Trocha iný Metabarón

Nový komiks od legendárneho Joda. To musíte mať! Alebo nie?
cyberstorm
Podpor scifi.sk 2 % z dane v roku 2024
Alejandro Jodorowsky patrí k stáliciam žánrového neba. Jeho Incal, Kasta Metabarónov a Borgia patria k tomu lepšiemu, čo na poli európskeho komiksu vzniklo a aj keď v poslednej dobe jeho tvorba mierna upadá, ako jeho fanúšik vždy s očakávaním sledujem čo od neho v domácich končinách vyjde.
Práve preto som najnovší komiks z edície Mistrovské díla evropského komiksu vydavateľstva Crew privítal s nadšením.
Po prvom rýchlom prelistovaní musím uznať, že Showman Killer veľmi pripomína legendárnych Metabarónov. Trocha kresbou, no najmä zasadením a príbehom. Ten je celkom jednoduchý – hlavná postava, antihrdina Showman Killer, je zabijak bez cti a citov. Neuznáva nikoho a nič, jeho jediným mottom sú peniaze a slúži jedine tím, ktorí zaplatia viac. Napriek všetkému však spraví jednu jedinú výnimku a počas jednej misie zachráni novorodeňa. Od toho okamihu mu idú po krku úplne všetci – od nájomných lovcov cez armádu a celú galaktickú Ríšu až po tajomné bytosti z iného rozmeru. Show pre Killera môže začať.
Showman killer. Prvé české vydanie (Crew, 2021).
Showman killer. Prvé české vydanie (Crew, 2021). / Zdroj Disclaimer
Showman Killer je klasická akčná scifi jazda, presne tak ako nám to jodo zvykne servírovať. Hlavný (anti)hrdina s až rozprávkovými super schopnosťami je vhodený do víru udalostí a jediný, na koho sa môže spoľahnúť je on sám. Fanúšikovia Jodorowského nájdu v komikse presne to čo hľadajú: superzbrane, krvavé a sexuálne orgie, nahotu u najrôznejších mimozemských druhov, násilie, krutosť ale i veľkoleposť a miestami až absurdné kulisy. Ak poznáte jeho tvorbu, tak viete, že hrdinovia sú takmer nesmrteľní skoro dokonalí bojovníci vládnuci úžasnými psychickými i fyzickými schopnosťami a Showman Killer nie je výnimkou. Jeho stvoriteľ mu síce vzal empatiu, no miesto nej mu dal do vienka schopnosť podľa vôle meniť štruktúru svojho tela. Killer tak behom okamihu môže zmeniť svoje končatiny na sečné zbrane, ultratenké vlákna, či stať sa vesmírnou chobotnicou, horou alebo nahou ženou (čo sa mi skoro vypomstí). Úprimne povedané, táto schopnosť v štýle Deus ex Machina pôsobí ako päsť na oko, no o to asi tentoraz šlo. Podobne sú na tom aj ďalšie charakteristické prvky Jodorowského tvorby – supertechnológie, obľúbené to klišé pulpových space opier zlatého veku. Navyše často umocnené na entú pomocou rôznych predložiek v podobe všetkých tých omni-, super-, nano-, mega- hyper- a paleo- zbraní, lodí, planét, veličenstiev, zabijakov a kuriev.
Keď to všetko zmiešate, dostali by ste príbeh, ktorý by poľahky zapadal do univerza Metabarónov.
Avšak nezapadá. To čo mali Metabaróni i legendárny Incal, teda akúsi mystickosť, filozofiu a jemný buket Duny (čo je pri tom, ako Incal a Metabaróni vznikli, pochopiteľné), Showman Killerovi jednoducho chýba. Napriek tomu nejde ani tak úplne len nezmyselnú akčnú zábavu. V príbehu sa dočkáme menších i väčších prekvapení a twistov, dôjde na intrigy, politiku a záchranu ľudstva i vesmíru. Autor sa evidentne snaží príbeh stavať na hranu, využívať absurdné situácie k vykúzleniu humoru no aj pri tom sa nám neustále nastýka otázka, či to je naozaj všetko. Miestami má totižto čitateľ pocit, že by sa dalo ísť omnoho hlbšie.
