Komentáre producentov k epizódam 3x13, 3x14 a 3x15

Komentáre k epizódam "Syzygia", "Groteska" a "Piper Maru"
Podpor scifi.sk 2 % z dane v roku 2024
"SYZYGIA" (vysielanie 20. júna 2004 na TV Prima)
Režisérovi Robovi Bowmanovi sa táto epizóda nijako obzvlášť nezapáčila. "Ukázalo sa, že realizácia bude omnoho zložitejšia, ako som pôvodne predpokladal. A tak nebolo dosť času, aby sme sa nakrúcaniu mohli skutočne venovať, pretože sme nakrúcali tesne pred vianočnou prestávkou. Cítil som sa krajne pod tlakom a z toho plynula frustrácia. Ale i v tejto epizóde sú veci, ktoré sa mi páčili. Napríklad to podpichovanie medzi Mulderom a Scullyovou. Celkovo si ale myslím, že to je priemerná epizóda. Nie som si istý, či tie postavy vôbec vedia, čo sa tam vlastne deje, a nemyslím si, že to, že tam ľudí vraždí dospievajúca mládež, dokáže uniesť celý príbeh. Pri nakrúcaní som totiž ani nemal pocit, že nakrúcame Akty X, a myslím si, že tu som Chrisovi veľmi nepomohol, skôr naopak. Tiež je ale pravda, že nerád pracujem na takých epizódach, ktoré by som ako divák nesledoval. Skrátka epizódy, ktoré sa mi nepáčia, nedokážem zrežírovať natoľko dobre, a toto je jedna z nich. Nemyslím si, že by bola vizitkou mojej práce.
Keď niečo robíte príliš rýchlo, zákonite narobíte chyby. Je to ako pri filme - keď nakrúcate stránku scenára denne, dopadne to dobre. V tomto scenári sa ale v jednej chvíli, keď sa tie dievčatá rozdelia, nakrúcanie delí medzi dvoma štábmi. Obyčajne je to tak, že na jednu stranu scenára pripadá jedna technická stránka, takže nedochádza k disproporciám. A tu sme naraz museli nakrúcať v jednej chvíli na dvoch rôznych miestach. Musel som opustiť mesto, odísť na vidiek, a nakrútiť ľudí na vozovke, a to sa počítalo ako jedna strana. A potom som sa musel vrátiť do garáže za Mulderom a tým dievčaťom, aby som nakrútil paralelnú dejovú líniu toho príbehu. Takže namiesto toho, aby som nakrúcal jednu stránku naraz, musel som niekoľko stránok nakrúcať dvakrát. Pôvodný päťdesiatstranový scenár sa tak rozrástol na 75 či 80 strán. Je mi ľúto, ale my nedokážeme nakrútiť 80 strán, pretože potom robíme chyby, za ktoré som zodpovedný. Z toho skrátka nemôžem mať radosť."
Producent Robert Goodwin spomína na scénu na policajnej stanici: "Bola to v celej epizóde tá najzložitejšia scéna. Dievčatá sa tu vzájomne fyzicky napadnú a použijú všetky svoje zbrane. Dotvorili sme k tomu špeciálne efekty a nakoniec to vyšlo celkom dobre."
Niektorí skalní fanúšikovia túto epizódu na Internete poriadne skritizovali. Neuvedomili si, že Mulderove a Scullyovej nespravodlivé a nepriateľské správanie jedného voči druhému čiastočne plynulo z planetárnych síl, ktoré súčasne zachvátili aj dievčatá. "Chrisovi sa táto abstraktná myšlienka veľmi zapáčila," dodáva Rob Bowman.
Scenárista Chris Carter zostáva reakciou na túto epizódu viac-menej zmätený. "Je tam mnoho narážok, ktoré si nikto nevšimol," poznamenáva. "To je jedna z vecí, ktorú riskujete. Že sa totiž ľudia stanú dokonale oboznámení a spokojní s tým, čo ste pre nich vytvorili, a keď sa posuniete iným smerom, nepochopia to."
