Potomkovia ľudí

Dej nás prenáša do roku 2027, sveta uvrhnutého do chaosu a beznádeje. Už osemnásť rokov sa nenarodilo žiadne dieťa, čo uvrhlo ľudstvo do stavu nevratného vymierania. Zvyšky civilizácie sa zmietajú v anarchii a vojnách. Spojené kráľovstvo, jedno z posledných, ktoré si udržiava aký-taký poriadok, je v skutočnosti represívnym štátom, ktorý čelí prílevu utečencov a vnútorným nepokojom. V tomto zúfalom svete stretávame Thea Farona (Clive Owen), bývalého aktivistu a cynického byrokrata, ktorý stratil všetku nádej po smrti svojho syna. Jeho život sa zmení, keď ho osloví jeho odcudzená bývalá partnerka Julian Taylor (Julianne Moore), líderka podzemnej organizácie bojujúcej za práva prisťahovalcov. Julian ho žiada o pomoc pri sprievode mladej africkej utečenkyne menom Kee (Clare-Hope Ashitey) na tajomné miesto mimo bezpečia Londýna. Dôvodom je šokujúca skutočnosť: Kee je tehotná. Jej nenarodené dieťa je prvým po takmer dvoch desaťročiach a predstavuje pre ľudstvo buď spásu, alebo katalyzátor ešte väčšieho chaosu.

To, čo robí Potomkovia ľudí skutočne výnimočným filmom, je Cuarónova réžia a kamera Emmanuela Lubezkého. Cuarónova rozhodnutie použiť extrémne dlhé zábery, niekedy trvajúce aj niekoľko minút bez viditeľného strihu, vytvára neuveriteľný pocit imerzie a autenticity. Divák je doslova vtiahnutý do špinavého, realistického a brutálneho sveta. Scény ako prepadnutie auta v lese alebo epické vyvrcholenie v utečeneckom tábore Bexhill sú kinematografickými majstrovskými dielami. Kamera sleduje Thea a Kee cez výbuchy, prestrelky a chaos s neuveriteľnou plynulosťou a detailmi, čím umocňuje pocit priameho ohrozenia a bezprostrednosti. Táto technika nielenže udivuje svojou technickou náročnosťou, ale predovšetkým slúži príbehu, zvyšuje napätie a udržuje diváka neustále v strehu.
Vizuálna stránka filmu je rovnako pôsobivá. Farby sú tlmené, prostredie je ponuré a depresívne, plné smeti, zničených budov a zúfalých ľudí. Táto estetika dokonale odráža stav sveta a beznádeje, ktorá ho preniká. Napriek tomu, že ide o dystopiu, Cuarón sa vyhýba prehnanej štylizácii sci-fi žánru a namiesto toho sa sústreďuje na realistické zobrazenie rozpadajúcej sa spoločnosti, ktorá pôsobí až desivo reálne.

Potomkovia ľudí nie je ľahký film na pozeranie. Je brutálny, depresívny a nekompromisný vo svojom zobrazení dystopie. Napriek tomu je to film, ktorý sa vryje hlboko pod kožu a núti diváka k hlbokému zamysleniu nad stavom ľudstva a jeho budúcnosťou. Jeho technická bravúra, tematická hĺbka a silné herecké výkony z neho robia nadčasové dielo, ktoré si zaslúži pozornosť každého milovníka kinematografie. Je to film, ktorý pripomína, že aj v tých najtemnejších časoch môže malá iskra nádeje zapáliť plameň zmeny a prežitia.
Najčítanejšie
Fantastická poviedka – 5. kolo 2025
B.T. Niromwell
Fantastická poviedka – 4. kolo 2025 – Vyhodnotenie
B.T. Niromwell
Podpor scifi.sk 2 % z dane aj v roku 2023
Alexander Schneider

Najčítanejšie
Fantastická poviedka – 5. kolo 2025
B.T. Niromwell
Fantastická poviedka – 4. kolo 2025 – Vyhodnotenie
B.T. Niromwell
Podpor scifi.sk 2 % z dane aj v roku 2023
Alexander Schneider

Roland Axenberg
"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení."
— SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody?
— Azimut
Diskusia
PS. Shotouts for Sano, Stano, Draculin and girlz from teh club. Happy NU YR <3
01.01.2007

Tento titul som zachytil skoršie ako ty, Martin, na fantasyplanet.cz. Z recenzie (na FP) mi to pripadalo, ako nahánačka typu thriler, ktoré sa mi moc nepáči, pretože mi pripadá fádne a gýčovité (obyčajný život, niečo sa poser... a bác, všetci idú po hlavnom hrdinovi a...). Na druhú stranu ma potešilo, že od War of Worlds v Hollywoode zmenili módu na psychologické drámy so sociálnym podtextom. U mňa veľké plus, len aby to nebolo na úkor scifi časti (ako u War of the Worlds).
02.01.2007

SARS> je to drsna nahanacka (velmi drsna) a asi ta sklamamem je to aj na ukor scifi, ale ako som napisal je to skor dokument z polo-postapokalytickeho sveta ako "bezny" scifi film, kde sa riesi nejaky konkretny "scifi" problem
Nicki> prilis vela nasilia mas aj v dnesnom svete (staci ked si pustit spravy), tak si predstav kolko nasilia bude v svete kde sa nieco poriadne posere :)
02.01.2007

No bol som na tom v kine, popravde som čakal trochu viac "sci-fi", ale yase na druhu stranu to bol celkom zaújmavý pohľad na blízku budúcnosť, celkom fajný vzrok tam odznel, cca: "Vláda predáva a propaguje sebevražedné balíčky, ale tráva je stále zakázaná" ;-)), tiež sa mi páčil Underground Scifi Metal, co tam pustili. Inak dosť drsný film, dobre tam bolo poukázané ako dokážu ľudia podľahnúť médiám a pritom nevidia tú pravú tvár spoločnosti.
05.01.2007