Shoman Killer. Anglické vydania v troch samostatných zväzkoch (Titan Comics, 2015-2017).
Shoman Killer. Anglické vydania v troch samostatných zväzkoch (Titan Comics, 2015-2017). / Zdroj Disclaimer
Kniha pozostáva z troch zošitov. V prvom z nich s pôvodným názvom Un héros sans cœur, sa zoznamujeme s pozadím zrodu Showman Killera, jeho motiváciou galaktickými konšpiráciami vedúcimi k záchrane malého nevinného drobca. V druhom zošite L'Enfant d'or sa dozvedáme o dôvode všetkých problémov. Za mňa osobne je to nosná časť celej knihy. Tretí diel, Femme invisible, príbeh uzatvára. Je najakčnejším a zároveň najabsurdnejším zo všetkých, no súčasne až tu som sa pri pár humorných scénach sem-tam pousmial.
Pri humore sa ešte na okamih pristavím. Showman Killer je často prezentovaný ako parodická parafráza na mnohé dovtedy vydané Jodorowského diela. V kontexte tejto informácie dávajú tie až prehnané schopnosti hlavných hrdinov, či najrôznejšie superpredpony, ktorými sa to v Showman Killerovi len tak hmýri, trocha zmysel, no napriek tomu pôsobia miestami až veľmi silene. Na druhú stranu treba uznať, že aj Incal či Kasta Metabarónov trpela podobnými, miestami až otravnými super nezmyslami, ktoré, napriek tomu, že oba spomenuté diela milujem, im uberali na čitateľnosti.
Niektoré scény sú vskutku úžasné
Niektoré scény sú vskutku úžasné Disclaimer
Jodorowsky je známy tým, že si ilustrátorov vyberá. Spolupracoval s mnohými legendami komiksového priemyslu, spomedzi ktorých spomeňme aspoň Mila Manara, Moebia či Juana Giméneza, ktorý žiaľ minulý rok zomrel na následky covidu. Tentoraz sa na grafickej stránke podieľal Nicolas Fructus, ktorý už v minulosti spolupracoval s takými umelcami ako Philippe Druillet, či už spomínaný Moebius a ktorý má na svojom konte okrem Showman Kilera zaujímavý počin s názvom Thorinth. Po vizuálnej stránke jeho tvorba pripomína Gimenézovu, i keď je menej detailná a prepracovaná.
Čo sa postáv týka, v zásade sa stretávame s troma hlavnými protagonistami. Samotný Showman Killer je síce najdokonalejším bojovníkom v známom vesmíre a v tomto je skutočnou kópiu legendárnych metabarónov, no zároveň je posadnutý zlatom a pôsobí humorne, avšak miestami aj trapne. V porovnaní s ním je jeho sluha, kyberneticky vylepšený ironický plaz Tigui, omnoho sympatickejšou postavou. Do tretice tu máme malé dieťa, neskôr chlapca menom Ne, ktorého sa ujal Showman v náhlom zatmení rozumu a mamonu a ktorý sa neskôr sám stane hýbateľom deja. Ak by som sa mal pozastaviť ešte pri nejakých ďalších postavách, tak určite nesmiem zabudnúť na Suprahierofantku, ktorá v mnohom pripomína čarodejnice Shabda-Oud z Incalverza, ktoré sú zasa kópiou Bene Gesseritských sestier z Herbertovej Duny. To je možno škoda, pretože nové, Dunou a Metabarónmi neovplyvnené postavy, by boli výrazným osviežením.
Showman killer - zrodenie antihrdinu
Showman killer - zrodenie antihrdinu / Zdroj Disclaimer
Showman killer - zrodenie antihrdinu
Showman killer - zrodenie antihrdinu / Zdroj Disclaimer
Showman killer - zrodenie antihrdinu
Showman killer - zrodenie antihrdinu Disclaimer
Komiks už klasicky vychádza v rámci edície MDEK v dvoch väzbách – tvrdej s papierovým obalom a v brožovanej. Ja som mal tú možnosť posúdiť brožovanú, voči ktorej nemám najmenšie výhrady. Po redakčnej stránke ide, koniec - koncov tak ako vždy, o skvelo zvládnutú publikáciu. O preklad textu sa postaral vysoko erudovaný prekladateľ Richard Podaný.
