Asi každý, kto sa kedy pohyboval v tematike hororových hier, už počul o
P.T., hrateľnom traileri na hru
Silent Hills. Na tejto hre sa podieľal sám legendárny
Hideo Kodžima a pre mnoho fanúšikov doteraz ostáva táto hra ako jedno z veľkých "
what if" herného sveta. Kodžima sa totižto napokon pohádal so spoločnosťou
Konami a táto hra nikdy neuzrela svetlo sveta. Na svoju dobu (rok 2014) išlo o mimoriadne odvážny a inovatívny kúsok, a je nutné skonštatovať, že táto hra nezvratne zmenila mozgovú chémiu asi 80% indie hororovej scény. Koncept hry, v ktorej donekonečna preskúmavate rovnakú chodbu, pričom pri každom prejdení sa čosi drobné zmení, pribudne, čosi vás vystraší a rozpovie znovu čo-to ďalšie o rámcovom príbehu, bol v hrách využitý odvtedy mnohokrát. Medzi najúspešnejšie hry, ktoré môžeme považovať za akýchsi duchovných pokračovateľov P.T., patria napr.
Madison alebo
Visage, ktoré patria v súčasnosti už ku kultovým klasikám žánru. Obe hry z P.T. čerpajú len jemne, inšpirujú sa skôr len atmosférou a štýlom rozprávania. Existujú však aj hry, ktoré sú viac-menej len kópiou P.T. a snažia sa zreplikovať jej neopakovateľnú atmosféru. Musím skonštatovať že Obscula patrí medzi tie najnehanebnejšie z nich.
Táto hra je debutom nezávislého herného štúdia Lunafrost Studio a na internete vzbudila pozornosť práve porovnaniami so známejším P.T. Po spustení hry však musím konštatovať, že Obscula sa ani len nesnaží od svojej predlohy odlíšiť. Rámcový dej je trochu iný, hráte totižto za bývalého sluhu prebúdzajúceho sa v chátrajúcom panstve, v ktorom kedysi slúžil. Samotný dom je veľmi tmavý a tichý, je však zrejmé, že sa v ňom udialo čosi strašné, čo musíte odhaliť. Hra vás okamžite vrhá do onej tmavej chodbičky, ktorej pôdorys je, samozrejme, úplne rovnaký ako u P.T., teda musíte dôjsť na koniec chodby a potom odbočiť doprava. Keď dôjdete na koniec chodby, prejdete dverami, a ocitáte sa znovu na začiatku rovnakej chodby. Tentokrát je však čosi iné. Počujete hrať tichú hudbu, obsah poličiek je rozhádzaný, neskôr začujete nervydrásajúci smiech. Atmosféru táto hra buduje veľmi schopne. Ak však poznáte pôvodnú predlohu, tak musíte len pokrčiť plecami. Všetko, čo v tejto hre funguje tak dobre, totižto Obscula prakticky 1:1 okopírovala.
Počas odkrývania mimoriadne fragmentovaného príbehu narazíte na viaceré podarené vystrašenia a hádanky. Samotné hádanky nie sú zrovna z tých originálnych. Na dverách dvakrát nájdete číselný zámok, pričom riešenie sa bude, samozrejme, nachádzať v priestoroch chodby a vy ho musíte odhaliť. Čo sa týka vystrašení, aj tie Obscula prakticky 1:1 kopíruje z P.T. Patria k nim sekvencie, kedy je váš pohľad červený a rozostrený, a vy sa hýbete mimoriadne vysokou rýchlosťou, sekvencia, v ktorej nazeráte na hrôzy cez kukátko, prípadne tá najslávnejšia, sekvencia, kedy si počas hrania uvedomíte, že vás z vyššieho poschodia pozoruje desivý duch. Áno, tieto scény v Obscule fungujú, sú nepríjemné a desivé, avšak prvok prekvapenia v nich celkom absentoval.
Nie celkom optimálna mi prišla aj technická stránka hry. Chôdza nášho hrdinu, prípadne rozhliadanie sa vôkol seba, pôsobili pomerne neohrabane a spomalene. Po chvíli hrania mi dokonca z rozostrovania pohybu a otáčania sa prišlo až fyzicky nepríjemne. Pomohlo by tomu doplniť do hry možnosť úpravy nastavení myši a vypnutie rozostrovania, oboje však hra neumožňuje. Škoda. Hra je navyše extrémne tmavá, mnohokrát som skutočne nevidel ani na krok a len tak som tápal. Optimalizovaná však táto hra bola výborne, bežala úplne plynule aj na najvyšších grafických nastaveniach. Z vecí, ktoré môžem pochváliť, chcem vypichnúť najmä zvuk. Hra bola po zvukovej stránke skutočne nepríjemná, každé zavŕzganie, každý škripot, plač, krik bol pocitovo skutočne odporný a výborne dotváral atmosféru. Vadilo mi jedine občasné opakovanie týchto zvukov. Stačilo raz, všimli sme si ich, zafungovali.
Ako problematickú vidím aj absenciu uspokojivého záveru hry. Po prejdení všetkých verzií chodby som očakával, že sa hra akoby resetne a ponúkne pokračovanie, ktoré má dopovedať príbeh. Možné vysvetlenie je aj to, že pôjde o epizodickú hru, a my sme zatiaľ svedkom iba prvej epizódy. Každopádne, určite nečakajte nejaký komplexný a uzavretý dej. Opäť... škoda.
Aby som to zhrnul...
Obscula je rozporuplná hra. Jej atmosféra, zvukový dizajn a jednotlivé vystrašenia hráča fungujú na výbornú. Má však svoje technické muchy a je pomerne nehanebnou kópiou oveľa známejšej hry. Či stojí za vaše peniaze? Ťažko povedať, ale za mňa skôr áno. K pôvodnému P.T. sa v dnešnej dobe už nedostanete a Obscula môže byť jednou z možností, ako tento kultový hororový zážitok nanovo prežiť.
Titul: Obscula
Žáner: psychologický horor
Vydavateľstvo: Lunafrost Studio