Prekliaty mág (recenzia Benedict Jacka - Prokletý)

Vydavateľstvo Fantom Print pred nejakým časom prinieslo druhý diel fantasy série Alex Verus od Benedicta Jacka.
Prokletý. Prvé české vydanie (Fantom Print, 2020).
Prokletý. Prvé české vydanie (Fantom Print, 2020). / Zdroj Disclaimer
Byť mágom je ťažké. Minimálne rovnako ťažké ako byť normálom, ak nie ešte náročnejšie. Balansujete medzi silami svetla a temnoty, pričom tie nemusia automaticky znamenať sily dobra a zla. Navyše, ak patríte k tej skupine nadaných, ktorí nemajú bojové schopnosti a časom ste proti sebe poštvali mocné skupiny celého spektra mágov, ste prakticky na odpis.
Presne v tej pozícii je aj Alex. Už v prvej časti série (ktorej recenziu si môžete prečítať TU) mal kvôli istému mocnému magickému artefaktu ťahanice s mnohými mágmi a jediné, čo ho v tejto ošemetnej situácii chránilo, bola jeho schopnosť vidieť budúcnosť. Je pritom paradoxné, že práve táto schopnosť ho do šlamastiky priviedla. Alex totiž patrí k vzácnej a málo početnej skupine jasnozrivých čarodejníkov, ktorí nielen že dokážu vidieť všetky pravdepodobné budúcnosti, ale aktívne túto schopnosť využívajú. Iba vďaka nej len tak-tak vyviazol z bojových stretnutí, kde sa to len hemžilo magickými strelami a výbuchmi a každý krok vedľa mohol viesť k zmene skupenstva na hromádku prachu.
Ani táto magická schopnosť možno ale Alexovi nepomôže, keď v novom dobrodružstve bude čeliť naraz dvom problémom. Jeden z nich má podobu tajomného artefaktu, opičej labky, ktorá dokáže plniť priania. Tie však takmer vždy vypália trocha inak, než si jej majiteľ pôvodne želá. Tým druhým je krásna krehká žena v ohrození, akási femme fatale, ktorá hlavnému hrdinovi riadne zamotá hlavu. K tomu si pripočítajte niektoré, nie priamo priateľsky naladené postavy z minulej časti, tajomný rituál, pátranie po vrahoch magických tvorov a časovú tieseň, v ktorej sa Alex ocitne aby zachránil svojich priateľov a o akčnú jazdu máte postarané.
Benedict Jacka je britský fantasy spisovateľ, ktorý v roku 2012 prerazil svojou sériou o nevšednom mágovi Alexovi Verusovi. Narodil sa v Anglicku a vyštudoval na Cambridge University. Do popredia fantastiky sa zapísal práve románovou sériou o vešteckom mágovi Alexovi Verusovi, ktorá by sa mala tento rok dočkať jedenástej časti. O adaptáciu prejavili záujem aj televízne štúdiá.
Benedict Jacka
Benedict Jacka / Zdroj Disclaimer
V porovnaní s prvou časťou posúva autor románu celkový príbeh znova o kúsok dopredu. Nejde teda len o genericky repetitívnu story s novými nepriateľmi, ale o postupné odkrývanie komplexnejšieho príbehu. Jacka využíva plochu celého románu na to, aby nám sypal omrvinky z minulosti hlavných postáv a necháva nás samých postupne si dotvoriť časti celkovej mozaiky. Postupne sa odkryje pár nových informácií o Alexovych rokoch čoby učedníka temného mága, či o Luninych rodičoch. Miestami sú tieto čriepky minulosti dokonca zaujímavejšie, než aktuálny dej v knihe. Navyše autor znova trochu posunul systém mágie a ukázal nám, že ani keď poznáte všetky potenciálne budúcnosti, nie ste všemocní.
Viděl jsem budoucnost a na základě toho jsem se rozhodoval; a když jsem se rozhodl, budoucnost se změnila a ty, které se nikdy nestaly realitou, nahradily jiné. Přihlížejícím by to připadalo jako čirá náhoda: vždy jsem šlápl na správné místo a vyhnul se každému riziku, aniž bych si ho zdánlivě vůbec všiml. Překážky však byly pouhým detailem. Většinu pozornosti jsem upíral do blízké a střední budoucnosti, v nichž jsem vyhlížel rychlý pohyb a střelbu, které by znamenaly útok. Dokud jsem dával pozor, nic tady v továrně nás nemohlo zaskočit: dlouho předtím, než by kdokoli mohl zaujmout postavení k útoku, všiml bych si ho a varoval ostatní.