* * *
"GROTESKA" (vysielanie 4. júla 2004 na TV Prima)
Kameraman John S. Bartley za vynikajúcu kameru k tejto epizóde získal prestížnu cenu Emmy a bol nominovaný na cenu Spoločnosti amerických kameramanov za najlepšiu kameru roka.
Jedinečne znepokojujúca epizóda 'Groteska' je pre scenáristu Howarda Gordona osobným zlatým klincom tretej série. "Dobrú polovicu mesiaca som strávil tým, že som písal scenár o skutočnej posadnutosti, a to duchom istého konkrétneho démona. Mal som to už celé pripravené, ale doslova tri dni pred začiatkom prípravných prác som Chrisovi povedal, že mám pocit, akoby to nebolo ono. V sobotu sme si nad tým sadli a scenár sme prepracovali. Potom to už však nebol príbeh o konkrétnej posadnutosti jedným skutočným démonom, ale šlo o démona ľudskej mysle. Navonok to bolo približne rovnaké ako predtým, ale pozadie príbehu bolo po psychologickej stránke celkom iné. Už veľakrát sme sa zhodli na tom, že psychologická stránka veci je v Aktoch X omnoho menej zaujímavá ako paranormálne javy a mimozemšťania, ale v tomto prípade to bolo naopak. Museli sme totiž vysvetliť, ako dôjde k rozdvojeniu osobnosti. Bol to vlastne stále rovnaký príbeh, ale teraz sme mu dali celkom iný spád.
Tiež som hľadal niečo, čo by diváka na tom príbehu vizuálne upútalo. Prechádzal som sa ulicami New Yorku, a keď som sa pozrel hore, na každom kroku som videl sochy tých démonov, ako na mňa hľadia. To ma fascinovalo. Tiež som dostal nápad, že preniknúť do mysle zločinca je ako urobiť sochu. Tak vznikla myšlienka sochára. V tejto epizóde sa naviac diváci dozvedia niečo o tom, čo Mulder robil predtým, ako sa spoznal so Scullyovou. Oboznámia sa tak s tým, čo Muldera ovplyvnilo, urobilo z neho takého človeka, akého ho poznáme dnes."
"Na túto epizódu som veľmi pyšný," dodáva. "Pretože si jednak myslím, že objasňuje veľký kus Mulderovej duše, a jednak ukazuje, že v skutočnosti je medzi šialenstvom a duševným zdravím veľmi tenká hranica."
"David Duchovny sa do toho skutočne ponoril a bol brilantný," dodáva režisér Kim Manners. "Podľa mňa bola 'Groteska' takou šablónou pre Chrisov nový seriál Milénium, pretože je to takmer to isté - je tu niekto, kto sa ponorí do tých najtemnejších, najhlbších zákutí zločinca, ktorého prenasleduje. Kladieme si otázku - Čo je zlo? A potom sa doňho pokúsime ponoriť, aby sme ho dokázali rozpoznať a vyhnať. Myslím si, že 'Groteska' je napínavý príbeh, vzrušujúci a znepokojujúci, a preto, aspoň podľa mňa, je to natoľko dobrá epizóda. Ani pre mňa nebolo ľahké sledovať ju v televízii. Vzišla z toho riadne desivá hodinka televízie a chcel by som nakrútiť ešte mnoho podobných."
Producent Paul Rabwin spomína: "Nakrúcali sme jednu z posledných scén, kedy záber kamery smeruje nahor k soche démona na streche budovy. Vo Vancouveri bolo v ten večer obzvlášť veterno a ten démon sa fúkaním vetra otriasal, pretože nebol zaistený. Takže najskôr sme ho museli zaistiť, aby sa nehýbal - stačilo, že sa chvela kamera. Podľa scenára to mal byť veľký, kamenný a pevný démon a on sa triasol, akoby bol z papiera, čo aj bol."
