Krvavá tekvicová pomsta (recenzia)

Hororová manga Pumpkin Night sľubuje bláznivú jazdu plnú krvi a pomsty.
Predstavte si Carrie od Stephena Kinga, ale pridajte k nej poriadnu dávku gore a približne tonu japonskej bizarnosti. Máte? Tadá – dostali ste Pumpkin Night, poriadne krvavú a mimoriadne bláznivú jazdu z mysle mangaku Masayu Hokazona.
Prvých pár kapitol tejto mangy nám odhaľuje síce vizuálne pekne spracovaný, ale inak v podstate nevýrazný a ničím výnimočný príbeh pomsty. Hneď po sérii vrážd mladých študentov, ktorých tesne pred ich smrťou na sociálnej sieti začal sledovať profil s menom Pumpkin Night, spoznávame rámcový príbeh mangy. Pumpkin Night, mladé dievča s maskou tekvice na hlave a obrovským nožom v ruke, sa občianskym menom volá Naoko Kirino. Len pred pár dňami vyvraždila Naoko kompletne celý personál psychiatrickej kliniky, z ktorej utiekla. Tým sa započala jej brutálna cesta za pomstou.
Pumpkin Night Pumpkin Night
Pumpkin Night Disclaimer
Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že nevinní študenti sú obeťami a Naoko zloduchom príbehu, skutočnosť je trošku iná. Keď si hrdinovia príbehu spoja dva a dva a uvedomia si, že Pumpkin Night je Naoko, ktorá sa prišla pomstiť za roky starú krivdu, vymyslia desivý plán – Naoko zabijú a všetko narafičia tak, aby to vyzeralo ako samovražda. Podarí sa im to?
Prečo vlastne Naoko tak veľmi túži po pomste? Séria flashbackov, v ktorých vystupuje najmä mladík Kazuya, nám predstavuje Naoko z čias, keď bola ešte fyzicky aj psychicky úplne v poriadku. Toto úplne obyčajné a veľmi roztomilé dievča sa stalo terčom posmechu svojich rovesníkov pre komickú rečovú vadu. Jediným spolužiakom, ktorý jej bol blízky, bol práve nesmelý Kazuya, ktorý v sebe ale nedokázal nikdy pozbierať zvyšky odvahy a postaviť sa na odpor voči nechutnej šikane, ktorou si Naoko musela prechádzať. Všetko napokon vyvrcholilo, ako inak, na študentskom plese.
Pumpkin Night Pumpkin Night
Pumpkin Night Disclaimer
Tu si manga požičiava zápletku priamo z Kingovej kultovej klasiky Carrie a Naoko je zvolená za kráľovnú halloweenskeho plesu. Hoci sa tá z toho náramne teší, jedná sa len o obyčajný komplot so snahou vysmiať sa jej. Ako kráľovná plesu si má na hlavu nasadiť desivú tekvicovú masku, symbol svojho prvenstva. To aj veľmi rada robí, netušiac o prskavkách, ktoré sú ukryté zvnútra masky. Hoci tie majú Naoko len vydesiť a nemali byť nebezpečné, mladej dievčine vzplanú vlasy pokryté množstvom laku a zatiaľ čo sa Naoko zvíja v agónii, celé okolie sa dobre zabáva na zákernom vtipe.
Tu však všetko dobré a zaujímavé na tomto hororovom príbehu, bohužiaľ, končí. Po zopár zaujímavých a mimoriadne nechutných vraždách, pri ktorých Naoko používa nielen svoj ikonický nôž s ostnatou lyžicou na rúčke, ale aj elektrický prúd, injekčné striekačky alebo dokonca pec v krematóriu, prichadza na scénu Donald Trump (bez akejkoľvek irónie). Otec jedného z chlapcov, ktorému ide rozzúrená Naoko po krku, totiž až príliš nápadne pripomína Donalda Trumpa nielen vzhľadom, ale aj správaním. Arogantný muž, ktorý de facto za pomoci svojej funkcie primátora ale aj kontaktom na yakuzu ovláda celé mesto odhaľuje, že bol skutočným mastermindom za plánom uväzniť po incidente Naoko na psychiatrii a tak ju umlčať. Teraz povoláva opäť svoje najschopnejšie gorily a rozhoduje sa zavrieť jej ústa raz a navždy.