Ako to už v knihách býva, aj tu sa dej odohráva v rôznych líniách, spočiatku úplne separovaných, ktoré sa ku koncu spletú a zapadnú do seba ako skladačka. Jedna z nich popisuje dosť komplikovaný vzťah Luny s Alexom i s ďalšími novými postavami. Práve tento vzťah prechádza turbulentným vývojom. Hlavný hrdina sa ocitá na križovatke, kedy sám nevie, čo vlastne chce. Priateľku? Žiačku? Milenku? Táto nejednoznačnosť vyústi k ďalším dejovým zvratom, ktorých následky sa budú niesť celou knihou. Ich vzťahu navyše nepomáha ani fakt, že na Luninych predkov bola zoslaná kliatba, ktorá sa dedí na mladšie pokolenie. Tá síce paradoxne svojho majiteľa chráni, no zároveň nemilosrdne decimuje všetkých ostatných, hoc i jej priateľov, ktorí sa s Lunou snažia zblížiť.
Okrem Luny a jej minulosti dostáva väčší priestor aj Arachné, obria trojmetrová pavúčica so záľubou v móde a šití, ktorá pamätá staroveké Grécko. Tá patrí k Alexovtym najbližším priateľom a spojencom a často mu vypomáha dobre mienenými radami. Dejová línia, kde sa prepletá pátranie po tajomných úmrtiach magických tvorov, spolupráca so skupinou svetlých mágov a priateľstvo s Arachné patrí k vrcholom knihy.
Cursed. Prvé americké vydanie (Ace Books, 2012).
Cursed. Prvé americké vydanie (Ace Books, 2012). / Zdroj Disclaimer
Podobne ako s minulosťou postáv, sme sa zas trocha viac dozvedali o Jinde, akejsi snovej realite, kde môžu mágovia prenikať. Kým v prvej časti to snáď tak trocha fungovalo ako akási dejová barlička pre urýchlenú komunikáciu, v tejto knihe autor koncept rozviedol ešte viac. Navyše snovú ríšu využil tak, že sa veľmi rýchlo môže zmeniť v krvavý horor.
Ta bytost byla krásná.
Když se teď podívám zpátky, je to to první, co mě napadne. Byla svým způsobem dokonalá, čistá. Byla vyšší než člověk, hrbila se a paže jí visely ke kolenům, pohybovala se ale plynulým, ladným poklusem, který vypovídal o rychlosti a moci. Byla holá a nahá, kůži měla čistě bílou a prsty zahnuté tak, že připomínaly drápy. Hlavu měla vlčí, s delším čumákem a dvěma čistě bílýma očima, které v šeru zářily. Navzdory své velikosti se pohybovala skoro nehlučně.
Dej odsýpa veľmi týchlo a za dva tri večery nemáte čo robiť. Samozrejme, k záveru knihy dôjde aj k finálnemu boju, ktorého koniec však na môj vkus trocha páchne Deus ex machinou. A hoci chápem autorov zámer do deja zapojiť ďalšieho, pre budúce knihy pravdepodobne dôležitého tvora, osobne práve toto trocha zráža nadšenie z inak celkom slušnej akčnej urban fantasy.

Verdikt: Prokletý od Benedicta Jacka tak troška trpí klasickým syndrómom druhých častí. Postavy sú sympatické a dej má celkom spád, na druhú stranu už ale chýba to čaro zo spoznávania hlavných hrdinov a ich sveta. Je to akýsi úvod do epického dobrodružstva, ktoré vás isto ešte len čaká v ďalších knihách. Trocha zamrzí záver, kde si autor vzal na pomoc barličky. Napriek uvedeným výhradám je však aj druhý diel veľmi slušne napísanou akčnou urban fantasy, ktorá však ešte stále rozostavuje figúrky na šachovnici. Stále však platí, že fanúšikovia Bena Aaronovitcha, Kevina Hearna, Simona Greena či Jima Butchera budú krochkať blahom.

Názov: Prokletý/Cursed
Séria: Alex Verus 2
Autor: Benedict Jacka