Alejandro Jodorowsky
_
Alejandro Jodorowsky (17.2.1929) sa narodil na severe Čile blízkosti Iquique v židovskej rodine z Ukrajiny. V roku 1939 sa rodina presťahovala do Santiaga, kde sa zoznámil s básnikmi Nicanor Parra a Enrique liahne.
V 50. rokoch odišiel do Paríža, aby sa tu učil pantomímu u mima Etienne Decrouxe. Potom založil s Fernandom Arrabal a Rolandom Topor avantgardný skupinu performančního umení nazvanú Mouvement panique. Roku 1966 vytvoril svoj prvý komiks (Anibal 5), roku 1967 natočil prvý film (Fanda y Lis). Roku 1970 zaujal netradičným filmovým westernom El Topo. Film nadchol Johna Lennona a Yoko Ono, ktorí poskytli Jodorowskému milión dolárov na ďalší film. Výsledkom bol kultový snímok La Montaña Sagrada (Svätá hora) z roku 1973. V ňom Jodorowsky otvoril svoje veľké tému ezoteriky. Bol potom blízko k realizácii veľkého projektu, adaptácii románu Duna Franka Herberta (do úlohy cisára hodlal obsadiť maliara Salvadora Dalího, do úlohy baróna Harkonneni Orson Welles). Projekt však skrachoval, pretože jeho rozpočet a nekonformný spracovanie nechcela zaštítiť žiadna produkčnú spoločnosť.
Natočil potom ešte tri filmy, avšak už len v undergroundovej produkcii. Známym sa stala jeho science-fiction komiksová séria Incal z rokov 1981-1989, na ktorej spolupracoval s kresličom Moebiem.
Koncom 80. rokov sa opäť obrátil novým smerom a rozvinul vlastnú filozoficko-spirituálnej syntézu s terapeutickými ambíciami, ktorú nazval psychomagie a ktorá je postavená z veľkej časti na štúdiu tarotu, imagináciu, interpretáciu snov a symbolov. V Paríži začal prevádzkovať psychomagickou terapeutickú prax, za ktorou si necháva platiť iba listy klientov. Princípy tejto praxe vysvetľuje v knihe rozhovorov Psychomagie: náčrt panickej terapia (1995, česky 2015). Vedie psychomagické dielne a semináre v rôznych krajinách.
V roku 2013 bol uvedený jeho film Tanec reality, ktorý sa vracia k jeho čilskému detstva.
Nicolas Fructus
_
Nicolas Fructus (24.6.1970) je komiksový a storyboardový výtvarník animovaných filmov a videohier, ktorý sa špecializuje na žáner science fiction. Študoval na École Emile Cohl v rodnom Lyone. Po ukončení štúdia v roku 1991 pracoval ako ilustrátor zbierok Livre de Poche a Notre Temps (Fleurus-Mame) a sci-fi časopisu Bifrost. V polovici 90. rokov pracoval pre animačné štúdiá ako Marina Productions a France Animation. Potom sa stal umeleckým riaditeľom vo videohrovom štúdiu Arxel Tribe. V tejto profesii pracoval s autormi ako Moebius a Philippe Druillet.
Tvorbe komiksov sa venoval v roku 2001. Jeho prvou sériou bol Thorinth, pre ktorú v rokoch 2001 až 2007 napísal a nakreslil päť kníh a ktorá vyšla vo francúzskom komiksovom vydavateľstve Les Humanoïdes Associés. Vynikal najmä farbami, ktoré predviedol aj v komikse Bouncer od Françoisa Boucqa z roku 2001. Po ilustráciách do fantasy / hororovej knihy „Kadath“ z roku 2010 začal spolupracovať s Alejandrom Jodorowským a vydavateľstvom Delcourt na novej sci-fi sérii Showman Killer.
Okrem toho pokračoval v práci na animačných projektoch, napríklad na snímke Arthur a Minimojovia (2006) od Luca Bessona. Ako ilustrátor pracoval pre fantasy publikácie Éditions du Bélial a pre vydavateľa hier Rackam.

