Prípad alchymistovej dcéry (recenzia)

Prípad alchymistovej dcéry je skvelou viktoriánskou feministickou tímovkou, ktorú si užijú najmä fanúšikovia titulov ako Anno Dracula alebo Liga výnimočných gentlemanov.
Komiks Liga výnimočných gentlemanov (League of the Extraordinary Gentlemen) od Alana Moorea patril vždy k mojim osobným srdcovkám. Koncept spájania hrdinov z rôznych literárnych klasík počínajúc Huckleberry Finnom a končiac Minou Murrayovou z Draculu má podľa mňa čosi do seba, a práve preto sa mi veľmi páčil aj román Anno Dracula od Kima Newmana, s podobnou tematikou. Prípad alchymistovej dcéry od Theodory Goss bol preto pre mňa taktiež jasnou voľbou, keďže je založený na rovnakom princípe.
Hneď na začiatku spoznávame hlavnú hrdinku nášho románu, Mary Jekyllovú. Áno, jej priezvisko spoznávate správne, Mary je totižto dcérou známeho doktora Jekylla, ktorý umrel pred mnohými rokmi vo svojom laboratóriu, pričom do jeho smrti bol zapletený aj jeho tajomný priateľ pán Hyde. Mary stretávame na pohrebe jej matky, ktorá sa krátko po smrti manžela zbláznila a domácnosť museli riadiť jej vtedy ešte nedospelá dcéra Mary a gazdiná pani Pooleová. Mary, čerstvá sirota, nevie čo si má počnúť, pretože jej finančná situácia je neutešená a musela prepustiť väčšinu služobníctva. Krátko nato však zisťuje, že jej matka zriadila akýsi tajný bočný účet, z ktorého posielala mesačne peniaze do akéhosi kláštora, ktorý sa venuje prinavráteniu prostitútok na božiu cestu. Mary zaujme najmä meno, ktoré je uvedené pri každom príkaze na platbu. To meno je Hyde.
Případ alchymistovy dcery. Prvé české vydanie (Argo, 2020). Případ alchymistovy dcery
Případ alchymistovy dcery. Prvé české vydanie (Argo, 2020). Disclaimer
Mary zisťuje, že pán Hyde bol kedysi zapletený do vraždy prominentného politika a doposiaľ je naňho vypísaná slušná finančná odmena. Spája sa teda so Sherlockom Holmesom a Johnom Watsonom a hovorí im o svojej teórií, že Hyde stále žije kdesi v kláštore, ukrytý pred svetom. Spolu s doktorom Watsonom sa tam napokon vydáva, len aby zistila, že jej matka v skutočnosti celý ten čas financovala život v kláštore pre Dianu Hydeovú, ktorá podedila po svojom otcovi, pánovi Hydeovi, škodoradostnú, záškodnícku povahu a podrezaný jazyk. Mary sa Diany ujíma a pod dohľadom pani Pooleovej sa snažia z nej urobiť dámu, aj keď tieto pokusy sú viac-menej neúspešné a sú skôr zdrojom dobrej situačnej zábavy. Práve Diana je mojou obľúbenou postavou príbehu, neustále pripravená odpapuľovať, prípadne šokovať snobské okolie častými vulgarizmami. Je presne takým presným opakom uhladenej dámy Mary, ako bol jej otec, pán Hyde, voči Maryinmu otcovi, doktorovi Jekyllovi. Dievčatá napokon, samozrejme, zisťujú, že ich otcovia boli jeden a ten istý človek, keď v jeho listinách nachádzajú aj správy o záhadnom spolku vedcov - Société des Alchimistes, ktorí sa svojimi pokusmi snažia urýchliť evolúciu. Čo je najhoršie, na svoje pokusy používali mnohí členovia aj svoje dcéry, a členom tohto spolku bol aj samotný doktor Jekyll. Čoskoro hrdinom dochádza, že tento spolok by mohol stáť za doposiaľ nevyriešenou sériou vrážd prostitútok, ktorým ktosi kradne časti tiel, a nevie si s ním rady ani geniálny Holmes.
Dievčatá vďaka tomuto vyhľadajú Beatrice Rappacciniovú, dcéru doktora Rappaciniho (z rovnomennej poviedky Nathaniela Hawthornea), ktorú jej otec, expert na rastlinné jedy "vypestoval" tak, že jej dotyk a dych sú smrteľné. Dievčatá zisťujú, že Beatrice vie o spolku, ktorého členom bol aj jej otec, oveľa viac ako oni dve, a že ju držia v zajatí. Pomáhajú jej ujsť a zisťujú vďaka listom, že na ich strane stoja ešte ďalšie dve mladé ženy - mačacia žena Catherine Moreauová (Herbert George Wells - Ostrov doktora Moreaua) a zbožná obryňa Justine Frankensteinová (Mary Shelley - Frankenstein alebo moderný Prometeus). Tieto mladé ženy teda spájajú svoje sily a pokúsia sa spoločne vyriešiť tieto vraždy v rámci akejsi terapie, vyrovnávania sa s bláznivými pokusmi svojich otcov.
Theodora Goss Theodora Goss
Theodora Goss Disclaimer
Tento román sa číta skutočne skvele, čo treba veľmi zdôrazniť. Je písaný hravým štýlom a aktívne interaguje s čitateľom aj za pomoci akýchsi preslovov hrdiniek, pričom každá z nich akože píše časť románu a neustále vstupujú do zápiskov hlavnej hrdinke Mary. Interakcie hrdiniek medzi sebou navzájom a absolútna rozličnosť ich pováh je taktiež zdrojom dobrej zábavy a skvelých hlášok. Distingvovaná hlavná hrdinka Mary, odmalička vychovávaná ako dáma, naráža najmä na drzosť a nespútanosť svojej mladšej sestry Diany a mačaciu dravosť a zmyselnosť sebavedomej Catherine.
Román je síce vo väčšine aspektov verný viktoriánskej ére, ale samotné hrdinky sú až prekvapivo aktuálne a názorovo moderné. Dalo by sa dokonca povedať, že sú feministkami a do svojej originálnej doby by príliš nezapadli, čiže hrdinky riešia napr. tematiku volebného práva pre ženy, ateizmu alebo nosenia nohavíc ženami. Autorka taktiež mierne prekrúca klasiky a prispôsobuje ich svojmu príbehu, kedy napr. Justine alebo Beatrice spomínajú na svoje príbehy inak, než sú popísané v samostatných románoch, odkiaľ postavy pochádzajú.
Prípad alchymistovej dcéry je teda zaujímavým čítaním balansujúcim kdesi medzi young adult fantasy a gotickým hororom, plný bizarných postáv a zvratov, ktorý by mohol byť skvelým spôsobom, ako priviesť mladých čitateľov ku klasikám, ku ktorým by si možno hľadali sami cestu ťažšie. Mladé hrdinky napokon vytvárajú samozvaný Klub Atény, a sú odhodlané v budúcnosti pomáhať utláčaným ženám po celom svete. To, že sa tak naozaj stalo, nám dáva na známosť obrovský cliffhanger na konci románu. Autorka Theodora Goss, ktorá pôsobí ako obrovský fanúšik viktoriánskej gotickej literatúry, napísala o Aténinom klube ešte ďalšie dva romány, pričom druhý diel trilógie je v českom nakladateľstve Argo momentálne v štádiu prípravy.

Hodnotenie: 75 %

Theodora Goss - Případ alchymistovy dcery
Vydavateľstvo: Argo