Pumpkin Night Pumpkin Night
Pumpkin Night Disclaimer
Po záležitostiach s "Trumpom" a jeho mafiánmi upadá celá manga už do úplného chaosu. Zlyháva nielen príbeh, ktorý je čoraz menej a menej uveriteľný, postupne začína upadať aj to, čo mangu zdobilo, a teda kvalitné gore. Sledujeme príbehy ďalších bočných postáv, ako napr. policajtky, ktorej otec kedysi kandidoval vo voľbách do mestského zastupiteľstva práve proti fejkovému Trumpovi, a preto musel byť odstránený. Táto žena spája sily s mladým Kazuyom a obaja spoločne prevezmú rolu Pumpkin Night počas doby, kedy je Naoko nezvestná a v príbehu nevystupuje. Príbeh sa aj napriek nízkemu počtu kapitol takýmto spôsobom postupne zamotáva sám v sebe a napokon keď sa z Naoko stáva anjel pomsty v rukách profesora, ktorý jej vrátil život aj krásnu tvár, aj opúšťa žáner hororu a prechádza do akejsi podivnej superhrdinskej sci-fi zlátaniny, v ktorej čitateľ už vôbec nespoznáva príbeh, ktorý ho zaujal na začiatku. Bohužiaľ.
Pumpkin Night Pumpkin Night
Pumpkin Night Disclaimer
Zároveň ohľadom Pumpkin Night vyvstávajú dva ďalšie veľké problémy. Prvým z nich sú neustále sa opakujúce ecchi, teda jemne pornografické prvky. Áno, nahota k hororu patrí a rozhodne sa jedná o žáner pre otrlých fanúšikov, avšak nesmie byť prvoplánová, pretože potom pôsobí veľmi lacno. A v Pumpkin Night rozhodne neprinášajú všetky tie odhalené prsia a nohavičky do deja nič navyše okrem eyecandy, teda potechu oka pre čitateľov, ktorí sú v tomto prípade najmä mladí japonskí muži. Rovnako veľmi zabíja atmosféru príbehu keď sa zrazu desivá vrahyňa začne správať bez akéhokoľvek vysvetlenia kawaii, a teda roztomilo. Niečo podobné sme mohli pozorovať v kultovom anime Elfen Lied, avšak tam zmeny osobnosti u hlavnej hrdinky, Lucy, boli dostatočne vysvetlené a dávali zmysel. Tu pôsobia nanajvýš rušivo a nevhodne.
Pumpkin Night Pumpkin Night
Pumpkin Night Disclaimer
Druhým veľkým problémom je preklad do angličtiny. Oficiálneho prekladu sme sa doposiaľ nedočkali, preto čitateľom ostáva spoliehať sa na rôzne fanúšikovské preklady. Bohužiaľ, keďže sa jedná o menšiu a pomerne obskúrnu mangu, všetky webstránky s mangou používajú jeden a ten istý preklad od mimoriadne neprofesionálneho fanúšika, ktorý sa rozhodol do mangy vsúvať svoje kontroverzné politické názory, často prekračujúce hranicu vkusu, plné xenofóbie a antisemitizmu. Je smutné a veľmi otravné, keď sa počas čítania príbehu musíte prehrýzať neustále sa opakujúcimi hlúpymi "vtipmi" namierenými proti Židom a homosexuálom. Kým sa však nedočkáme oficiálneho prekladu, zrejme nemáme na výber a budeme si musieť zvyknúť.
V konečnom účtovaní je teda Pumpkin Night hororovou mangou, ktorá síce začína sľubne a ponúka poriadne nadupané gore, na ktoré sa musí čitateľovi pozerať nepríjemne (v tom najlepšom slova zmysle), avšak až príliš skoro stráca dych a zamotáva sa v neprehľadnej spleti otravných postáv a stupídnych zápletiek. Zároveň je táto manga prešpikovaná zbytočnými ecchi momentmi a primitívnymi vtipmi amatérskeho prekladateľa. Je škoda, že Pumpkin Night napokon nenaplnila svoj pomerne zaujímavý potenciál a upadla do otravného podpriemeru. Ak by udržala tempo prvých pár kapitol, odporúčal by som vám ju všetkými desiatimi. Takto však ostáva len mávnuť rukou a venovať pozornosť podarenejším kúskom.
Tak zrejme uvažovali aj samotní fanúšikovia a čitatelia mangy, keďže jej predaje konštantne klesali. Napokon sa samotný autor rozhodol dať si s Pumpkin Night pauzu a kapitoly vychádzajú čoraz občasnejšie. Dokončenie tejto mangy tak vyzerá nejasne a neisto.
Pumpkin Night Pumpkin Night
Pumpkin Night Disclaimer

Hodnotenie: 35%