The Last of Us Part II - recenzia

Po siedmich rokoch sme sa konečne dočkali pokračovania kultovej hry The Last of Us. Naplní však očakávania fanúšikov?
Thessaly
Varovanie: Recenzia obsahuje spoilery prvej časti TLOU.
V The Last of Us Part II sa opäť stretávame s Ellie, hlavnou protagonistkou prvého dielu tejto série. Ako už vieme, Ellie je imúnna voči vírusu, ktorý mení ľudí na „zombie“. Misia dostať Ellie do nemocnice k Fireflies, aby mohli pomocou nej vyrobiť vakcínu, bola neúspešná – vyvinutie vakcíny by Ellie zabilo. Fireflies sa svojho lieku však nechceli vzdať len tak ľahko, a aby Joel odtiaľ Ellie dostal, musel skriviť viac ako jeden vlások. Pokračovanie sa teda odohráva štyri roky po úteku z nemocnice. Spolu s Joelom, ktorý je niečo ako jej náhradný otec a ochranca, našli útočisko v mestečku Jackson. Stretávame sa tam nielen s Joelovým bratom Tommym, ale aj s inými novými postavami, ktoré v príbehu zohrajú väčšiu či menšiu rolu. No Ellie už nie je tým nevinným dieťaťom, ktoré sme si v prvej časti obľúbili. Je z nej skúsená bojovníčka, ale zároveň aj mladá žena, prežívajúca prvé lásky. Pomerne skoro v príbehu dôjde k dramatickej udalosti, ktorá vyšle Ellie na cestu za pomstou. Bude jej misia úspešná a – možno dôležitejšia otázka – bude vôbec oprávnená?
Last of Us Part II - Scéna - Ellie
Last of Us Part II - Scéna - Ellie Disclaimer

