Najlepší neznamená vždy najzábavnejší (Roll 4 initiative!)

Tento článok je najviac inšpirovaný otázkami “Čo je najlepšie pre…?“ alebo „Čo je najsilnejšia kombinácia…?“ či „Aký je najlepší predmet…?“, ktoré je tak často vidieť na herných fórach. Chcel by som posmeliť našu komunitu, aby sa menej zamýšľala nad tým, čo je najsilnejšie a najefektívnejšie a rozjímala nad tým, čo je zábavné a zaujímavé vo svete plnom nekonečných možností.

V minulom článku som sa viac-menej zameral na GM-ov a hráčov som trochu obišiel. Tentokrát by som to chcel vykompenzovať tým, že okrem slov pre GM-ov sa budeme venovať najmä hráčom.

Prečo hrať nedokonalé postavy?

Dungeons & Dragons - Fan art - Naťahovanie sa o predmet / Zdroj Disclaimer

Čo vlastne myslím tým „nedokonalé“, ak predsa nikto nie je dokonalý? Skôr to, že má postava ako každý z nás chyby, nedokonalosti, zlé vlastnosti, zlozvyky a vady. Vo veľa hrách pozeráme na to, aby náš mág vedel zakúzliť čo najviac kúzel, barbar robil čo najväčšie poškodenie mečom a náš pištoľník trafil muchu na 5 kilometrov. To je síce v poriadku a súčasťou našej túžby uspieť, no rovnako by sme sa mali zamýšlať nad tým, aké chyby má naša postava a aby tie chyby boli naozaj chybami a v príbehu hrali tiež podstatnú rolu.

Často sa snažíme, ak sme už herným systémom k tomu dotlačení, minimalizovať dopad vynútených chýb a zlých vlastností a tak máme hlúpych bojovníkov a slabých neobratných mágov s dokonale pasujúcou rasou ku povolaniu, no roleplayovať postavu, ktorá má chyby naozaj prekážajúce a ovplyvňujúce jej každodenné fungovanie, je nie len výzvou, ale môže byť veľmi zábavné a napĺňajúce. Predstavte si napríklad vaše obľúbené filmové postavy, ak by nemali tie zlé vlastnosti, ktoré ich tak silno definujú a robia ich ľudskými. Aký nudný by bol napríklad taký Han Solo, ktorý by nebol príliš sebavedomý, Severus Snape, ktorý by bol na každého milý alebo Rozprávač z Klubu bitkárov, ktorý by nepoznal Tylera Durdena? Som plne presvedčený, že hrať komplexné postavy nútené sa vysporiadávať so svojími „démomni“ v každodennom živote je zábavné a niekedy môže byť aj poučné. A preto chcem apelovať na hráčov, aby sa zameriavali na to, čo postavu robí inou - nie len v tom dobrom, ale aj čo ju v živote brzdí, ako sama ubližuje sebe alebo tým, ktorých má rada, a ako tieto vlastnosti vytiahnuť do popredia a zakomponovať do príbehu. Aby ste hrali postavy s rozvinutými osobnosťami plnými rôznorodých niekedy konfliktných pocitov, hrali obyčajných ľudí v neobyčajných situáciách.

Priznávam, že toto je v rovnakej miere kritika mňa ako aj okolia, ktoré pozorujem, a ak vám tieto moje rady a nabádania pripadali ako samozrejmosť a niečo, čo je bežnou súčasťou vašich postáv, vedzte, že ma to napĺňa radosťou a dúfam, že tento krásny trend hrania komplexných postáv plných chýb a snáh ich prekonať budete šíriť našou hernou komunitou.

Prečo dávať postavám stupídne predmety?

Dungeons & Dragons - Fan art - Chamtivosť po poklade / Zdroj Disclaimer

Toto asi bude potrebovať vysvetlenie rovnako ako predchádzajúca časť, ale nevedel som pomenovať to, na čo myslím, inak ako "stupídne". Chcem túto sekciu venovať odmenám pre postavy, ktoré nie su čiste pozitívne a už vôbec nie ako ušité práve pre nich. Taký meč, ktorý pridáva bonus +1 k zásahu alebo brnenie, ktoré vychytá viac zranenia, je fajn, ale takéto predmety nemajú žiaden roleplayový efekt. Z hľadiska hrania postavy sa nič nezmení po ich získaní. Preto je podľa mňa oveľa zábavnejšie pre GM-a aj hráčov, ak majú odmeny aj nejaký roleplayový, nie len mechanický dopad.

A presne tu prichádza na scénu to "stupídne". Keďže mechanický dopad roleplay-u vôbec neublíži alebo nepridá, ten môžeme zatiaľ vynechať a sústrediť sa na vlastnosti daných odmien a hlavne na to, prečo by nemali byť podľa môjho názoru jednoznačne skvelé alebo super užitočné.

