Je ťažké byť mágom (recenzia Benedict Jacka - Predurčený)

Alex Verus je nadaný veštec, ktorý si v minulosti prešiel peklom a dnes sa od zvyšku londýnskych mágov radšej drží čo najďalej. Lenže keď sa jeho najlepšia kamarátka Luna zapletie do problémov, Alex ju nedokáže nechať v kaši.
Alex Verus je mág. V tomto okamihu pár z vás prevráti očami a povie si: „Boooože, ďalšia urban fantasy...“ Áno, ďalšia urban fantasy – a jedna z najlepších, aké som kedy čítal. Takže sa vráťme k prvej vete a pokračujme ;)
Takže... Alex Verus je mág. Rozhodne však nie ten typ čarodejníka, ktorý vie pohybovať vecami, šľahať ohne či teleportovať sa (no, to sem-tam dokáže, ak má potrebné nástroje). Má malý obchodík plný byliniek, práškov, amuletov a rôznych pomôcok. Má aj zopár priateľov, ak by sa to tak dalo nazvať: Lunu, ktorej kliatba spôsobuje nešťastie iným, a trochu hlúpeho a detinského vzdušného elementála menom Hviezdna bríza. Rozhodne sa však dištancuje od ostatných mágov a ich skutkov. No najmä Alex je jedným z mála mágom, ktorých schopnosti spočívajú vo vyhľadávaní pravdepodobnej budúcnosti a upravovaní osudu tak, aby sa daná budúcnosť stala. Inak povedané, je veštec. A jeden z tých lepších (hoci nie úplne najlepší, ako sám zdôrazňuje). Vidí možné budúcnosti a dokáže z nich vybrať tú, ktorá mu najviac vyhovuje.
Čo však Alex rozhodne nemá, sú vrelé vzťahy s ostatnými mágmi jeho sveta. Keď sa teda jedného dňa nájde mocný magický artefakt, ktorý má Alex pomôcť otvoriť hneď pre niekoľko súperiacich frakcií mocných mágov, začne ísť do tuhého...
Predurčený. Obálka prvého českého vydania (Fantom Print, 2020)
Predurčený. Obálka prvého českého vydania (Fantom Print, 2020) / Zdroj Disclaimer
Benedict Jacka je britský fantasy spisovateľ, ktorý v roku 2012 prerazil svojou sériou o nevšednom mágovi Alexovi Verusovi. Narodil sa v Anglicku a vyštudoval na Cambridge University. Do popredia fantastiky sa zapísal práve románovou sériou o vešteckom mágovi Alexovi Verusovi, ktorá by sa mala tento rok dočkať jedenástej časti. O adaptáciu prejavili záujem aj televízne štúdiá.
Benedict Jacka
Benedict Jacka / Zdroj Disclaimer
Mágia
Asi najväčšou devízou románu sú Alexove schopnosti. Musím uznať, že autor to má veľmi dobre premyslené a málokedy využíva skratky. Vytvoril si pravidlá a podľa nich aj pracuje. Veštenie a nazeranie do možných budúcností je tak jednou z najzaujímavejšou časťou celej knihy.
Ste uväznení? Nevadí, stačí aby ste prezreli pár možných budúcností a tie vám ukážu cestu von. Ak náhodou počas úteku vaše budúce ja zomrie, stačí aby ste sa vrátili a pozreli iné vetvenie. Tam stačí pobehnúť, tam sa vo vhodný okamih zohnúť či na pár sekúnd splynúť s tieňom. Podobne to platí aj pri útekoch, hľadaní či kontaktovaní zmiznutých osôb. Napr. ak hľadáte nejakú osobu, tak namiesto toho, aby ste pobehovali z jednej adresy na druhú, stačí, aby ste sa upokojili a začali sledovať jemné vlákna možných budúcností. Aj tak sa môže stať, že na sto rôznych miestach hľadaná osoba nie je, ale na sto prvom je. Navyše tu môžu byť nastavené pasce. Skrátka si ušetríte pár hodín reálneho času a možno aj život.
Samozrejme, táto schopnosť nie je niečo, čo by bolo dokonalé. Na prehľadávanie všetkých tých budúcností v skutočnom svete míňate drahocenné minúty, a ak niečo prehliadnete, nuž... Navyše sa často vyskytujú situácie, ktoré sú, ako sa vraví, z blata do kaluže. Preto Alex aj napriek svojej úžasnej mega schopnosti pri stretnutí s tými zlými väčšinu času uniká a uteká, schováva sa a mizne.
