Philip Pullman - Serpentine (recenzia)

Sir Philip Pullman sa často a rád vracia do sveta svojej trilógie Temné hmoty. Najnovším ohliadnutím sa za Lyrou Zlatoústou je poviedka Serpentine, ktorá je nádherným vianočným darčekom autora fanúšikom.
Poviedka Serpentine je najnovším prírastkom v rozsiahlej skupine akýchsi doplnkových príbehov zo sveta Temných hmôt (His Dark Materials) z pera anglického autora (nielen) fantasy kníh Philipa Pullmana. Pullman sa začal pomerne skoro po dopísaní svojho magnum opus vracať do sveta svojej hrdinky Lyry Zlatoústej pomocou kratučkých poviedok. Tou prvou bola Lyrin Oxford (Lyra's Oxford), časovo zasadená po udalostiach poslednej knihy trilógie - Jantárovom ďalekohľade. V poviedke Kedysi na Severe (Once Upon a Time in the North) zas čitateľom priniesol príbeh prvého stretnutia ďalších dvoch fanúšikmi milovaných postáv - opancierovaného ľadového medveďa Ioreka Byrnisona a aviatika Lee Scoresbyho. Poviedka Zberatelia (The Collectors), ktorá vyšla len ako e-book a audiokniha, čitateľom zas pripomenula obávanú pani Coulterovú.
A teraz prichádza na svetlo sveta Serpentine. O čom je štvrtá poviedka zo sveta Temných hmôt?
Philip Pullman Philip Pullman
Philip Pullman Disclaimer
Samozrejme, situácia okolo Serpentine je diametrálne odlišná od predošlých troch, pretože Pullman medzičasom začal písať aj Knihu prachu (The Book of Dust) - druhú rozsiahlu románovú trilógiu z rovnakého sveta, ktorej prvé dva diely vyšli pod názvami La Belle Sauvage a Tajné spoločenstvo aj u nás.
V príbehu sa opäť stretávame s hlavnou hrdinkou celej série, Lyrou Belacquou, ktorá bola svojim priateľom Iorekom Byrnisonom premenovaná na Lyru Zlatoústu. Poviedka je časovo zaradená kdesi medzi Lyriným Oxfordom a Tajným spoločenstvom, Lyra už nie je malé dievčatko, ale stále z nej nie je tá šarmantná mladá žena, ktorá nás ohurovala v druhom dieli Knihy prachu. Po udalostiach z konca Zlatého kompasu je Sever zdevastovaný a pred bosorkami a ľadovými medveďmi je kusisko roboty, kým dajú všetko do poriadku. A Lyre prichádza vhod plánovaná archeologická vykopávka na Severe, ku ktorej sa pridáva.
A tak sa Lyra opäť ocitá tam, kde sa to celé kedysi dávno začalo - v Trollesunde a stretáva sa s konzulom bosoriek, doktorom Lanseliusom. Lyra stretáva aj viaceré nové postavy a vedie s nimi rozsiahlu diskusiu na rôzne témy ohľadom obrovskej ekologickej katastrofy, ktorá postihla celý Sever. Lyrin rozhovor s doktorom Lanseliusom sa navyše dotkne aj udalosti z Jantárového ďalekohľadu, kedy Lyra opustila svojho démona (stelesnenie duše) Pantalaimona pri vchode do krajiny mŕtvych. Táto udalosť, hoci ju obaja s Panom prešli mlčaním, mala neskôr obrovské následky, ktoré vyvrcholili v Tajnom spoločenstve.
Serpentine - Scéna - Serpentine Serpentine
Serpentine - Scéna - Serpentine Disclaimer
Napriek tomu, že tento rozhovor pôsobí sľubne a čitateľ očakáva veľké vyvrcholenie, nedočkáva sa ho, čo môže čitateľa sklamať. Alebo teda, nedočkáva sa ho v tejto poviedke. Serpentine ako poviedka sama o sebe je skutočne "len" akýsi drobný vianočný darček Pullmana svojim čitateľom. Stretávame Lyru, spomíname spolu na udalosti pôvodnej trilógie, stretávame sa s niektorými bočnými postavami a celá poviedka pôsobí pocitovo ako príjemné posedenie pri čaji so starým priateľom. Hoci po prečítaní druhého dielu Knihy prachu vieme, že Lyra má pred sebou nový obrovský problém a čaká ju cesta po celej Európe, ktorá vrcholí až kdesi v strednej Ázií, v Serpentine sú všetky tieto udalosti hudbou ďalekej budúcnosti a my celý čas vieme, že naši hrdinovia sú v bezpečí.
Je preto jasné, že Serpentine ako samostatná poviedka nemôže fungovať. Ak ste ale fanúšikmi tejto mimoriadne obľúbenej série, tenučký návrat do krásneho a úžasného sveta, plný čarovných ilustrácií, je presne pre vás. Pullmanov jazyk je už tradične nádherný a plný opisov. Osobne mám z jeho slov občas až pocit, akoby som prehltol plnú lyžicu medu, a to nepreháňam. Ak ste teda Temné hmoty čítali, Serpentine vám vrelo odporúčam. A ak ste Temné hmoty nečítali, šup, treba to napraviť!
Philip Pullman - Serpentine
Vydavateľstvo: Penguin Books
Jazyk: anglický