Som zástancom názoru, že hráči by mali kreatívne rozmýšľať a takouto kreativitou sa dá využiť aj úplne obyčajný predmet na neobyčajne účely a neobyčajný predmet tým viac. Jeden z mojich obľúbených takýchto predmetov je magický prsteň komunikácie so slimákmi. Tak si to rozoberme. Na prvý pohľad stupídna nevyužiteľná blbosť, no v rukách kreatívneho hráča vie byť tento predmet dosť užitočný. Slimáky sú všade v lese a vedia poskytnúť niektoré potrebné informácie. Ak ich budeme chovať, môžeme ich použivať ako špiónov na zistenie počtu nepriateľov… Proste takáto blbosť vie byť kreatívne využitá. Alebo taký štít, ktorý je úplne obyčajný ošumelý štít, mechanicky sa ničím neodlišujúci od ostatných, no je absolútne bezpodmienečne nezničiteľný. Stačí hráčom naznačiť jeho odolnosť a už sa len dívať, na čo všetko ho budú vedieť využiť. Ďalším z mojich nápadov bol predmet - akú formu má, je na vás - ktorý postavy magicky vytiahne z akejkoľvek pasce… do ďalšej magicky vytvorenej pasce. Toto dáva postavám možnosť riešiť situáciu, ktorú nedokážu inak vyriešiť, so šancou, že tú ďalšiu pascu (GM ich musí mať pripravených zopár a aby tento predmet nebol úplne zbytočný, tá ďalšia pasca by mala byť iného druhu alebo by sa na ňu malo dať použiť iné riešenie) budú vedieť prekonať. Samozrejme je treba nejak obmedziť použitie, aby postavy nešli z jednej pasce do druhej, kým nájdu nejakú primitívnu, no to už je na jednotlivých GM-och. Mali sme tu predmet so zdanlivo limitovaným použitím, predmet, ktorý mení situáciu/umožňuje iné riešenie, tak si dajme ešte predmet, ktorý je veľmi užitočný, ale má očividnú nevýhodu. Tu spadá v podstate väčšina prekliatych zbraní, no nie je to obmedzené iba na ne. Čo tak možnosť tetovania, ktoré postave zabezpečí veľký rešpekt u nejakej skupiny, no nie je ľahko zakryteľné a iná skupina (s ktorou musí postava tiež sociálne interagovať) sa k jeho nositeľovi stavia antagonisticky. Alebo ak sa GM-ovi chce roleplayovať o niečo viac, stále skvelé sú magické predmety s vlastnou, poväčšine otravnou osobnosťou. Tým lepšie, ak si začnú vyžadovať pozornosť v nevhodnej chvíli, ak sa s nimi postava nezhovára. A čo sa týka tých prekliatych predmetov, môj názor je netrestať hráčov za niečo, čo nevedeli: len preto, že sa dotkla meča, bude postava odrazu zelená… alebo ešte horšie, zníži sa jej vitalita. Je podľa mňa oveľa zaujímavejšie dať postave (a teda hráčovi) na výber, či chce daný predmet používať, zlákať ju na jeho moc a nechať ju rozhodnúť, či chce kliatbu prijať a užívať si moc predmetu aj napriek nej.

Preto, drahí GM-ovia, odmeňujte svojich hráčov nielen predmetmi, ktoré sú očividne pozitívne, ale aj takými, ktoré si priam žiadajú kreatívne využitia. A hlavne, ak ich vedia dobre využiť nezastavujte ich v tom.

Dúfam že som vás aspoň trochu zaujal a posmelil k hraniu sa s nedokonalosťou a kreativitou a prijímaniu roleplayových výziev rovnako ako mechanických.

Ak sa chcete o svoje herné zážitky podeliť alebo dozvedieť viac o RPG a všetkom, čo je s tým spojené, pridajte sa k nám na našej facebookovej skupine RPG na Slovensku.


Thanatophagous
Pre viac info o RPG, hľadanie Game Masterov alebo hráčov a všetko spojené s RPG , navštívte nás na Facebooku na RPG na Slovensku ( https://www.facebook.com/groups/1686567028080174/ )

Diskusia

Buď prvý užívateľ a pridaj svoj príspevok do diskusie
 

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.
Neregistrovaný užívateľ
Meno:
Email:
(nebude zverejnený)
Podmienky:
čítal som a súhlasím s podmienkami

Súvisiace objekty SFDB

Ďalšie články a poviedky v téme Roll 4 initiative!

Päť rád (nielen) začínajúcim GameMasterom (Časť druhá) - Roll 4 initiative!

Po dlhšej dobe sa vám znovu hlási Roll 4 initiative! s pokračovaním piatich rád pre (nielen) začínajúcich GM-ov. Dúfam, že pomôže zlepšiť vaše hry, alebo aspoň zabaví.

