deti, spôsob, akým trauma izoluje preživších, a ako inštitúcie často chránia tajomstvo pred pravdou aj za cenu nevinných životov. Tynionovo rozprávanie je čaeto pomalé a plné napätia, buduje atmosféru, kde sa aj ticho zdá smrteľne nebezpečné.


Kresba Werthera Dell’Edera sa k tomuto tónu dokonale hodí. Jeho hranaté línie a strašidelné dizajny monštier dodávajú sérii surovú, filmovú energiu, zatiaľ čo tlmená paleta farieb Miquela Muerta kúpe všetko v tieni a krvi. Výsledkom je svet, ktorý pôsobí uzemneno a zároveň ako nočná mora – kde svetlo nikdy nedosiahne dostatočne ďaleko.
Tynion spomenul, že nápad pre Something Is Killing the Children vzišla z jeho fascinácie detskými strachmi – vierou, že pod posteľou skutočne niečo číha. To, čo začalo ako limitovaná séria, rýchlo explodovalo v popularite a rozšírilo sa do celého Slaughterverse, vrátane spin-off sérií House of Slaughter a Book of Butcher. Something Is Killing the Children nie je len príbeh o monštrách – je o tom, ako nás strach formuje, ako trauma pretrváva a aký krehký je náš pocit bezpečia. Je to horor so zubami, ale aj s dušou – pripomienka, že niekedy sú najdesivejšie monštrá tie, o ktorých nikto iný neverí, že sú skutočné.

Locke & Key – Kľúče od rodinnej tragédie
Existuje určitý druh hrôzy, ktorá vás nielen vystraší – ale aj pretrváva, ovíja sa okolo vášho srdca ako spomienka, ktorej nemôžete uniknúť. To je ten druh hrôzy, ktorý zachytili Joe Hill a Gabriel Rodríguez v Locke & Key, jednom z najuznávanejších moderných hororových komiksov, aké kedy boli napísané. Táto séria, ktorá je rovnakou mierou gotickou fantáziou, rodinnou drámou a psychologickým hororom, premieňa smútok na temnú mágiu a strašidelný dom na bludisko nočných môr a zázrakov.
Príbeh sa začína tragédiou. Po brutálnej vražde ich otca sa deti Lockeovcov – Tyler, Kinsey a Bode – presťahujú so svojou matkou do svojho rodového sídla Keyhouse v ospalom mestečku Lovecraft v štáte Massachusetts. Ale sídlo nie je zďaleka obyčajné. V jeho sálach sú ukryté mystickické kľúče, z ktorých každý má jedinečnú moc: jeden vám umožní oddeliť dušu od tela, iný vás premení na ducha, ďalší dokáže otvoriť akékoľvek dvere alebo zmeniť vaše pohlavie. A v tieni pod studňou čaká niečo prastaré a zlovestné, zúfalo túžiace po kľúčoch – a po svete.
Vo svojom jadre je Locke & Key o traume a transformácii. Skutočná hrôza nie sú len démoni a monštrá číhajúce v tme, ale aj emocionálne rany, ktoré postavy nesú. Lockeovci sú prenasledovaní nielen nadprirodzenými silami, ale aj vinou, žiaľom a spôsobmi, akými strata mení človeka. Hillov scenár mieša nadprirodzený teror s bolestivo ľudskými emóciami – každý výkrik má za sebou tlkot srdca.


Mágia v Locke & Key pôsobí očarujúco aj zlovestne. Každý kľúč je metaforou pre moc a pokušenie: schopnosť uniknúť zo svojho tela, vymazať svoje obavy alebo pretvoriť realitu znie úžasne, ale vždy to má svoju cenu. Séria majstrovsky stiera hranicu medzi detskou predstavivosťou a dospelou hrôzou, vďaka čomu sa nemožné javí znepokojujúco reálne.
Kresba Gabriela Rodrígueza umocňuje tento nepokoj. Jeho čisté, expresívne linky krásne kontrastujú s grotesknými obrazmi a vytvárajú svet, ktorý pôsobí ako sen na pokraji kolapsu. Rozľahlý dizajn samotného Keyhouse – plný tajomstiev, symbolov a nemožnej architektúry – pôsobí ako živá postava.
Locke & Key sa zrodilo z Hillovej celoživotnej lásky k hororu a fantasy (čo neprekvapí, vzhľadom na to, že je synom Stephena Kinga, hoci si svoju reputáciu vybudoval výlučne sám). Séria vychádzala v šiestich hlavných zväzkoch a dokonca inšpirovala adaptáciu Netflixu – hoci väčšina fanúšikov sa zhoduje, že komiksy sú temnejšie, bohatšie a nekonečne strašidelnejšie a celkovo oveľa lepšie.
V konečnom dôsledku je Locke & Key príbehom o tom, ako sa vyrovnávame so stratou a strachom – o tom, ako sa snažíme uzamknúť svoju bolesť, len aby sme zistili, že minulosť si vždy nájde kľúč. Je to hororový príbeh s dušou, ktorý dokazuje, že niekedy sú najstrašidelnejšie dvere tie, ktoré si otvoríme v sebe.
Či už ste hororový veterán alebo len zvedavý čitateľ, tieto komiksy ponúkajú viac než len strach. Každý z nich skúma ľudskosť v tieni – našu schopnosť prežiť, padnúť a znovu sa postaviť. Tento Halloween si pripomeňte, že strach je len druh pravdy – a niekedy je pravda to najdesivejšie zo všetkého.
Najčítanejšie
Spúktóber na scifi.sk priniesol aj fanúšikovskú adventúru!
Alexander Schneider
Poviedky na počkanie 108 - Vyhodnotenie
B.T. Niromwell
Ukážka: Vernor Vinge – Oheň nad Hlubinou
cyberstorm
Ukážka: Ben Aaronovitch – Zimní dary
cyberstorm
Najčítanejšie
Spúktóber na scifi.sk priniesol aj fanúšikovskú adventúru!
Alexander Schneider
Poviedky na počkanie 108 - Vyhodnotenie
B.T. Niromwell
Ukážka: Vernor Vinge – Oheň nad Hlubinou
cyberstorm
Ukážka: Ben Aaronovitch – Zimní dary
cyberstorm
10Geek
My name is my name
