Vzpoura mozků (rozhlasová hra) - recenzia

Príchod hviezdoletu Prométheus z medziplanetárnej misie, ružové pole obaľujúce Zem, Robot 1 - to sú všetko elementy, ktoré asi pozná každý klasik česko-slovenskej sci-fi. Ak tomu tak nie je, môžete to dohnať. Napríklad vypočutím krátkej rozhlasovej hry.
Vzpoura mozkú - Scéna - Prometheus
Vzpoura mozkú - Scéna - Prometheus / Zdroj Disclaimer
Vzpoura mozků bude pre komiksových znalcov jasným pojmom. Veď v rokoch 1977 až 1979 vychádzal tento komiks v rámci časopisu ABC a neskôr vyšiel aj v ABC Špeciál (1986), no nájdete ho aj vo Veľkej knihe komiksov I z roku 2001. Autor Václav Šorel a ilustrátor František Kobík takto vytvorili jedno zo zlatých diel česko-slovenského komiksu a ich spolupráca ďalej pokračovala aj v budúcnosti (napr. komiks Galaxia). Rozhlasovú hru, ktorá je ale centrom tejto recenzie, spracoval Šorel na požiadanie Českého rozhlasu.
Spolu s rozprávačom, veliteľom medziplanetárnej expedície Prometheus, Halom (áno, v tom mene zneje odkaz na Clarkovu Vesmírnu odyseu, sa ocitáme na palube hviezdoletu práve v momente jeho návratu do Slnečnej sústavy. Posádka, ktorú tvorí pätica mužov, (pretože podľa scenára by ženy pravdepodobne niekoľkoročnú cestu nezvládli a chceli by deti a „vychovávajte na palube lode deti!"), sa prebúdza z hibernačného spánku a postupne preberá riadenie lode. Aké prekvapenie ich ale čaká, keď stanice pri Plute ako aj ďalších planétach Slnečnej sústavy neodpovedajú a sú úplne vyľudnené. Prometheus nestráca čas a smeruje k Zemi, aby zistil, čo to znamená. Túto ale nachádza zahalenú pračudesným ružovým poľom, ktoré neprepúšťa žiadnu komunikáciu.
Šorel niekoľko rokov pred Terminátorom (1984) či rok pred premiérou Battlestar Galactica (1978) prichádza so stvárnením príbehu ľudstva, ktoré bojuje proti nadvláde robotických strojov, ktoré samo vytvorilo. Jeho svet je síce čierno-biely a prudko ovplyvnený Lemom a samotným Čapkom, no hrové spracovanie mu dodáva plasticitu. Napriek tomu sa v ňom nachádza niekoľko deus ex machina momentov či overkill situácií, keď rozmýšľate, prečo by prieskumná loď mala obsahovať zbrane, ktoré môžu zľahka z vesmírnych máp odstrániť planétu. (Počujete správne a môžete si Prometheus kľudne zapísať do zoznamu planetárnych zabijakov. To, že zbraňové systémy herci raz nazývajú anihilátormi a vzápätí deanihilátormi, im asi prepáčime.)
Rozhlasová verzia je upravená a v niektorých momentoch skrátená, aby sa vošla do piatich ca. 15-minútových častí. Tým pádom z nej vypadáva niekoľko postáv, ktoré ste mali možnosť vidieť v komiksovom spracovaní. EVU na palube vystriedal Oscar a naši hrdinovia sa po príchode na Zem nestretnú so ženským potomstvom prof. Jensena. To ale neuberá na dramatickosti situácií, do ktorých sa dostávajú. Celý príbeh je rozprávaný retrospektívne veliteľom misie, Halom, čo dopredu vypovedá o úspechu misie, takže základná otázka, ktorú si poslucháč kladie – a to, či hlavné postavy prežijú, je už dopredu zodpovedaná. Škoda, určite by to pomohlo napätiu, ak by to bolo odkrývané postupne. S tým ale už nič nenarobíte.
Zvukové efekty a hudba sú na peknej úrovni, nikdy sa neprelínajú s textom, čím by ho robili nezrozumiteľným. Jednotlivým hercom je dobre rozumieť a text je relatívne jednoduchý na pochopenie. Hudba má v niektorých momentoch nádych akoby bola vybraná z podmazu nejakej počítačovej hry (napr. StarCraft), vo väčšine momentoch ale prevláda jej 8-bitová podstata, ktorou dáva hre patričný retro-nádych. Mne osobne sa veľmi pozdávala.
Scifi fanúšikovia, ktorí poznajú komiks v tomto rozhlasovom spracovaní nenájdu nič inovatívne. Ak ale máte doma mladého fana alebo fanúšičku fantastiky, ktorá je len na začiatku svojej čitateľskej a poslucháčskej dráhy, je toto dielko optimálnym začiatkom. Jeho krátkosť a lineárnosť ho predurčuje pre mladistvé publikum, ktoré bolo tiež cieľovou skupinou časopisu ABC.
Ak by ste si chceli vypočuť niekoľko minút tejto rozhlasovej hry zdarma, môžete tak urobiť na stránke audioteka.sk, na ktorej si ju môžete aj celú hru za babku (alebo teda pár eur) zakúpiť.