Predators - recenzia

Zdalo sa, že spolu so zasadnutím Roberta Rodrigeza na producentskú stoličku pri Predátoroch sa na nás konečne usmeje šťastie poriadneho akčného nárezu marinovaného v sci-fi omáčke podávaného s gore-prvkami okorenených jemu známym humorom. Zdalo sa... a ako sa hovorí, zdanie klame. +Rolandova minirecenzia
Predators - Poster -
Padáš. Nevieš kam a nevieš odkiaľ. Či je to sen alebo skutočnosť ti povie asi až dopad a preto, ak je toto skutočnosť, radšej by si sa mal postarať o svoj život. Padák, napadne ti. Kde je padák. Márne pátraš po háčiku, a márne stláčaš tlačidlo na hrudi. Nefunguje. Zatiaľ sa zem nebezpečne približuje. Stále viac a viac. Stále bližšie a bližšie. Zúfalo stláčaš tlačidlo. Znova a znova. A ako keby ťa chcel tento automatizmus ponechať až do poslednej sekundy v napätí, či tvojim prosbám odpovie, až v poslednom momente sa nad tebou roztvorí hnedastý padák. Pre príliš nízku výšku sa ti ale nepodarí nabrať dostatočné brzdenie. Ostrý vpád medzi škrabúce koruny niekoľkoposchodových stromov ukončí až tupé buchnutie o lesný porast na zemi. Buch. Pristál si.
Skupina osôb rozličných národností, sa preberie v neznámej džungli. Podarí sa im nájsť jedného za druhým a tak sa z osamotených jednotlivcov stáva nakoniec akási voľná skupinka hľadajúca únik z tohto neznámeho pralesa. Je jasné, že spoločne majú väčšiu pravdepodobnosť prežitia v tomto nehostinnom zelenom labyrinte a tak sa postupne vydávajú na cestu za slobodou. Čoskoro sa však ukáže, že jediný tip na miesto, kde sa nachádzajú, bol zlý. Nie je to povodie Amazonky ale mimozemská planéta alebo planetárny mesiac. Cesta domov sa o niečo predĺžila...
Predators - Záber -
Predators - Záber -
Predators - Záber -
Predators - Záber - Bezbolestna
Predators - Záber -
V osobe charizmatického alfa-vodcu skupiny, Brycea, príťažlivo briluje Adrien Brody, no aj to len do momentu, kedy sa musí ukázať k akcii. Lepšie mu pristane pokerová tvár ako mód beserkera. Herecké obsadenie ostatných postáv je tiež milým prekvapením natožto veľa z nich sme doteraz na filmových plátnach nevideli. Milo prekvapuje najmä mysteriózny Topher Grace ako Edwin, ktorý počas celého filmu nepasuje do zadaného filtra výberu postáv. Jeho nevinná tvár, vedecké vedomosti a voľnočasové oblečenie z neho robí skôr učiteľa biológie na druhom stupni ZŠ ako nejakého zabijáka. Aj Laurence Fishbourne je vynikajúcim doplnkom. Aj keď sa na obrazovke dlho neudží, je jeho stvárnenie psychotickej postavy preživšieho predchádzajúcich zoskokov sugestívnym zrkadlom do duše človeka tvrdo bujujúceho o svoje prežitie.
Film ako taký je verným pokračovateľom klasického Schwarzeneggerovského Predátora, no zďaleka nevyužíva akčný potenciál, ktorý táto séria v sebe skrýva. Napätie v nás prebudí málo momentov, snáď najmä naháňačka v tuneloch mimozemského bunkra, eventuálne rýchle reliéfne premeny v topológii terénu, ktoré vrhajú našich hrdinov pred stále nové skúšky. Žiaľ, ostatok filmu vyznieva strojene, divadelne a väčšinou fádne. Napriek neustálemu posunu deja dopredu tu nie je nič, čo by v nás prebudilo strach z nepriateľa. Práve títo sú len slabým roztokom namiesto hustého koncentrátu. Niekoľko napriek tomu dobre vyhotovených masiek a špeciálnych efektov možno bolo schopných vyvodiť nejaký ach-efekt, no na dnešnú dobu to nestačí.
Predators - Záber -
Predators - Záber -
Predators - Záber -
Predators - Záber -
Predators - Záber -
Na priemernom spracovaní filmu sa podpísal najmä neskúsený režisér, ktorý nemal dostatočné gule na to, aby poslal scenár niekoľkokrát na prepracovanie, nemal dostatočnú fantáziu na vykreslenie inovatívnych kamerových techník a nemal dostatočnú silu na to postaviť sa hercom a viesť ich, takže mu títo vo svojich rolách skáču po hlave.
Z veľmi očakávaných Predátorov sa takto stáva priemerný akčný film, ktorý namiesto do kín sa mal objaviť priamo na DVD. V tej kategórii by potom asi exceloval. Dúfajme, že sa Predátora chytí na budúce niekto schopnejší... Roland, čo tak ty?
----------------------
Rolandova minirecenzia
Predators - Poster -
Nakoľko ma zatiaľ Rodriguez neoslovil, mám čas pridať aspoň vlastný názor :) Výnimočne musím absolútne súhlasiť so Šaňom. Moje pocity po pozretí filmu sú rovnaké. Predátori sú sterilným akčným filmom, možno až moc sa snažiacim podobať jednotke, ale tá oldschoolovosť sa bohužiaľ stráca pri pár fádnych citáciách - chlapík s rotačákom, chlapík s katanou/mačetou, zablatený chlapík vs. Predátor, atď. Navyše ani jedna z nich nie ani ani tak zďaleka cool ako v originály, Rusák sa na Jesseho Venturu s jeho bezpolestnou nechytá ani náhodou a Adrian Broodey vyznieva ako Arnoldova karikatúra akokoľvek sa snažím prižmúriť oči. Kdekoľvek má isť film vlastnou cestou zúfalo prešľapuje na mieste. Chcelo to viac šťavy, napätia, lepší strih a asi aj lepšieho režiséra. Možno kedy režíroval priamo Rodriguez, mohlo to byť o triedu lepšie. Predsalen pre Antala bolo akčné scifi asi až príliš veľkým sústom. Napriek tomu pre mňa Predátori nie sú sklamaním. V kontexte doby, kedy producenti sú schopný vypustiť také sračky ako AvP 2 sú Predátori perfektným akčným sci-fi, dokonalo sa hodiacim práve na DVD a patričný director's cut sa bude u mňa vynímať na čestom mieste vedľa jeho predchodcov.