Čo sa týka hrateľnosti, dá sa TLOU 2 iba máločo vytknúť. Tak ako v prvej časti, máme k dispozícii funkciu načúvania, ktorú si môžeme ešte vylepšiť tak, aby odhalil čo najviac potenciálnych nepriateľov. Vylepšujeme si zbrane aj schopnosti. Ellie disponuje už tradične lukom, ale aj pištoľou, puškou a brokovnicou. Neskôr získa schopnosť vyrábať si napríklad rôzne druhy výbušnín. Tento systém však od predchádzajúcej časti nepriniesol žiadne väčšie vylepšenie, čo ale nie je až taký veľký problém, pretože je to systém, ktorý funguje. Prostriedkov je aj tu pomerne málo a tak sa odporúča čo najviac skúmať okolie a zbierať suroviny, zíde sa každá lepiaca páska, či kus látky. Z tohto hľadiska sa najviac oplatí rabovať sejfy, kódy ku ktorým zvyčajne nie sú od sejfov príliš ďaleko. Aj z tohto dôvodu je hra pomerne náročná aj na strednej obtiažnosti – svoje kroky si treba starostlivo naplánovať dopredu a vrhnúť sa medzi nepriateľov „len tak“ sa rovná zaručenej samovražde. Pre náročnejších sú tu samozrejme aj ďalšie obtiažnosti, ktoré odoberú hlavnej postave napríklad schopnosť načúvať a hra je zase o niečo bližšie realite. Nedávno vyšiel tiež nový update, ktorý pridal do hry funkciu permadeath pre skutočných fajnšmekrov. Čo ma však trochu iritovalo, bolo neustále skladanie, otváranie a zatváranie batoha pri vyberaní zbraní. Ťažkopádne bolo aj prehadzovanie medzi hlavnou a sekundárnou zbraňou, hlavne ak po vás idú nepriatelia a vy sa práve snažíte vymeniť pušku za brokovnicu. Ako som už spomínala, roztrúsené po okolí nájdete listy, v ktorých nájdete buď kódy k sejfom a dverám, alebo sa z nich môžete dozvedieť príbehy ľudí, ktorí ich po sebe zanechali. Výborne dopĺňajú celkovú atmosféru hry a vrhajú svetlo na to, čo sa vlastne medzi jednotlivými skupinami, ktoré medzi sebou vedú vojnu, stalo.
Last of Us Part II - Joel v TLOU 2
Last of Us Part II - Joel v TLOU 2 Disclaimer
Oproti prvej časti pribudlo niekoľko nových typov zombie, no kým títo sú pomerne hlúpi a dá sa s nimi ľahko vybabrať, s ľudskými nepriateľmi je to o trochu horšie. V tejto oblasti sú novinkou napríklad psy, ktoré vás vyčuchajú, aj keď sa ukrývate v tráve, alebo príslušníci náboženskej sekty, tzv. Scars, alebo Seraphites, ktorí komunikujú pískaním. Podľa mňa asi najväčšiu zmenu oproti prvej časti predstavuje celková atmosféra hry. Kým v The Last of Us sme sa sústredili hlavne na vzťah vznikajúci medzi Joelom, ktorý prišiel o dcéru a Ellie, ktorá sa stane jeho kvázi adoptívnou dcérou, v Part II dostaneme niečo úplne iné. Aj vzhľadom na Ellie, ktorá už nie je dieťaťom, je tentokrát príbeh dospelejší, drsnejší a pred ničím si nezakrýva oči. Taký, aký by sa počas zombie apokalypsy, kedy každý bojuje hlavne za svoje prežitie, mohol stať. No nemyslite si, že táto hra je iba samé zabíjanie a zlí ľudia. Postavy medzi sebou vtipkujú, doberajú sa navzájom, nadväzujú partnerské, či priateľské vzťahy.
Grafika je na PS4 Pro doslova dych berúca. Kým na hory, lesy a lúky sa nebudete môcť vynadívať, od mŕtvol a hniezd clickerov budete radšej zhnusene odvracať zrak. Na detailoch si dali vývojári rovnako záležať – každá jedna budova je prepracovaná do najmenších detailov. Potešia drobnosti, ako napríklad lano, ktoré naozaj dodržiava pravidlá fyziky a interaguje s prostredím tak, ako to skutočné. Aj keď to môže znieť triviálne, naprogramovať takúto vec podľa jedného z tímu Naughty Dog trvalo približne tri mesiace. Pôsobivá je aj možnosť hry na gitare, ktorá je takisto veľmi komplexná a umožňuje hráčom vytvárať takéto majstrovské diela. Hra sa naozaj snaží pôsobiť čo najrealistickejšie a väčšinou sa jej to darí. O to viac frustrujúco však pôsobia detaily, ktoré vývojári až tak nedomysleli. Napríklad to, že nepriateľ vás niekedy nepočuje, aj keď so šplechnutím skočíte do vody a nepostrehne ani to, že ste sa mu stihli prikradnúť za chrbát. Ďalší detail, ktorý je pôsobivý, no ktorý som naopak až tak neocenila, sú až príliš realistické zvuky, ktoré vydávajú umierajúci nepriatelia a clickeri.
Last of Us Part II - Scéna - Collectible
Last of Us Part II - Scéna - Collectible Disclaimer
TLOU 2 naozaj akcia nechýba. Práve ste len s odretými ušami porazili zombie, potulujúce sa v pivnici polorozpadnutého domu, už počujete blížiacich sa ľudských nepriateľov. A psy. Ani emocionálne nestíhate spracovávať jeden podnet za druhým. Chvíľu napätie, hneď na to hnev, potom smútok, alebo dojatie. To všetko zabalené do hry, v ktorej nič nie je čierno-biele. Ešte aj superhrdinovia na kartičkách, ktoré Ellie zbiera, nie sú nikdy buď dobrí, alebo zlí. Preto otázka, kto je v tejto hre ten dobrý, nie je úplne na mieste a radšej by sme sa mali pýtať, kde na škále od absolútneho dobra po absolútne zlo sa jednotlivé postavy nachádzajú. Dohrať príbeh trvá približne 25 hodín, no kľudne aj oveľa viac, ak poctivo skúmate okolie, alebo poctivo zomierate.
The Last of Us Part II je naozaj kontroverzná hra. Hráči ju buď milujú, alebo nenávidia, no málokoho tento príbeh nechal chladným. Za všetko hovorí napríklad hodnotenie na Metacritic – kým hodnotenia „odborníkov“ sa blížia k 9,5/10, hráči hre dávajú nižšie známky (do 6/10). Ja si myslím, že najlepšie je vyskúšať si hru na vlastnej koži, bez predsudkov. Ak však máte radi priamočiarejšie hry, v ktorých je hrdina vždy hrdinom a koná iba dobro, alebo čakáte hru atmosférou podobnú prvej časti, siahnite radšej po niečom inom.

Hodnotenie: 90 %
Názov: The Last of Us Part II
Vývojár: Naughty Dog
Vydavateľ: Sony Interactive Entertainment
Žáner: akčná adventúra
Platforma: Playstation 4
Dátum vydania: 19. jún 2020
Mód: Single player (zatiaľ)

Thessaly

Thessaly
Zbožňujem literatúru akéhokoľvek (ne)žánru a rada si zahrám dobrú hru na PS4. Z fantastiky mám radšej modernejšie veci, ktoré sa neboja posúvať hranice stále ďalej. Mám dve mačky a nikdy neviem, čo napísať do svojho bia.