Deštrukcia nostalgie za Winnetouom (recenzia Štrkáč Callahan)

Zombíci, upíri, Divoký západ a Kráska s Beštiou prekliato nízko. Čo iné okrem smrti prináša Štrkáč Callahan?
Dearon
Juraj Červenák v súčasnosti patrí medzi najpoprednejšie mená československej fantasy (a v poslednom čase aj detektívky). Známy je svojimi ságami zo slovanského prostredia Černokňažník, Bivoj či Bohatier alebo sériou Dobrodružstvá kapitána Báthoryho, ktorá rozpráva o príhodách uhorského vojaka na pozadí Tureckých vojen. Jeho najnovší (resp. staronový) počin do tejto kompánie takmer vôbec nezapadá. Odohráva sa totiž na drsnom Divokom západe.
Štrkáč Callahan. Prvé slovenské vydanie (Artis Omnis, 2020).
Štrkáč Callahan. Prvé slovenské vydanie (Artis Omnis, 2020). Disclaimer
Ďuro sa nikdy netajil svojou vášňou k westernom (ostatne, „báthoryovky“ sú povestné westernovo ladenými prestrelkami), a tak si jedného dňa povedal, že nachvíľu odloží meče a do rúk vezme kolty.
Na začiatok treba povedať, že nejde o žiadnu novinku. Callahanove príbehy vychádzali na pokračovanie v časopise Pevnost v roku 2012 a o rok neskôr ich súborne vydalo české vydavateľstvo Brokilon. V slovenčine vychádza táto kniha po prvýkrát. Obsahuje poviedku Daždivá noc v Boot Hille, román Brána duchov a novelu Nádej umiera predposledná.
Dej príbehov je aj oproti Červenákovym starším (nevravím že zlým) dielam pomerne plytký. Napriek tomu obsahujú klasicky kopu nadupanej akcie, krvi, vnútorností (Štrkáčova upilovaná dvojhlavňovka Beštia vie spraviť poriadny bordel) a drsných či vtipných dialógov, ktoré stále dokážu čitateľa upútať. Klasický však nie je hlavný (ne)hrdina. Väčšinu Červenákových postáv síce tvoria zachmúrení a drsní týpci, no vždy majú v sebe kusisko dobra a dakedy aj tej chlapskej citlivosti. Štrkáč, naproti tomu, nemá najmenší problém sa zachovať ako totálny hajzel. Aj chlapci z filmu Dobrý, Zlý a Škaredý sú oproti nemu anjeličkovia so svätožiarou ako mlynské koleso. Dobré skutky od neho veľmi nečakajte (pokiaľ nemáte plný mešec). Väčšinou mu záleží na dvoch veciach: na prachoch a svojom vlastnom krku. Keď sa aj sem-tam zjaví svetlejší moment, vždy ho nakoniec pochová nejakým svinstvom. Na druhej strane, niekedy sa mu človek ani nemôže čudovať...
Poďme si rozobrať jednotlivé príbehy.
Daždivá noc v Boot Hille sa nedá nazvať inak ako totálna rúbačka. Stručne a jasne, banda drsných chlapíkov v meste s obrovským cintorínom nahnevá černošku ovládajúcu sily voodoo. Tá na oplátku pošle k chlapíkom na návštevu všetkých, čo za krvavú históriu mestečka (a že ich bolo riadne) zaklepali "bačkorami". Chudák Štrkáč si chcel len vo svojom obľúbenom podniku dopriať odpočinok po úspešnom love, ale nejako sa do toho zaplietol... Čaká vás poriadna dávka nemilosrdnej akcie a zhnitých zombíkov. Dobrú chuť!
Daždivá noc v Boot Hille. Ilustrácia k poviedke (by Michal Ivan)
Daždivá noc v Boot Hille. Ilustrácia k poviedke (by Michal Ivan) Disclaimer
Druhý príbeh knihy Brána duchov považujem za najlepší. Štrkáč sa pri prenasledovaní grázlov dostane do kaňonu v Mesa Verde, kde sa údajne stratila jednotka kavaleristov. Štrkáč takým kecom neverí, no onedlho pocíti hnev indiánskych démonov na vlastnej koži. Román šliape od začiatku do konca. Keďže bol vydaný na pokračovanie, jednotlivé kapitoly fungujú ako nazájom prepletené poviedky (prirovnal by som ich k ďalšiemu fantasy westernu, a to k prvému dielu Temnej veže). Najlepšou časťou tohto románu je dvojica hrdlorezov, Old Stonehand a jeho pokrvný apačský brat N’tou-win, ktorí už podľa mien majú byť paródiou na slávnych hrdinov z pera Karla Maya (paródiou, po ktorej vás prejde všetka nostalgia). Štrkáč je nútený sa k nim pridať a následne spolu s nimi zažiť aj (indiánske) peklo...
V poslednej novele s názvom Nádej zomiera predposledná sa miešajú prvky z filmu Tombstone (inšpirovaný bol skutočnými udalosťami v Arizone) a upírska tematika. Osobne ma tento príbeh zaujal najmenej, no napriek tomu ide o rýchle a úderné čítanie. Hovorí sa, že do tretice všetko dobré. Prd! Prenasledovanie hrdlorezov Štrkáča opäť dostane do stretu s nadprirodzenými silami. V meste, kam príde, od začiatku nie je čosi v poriadku. Až na nášho hrdinu a jeho korisť nikde nie je ani noha a všade sa nachádzajú podivné škrabance. Do mesta onedlho vchádzajú muži zákona na čele s bratmi Earpovcami. Nedlho po nich zasa nechválne známi Cowboyovia. A aby bola sranda, v noci prídu na návštevu z neďalekého lomu stratení obyvatelia mesta... S ostrými zúbkami naviac a chuťou po troške krvi...
Juraj Červenák
Juraj Červenák / Zdroj Disclaimer
Zhrnutie: Štrkáč Callaham určite nie je najlepším dielom Juraja Červenáka. Kniha nemá atmosféru jeho diel zo slovanského (resp. uhorského) prostredia a dej je plytší, no stále funguje ako zábavné odpočinkové čítanie. Na knihe sa mi páčili aj prepojenia so známymi dielami (resp. skutočnými udalosťami) z prostredia Divokého západu. Ak si chcete len sadnúť a zabaviť sa, či si skrátiť dlhú cestu vlakom, Štrkáč Callahan je správnou voľbou.

Hodnotenie: 65 %

Juraj Červenák – Štrkáč Callahan
Vydavateľstvo: Artis Omnis