* * *
"PIPER MARU" (vysielanie 11. júla 2004 na TV Prima)
Za svoj vynikajúci herecký výkon v tejto epizóde bola Gillian Andersonová v roku 1996 nominovaná na cenu Emmy za najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe v dramatickom seriáli.
"V 'Piper Maru' sa objavujú dve veci, ktoré mal Chris premyslené už dlhšie ," hovorí spoluscenárista Frank Spotnitz. "Už dávno chcel nakrútiť scénu, v ktorej potápač vo skafandri pre ponory do tej najväčšej hĺbky objaví na dve mora lietadlo z druhej svetovej vojny a v ňom ešte žijúceho pilota. Tá predstava ho skrátka zaujala bez toho, aby uvažoval o tom, ako by bolo možné a ako by sa to dalo vysvetliť a či ten pilot naozaj žije alebo je to len potápačova halucinácia. Okrem toho Chris chcel nakrútiť niečo o čiernobielom svete na palube ponorky.
Takže z toho som vychádzal a snažil som sa o tom napísať ďalšiu epizódu seriálu. Niekoľkokrát som začal písať už vtedy, keď sme dokončili epizódu '731', ale nedarilo sa mi to. Nakoniec som sa chytil, keď som sa vracal lietadlom zo stretnutia fanúšikov v Minneapolise. Ale nemal som so sebou žiadny papier, iba pero a časopis, ktorý mi dali v lietadle. Počas toho letu mi prišlo na um, že sestra Scullyovej je už niekoľko mesiacov po smrti a my sme s tým zatiaľ nič nerobili. Smrť, áno, o tom bude tento príbeh, povedal som si. Začal som premýšľať o Scullyovej a Mulderovi a spomenul som si i na Kryceka. Potom to už šlo ľahko a popísal som v tom časopise každé voľné miesto. Epizóda 'Piper Maru' následne prišla veľmi rýchlo na svet a tie úvahy o smrti sa pekne skĺbili s tým Chrisovým nápadom, tajomstvom potopeným na dne mora. Tam v mori sa stalo niečo príšerné a ľudia, ktorí sa s tým stretli, si to v sebe ponesú po zvyšok svojich životov. Toto je ústredná téma oboch epizód ('Piper Maru' a 'Apokryfy'). Odtiaľ pramení i tá pekná scéna so živým Krycekom v raketovom sile na konci epizódy 'Apokryfy'.
Rob Bowman nakrúcal prvú epizódu a bolo tam obrovské množstvo záberov pod vodou. Boli to veľmi komplikované sekvencie, hoci sme mali k dispozícii nádrž a v nej lietadlo, ktoré zaistil vedúci výroby, a potápača. Bolo to veľmi komplikované. Nakrúcali sme vodu a dym a realizovali každý trik, ktorý bol v scenári. Pre mňa bolo úžasné hlavne to, že sme to celé napísali v Los Angeles a potom sme odišli do Vancouveru a počas osmich pracovných dní sa to natočilo. Toto ma nikdy neprestane udivovať. Bola to obrovská operácia, štáb postavil všetky dekorácie, zaobstaral všetky rekvizity a vytipoval exteriéry. Štáb odviedol poriadny kus práce, ale tí ľudia ju odvádzajú týždeň čo týždeň."
Režisér Rob Bowman je nadšený: "Epizódu 'Piper Maru' nám zoslalo samo nebo. Čiastočne ten nápad vznikol vtedy, keď som sa po prvýkrát v noci potápal s akvalungom. Všetko sa strácalo v čiernej temnote, videl som len malé svetielka na nádržiach a svetlo z podvodných bateriek. Bol to mimoriadny zážitok a vtedy mi zišlo na um, že by sme mohli nakrútiť jednu epizódu o tom, ako potápači pod vodou objavia niečo naozaj desivé. Zmienil som sa o tom Chrisovi. Zaujalo ho to a dodal - nájdu tam lietadlo i s pilotom. Tak teda vzniklo jadro tohto príbehu, od ktorého sme odvodili všetko ostatné. Je to epizóda, v ktorej má Mulder veľa mytologických scén. Emocionálne vyvážená je tiež dejová línia Scullyovej. A vôbec je to po všetkých stránkach obrovské predstavenie."
