Recenzia – Antlers (2021)

Do kín sa dostal nádejný horor - Parožie. Môžeme sa tešiť na desivý zážitok?
Lukáš Polák
Korona veľa vecí brzdí, či už vo všednom živote, alebo aj v kultúrnom. Filmový priemysel je žiarivý príklad, kedy sa premiéry odkladajú jedna za druhou. Ani v hororovom svete tomu nie je inak. Práve dnešný film na rozobratie, Parožie, si musel počkať neuveriteľný rok a pol od plánovanej premiéry kým sa dostal do kín. Trailer sľuboval mimoriadne desivý horor s tajomným monštrom a možno aj niečo viac (dej plný zvratov či presah do rodinnej drámy?). Námet na film pochádza z poviedky filmového scenáristu Nicka Antosca (napísal scenár pre pár epizód seriálového Hannibala) a vraví o chlapčekovi, ktorý sa stará o svojho otca posadnutého temnou entitou. Príbeh si zobral na starosť Scott Cooper, ktorý sa ešte do hororu nenamočil, no za sebou má vydarený western Hostiles či gangsterku Black Mass. Ukuchtil aj zaujímavý horor?
Parožie - Plagát
Parožie - Plagát / Zdroj Disclaimer
Komorný, priamočiary, no strašidelný a hrôzyplný horor. Čo je na jednej strane veľké plus, ale práve vďaka traileru som myslel, že film bude mať určitú „originálnu“ nadstavbu či komplikovanejší dej, ktorý neodhalil v ukážke, ale krásne nám ho naservíruje v kine. Nestalo sa. Aby som bol férový, snímka má aj bočnú dejovú líniu (rodinná dráma o zneužívaní), ktorá je tam skôr nasilu a umelo dolepená k filmu. Po emočnej stránke absolútne nefunguje, snaží sa byť niečím viac, prekročiť hranice hororu, no padá na hubu a to z jednoduchého dôvodu – nemá dostatok priestoru a času, aby splnila svoj účel.
ANTLERS | Final Trailer [HD] | Searchlight Pictures Disclaimer
Teraz sa zastavme pri príšere. V tomto smere film vyniká najviac. Monštrum pochádza z indiánskej mytológie, čím sa mu vytvorilo skvelé „podhubie“, pridalo hodnotu navyše a vyzerá hrozivo a pritom prírodne. Najväčšiu podobnosť by som našiel s obludou (bohom?) z filmu THE RITUAL (2017). Kreatúra je síce robená ako CGI, no nepôsobí umelo, ale práve naopak – prirodzene a naturálne.
Herecké výkony sú v hororoch často rozpačité, no tento film je skvelá výnimka. Hlavne musím vyzdvihnúť maličkého chlapca (Jeremy T. Thomas), ktorý hrá vystrašeného, zmäteného, no odhodlaného syna "nakazeného“ otca naozaj presvedčivo a doslova mu vidno v tvári tú hrôzu, čo prežíva. Dnes je ešte tento talent neznámy, no som presvedčený, že čoskoro vystrelí hore ako Haley Joel Osment kedysi dávno.
Parožie - scéna Scéna z filmu Parožie
Parožie - scéna / Zdroj Disclaimer
Počas celého snímku vládne desivá atmosféra, vydarené sú aj brutálne scény, pri ktorých častokrát kamera ostane kde má a ukáže nám aj hlbšie do tela. Dôjde aj na pár „lakačiek“, ktoré taktiež fungujú na plné obrátky.
Keď si to celé zhrniem. ANTLERS je komornejší a priamočiarejší „monštrum“ horor, kde funguje atmosféra a dávka brutality. Drhne akurát pri snahe byť niečím viac, na čo nemá priestor a ani chuť tvorcov pre to spraviť viac. Kto chce jednoduchú, no kvalitnú dávku hororu, bude spokojný, kto čakal viac, ostane sklamaný.

Antlers / Parožie
Žáner: Horor / Mysteriózny
Krajina: USA