Byť niekým iným - Roll 4 initiative! (9. časť)

V hrách na hrdinoch sa často stretávame s fenoménom, že hráč nemá (a mnohdy ani nemôže mať) schopnosti či poznatky svojej postavy, aby v niektorých skúškach uspel. Ako sa teda s touto dilemou vysporiadať? V ďalšej časti nášho seriálu Roll 4 initiative popremýšľame práve o tom.

Hranie hier a rolí - Roll 4 initiative! (8. časť)

V dnešnom článku si trochu pofilozofujeme o metagamingu, o tom, či môže byť aj pozitívny a prečo metagamuje Gamemaster inak ako hráči.

Elektronické stolovanie - Roll 4 Initiative! (7. časť)

Aby sme v digitálnej dobe neostali pozadu ani v tomto hobby, rozoberieme si plusy a mínusy hrania RPG po sieti pomocou jednoduchých konferenčných hovorov ale aj špecializovaných virtuálnych stolov. Internet nám tu znova pomáha so snahou ostať ekonomický a všetky spomenuté platformy sú dostupné aj zdarma.

Pravdepodobnosť čiste náhodná

Kocky ako základ mechaniky hier na hrdinov nám pripadajú ako samozrejmosť. V tomto článku sa ale pozrieme na niektoré nie úplne samozrejmé aspekty spôsobov vytvárania náhody a ich implikácie. Ale nebojte sa, nebude to vysokoškolská lekcia zo štatistiky, aj keď viem, že niektorí z vás rovnako ako ja by aj takéto niečo ocenili.

Neznalosť angličtiny nie je prekážkou

Herné systémy stolových RPG nie sú dostupné pre každého. Najmä ak neovláda cudzie jazyky. Preto sa Thanatophagous tento mesiac zameral práve na systémy pre hráčov, ktorí chcú siahnuť po niečom, čo je pre nich dostupné aj na slovenskom (či českom) trhu. Neznalosť angličtiny potom nie je nielen žiadnou prekážkou, ale aj žiadnou zámienkou.

Najlepší neznamená vždy najzábavnejší (Roll 4 initiative!)

Tento článok je najviac inšpirovaný otázkami “Čo je najlepšie pre…?“ alebo „Čo je najsilnejšia kombinácia…?“ či „Aký je najlepší predmet…?“, ktoré je tak často vidieť na herných fórach. Chcel by som posmeliť našu komunitu, aby sa menej zamýšľala nad tým, čo je najsilnejšie a najefektívnejšie a rozjímala nad tým, čo je zábavné a zaujímavé vo svete plnom nekonečných možností.

Päť rád (nielen) začínajúcim GM-om

Náš slovenský RPG fandom bude len a len rásť. Bude mať nových hráčov ale aj nových Game Masterov (GM-ov). A práve tí budú mať jednu z najťažších úloh. Preto, aby sme to novým GM-om uľahčili, poskytne im Thanatophagous dnes pár rád a trochu morálnej podpory.

Hry sú drahé, ale hranie je zdarma - Roll 4 Initiative! (2. časť)

V druhej časti našej exkurzie do hlbín bezplatných RPG systémov sa pozrieme na takzvané univerzálne, teda systémy, ktoré sa neviažu na žiaden žáner a je pomocou nich možné hrať v akomkoľvek svete či univerze. Tu sa teda nemusíme rozhodovať, či sci-fi alebo fantasy a môžeme si vymyslieť trebarz aj kombináciu doposiaľ úplne neprebádanú. Samozrejme okrem vlastného sveta tak môžeme pomocou týchto systémov vstúpiť aj do sveta naších obľubených filmových či knižných hrdinov.

Hry sú drahé, ale hranie je zdarma - Roll 4 Initiative! (1. časť)

V druhej časti tohtoročného špeciálu o RPG hrách na scifi.sk vám náš dvorný majster na Hry na hrdinov Thanatophagous predstaví z jeho pohľadu tie najzaujímavejšie a najlepšie systémy pravidiel pre žánrové RPG - a to či už sci-fi, horor alebo fantasy.

RPG nie je iba raketomet - Roll 4 initiative! (úvod)

Keď sa povie RPG väčšina ľudí, ktorí vôbec majú tušenie, že táto skratka existuje, si predstaví buď reaktívny protitankový granátomet alebo v lepšom prípade Skyrim, či podobné počítačové hry. No to nie je všetko, čo táto skratka pojíma. Preto si chcem dovoliť tím, ktorí sa s touto skratkou ešte nestretli, alebo ju poznajú iba v hore uvedených významoch, priblížiť, čo to RPG alebo Role Playing Games vlastne je, a prečo je to tá najlepšia zábava.