Sice jsem se nehýbal, to však neznamenalo, že bych neměl plné ruce práce. Během dvou hodin strávených v tom křesle jsem prozkoumal celé Mordenovo sídlo, od sklepení po půdu. Moje budoucí já se toulala domem, procházela se, zkoumala a zkoušela různé věci, a to, co se dozvěděla, jsem se dozvěděl i já – vše od přípravy jídla v kuchyni po to, co se stane, když potáhnete za páky v prvním patře. Ještě než odbilo poledne, objevil jsem čtyři cesty, kterými bych mohl ze sídla utéct (s různými šancemi na úspěch tam venku), pět míst, kde jsem se mohl schovat s malou šancí, že mě tam najdou (aspoň krátkodobě), dva způsoby jak rozpoutat malou občanskou válku mezi obyvateli sídla (jen do záznamu, ve všech budoucnostech, které jsem viděl, vyhrála Mordenova strana), jeden způsob, jak zničit celé sídlo spolu s většinou lidí uvnitř (bohužel i se mnou), způsob, jak sídlo i jeho okolí zamořit obřími inteligentními jezevci (neptejte se), a půlku procesu výroby krystalů schopných absorbovat magii založenou na chladu a ledu (což by bylo velice užitečné, kdybych měl pár týdnů času a hrozil mi útok ledového mága, ani jedno však nehrozilo).
Fated. Knižný trailer. Disclaimer
Tí dobrí a tí zlí
A ktože sú tí zlí? To je ťažko povedať. Alexov svet je, podobne ako svet ostatných diel urban fantasy, presýtený mágiou, no len pár ľudí ju vie naozaj ovládať. Už v úvode knihy sa dozvieme, že na mágiu senzitívnych ľudí možno deliť do niekoľkých kategórií, pričom vrchol pomyselnej pyramídy tvoria priamo aktívni a mocní mágovia. A ako to už v klasickom príbehu býva, aj tu máme dobro a zlo, svetlo a tmu, svetlých a temných mágov. Ak by si ale ctený čitateľ myslel, že tí svetlí sú dobrí a správni a ich jediným cieľom je chrániť svet, tak sa škaredo pletie.
Najmocnejší spomedzi všetkých sú zoskupení v Rade. Tá sa síce pyšní tým, že pozostáva len zo svetlých mágov, v skutočnosti však ide o skorumpovaných ľudí bažiacich po moci a politickom a magickom vplyve, pre ktorý sú šmahom ruky schopní obetovať stovky bežných ľudí. Je to svet plný intríg a plánov v plánoch iných plánov, politikárčenia a zákulisných bojov o moc. Podobne ako v našom svete. A to sú tí „dobrí“. Temní mágovia nemajú ďaleko k ukrutnosti Nera alebo Caligulu, vyžívajú sa v mučení a berú si, čo chcú. Na druhej strane, práve tí temní sú charizmatickejší.
A keď už sme pri tom, ako obrovského fanúšika seriálu Babylon 5 ma prekvapila postava pána Mordena. Dokonca aj opis sedí na toho zo slávnej space opery. Jediné, čo ostávalo pri jeho knižnej verzii, bola slávna otázka, no netrvalo to dlho a asi po pol strane som sa dočkal: „Co chcete?“.
Dej sa odvíja svižne a hlavná postava čitateľom veľmi rýchlo prirastie k srdcu. Po čase začnete Alexovi a jeho priateľom naozaj držať palce. Sem-tam dokonca dôjde k prekvapeniam, najmä ku koncu knihy, no nečakajte žiadne šokujúce odhalenie. Ide o akčný typ knihy plný magických súbojov a prastarých čarovných tvorov z mýtov a legiend, ktorú si fanúšikovia nielen urban fantasy určite obľúbia. Kniha má pritom aj morálne posolstvo a ukazuje čitateľom, že veľká moc korumpuje. Kniha samotná obsahuje pár odkazov na časy minulé a postavy, napríklad zmienku o Temných vojnách medzi mágmi spred tisícov rokov, ktoré (zatiaľ) nie sú bližšie špecifikované. Dá sa predpokladať, že bude o nich reč v ďalších pokračovaniach. O to viac sa na pokračovania teším.
Po redakčnej stránke nemám knihe čo vytknúť. Nepostrehol som žiadne preklepy ani nelogickosti v slovných spojeniach, za čo môžeme poďakovať prekladateľke Kateřine Niklové. Obálku knihy zdobí ilustrácia od slovenskej výtvarníčky Zuzi Maat, ktorá sa mi páči omnoho viac než pôvodná anglická obálka.
Fated. Obálka prvého vydania (Ace Publishing, 2012)
Fated. Obálka prvého vydania (Ace Publishing, 2012) / Zdroj Disclaimer

Verdikt: Záverom teda možno zhrnúť, že Benedict Jacka napísal veľmi príjemnú rezkú urban fantasy so sympatickými postavami, ktorú si isto užijete. Skvelá alternatíva k podobne orientovaným knihám žánru urban fantasy od Bena Aaronovitcha, Kevina Hearna, Simona Greena či Jima Butchera.

Hodnotenie: 85%

Názov: Předurčený/Fated
Séria: Alex Verus 1