Záver: Showman Killer nie je zlý komiks. Pre tých, čo nepoznajú Jodorowského tvorbu ho dokonca považujem za skvelé vstupné dvere do ríše jeho fantázie. Predsa len, ide o epické dobrodružstvo plné všakovakého klišé, skvelý odrazový mostík pre čitateľov pred tým, než sa dotknú filozofických a metafyzických sfér Incalu a Metabarónov. Pre ostatných? Nuž, záleží ako veľký fanúšik Jodorowského tvorby ste. V tomto komikse nájdete všetko, čo robí jeho diela tak populárne – od sexu a nahoty cez krutosť, náznak metafyzickej roviny až po hypertechnické klišé, absurdné scény a epický príbeh. Dokonca akýsi pokus o humor, či snahu robiť si sám zo seba (a vlastných postáv) žarty. A to je možno ten problém. Štýl rozprávania, kulisy, postavy, dokonca aj zvolený ilustrátor pripomína o desiatok niekoľko levelov kvalitnejších Metabarónov, avšak pritom ide len o ich tieň. Takže, ako som už vravel, Showman Killer rozhodne nie je zlý komiks, ale...

Hodnotenie: 70% (zarytí fanúšikovia Jodorowského si pokojne môžu púridať 20% navyše)

Showman Killer / Showman Killer
Zošity: Showman Killer #1 - Un héros sans cœur (2010); Showman Killer #2 - L'Enfant d'or (2012); Showman Killer #3 - Femme invisible (2012)
Scenár: Alejandro Jodorowsky
Kresba: Nicolas Fructus
Vydavateľstvo: CREW v edícii Mistrovská díla evropského komiksu (MDEK)
Vydanie: prvé
Rok českého vydania: 2021
Počet strán: 168
Väzba: mäkká/brožovaná a pevná/viazaná s papierovým obalom
ISBN: 978-80-7449-963-0
Preklad: Richard Podaný

Plusy:
- vhodný úvod do Jodorowského tvorby
- akčné pulpové dobrodružstvo
- veľmi slušná kresba
Mínusy:
- prílišná podobnosť z Metabarónmi
- miestami až prehnané jodoklišé

Ukážku na knihu si môžete prečítať Showman killer

Ďakujeme vydavateľstvu CREW za poskytnutie recenzného výtlačku.
Nakladatelství Crew Reklamné logo
Nakladatelství Crew Disclaimer

Alejandro Jodorowsky na scifi.sk:

cyberstorm

cyberstorm
Fanúšik scifi, knižný recenzent. Poviedkový beta-reader a porotca poviedkových súťaží scifi.sk, koordinátor Poviedok na počkanie.

Súvisiace objekty SFDB

Diskusia

Roland Axenberg
U mňa rovnako dobré ako Merabaróni a spolu s Incalom
a Technokaplanmi zaraďujem medzi najlepšie veci od Jodorowskeho a asi aj najlepšie scifi komiksy. Ono sa mi zdá, že je to aj akési uzavretie Jodorowského scifi univerza, kde rekapituluje a zároveň aj tak trochu paroduje všetky svoje diela, ale nielen tie, v podstate aj superhrdinský mýtus a spoločnosť ako takú. Inak mne osobne sa to jeho preháňanie, dovedené miestami až do extrému páči a pasuje k nápadom ždímajúcim fantáziu na maximum a bláznivým zvratom. Proste Jodorowsky ako ho máme radi.
22.05.2021

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB