Per Aspera Ad Astra (recenzia Ad Astra)

Film vizuálne kombinuje to najlepšie z filmov ako Interstellar, Marťan, Gravitácia a Prvý Muž, čiže diela, ktoré namiesto rýchlej akcie dávajú dôraz na vnútorné pocity hlavnej postavy a tiež na dokonalé zobrazenie vesmíru.

To, čo ho však odlišuje od nedávnych “gravitácii vzdorujúcich” filmov, je však prostredie. Je to budúcnosť, ktorá sa cíti známa a hlboko vierohodná. Je to svet, v ktorom sa vesmírne cestovanie stalo komercializovaným, miestami nápadne pripomínajúce praktiky nízko nákladových leteckých spoločností (vankúš a deka za 160 dolárov). Čaro vesmíru bolo nahradené konfliktami kde Mesiac je pochmúrnou turistickou pascou so spornými územiami takmer ako v niektorých epizódach Futuramy.

Hoc znie Royove rozprávanie niekedy ako denník dospievajúceho teenagera, aj napriek tomu to je hrdina prakticky neschopný prejavu emócií. Je to schopný astronaut, jeho pulz sa nikdy nezvýši nad 90 úderov a vždy sa sústredí na misiu. Jeho pesimistický vnútorný hlas však ľutuje zhoršenie vesmírnej éry a neustále sa zaoberá myšlienkami o vzťahu k jeho odcudzenom a stratenom otcovi. Jeho odysea cez nepredstaviteľnú rozľahlosť slnečnej sústavy má niečo z postavy Benjamina Willarda plaviaceho sa po rieke vo filme Apocalypse Now, kde je konfrontovaný s osamelosťou v neodpúšťajúcom prostredí a ľahostajnosťou k smrti prenasledujúcej na každom rohu. Tento ambiciózny film je pozoruhodne meditatívny, vždy sa zaujíma iba o Royov vnútorný život, kamera v prakticky každom ťažkom zábere skončí na jeho unavenej tvári.

Ale aj napriek tomu že tempo ku koncu značne poklesne je to tiež fantasticky dobre naplánované dobrodružstvo. Už úvodná scéna na Medzinárodnej Vesmírnej Anténe nás doň vrhne doslova po hlave a naháňačka na mesačných roveroch nám ukáže, ako by mohlo vyzerať Fast and Furious in Space.
Celkovo vás tento príbeh núti premýšľať nad existencionalistickými otázkami, ktorým čelí ľudstvo a oblúkom nás privádza k tomu, že to je ľudstvo, ktorému musíme čeliť.
Zhrnutie: Ad Astra je plnotučné mainstreamové, takmer reálne scifi s hlbokým a filozofickým kontextom, ktorý kráča v šľapajach toho najlepšieho, čo sme tu na tomto poli mali. Nie je to prvoplánovaná akčná bluckbusterová jazda v štýle marveloviek alebo Hviezdnych vojen, hoc akcie si tam divák užije tiež dosť. Film sa nesie v humanistickom duchu a rozhodne ho môžem odporučiť každému fanúšikovi dobrých filmov a kvalitnej science fiction.
Hodnotenie: 8,5/10
Ad Astra / Ad Astra
Sci-Fi / Thriller / Drama / Dobrodružný
Rok: 2019
Stopáž: 124 minút
Réžia: James Gray
Scenár: James Gray, Ethan Gross
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: Max Richter
Hrahú: Brad Pitt, Liv Tyler, Tommy Lee Jones, Donald Sutherland, Ruth Negga, Ravi Kapoor
Najčítanejšie
Podpor scifi.sk 2 % z dane aj v roku 2023
Alexander Schneider
Fantastická poviedka pokračuje
B.T. Niromwell

Najčítanejšie
Podpor scifi.sk 2 % z dane aj v roku 2023
Alexander Schneider
Fantastická poviedka pokračuje
B.T. Niromwell

Rasťo L.
Fanúšik scifi, fantasy a dobrej hudby.
Diskusia

Chystám sa na to večer, tak uvidím. Ale nedá mi – Gravitácia a uveriteľná fyzika? V tom filme bola fyzika asi tak uveriteľná ako v Armageddone či v Jadre. Inak, tu je vyjadrenie skutočnej astronautky o Gravitácii (asi som tú linku už niekde dávala, ale pre istotu): www.kosmonautix.cz/2015/03/vyd ala-jsem-se-do-kina-na-gravita ci/ Interstellar spadal tiež do kategórie Star Treku. Budem parafrázovať jedného užívateľa na kozmofóre: Najúsmevnejšia pasáž bola, že sa NASA ukrýva na akejsi farme a odtiaľ posiela kozmické lode k Saturnu.
22.09.2019

No mne sa takisto v tomto filme zdalo viacero vecí neuveriteľných, hlavne v tom nešťastnom závere. Osobne som odchádzala z kina trochu sklamaná. Celkový dojem zachránila práve posolstvo, ktoré pochopí každý divák a ktoré nechcem prezrádzať.
30.10.2019