Pre Bowmana bola zaujímavá i tá scéna, v ktorej sa Scullyová v myšlienkach vracia do minulosti, keď navštívi miesto, kde vyrastala, a spomína, ako sa hrala so svojou sestrou. "Nakrúcali sme to najskôr bez tých dievčat. Šli sme ulicou a slnko práve nesvietilo. Čakali sme, kým sa objaví. Sedel som na zadnom sedadle a dával pokyny kamere, ktorá bola za Gillian. Hovorím jej: 'Teraz to nakrútime. Tam vpravo pred tebou je strom, predstav si namiesto stromu svoju sestru.' Gillian mala vyjadriť svoju sesterskú náklonnosť a lásku, pričom hľadela na strom. Keď som si pozrel nafilmované zábery, zavolal som Gillian a hovorím: 'Si hviezda! Nikto by nepovedal, čo všetko dokážeš, a ja poviem každému, koho stretnem, čo si s tým stromom dokázala.' O dva týždne neskôr sa na rovnaké miesto vrátil náš pomocný štáb a nakrútil to s tými dievčatami. Potom sme zábery spojili a každý, kto ich uvidí, môže len povedať - no, páni.
Pokiaľ ide o mytológiu seriálu, tu sme opäť pokročili trochu vpred a vyzerá to celkom prirodzene. Na konci epizódy '731' je divák z toho, čo všetko povedala Scullyová Mulderovi, trochu zmätený. V 'Piper Maru' je všetko jasné, tu sú skutočne mimozemšťania. Tiež sa mi páčil záber epizódy, v ktorom Krycek vychádza z toalety a spolu s Mulderom prejde okolo kamery. Cítim, že niečo nie je v poriadku. David sa pýta: 'Cítiš sa lepšie?' Nick Lea mu odpovedá: 'Ako nový človek.' Potom odídu zo záberu a epizóda sa končí. Lenže ja mám stále pocit, že tam niečo chýba. Čo by som mal urobiť? Odchádzam za kameru. Samozrejme, že sme k nakrúcaním pozadu, a tak na mňa každý hľadí a ja v duchu počujem - Rob, na toto už nemáme čas. Ale nakrúcame to ešte raz. Spomeniem si na jeden film, v ktorom je tiež taký dlhý záber chôdze, a mne príde na um, že ten náš záber je skrátka príliš dlhý, malo by sa tam ešte niečo stať. Hovorím Nickovi, aby šiel proti kamere. Nick vyskočí, ide priamo proti kamere a hľadí priamo do nej. Odstupujem od kamery a hovorím: 'Konečne máme posledný záber.' Potom som už len požiadal Mata Becka, aby hercove oči trikovo prekryl tou čiernou olejovitou látkou, čo má naznačiť, že v Krycekovom tele je v skutočnosti mimozemšťan. Takže v okamihu sme z toho čertovského záveru urobili záver, ktorý patrí medzi moje najobľúbenejšie."
Gillian Andersonová túto epizódu považuje za jednu z emocionálne najzložitejších epizód tretej série. "'Piper Maru' bola fascinujúca," hovorí a poukazuje na scénu s veliteľom, ktorá Scullyovú prinútila vyrovnať sa s pocitom straty sestry a detstva. "Bolo treba zahrať minulosť i prítomnosť súčasne."

X_Follower

X_Follower

Súvisiace objekty SFDB

(1993)

Akty X

Diskusia

Buď prvý užívateľ a pridaj svoj príspevok do diskusie
 

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB

(1993)

Akty X